HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 24/96, mest luft eller?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2014/01/04 :  23:42:34  Show Profile Send Joda a Private Message
Skillnaden ligger på -40dB (peak RMS) med peakar på -20dB (peak RMS).
Är i princip bara lite cymbalslag eller vad det nu kan vara, hör till trumsetet låter det som. Metalliskt ljud med eko.
Man hör även den ringande "tonen" av brickwall filtret (iom att man nu hör skillnaden av spåren så skapar det skarpa högpassfiltret som blir ett ringande ljud).

Är dock omöjligt för mig att höra utan att sakta ner den 10 gånger. Skulle tro att det även är svårt om man har utrustning som klarar 96k. (kör 44100 DAC till datorn)
Själva nivån av signalen (långsamma) är fullt hörbar.

Luft är det kanske (är inte det bra i hifisammanhang?) men i detta fallet så verkar böset höra till musiken, har dock inte hört låten i fråga. Finns lite brus också men det lär man inte kunna höra i vilket fall.

Men om detta tillför något i verkligheten eller inte kan jag inte svara på, bara för att man kan spela in fladdermöss gör inte det att man kan höra dom bättre genom högtalarna.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2014/01/05 :  14:35:22  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag har inte tidigare brytt mig om samplingsfrekvens utan förutsatt att det är antalet bitar som har betydelse.
Det är inga problem för mig att höra kvalitetsskillnader.
Enklast på välinspelad klassisk musik.
Jag har börjat köpa klassisk musik i 24 bitars format, men ofta är samplingsfrekvensen 44 eller 48.

Jag fick dock en chock för ett tag sedan då vi jämförde en inspelning i 96 och 192.
Ljudet förbättrades påtagligt vid 192kHz.
Det är uppenbart att precisionen inte enbart beror på y-axeln utan även x-axeln

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2014/01/06 :  07:18:19  Show Profile Send Snutten a Private Message
Mycket handlar som vanligt om inspelningskvalitén och den utrustning man själv spelar upp musiken på.

Edited by - Snutten on 2014/01/06 13:50:59
Go to Top of Page

FalloutBoy
Member

64 Posts

Posted - 2014/01/06 :  13:30:44  Show Profile Send FalloutBoy a Private Message
quote:
Jag har inte tidigare brytt mig om samplingsfrekvens utan förutsatt att det är antalet bitar som har betydelse.

De har olika betydelse: Samplingsfrekvensen bestämmer frekvensomfånget och bitdjupet bestämmer dynamikomfånget.
Och hur mycket man behöver av varje beror helt på omständigheterna.

quote:
Jag fick dock en chock för ett tag sedan då vi jämförde en inspelning i 96 och 192.
Ljudet förbättrades påtagligt vid 192kHz.
Det är uppenbart att precisionen inte enbart beror på y-axeln utan även x-axeln

Men hur vet du vad det var du jämförde? Det krävs väldigt noggranna kontroller för att isolera en specifik parameter i ett lyssningstest.
Annars är det helt omöjligt att veta orsaken till att du upplevde skillnad i ett specifikt fall.

Och det är väldigt osannolikt att själva samplingsfrekvensen (alltså frekvensomfånget) i sig skulle orsaka tydliga skillnader i det här fallet.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2014/01/06 :  13:40:23  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
quote:
Och det är väldigt osannolikt att själva samplingsfrekvensen (alltså frekvensomfånget) i sig skulle orsaka tydliga skillnader i det här fallet.


Det var också min uppfattning tidigare.
Men det handlar om precision, att rätt beskriva värdet på en punkt i en kurva.
Där ger större upplösning i tidsdomänen en större möjlighet att nogrannare beskriva kurvan.
D.v.s, med 24 bitar och högre samplingsfrekvens så får man bättre upplösning både i X och Y-led.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

FalloutBoy
Member

64 Posts

Posted - 2014/01/06 :  17:28:02  Show Profile Send FalloutBoy a Private Message
quote:
Det var också min uppfattning tidigare.
Men det handlar om precision, att rätt beskriva värdet på en punkt i en kurva.
Där ger större upplösning i tidsdomänen en större möjlighet att nogrannare beskriva kurvan.

