HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Fredrik Strage om audiofiler
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2013/11/22 :  21:43:53  Show Profile Send svejk a Private Message
Var lite halvrolig artikel inte speciellt braa. Gillar dock anslaget, den dagen jag inte kan garva åt mig själv och mina nörderier då är det dags att lägga ner. Kom på att jag här på forumet För många år sedan skrev ett kåseri om Guldöra och vedermödorna med det perfekta ljudet.

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

e-robban
Member

331 Posts

Posted - 2013/11/22 :  22:06:08  Show Profile Send e-robban a Private Message
Jag har inga problem att skratta åt alla konstigheter vi har för oss, men i det här fallet har någon sett en Nordostkabel i Solsidan och bestämt sig för att göra sig lustig genom att gnälla om placeboeffekter. Slött.

"Just sit back and enjoy the magic of rock!"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2013/11/23 :  09:04:09  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag gav mig lite naivt in i en diskussion om kablars betydelse på VOFs forum. Hebehehe... Jag har aldrig fått så mycket verbalt stryk i hela mitt liv.
Trådskaparen där skulle göra ett blindtest på kablar.
Hur det gick?
Han hörde ingen som helst skillnad mellan kablarna.

Noncebo? Det skulle jag naturligtvis hävdat för att irritera folket där ännu mer, men jag avbröt p.g.a. för högt blodtryck.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2013/11/23 :  09:47:50  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Det jag ville ha sagt är att man är i underläge om man inte har vetenskapliga förklaringar för det man påstår.
Det saknade jag.

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2013/11/23 :  09:56:36  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Björn-Ola: De menar väl tvärtom, man ÄR i underläge om man har vetenskapliga fakta att presentera ... Eller som en känd statsman uttryckte: "It is always more difficult to fight against faith than against knowledge."
Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2013/11/23 :  10:07:46  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Det beror på vilket forum man är inne i.
Medlemmarna i VOF hade i alla fall sin åsikt klar om vad vi sysslar med:
Det vi sysslar med är inbillade sjukdomar.

Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2013/11/23 :  11:23:55  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Smårolig artikel tycker jag ändå. Och blogginlägget den länkar till gör en intressant jämförelse mellan traditionellt "kvinnlig" vidskepelse och manlig dito.
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2013/11/23 :  18:28:29  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Vilket trams, hör man inte skillnad på guld och rodium så har man helt enkelt för dålig anläggning i övrigt!
Trevlig helg kamrater

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2013/11/23 :  18:55:26  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
All mänsklig dumhet grundas i en oförmåga att rangordna relativ viktighet bland data.
Att köpa kablar för 10000 kr till sina "6,5 tum plus en tum i en skokartong"-högtalare är lite som att trimma sin Fiat 500 genom att polera bränsleslangen. Sånt ger såklart ett enormt korkat intryck, och bidrar till att måla Hifi i ett löjets skimmer.

Själv blir jag mycket mer imponerad av vad proffs-sidan av ljudreproduktion håller på med, vilket är mer i linje med att trimma sin Dodge Viper med två st turboaggregat, ta bort allt onödigt viktökande krimskrams, sänka markfrigången, sätta på ett kjolpaket och förstärka motorinfästningar mm. Det ger reproducerbara, förväntade och tydliga resultat varje gång.

Sådana artiklar är väl att förvänta sig så länge som hifi allt för ofta handlar om fantasisummor, blå lysdioder och tjocka aluminium-frontar.

Mvh Johannes

Go to Top of Page

matta
Member

627 Posts

Posted - 2013/11/23 :  20:17:07  Show Profile Send matta a Private Message
Det är ju underbart att få nörda ner sig i nått! Låt var och en hållas. :)

Marantz -> Leben RS-100 + Leben CS660P <- EAR834P <- ZYX R-1000 Airy3 <- Continuo+Cantus =>Tannoy Kensington se (ihopsnörat med auditorium 23)
Go to Top of Page

Tomas.PEO
100.000-klubben

277 Posts

Posted - 2013/11/24 :  08:27:37  Show Profile  Visit Tomas.PEO's Homepage Send Tomas.PEO a Private Message
quote:
Själv blir jag mycket mer imponerad av vad proffs-sidan av ljudreproduktion håller på med, vilket är mer i linje med att trimma sin Dodge Viper med två st turboaggregat, ta bort allt onödigt viktökande krimskrams, sänka markfrigången, sätta på ett kjolpaket och förstärka motorinfästningar mm. Det ger reproducerbara, förväntade och tydliga resultat varje gång.

"Ökad hastighet kan aldrig kompensera fel riktning."

/Tomas

Vinyl, one of the four building blocks of the universe.

min anläggning ser du här
Go to Top of Page

e-robban
Member

331 Posts

Posted - 2013/11/24 :  11:39:08  Show Profile Send e-robban a Private Message
Magnuz: Den vinklingen (skillnaderna i synen på manlig och kvinnlig "vidskepelse") lät ju som ett lysande sätt att fördjupa den tjatiga kabeldebatten och göra den lite intressant igen :) Men där lade ju som sagt inte sveriges mest kända musikskribent sitt krut.

