Author |
Topic |
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2014/01/07 : 00:01:53
|
Jag tänkte jag skulle berätta en liten historia, sen är ordet fritt för dom som vill.
Det var en gång en liten skåning som hette Johan, han var 4 år är han fick en liten kassetbandspelare. Den där spelaren blev startskottet för mitt musikintresse. Den där spelaren fick jobba ganska hårt med sagoband och med allehanda musik som päronen fixade.
Jag kan väl ha gått i 2:an när den första stereon gjorde intåg. Jag kan nämna att båda mina päron var inte speciellt musikintresserade men det uppvägde jag o syrran med en strid ström av Sweet, Deep purple och tidiga AC/DC. Det var enbart musiken vi var efter och gärna högt och länge!
Syrran o jag fick ganska tidigt en liten stereo var och det var där intresset vaknade för apparater o vad dom kan hitta på. Jag sparade, köpte nya högtalare (Mirsch) och då gick jag i 6:an!!
Nångång i högstadiet kom jag i kontakt med Per på Malmö hificenter, att stega in i en välsorterad Hifibutik var som att komma till himlen! Utan att gå in på mina kopplingar med Per så spenderade jag mer och mer tid i butiken. Oftast sittande i källaren där ett helt underbart ljudrum fanns som få visste om. Välvad tak alá krypta, bra akustireglering och alltid det senaste inom teknik. Men jag lärde mig mycket och jäklar vad kul det var!! Min cabassetråd jag gjorde för ett par år sedan tackar jag Per för.
Jag började lära mig vad matchning betyde för musiken och hur högtalare ska placeras. Kom på en kul sak, det där med matchning, Hificenter sålde inte Technics och en dag stegade en säljare in. Med sig hade han deras största försärkare som kunde driva Allt!!
Även Kappa 9 i extended mode sa Per med ett tjuvleende? Javisst sa säljaren, 5 min senare gick brandlarmet i butiken :o)
Anyway, Det var då jag blev "förstörd" och med att jag började arbeta då kunde jag handla och byta när andan föll på ;) Mitt sätt att lyssna ändras o jag började lyssna på detaljer i musiken, började klaga på saker i återgivningen. Nu räckte banne mig inte en sketen bandspelare längre även om musiken givetvis var det centrala.
JBL blev det i ganska många år och speciellt XPL 200 och 4425 gav mig många härliga stunder. 4425 kopplad till Sugden klass A borde alla få uppleva!
Nu kommer vi snart till det centrala i historian för något hände under vägen. Intresset för hifi exploderade och det blev bara dyrare grejer för var uppgradering. Jag satt för f-n med grejer för långt över 500k i ett vardagsrum fullproppat med allehanda akustikpryttlar. Sen hände det, det som behövdes var att vårat hem mer eller mindre blev förstört av slipdamm och en ett års lång fight med byggarens försäkringsbolag började.
Talon firebird åkte ut (försäkringsbolaget köpte loss dom) och in kom WLM och lite senare JJ electronics. Där och då vaknade mitt rena musikintresse upp igen, hifi kan slänga sig i väggen för det där rockade! Jag satt så nöjd man nu kan göra och uppgradering fanns inte på kartan.
Sen spelade livet mig ett spratt igen och musikintresset stendog! Jag kände att varför sitta med grejerna när dom bara är nedpackade så allt har nya nöjda ägare idag. Hur länge var jag musiklös, tror det måste ha varit minst 3 år.
Och en dag så slog saknaden till med fullkraft, men inte på det sättet som man kanske tror.
Jag har gjort min hifiresa, jag har testat det jag vill testa, har lyssnat på det jag vill lyssna. Så åt fanders med allt vad apparater heter, åt skogen med hårklyveri över petitesser för nu ska jag ha kul!! Jag behövde rota i minnet i 2 sek innan jag visste vad jag ville ha.
JBL!
JBL pro Cinema för att vara exakt och nu har jag så kul att jag skrattar mest hela tiden. Kvittar om det är film eller om det är musik jag har hittat mitt nirvana helt enkelt.
