Author |
Topic |
Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel
1407 Posts |
Posted - 2014/01/04 : 23:42:34
|
Skillnaden ligger på -40dB (peak RMS) med peakar på -20dB (peak RMS). Är i princip bara lite cymbalslag eller vad det nu kan vara, hör till trumsetet låter det som. Metalliskt ljud med eko. Man hör även den ringande "tonen" av brickwall filtret (iom att man nu hör skillnaden av spåren så skapar det skarpa högpassfiltret som blir ett ringande ljud).
Är dock omöjligt för mig att höra utan att sakta ner den 10 gånger. Skulle tro att det även är svårt om man har utrustning som klarar 96k. (kör 44100 DAC till datorn) Själva nivån av signalen (långsamma) är fullt hörbar.
Luft är det kanske (är inte det bra i hifisammanhang?) men i detta fallet så verkar böset höra till musiken, har dock inte hört låten i fråga. Finns lite brus också men det lär man inte kunna höra i vilket fall.
Men om detta tillför något i verkligheten eller inte kan jag inte svara på, bara för att man kan spela in fladdermöss gör inte det att man kan höra dom bättre genom högtalarna. |
Is that him? That's the buffet table. Well, how can we be sure unless we question it? The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power. Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg! It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really... Är klubbmästare i SVAVEL. |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2014/01/05 : 14:35:22
|
Jag har inte tidigare brytt mig om samplingsfrekvens utan förutsatt att det är antalet bitar som har betydelse. Det är inga problem för mig att höra kvalitetsskillnader. Enklast på välinspelad klassisk musik. Jag har börjat köpa klassisk musik i 24 bitars format, men ofta är samplingsfrekvensen 44 eller 48.
Jag fick dock en chock för ett tag sedan då vi jämförde en inspelning i 96 och 192. Ljudet förbättrades påtagligt vid 192kHz. Det är uppenbart att precisionen inte enbart beror på y-axeln utan även x-axeln |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
Snutten
200.000-klubben
3452 Posts |
Posted - 2014/01/06 : 07:18:19
|
Mycket handlar som vanligt om inspelningskvalitén och den utrustning man själv spelar upp musiken på. |
Edited by - Snutten on 2014/01/06 13:50:59 |
|
|
FalloutBoy
Member
64 Posts |
Posted - 2014/01/06 : 13:30:44
|
quote: Jag har inte tidigare brytt mig om samplingsfrekvens utan förutsatt att det är antalet bitar som har betydelse.
De har olika betydelse: Samplingsfrekvensen bestämmer frekvensomfånget och bitdjupet bestämmer dynamikomfånget. Och hur mycket man behöver av varje beror helt på omständigheterna.
quote: Jag fick dock en chock för ett tag sedan då vi jämförde en inspelning i 96 och 192. Ljudet förbättrades påtagligt vid 192kHz. Det är uppenbart att precisionen inte enbart beror på y-axeln utan även x-axeln
Men hur vet du vad det var du jämförde? Det krävs väldigt noggranna kontroller för att isolera en specifik parameter i ett lyssningstest. Annars är det helt omöjligt att veta orsaken till att du upplevde skillnad i ett specifikt fall.
Och det är väldigt osannolikt att själva samplingsfrekvensen (alltså frekvensomfånget) i sig skulle orsaka tydliga skillnader i det här fallet. |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2014/01/06 : 13:40:23
|
quote: Och det är väldigt osannolikt att själva samplingsfrekvensen (alltså frekvensomfånget) i sig skulle orsaka tydliga skillnader i det här fallet.
Det var också min uppfattning tidigare. Men det handlar om precision, att rätt beskriva värdet på en punkt i en kurva. Där ger större upplösning i tidsdomänen en större möjlighet att nogrannare beskriva kurvan. D.v.s, med 24 bitar och högre samplingsfrekvens så får man bättre upplösning både i X och Y-led. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
FalloutBoy
Member
64 Posts |
Posted - 2014/01/06 : 17:28:02
|
quote: Det var också min uppfattning tidigare. Men det handlar om precision, att rätt beskriva värdet på en punkt i en kurva. Där ger större upplösning i tidsdomänen en större möjlighet att nogrannare beskriva kurvan.
Det handlar om att beskriva hela vågformen och det gör man genom att sampla (och samplingarna representerar sinc-pulser, inte punkter) med en frekvens som är mer än dubbelt så hög som den högsta frekvensen signalen innehåller. Då har du all information om vågformen (frekvens, amplitud, fas) förutom dynamikomfånget som bestäms av bitdjupet.
Exempelvis en 10kHz ton kan representeras med samma noggrannhet oavsett om samplingsfrekvensen är 192 eller 32kS/s.
quote: D.v.s, med 24 bitar och högre samplingsfrekvens så får man bättre upplösning både i X och Y-led.
Vilket i praktiken bara betyder att signalen kan innehålla svagare ljud och högre frekvenser. |
|
|
Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel
1407 Posts |
Posted - 2014/01/06 : 19:00:03
|
http://www.mother-of-tone.com/cd.htm
Låtsas att trappstegsgraferna är punktgrafer i stället och ta det med en nypa salt eller två. Det visat dock att det inte är helt enkelt.
Vem vill representera en konstant 10kHz sinuston? |
Is that him? That's the buffet table. Well, how can we be sure unless we question it? The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power. Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg! It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really... Är klubbmästare i SVAVEL. |
|
|
lampuradio
Member
894 Posts |
Posted - 2014/01/07 : 18:38:21
|
Det är nog ingen som är intresserad av en 10 kHz ton, men påståendet innebär att man kan reproducera den frekvenscocktail som en musiksignal innebär med alla komponenter -upp till 10 kHz. Med 44 -kHz sampling bör man klara upp till 20 kHz, dvs signalen efter reproduktion bör inehålla alla hörbara komponenter. "Envelopen", som man skulle sagt inom radiofacket, kan reproduceras precis som den spelades in genom sampling med tillräckligt hög samplingsfrekvens. Dynamiken, däremot, är ju beroende av upplösningen (bitdjupet). |
|
|
kme
Musik-Harry 2005
4409 Posts |
|
Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel
1407 Posts |
Posted - 2014/01/08 : 20:48:20
|
Använder man högre samplerate på rätt sätt kan man skippa oversample och använda passiva komponenter i filtret. Ha kvar kakan och äta den med? |
Is that him? That's the buffet table. Well, how can we be sure unless we question it? The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power. Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg! It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really... Är klubbmästare i SVAVEL. |
|
|
30Hzbone
Member
227 Posts |
|
Topic |
|