HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Usher Audio - Inte usch, utan ojojoj!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2003/02/09 :  00:11:11  Show Profile Send pesa a Private Message
Var under dagen forbi en handlare i narheten och upptackte att han plockat med sig nya hogtalare hem fran CES. Hade aldrig sett hogtalarna forut utan bad att fa provlyssna. Systemet bestod av Krell KPS28 cd, for och slutsteg fran Rogue Audio samt kablar fran Transparent. Sen var det hogtalarna da... - Usher Compass Dancer Series AC-10.

Det forsta jag slogs av var den mycket fina designen. Inte lite Sonus-inspirerad utan mycket, mycket Sonus-inspirerad. Nar jag kollade igenom resten av modellerna i katalogen sa var det, i sann Taiwanesisk anda, snudd pa stold av vissa design-drag. Men om man nu skall inspireras av ngt sa ar ju Sonus Faber inget tokigt stalle att hamta ideer ifran.

Hur lat det da??? Mycket, mycket lovande!!! Hade ju inte vantat mig en provlyssning sa jag fick rusa ut i bilen och hitta nagra skivor som jag hade rimlig koll pa. Hogtalarna lat varmt, pa gransen till for varmt vilket i och for sig kan ha berott pa rorstarkeri och resten av anlaggningen. Jag skall absolut tillbaka och lyssna pa hogtalarna uppkopplade med min elektronik (han har mina grejor i affaren...). Basen var suveran och mellanregistret satt perfekt. Diskanten vill jag utforska lite narmare da jag inte fick helt koll pa den. Som sagt, jag lyssnade inte alltfor lange....

Ar det ngn som har rakat pa detta hogtalarmarke och kan dela med sig om erfarenheter? www.usheraudio.com (AC-10's listpris ar $8300 i USA)

Peter

Detroit, Michigan

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/02/09 :  05:18:31  Show Profile Send Timbre a Private Message
Ja, Ushianemej...()

Usher Audio saluförs av Hifistället i Göteborg. Pengar är pengar, oavsett om kulorna rullar in via taiwanesiska tillverkare utan egen inspiration eller ej.
Dom där "Compass Dancer", med inbyggd amatikänsla, skall vara några rejäla bestar. Flera hifipolare har varit inne och lyssnat, någon mycket nära att ta hem ett par AC10.
På hemsidan ser det ut som att även Qln Signature har fått sig en egen hyllning...
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2003/02/09 :  11:42:01  Show Profile Send mag a Private Message
Sonus faber med T&P element kan väl inte bli fel....:)



//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2003/02/09 :  14:19:46  Show Profile Send pesa a Private Message
Som sagt, det lat mycket lovande. Och visst var det ett par bestar...mycket imponerande pjaser, minst sagt .

Om jag skall kolla nya hogtalare sa blir det absolut att inkludera dessa pa listan over provlyssningsobjekt.

Kul att dom finns hemma i Götet

Peter

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/02/09 :  21:50:01  Show Profile Send Pjotre a Private Message
quote:
Originally posted by pesa
Kul att dom finns hemma i Götet

Peter



HUR fick du till de där prickarna???
Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2003/02/09 :  21:56:59  Show Profile Send pesa a Private Message
quote:
Originally posted by Pjotre

quote:
Originally posted by pesa
Kul att dom finns hemma i Götet

Peter



HUR fick du till de där prickarna???



Copy/Paste kan gora underverk. Blir lite tradigt i langden men i viktiga fall sa far man anstranga sig lite...

Peter

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/02/09 :  22:06:41  Show Profile Send Pjotre a Private Message
He he he....

Hälsa Larry att fotona från butiken kommer i separat tråd inom kort! Har du fått möjlighet att lyssna på Meadowlark Osprey Speakers än??
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2003/02/09 :  22:10:45  Show Profile Send bibi50 a Private Message
quote:

Systemet bestod av Krell KPS28 cd, for och slutsteg fran Rogue Audio samt kablar fran Transparent. Sen var det hogtalarna da... - Usher Compass Dancer Series AC-10.





Vad kan du berätta om Rogue Audio ? Hur låter de ??




Jag fixade till quotarna lite... Pjotre

Edited by - Pjotre on 2003/02/09 22:16:32
Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2003/02/09 :  22:17:41  Show Profile Send pesa a Private Message
quote:
Originally posted by Pjotre
Har du fått möjlighet att lyssna på Meadowlark Osprey Speakers än??



