HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Fixa rumsakustiken hur någon?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JMlab
Member

595 Posts

Posted - 2003/02/09 :  21:07:08  Show Profile Send JMlab a Private Message
I mitt hembiorum är jag inte helt nöjd med akustiken.
Jag har ett rum som är 4x6m med 2,20 till tak betongtak+långväggar
kortväggar med gips+isolering heltäckningsmatta på golv spelar i rummets längdriktning bokhylla bakom lyssningsposition,använder idag
Argent roomlenses som tar första reflexen men tycker idag att det inte räcker, jag kör idag med 3 JMlab miniutopior som fronthögtalare
frontarna drivs av 3 AudionetAMPllG2 samt bak med en AMP4 dvd är VIP
Försteg är MAP+EPS så anl är inte den svaga länken.
Som hembio är det bra men jag tycker att 2 kanalljudet inte kommer
upp till min vanliga 2-kanalanl som befinner sig i vardagsrummet.
Jag är bortskämd med bra 2-kanalljud och vill höra vilka tips ni kan ge mig för att förbättra akustiken och därmed 2-kanalåterginingen.
Mvh
JMlab

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/02/09 :  21:32:17  Show Profile Send Anders47 a Private Message
En möjlighet är att göra en akustisk analys med programmet Cara. I ett första steg kan man få förslag på högtalarplacering. I mitt fall blev detta bättre än den placering jag hade.
Man får en beräkning på reverberationstiden vid olika frekvenser. Detta var inte så roligt eftersom detta för min del var värst i mellanregistret. Jag har lagt in isoleringsmaterial som fixar detta i en simulation, men jag är litet osäker på om jag vill ha dessa Helmholz-resonatorer i vardagsrummet. Risk att det blir ganska fult, och kostar antagligen en del. Kanske ASC tube traps, men de är svindyra.
Det kräver en del jobb eftersom man måste lägga in hela rummet med möbler i ett CAD program och ange material för alla ytor. Om man inte kan något om akustik är det nog den enklaste lösningen, och man lär sig en del när man arbetar med programmet.
Jag misstänker att för lång reverbearation i bas och mellanregister är de vanligaste problemen och inte helt lätta att lösa. Diskanten är däremot lätt att dämpa ut med textilier etc.

Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/02/09 :  21:33:28  Show Profile Send Timbre a Private Message


Varför inte låna hem ett antal tubetraps att flytta runt i rummet...
En mobil lösning så att säga.
Både ASC och AA är ju tillräckligt estetiskt tilltalande för att stå ut med i ett lyssningsrum.
Dessutom kan du ta dom med dig vid en eventuell flyttning.
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/02/09 :  21:36:35  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Var lånar man tubetraps? Jag har tittat på deras absorptionsförmåga och den är ju utmärkt, liksom priset.
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/02/09 :  21:53:44  Show Profile Send Timbre a Private Message

Det är inte prislappen du lyssnar med utan produkten. Har du tittat på deras absorptionsförmåga...
Jag brukar lyssna.
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/02/09 :  22:13:50  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Ha ha ha ha.....
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/02/09 :  22:14:05  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Bäste Timbre,
Hur skall jag kunna lyssna på något som jag inte ens sett mer än på bild? Men jag har gjort en analys som visar på var rummets svagheter ligger. Sedan är det bara att leta efter absorbenter som dämpar i rätt frekvensområde. Jag tror att detta är lättare att hitta beräkningsmässigt än genom trial and error med en massa olikartade absorbenter på olika ställen i rummet. Sedan måste man naturligtvis genom lyssning kolla att det verkligen fungerar och antagligen finjustera.
Jag misstänker att du underskattar Caras möjligheter och tror att det bara är någon enkel formel. Det är en simulering som tar hänsyn till rummet form, dess olika ytor och beräknar med hänsyn till ett fleratl reflektioner. Sånt måste väl gå att räkna ut. Man får inte output som välljud utan som rummets återklangstid vid olika frekvenser och frekvenskurvor.

Edit: ASC är så fruktansvärt icke-subjektivistiska och tekniska att de presenterar absorptionskoefficienter för olika frekvenser för tubetraps. Det är dem jag har TITTAT på.