Så det jag vill åt, eller undrar över är hur tusan kan vi bli så vilsna ibland? Varför den hysteri över nyare, större och dyrare prylar? Varför lyssnar vi så ofta med kritiska öron, låt musiken flöda o ta en svängom istället, eller gör som jag bara le :)
|
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
Edited by - johan.björklund on 2014/01/07 02:00:37 |
|
bearwik
200.000-klubben
4289 Posts |
Posted - 2014/01/07 : 11:44:55
|
Jag blev imponerad av Tannoy Puma som TobbeL köpte för 4000:-, 15" coaxialelement, otroligt kul att lysna till, spelglädje och dynamik för småpengar. Så ska det låta tycker jag. |
Jävligt nöjd Tannoyägare! Mer membranyta åt folket! Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066
|
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2014/01/07 : 12:11:44
|
En trevlig historia Johan, som säkert många fler än du (och jag) kan relatera till. Och det är väl själva resan som är målet? Musiken är bränslet och hårdvaran är farkosten...
Utan att lägga värderingar i vilken typ av anläggning varje person har är det ett nöje att upptäcka och lära sog av varje tolkning! Vh Micke |
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2014/01/07 : 14:13:18
|
En tragisk historia som slutar lyckligt. Jag har själv haft en period där jag bara satt och letade fel och musiklyssnande inte var roligt. Detta tillstånd går inte att bota med uppgraderingar. Jag kan tänka mig att om man nedgraderar, så kan man få en anläggning som fortfarande förmedlar musik på ett trevligt sätt och man kan samtidigt komma ur det tillstånd som blockerar musikglädjen. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2014/01/07 : 17:05:08
|
Kul med input :)
Jag kan inte själv minnas varför uppgraderingsdjävulen tog tag i mig, men jag minns känslan när man fick in någon nytt och "bättre". Det blir nästan (!) som ett beroende som måste stillas o efter en uppgradering infinner sig ett lugn.
|
|
|
|
sladdbarn
Member
2846 Posts |
Posted - 2014/01/07 : 18:32:07
|
Kul historia!
I mitt garage har jag en urkass stereo med ett kasettband av sämre kvalite men med grymt bra gammal hårdrock och jag njuter i fulla drag varje gång jag lyssnar!
Ljudet är så dåligt att det borde vara inverterad HiFi !?? |
Drömmer om bra ljud... |
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2014/01/07 : 18:56:28
|
Intressant resa, vi befinner oss nog alla någonstans på den beskrivna vägen. Tror definitivt på teorin om kicken vid byten, den driver alla som upplevt den. Vi vill uppleva den kicken fast hela tiden. Tyvärr tror jag hifibranchens nuvarande utformning gör att man hamnar i ett väldigt detaljerat och blodfattigt ljud om man följer rådande smakinriktning från handeln. Man får också betala vanvettiga pengar för relativt små förbättringar när exponentialkurvans (pris/prestanda) knä passeras.
Jag fick min hifivärld fullständigt omvärderad av två system. I Sörmland finns ett mega JBL system hos paradigm som skakade om mig ordentligt. Catacomberna gjorde samma sak. Det var i bägge fall som att sitta med riktiga musiker framför sig för första gången. En omedelbar direkthet och koppling till musikerna som jag endast hört på små livekonserter innan. Då var jag ändå väldigt härdad av upplevelser av dyra system efter att ha jobbat extra i hifibutik. Hade nästan börjat ge upp tanken på realistisk återgivning hemma. Sen fick jag tänka om. Omvärdera och förkasta gamla normer och etablerade sanningar. Nu låter det bättre än någonsin och Catacomberna pryder vårt vardagsrum och sprider musikglädje varje dag. |
The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.
Richard P. Feynman |
|
|
lennartj
Member
1273 Posts |
Posted - 2014/01/07 : 19:04:30
|
Märkligt så olika man kan vara. Jag har filat på samma anläggning i 30 år sedan den förra stals julafton 1983. (Edit: det stod felaktigt 1993 här tidigare) För min del är nog det viktigaste att vidga och vårda mitt kontaktnät för att låna och utvärdera sådant jag är nyfiken på före köp. Det är nästan ett bisarrt nöje att hitta brister och nackdelar hos de lånade prylarna som gör dem oacceptabla i min anläggning trots kanske 10 gånger högre pris. Det ger mig en skön känsla att ha sparat en massa pengar, varje gång, tills ett byte av någon anledning blivit oundvikligt. Då svider det rejält, se nedan.