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2013/11/24 :  12:25:25  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
"Ökad hastighet kan aldrig kompensera fel riktning."

Rätt riktning kan aldrig kompensera stillastående!

Edited by - Circlomanen on 2013/11/24 14:28:20
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/11/24 :  14:09:33  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2013/11/29 :  11:01:23  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
När jag frågar min icke hifi-intresserade kompisar om hur dom ser på hifi som intresse, så skruvar dom lite obekvämt på sig, och med förtäckta ordalag beskriver dom en bild av taniga nördar med otvättat hår som ältar obetydliga teknikaliteter med glöd och inlevelse, löjliga fantasisummor på "ormar" som ringlar mellan apparater, tragiskt dålig musik och obefintliga resultat eller förändringar.

När jag tänker på musik-konsumtion så tänker jag på rock n roll, svett, glädje, dansa på köksbordet i bara fillingarna med en sopkvast som "luft-gitarr" osv. Musik skall vara rått, brutalt, roligt, rörande, engagerande - eller vad man nu vill ha utav den för stunden. Jag har lite svårt att finna mig i den ganska löjliga bild som många uppenbarligen har av hifi.

Jag hittade två bilder på nätet som ganska tydligt visar på den skillnaden jag menar på:

När jag gör ned små basrefelxlådor med löjliga element, så är det för att de aldrig kan förmedla Cash med någon som helst rocknroll.

No Frills är ett av få företag idag som har lite rocknroll i sitt produktsortiment. Resten verkar mest vara rödvin-soft-mys-jazz-utan-kön-eller-karaktär.

Förlåt mig om jag råkar stöta mig med någon. Detta är inte min mening, men jag är så trött på könlösheten som har infekterat både hifi och musik (justin bieber mfl) idag.

Mvh Johannes

Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2013/11/29 :  11:44:41  Show Profile Send CC a Private Message
Heavy :-D

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2013/11/29 :  14:23:14  Show Profile Send Snutten a Private Message
Det är därför jag tvekar att köpa riktigt små högtalare hur bra dom än låter. Ibland vill man ösa på!
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2013/11/29 :  15:41:52  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Att "ösa på" är en aspekt, men jag tänker mer på att förmedla drivet, takten och lite allmänt "djeaflar annama" - oavsett volym. Det mesta köpehifi jag hört de senaste 10 åren har låtit så tillrättalagt, lättsmält och slätstruket. Det finns inget liv i musiken helt enkelt.

Livet är inte alltid en silkeslen rulltrappa med trevlig lutning och lagon kyld Coke Zero. Livet är äventyr, upptäckter, bus, lek och almänt kantigt, spretigt och spännande. Jag vill att musiken skall ha samma kvaliter. Den skall engagera.

Mvh Johannes
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7970 Posts

Posted - 2013/11/29 :  19:41:35  Show Profile Send Fuling a Private Message
Jag är med Circlo här. Rock `n roll får aldrig bli ofarlig.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

e-robban
Member

331 Posts

Posted - 2013/11/29 :  21:25:57  Show Profile Send e-robban a Private Message
Ofarlig nej. Men gärna könlös.

Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2013/11/30 :  00:05:19  Show Profile Send govinda a Private Message

Artikeln lämnar jag till sitt eget öde! Men Om dumhet betyder okunskap då gör det oss alla till idioter........

Music Isn`t my hobby It`s my passion

Professionell Musiklyssnare Musik-Tantriker
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2013/11/30 :  10:14:45  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Strages extrema generaliserande är ett tydligt tecken på att denne helt saknar praktisk erfarenhet, liksom de flesta andra som brukar vara ute i samma ärende, nämligen omyndigförklara folks upplevelser bara för att de själva inte kan förklara tekniskt hur saker förhåller sig.

Inga människor att spilla tid på.

Jag är visserligen inte den som tycker kabelbranschen är sund men det är en väsentlig skillnad mot att mena att skillnader inte existerar.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..

Edited by - Goldfinger on 2013/11/30 10:21:41
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2013/11/30 :  10:28:52  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Word!

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2013/11/30 :  10:30:44  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Gå gärna in här om ni vill kötta lite:
http://forum.vof.se/viewtopic.php?f=36&t=8241
Men se till att ni har vetenslapliga artiklar som stöder allt som ni påstår för att slippa att bli utskrattade.

Go to Top of Page

Mupp
Member

72 Posts

Posted - 2013/11/30 :  18:38:23  Show Profile Send Mupp a Private Message
Strage skriver fantastiska recensioner. Men det finns ofta nåt suspekt med att köpa dyra kablar. Det är väl bara att lyssna själv. Kablar är viktigt.

Jag tror Strage skulle må bra av att få lyssna på nån bra hifi demo. Gärna med belgisk bodymusic, typ Neon Judgement eller Front 242. Då skulle även han förstå vitsen med bra signalkabel.

Edited by - Mupp on 2013/11/30 18:39:34
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000