Edited by - Anders47 on 2003/02/09 22:42:41
Go to Top of Page

nik
Member

74 Posts

Posted - 2003/02/09 :  22:31:42  Show Profile Send nik a Private Message
Håller helt och hållet med om att CARA är ett alldeles utmärkt hjälpmedel, dels för att placera ut högtalarna optimalt men samtidigt också ge ett utlåtande om rummets akustik. Det föreslår också vad man bör göra åt lyssningsrummet om man har problem med efterklangen på olika delar av frekvensområdet. Ett klart prisvärt program, men som kräver en rejäl arbetsinsats för att bygga upp en modell av lyssningsrummet. Det är bara att ta fram måttbandet...
Det ger resultat det kan jag lova. Förbättringen blir markant.
Mvh
Nik
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/02/09 :  22:41:00  Show Profile Send Timbre a Private Message


Nä, jag underskattar aldrig något som kan ge ljudförbättringar, men vad händer om sambon får för sig att stoppa om soffgruppen eller (hu hemska tanke!) möblera om och du har fastbyggda, digitalt beräknade absorbenter...
En tubetrap kan man ju alltid vrida på för att påverka dess funktion som absorbent/diffusor.
Go to Top of Page

JMlab
Member

595 Posts

Posted - 2003/02/09 :  22:43:32  Show Profile Send JMlab a Private Message
Tack för tipsen!
Var kan jag läsa mer om tubetraps o dyl vem säljer dem?
Programmet Cara verkar ju intr.var hittar jag det?
Mvh
JMlab
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/02/09 :  22:51:36  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Det är inget som säger att man måste ha fastbyggda absorbenter för att man använder CARA. Tubetraps går utmärkt. Man kan skapa dem som ett objekt i CARA och se vad som händer beroende på antal och placering, på ett ungefär. Finessen är att man kan få en välgrundad utgångspunkt att arbeta efter och sedan avstämma mer i detalj genom lyssning och små flyttningar. Om jag hade satt mig ner och spånat på vad som är fel med min akustik, så hade jag troligen hamnat rejält fel.
Tubetraps ser snygga ut och har mycket goda absorbtionsegenskaper, men de är dyra och svåra att få tag på.
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/02/09 :  22:55:06  Show Profile Send Timbre a Private Message


En värld av mjuka drömmar...

www.acousticsciences.com/tubetrap/

Och så har vi italienarna...

www.martendesign.com
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/02/09 :  22:56:42  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Programmet Cara verkar ju intr.var hittar jag det?

Kan beställas online på www.cara.de (finns engelsk version av site och program). Priset är lågt, förvånansvärt lågt. Det är dock inte helt enkelt att hantera och jag rekommenderar absolut att också köpa demonstrationsvideon för €15, vilken sänker tröskeln för att komma igång betydligt.
Go to Top of Page

aaight
Member

208 Posts

Posted - 2003/02/09 :  22:57:13  Show Profile Send aaight a Private Message
www.cara.de
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/02/09 :  23:06:43  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Hej JMlab

Jag föreslår att du sänker efterklangstiden till omkring 0,3 sekunder eller mindre (om du törs!, "risken" är att det kommer att låta bättre i biorummet sedan).

Roomlensprylarna gör inte så stor nytta, du kan ju titta på dem som fantasifulla dekorationer. Det du behöver är rejäl absorption i lyssningsrummet. Främst absorption av tidiga reflexer gör nytta. Diffusering kan också behövas, främst i bakom lytssningspositionen. Men sedan beror det på vilka typer av bakkanaler du ska använda och hur många som man slutligen väljer hur det ska se ut i bakre halvan. Basregistret kan hanteras separat och görs på olika vis om du vill slippa stora absorbenter kan man göra en annorlunda sorts exciteringf av rummet genom att använda många basmoduler. Då slipper man skrymmande basabsorbenter.

Var vill du ha lyssningsplatsen? Mitt i rummet? Eller? Det spelar nämligen stor roll hur man utformar lyssningsrummet.

Lyssningsrummets mått är nästan mulitiplar av 2,20 m vilket kan spela en del spratt. men det går att lösa, men måste studeras på plats för att kunna avgöra om det är problem eller inte.

SLutsatsen är att det gör att göra på flera olika sätt men det måste anpassas för hur du vill ha basen, samt vilka typer av surroundhögtalare du vill använda.

Johan L.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/02/09 :  23:13:43  Show Profile Send Timbre a Private Message

JMlab, nu kommer du inte undan ditt första uppdrag för HiFiForum.nu!!!

Lyft undan Argentprylarna och tala om för oss om dom gjorde nytta eller bara var en fantasifull dekoration...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000