Nu börjar det utkristallisera sig ett genomsnittligt bytesintervall på cirka 25 år. Skivspelaren kvar efter 30 år, endast pickup-byten (förbrukningsvara) CD-drive och DAC efter 20 år, de nya bara bara 1,5 gånger dyrare en de gamla Förförstärkare 24 år, den nya 15 (femton) gånger dyrare! Slutsteg 32 år, (tjuvarna ratade mina rörprylar ) säkert påkostade mer än 5 gånger inköpspriset för uppgradering, underhåll och rörbyten, men mina "nya" som också är köpta begagnade kostade mig drygt 25 gånger mer. Högtalarna är kvar sedan 30 år, dock uppgraderade för 20 år sedan, därefter orörda.
Vem slår mig i långsamhet? |
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
Edited by - lennartj on 2014/01/07 22:30:53 |
|
|
Lech
Member
1353 Posts |
Posted - 2014/01/07 : 20:08:38
|
He he ,jag slår nog dig i långsamhet
Med vänlig hälsning Lech |
Analog,purist,fanatiker Allt var inte bättre förr,men det mesta. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2014/01/07 : 21:04:09
|
quote: Jag har filat på samma anläggning i 30 år sedan den förra stals julafton 1993.
Men om man hinner 30 år på 20 år så är man väl inte så långsam?
Vi har alla vår väg framåt, och ibland går det bakåt. För min del har jag haft svårt att hitta något i hifiväg som klarar av att spela stora klassiska verk på ett trovärdigt sätt. Det är bara sista året jag kommit nära tycker jag. Tycker i efterhand att jag har slösat bort en hel del tid på vägen - kluvit hår om petitesser framför mjäkiga anläggningar.
Det finns dock två anläggningar som gjort djupa intryck och det var först hemma hos Time när jag och Pac gjorde reportage där och senare var det Petters stora hornsystem i studentlyan i Uppsala. De har varit vägvisare på resan som antagligen aldrig kommer fram. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2014/01/07 : 21:18:21
|
Jag lyssnar hellre på Amanda Jensen i en transistorradio än Lasse Stefanz på Quad ESL 63.
Låtarna är viktigare än utrustningen, det är något jag lärt mig, tanken svindlar.
Känner igen mig i Johans beskrivning av hans erfarenheter.
Men, jag är inte främmande för att prova nya grejor för den sakens skull |
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
|
tian
200.000-klubben
1550 Posts |
Posted - 2014/01/07 : 22:12:59
|
Det ska kännas och vara roligt att spisa musik Jag ska aldrig gå ifrån PRO element |
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2014/01/07 : 22:54:19
|
Kul att ni delger er :)
Jag vill absolut inte ha varit utan den resan jag gjorde för jag lärde mig mycket. Och där finns flertalet saker som jag har lyssnat på som ger mig rysningar, ESL 63 och Magnepan ligger på topplaceringen. Men nu vet jag då hade jag "hifiöronen" monterade och då menar jag bara goda ting. deras spelstil lockar in en i att sitta o lyssna efter detaljer, att få upptäcka saker man inte har uppfattat innan :)
Imho!!
|
|
Edited by - johan.björklund on 2014/01/07 22:54:51 |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2014/01/07 : 22:54:37
|
Känner igen mig själv i din beskrivning Johan och har gjort en ganska rejäl Hifiresa själv. Har slutat att använda ordet neutralt,vad låter neutralt?. Nej det ska låta "naturligt" i mina öron och då finns oftast gott om bas,dynamik och spelglädje. |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
lennartj
Member
1273 Posts |
Posted - 2014/01/08 : 02:37:59
|
Det finns olika sätt att lyssna. Med abonnemang hos symfonikerna får jag ibland höra oväntade tolkningar av musik som jag har i en eller flera olika inspelningar hemma. När jag kommit hem lyssnar jag gärna på den eller dem och har efter högtalaruppgraderingen för snart 20 år sedan aldrig stört mig eller ens haft tankar på att återgivningen av akustisk musik skulle vara ofullkomlig. Begränsningarna har gällt effektresurserna som inte räckt långt för basrik elektronisk musik på mer än "bakgrundsnivå", men det har varit självreglerande. Det har helt enkelt varit ointressant att spela sådant hemma och jag har varit väl medveten om att priset för att avhjälpa de begränsningarna utan att förlora något av det anläggningen är bäst på skulle bli för högt så länge jag höll mig med hobbybil. Sedan några år har Pagodan ett nytt hem hos en annan klubbmedlem och anläggningens begränsningar är avhjälpta. Nu hävdar jag att den är bra nog för musikens skull, inte bara för akustisk musik utan alla sorter. Sedan finns det andra som går längre, men återgivningen i deras anläggningar gagnar sällan min musikaliska upplevelse utan stör den med att flytta fokus till annat. Då betraktar jag det som tekniknörderi, som jag inte heller ser ner på som medvetet utövad hobby som inte syftar till bästa möjliga musikaliska upplevelse även från tekniskt dåliga (men musikaliskt värdefulla) inspelningar, vilket är mitt mål. Därför får tonkontroller mm. inte saknas i min anläggning. Jag har alltid varit intresserad av att låna och testa allt möjligt för att veta vad det går för och veta vad som är värt pengarna och funkar hos mig, men inte köpa utan att det är nödvändigt, och då i ett 25-årsperspektiv.