Nix, de stod uppstallda igar ihop med "mina" Krell-grejor men jag blev sa tagen av Usher att jag aldrig kom dit... Det blir fler tillfallen, sa jag aterkommer om dessa tjusiga tingestar...

Peter

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2003/02/09 :  22:32:14  Show Profile Send pesa a Private Message
quote:
Originally posted by bibi50
Vad kan du berätta om Rogue Audio ? Hur låter de ??



Inte mycket annu sa lange. Detta var min forsta erfarenhet av detta marke och jag var sa tagen av hogtalarna. Jag skall absolut tillbaka och utforska aven denna del lite narmre.

Du kan kolla hemsidan sa lange www.rogueaudio.com. Det ar varsting-monoblocken (Magnum) som han har i affaren. Forsteget ar jag mer osaker pa vilket det var... Aterkommer om detta.

Peter

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2003/02/09 :  22:45:55  Show Profile Send bibi50 a Private Message
quote:
Originally posted by pesa

quote:
Originally posted by bibi50
Vad kan du berätta om Rogue Audio ? Hur låter de ??



Inte mycket annu sa lange. Detta var min forsta erfarenhet av detta marke och jag var sa tagen av hogtalarna. Jag skall absolut tillbaka och utforska aven denna del lite narmre.

Du kan kolla hemsidan sa lange www.rogueaudio.com. Det ar varsting-monoblocken (Magnum) som han har i affaren. Forsteget ar jag mer osaker pa vilket det var... Aterkommer om detta.

Peter



Har du börjat snegla åt andra högtalare ? Hur blir det med dina Vienna ??
Beträffande Rogue så är deras modell Tempest av intresse !
hälsningar
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/02/09 :  22:49:13  Show Profile Send Larsho a Private Message
quote:
Originally posted by pesa

Var under dagen forbi en handlare i narheten och upptackte att han plockat med sig nya hogtalare hem fran CES. Hade aldrig sett hogtalarna forut utan bad att fa provlyssna. Systemet bestod av Krell KPS28 cd, for och slutsteg fran Rogue Audio samt kablar fran Transparent. Sen var det hogtalarna da... - Usher Compass Dancer Series AC-10.

Det forsta jag slogs av var den mycket fina designen. Inte lite Sonus-inspirerad utan mycket, mycket Sonus-inspirerad. Nar jag kollade igenom resten av modellerna i katalogen sa var det, i sann Taiwanesisk anda, snudd pa stold av vissa design-drag. Men om man nu skall inspireras av ngt sa ar ju Sonus Faber inget tokigt stalle att hamta ideer ifran.

Hur lat det da??? Mycket, mycket lovande!!! Hade ju inte vantat mig en provlyssning sa jag fick rusa ut i bilen och hitta nagra skivor som jag hade rimlig koll pa. Hogtalarna lat varmt, pa gransen till for varmt vilket i och for sig kan ha berott pa rorstarkeri och resten av anlaggningen. Jag skall absolut tillbaka och lyssna pa hogtalarna uppkopplade med min elektronik (han har mina grejor i affaren...). Basen var suveran och mellanregistret satt perfekt. Diskanten vill jag utforska lite narmare da jag inte fick helt koll pa den. Som sagt, jag lyssnade inte alltfor lange....

Ar det ngn som har rakat pa detta hogtalarmarke och kan dela med sig om erfarenheter? www.usheraudio.com (AC-10's listpris ar $8300 i USA)

Peter



Frågan är när de olika modellerna kom ?? Kan det vara så att Sonus
Faber kan ha plankat ??

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2003/02/09 :  22:50:46  Show Profile Send pesa a Private Message
quote:
Originally posted by bibi50
Har du börjat snegla åt andra högtalare ? Hur blir det med dina Vienna ??
Beträffande Rogue så är deras modell Tempest av intresse !
hälsningar



Jag skall i alla fall ha med dessa pa min kortlista for jamforelse med Strauss nar det blir dags.

Peter

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/02/09 :  23:03:06  Show Profile Send Timbre a Private Message

"Frågan är när de olika modellerna kom ?? Kan det vara så att Sonus
Faber kan ha plankat ??"

Alla plankar Franco. Fråga Dan...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000