Det handlar om att beskriva hela vågformen och det gör man genom att sampla (och samplingarna representerar sinc-pulser, inte punkter) med en frekvens som är mer än dubbelt så hög som den högsta frekvensen signalen innehåller. Då har du all information om vågformen (frekvens, amplitud, fas) förutom dynamikomfånget som bestäms av bitdjupet.

Exempelvis en 10kHz ton kan representeras med samma noggrannhet oavsett om samplingsfrekvensen är 192 eller 32kS/s.

quote:
D.v.s, med 24 bitar och högre samplingsfrekvens så får man bättre upplösning både i X och Y-led.

Vilket i praktiken bara betyder att signalen kan innehålla svagare ljud och högre frekvenser.
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2014/01/06 :  19:00:03  Show Profile Send Joda a Private Message
http://www.mother-of-tone.com/cd.htm

Låtsas att trappstegsgraferna är punktgrafer i stället och ta det med en nypa salt eller två.
Det visat dock att det inte är helt enkelt.

Vem vill representera en konstant 10kHz sinuston?

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

lampuradio
Member

894 Posts

Posted - 2014/01/07 :  18:38:21  Show Profile Send lampuradio a Private Message
Det är nog ingen som är intresserad av en 10 kHz ton, men påståendet innebär att man kan reproducera den frekvenscocktail som en musiksignal innebär med alla komponenter -upp till 10 kHz. Med 44 -kHz sampling bör man klara upp till 20 kHz, dvs signalen efter reproduktion bör inehålla alla hörbara komponenter. "Envelopen", som man skulle sagt inom radiofacket, kan reproduceras precis som den spelades in genom sampling med tillräckligt hög samplingsfrekvens. Dynamiken, däremot, är ju beroende av upplösningen (bitdjupet).
Go to Top of Page

kme
Musik-Harry 2005

4409 Posts

Posted - 2014/01/08 :  20:37:17  Show Profile Send kme a Private Message
Hur ska man förklara det här, jag känner en person som har en cd spelare vid namn DCS och som ligger på runt hundratusen kr och en vacker dag stänger han av uppsamplingen på cd:n och kör 16/44 bit vips låter det mycket roligare, för när han köpte DCS cd spelaren så var han inte riktigt nöjd med ljudet och det var väl för väl att det fanns det här valet på cd spelaren och en intressant erfarenhet som väcker en till eftertanke eller hur! (själv tycker jag att uppsamplat låter tunt avslaget om man jämför med 16/44 under förusättning att TDA 1541A dacen har toppkomponenter runt sig)

http://www.plaudio.com/wordpress/?page_id=406

http://www.hembioconsult.se/2-kanal/DA-omvandlare/Debussy-DAC.htm

http://www.dcsltd.co.uk/

Listen: Music Tip by Kurt.Välj Bland Olika Artister På: http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about92-0.html Klassiskt på: http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about102-0.html
http://www.youtube.com/watch?v=AlLpdWbSevc
http://www.youtube.com/watch?v=YvEccfdw_kU
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2014/01/08 :  20:48:20  Show Profile Send Joda a Private Message
Använder man högre samplerate på rätt sätt kan man skippa oversample och använda passiva komponenter i filtret.
Ha kvar kakan och äta den med?

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

30Hzbone
Member

227 Posts

Posted - 2016/07/15 :  07:05:47  Show Profile Send 30Hzbone a Private Message
Om det mot förmodan skulle inträffa att en av dina sommardagar #8221;regnar in#8221;
så finns möjligheten till lite intressant läsning här:
https://mojoaudiofiles.wordpress.com/the-24-bit-delusion/
och här
http://www.mojo-audio.com/blog/dsd-vs-pcm-myth-vs-truth/
Trevlig sommar!

I'm only in it for the music.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000