PS. Finns det någon 200.000 kronorsklubb? På sätt och vis var det roligare förr i 50.000 kronorsklubben när anläggningen ändå var nästan lika bra på akustisk musik. |
Edited by - lennartj on 2014/01/08 02:47:54 |
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2014/01/08 : 10:19:29
|
Intressant ämne Helt klart tycker jag att det låter roligast med ett brädbygge eller när filtren hänger bakom högtalaren i massa krokodilsladdar o det är knappt vadd o inmätt i lådorna.
Kul tanke med att hålla det till vissa budgetar.
Blev såklart lite nyfiken på JBL pro cinema. Vilka modeller är det som du har ? Man kanske skulle uppgradera |
|
|
Mathias på Öckerö
fd. Morfendite
795 Posts |
Posted - 2014/01/08 : 11:39:18
|
Ja, vad är det egentligen som är vitsen med audiofilin? Är det en filosofisk fråga? En del lyssnar bara på musiken medans andra njuter av chassien utfrästa ur ett stycke metall. En del både och. Vem kan säga vad som är "rätt"? Kan man göra jämförelser med andra intressen, typ bilintresse? En del nöjer sig med att komma fram medans en del gläds åt perfekta svetsar på sitt specialtillverkade insugsplenum i kolfiber och aluminium.
En sak vet jag dock, stress och prestationsångest hör inte hemma i en hobby. Det ska va gött å levva. |
Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid. |
|
|
Lech
Member
1353 Posts |
Posted - 2014/01/08 : 12:58:21
|
Delvis OT men... Det finns nog inte någon hobby som har så skilda åsikter om vad som är bra som denna. I bil-branschen är det väsentligt lättare.
I de flesta fall ( som jag lyssnat till ) faller det redan på lysningsrummet. Att spela i ett "pyttelitet" utrymme med hopp om att ortho-akustusiska högtalare med en massa basstöd löser det, gör inte livet lättare. Hörlurar borde vara ett bättre alternativ om dem är bra.
Men som sagt .... var och en blir salig på sin tro.
MVH Lech |
Edited by - Lech on 2014/01/08 13:04:05 |
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2014/01/08 : 13:18:27
|
@Lennart Jag gillar din infallsvinkel och har hittat den väg som passar dig.
@stormen Jag var faktiskt på väg in till diy med det här, för där är själva spånandet, byggandet en del av det hela. Känner du att ni också kan ha snarlika fallgroppar, att det blir ett beroende och att byggena följer varandra av fel anledning?
Du har ett gäng otroligt kassa bilder under medlemmarnas system, sista sidan tror jag dom ligger på. Annars är det 2 st 4645C i basen och 6st 8340 (utan suffixet A) som LCR. Dessa var egentligen designade till surround men på 20kvm spelar dom med bravur som frontar. allt sitter i ett akustiskt reglerat rum Mitt gamla Atlantic system agerar surround.
@Mathias på Öckerö Rätt på spiken!!! |
|
|
|
lennartj
Member
1273 Posts |
Posted - 2014/01/08 : 13:26:01
|
"Vit man göra stor eld, sitta långt ifrån. Röd man göra liten eld, sitta tätt intill."
Som sagt, var och en må bli salig på sin tro, men faktum är att flera musikälskare i bekantskapskretsen vill komma på besök ofta för att njuta av sin favoritmusik på bästa sätt och även audiofiler som har flera gånger dyrare anläggningar återkommer med glädje för att just lyssna på musik, inte hifi, så det är inte bara jag själv som gillar vad som kommer ur anläggningen. |
Edited by - lennartj on 2014/01/08 13:28:57 |
|
|
Lech
Member
1353 Posts |
Posted - 2014/01/08 : 14:20:55
|
Jag förstår inte ditt inlägg över huvudtaget LennartJ.
Musik är subjektivt och koncerthuset är inte min favorit.Detta trots fringisar som jag får.
Däremot uppskattar jag detta mer.
[URL=http://s227.photobucket.com/user/lechfoto/media/IMG_0950.jpg.html][/URL]
[URL=http://s227.photobucket.com/user/lechfoto/media/IMG_0895.jpg.html][/URL]
Musik i Karibien är en balsam för själen min.
MVH Lech |
Edited by - Lech on 2014/01/08 15:04:16 |
|
|
lennartj
Member
1273 Posts |
Posted - 2014/01/08 : 15:43:26
|
@Lech: Du skrev: "Att spela i ett "pyttelitet" utrymme med hopp om att ortho-akustusiska högtalare med en massa basstöd löser det, gör inte livet lättare. Hörlurar borde vara ett bättre alternativ om de är bra." Jo nu är livet jättelätt när det gäller musikuppspelning, inga problem. Jag tycker inte om att lyssna i hörlurar. Ljudbilden blir förvrängd och hamnar inuti mitt huvud, dessutom ligger den ju inte fast utan vrids om jag vrider på huvudet - onaturligt! När man lyssnar nästan i närfältet behövs inga stora högtalare.
Bland alla prylar jag utvärderat har det vanligaste skälet till att jag underkänt dem varit bristande tajming och mikrodynamik. Det är lika viktigt för mig i barockmusik som i R&B, Soul, Latin...
|
|
|
Lech
Member
1353 Posts |
Posted - 2014/01/08 : 17:14:22
|
Vi är alla olika och tur är väl det.
Lennartj skrev: quote: Jag tycker inte om att lyssna i hörlurar. Ljudbilden blir förvrängd och hamnar inuti mitt huvud, dessutom ligger den ju inte fast utan vrids om jag vrider på huvudet - onaturligt! När man lyssnar nästan i närfältet behövs inga stora högtalare.
Jag köpte nyss ett par lurar att användas när resten av huset sover. Det blev till slut ett par Sennheiser HD 800 ,dom låter ganska OK. Visst rör sig ljudbilden med huvudet men det stör mig inte.
Jag har en kompis som spelat i Göteborgs Symfoniker så länge dom har funnits ( 40 år ? )så jag, liksom han är trött på Koncerthuset.
Hans bästa omdöme o HIFI är : det låter som hos oss. Det får räcka !!
MVH Lech |
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2014/01/08 : 20:48:39
|
jag tror att det är först när man ledsnar på att "pryltesta" som man på allvar kan landa i något som gagnar både musik och plånbok, så har det varit för mig iaf. Däremot har denna testperiod fört med sig nyttigheter som att tex min inre referens står ganska stabilt idag och den ändras egentligen inte alls oavsett vad jag lyssnar på, förr kunde mässor föda nya ideér om hur jag ville ha ljudet men så är det inte längre. Just den tryggheten har gjort min musiklyssning bra mycket roligare och komplikationsfriare, bara ekstremt prismotiverade ingrepp i otvivelaktig riktning närmare min inre referens göra sig besvär numera.
|
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
|
|
Leif B
Member
1496 Posts |
Posted - 2014/01/08 : 22:06:36
|
Har väl varit en periodare när det gällt hifi. Började tidigt i tonåren men bristen av pengar fick mig att kika på egna lösningar när det gällde högtalare. Hifikit och en lokal elektronik affär fick påhälsning. Senare tid har man blivit lite lat och provat en del olika typer av förstärkare och högtalare. Musik eller hifi ? Mer åt hifi för min del. Dock inga dyra inköp under min hifi-resa. Måste det kosta mycket ? Nja man kan ha roligt ändå med lite fantasi och tålamod. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2014/01/08 : 22:22:20
|
quote: jag tror att det är först när man ledsnar på att "pryltesta" som man på allvar kan landa i något som gagnar både musik och plånbok
Det tror jag också. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Topic |
|