HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Fredrik Strage om audiofiler
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

ThinMan
Member

215 Posts

Posted - 2013/11/22 :  11:30:58  Show Profile Send ThinMan a Private Message
http://www.dn.se/kultur-noje/kronikor/fredrik-strage-fortjanar-inte-gesaffelstein-annu-fetare-sladdar-med-guldplaterade-pluggar/

Bop til you drop

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2013/11/22 :  11:46:17  Show Profile Send plind a Private Message
Jodå det finns många lycksökare och "ormoljor" i branschen men en del saker funkar faktiskt:-)
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2013/11/22 :  12:11:05  Show Profile Send Snutten a Private Message
Otroligt naiv artikel, man undrar vad källkritiken tog vägen. Den är ju helt enkelriktad dessutom.
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2013/11/22 :  12:13:11  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Glad att jag inte är inblandad i detta! Provade på skoj magnetsulor för länge sedan när jag led av gikt, inte fan gjorde det någon skillnad! Felet var felmedicinering mot mitt höga blodtryck.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2013/11/22 :  12:29:26  Show Profile Send Lech a Private Message
Gikt är en välfärdsåkomma som förr kallades Brännvinstå/rödvinstå.
Det ansågs fint en gång tiden men det gör djävligt ont.

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2013/11/22 :  12:41:04  Show Profile Send Stormen a Private Message
ja men något måste väl tillverkarna och försäljarna hitta på om det finns en marknad? Det finns onekligen ett driv hos människor som undrar,, kan det bli bättre?
Så vad gör man då när konsumentet sitter där o tycker att det är bra, snart börjar väl frågan gnaga i en,, kan det bli ännu bättre? Nja säger fabrikören men jag har en metall som är renare o dyrare o ta fram än den du har nu. Vad tror du om det?

Edited by - Stormen on 2013/11/22 12:41:23
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2013/11/22 :  12:41:10  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Lech:Portvinstå har jag hört. Men du har rätt det gjorde djävligt ont!

erikasson@telia.com

Edited by - Erik Andersson on 2013/11/22 12:41:36
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2013/11/22 :  12:44:50  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Stormen: Du har rätt, Om någon gillar att hålla på och trixa med diverse tillbehör, varför inte låta dem göra det?

erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/11/22 :  12:55:24  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Gamla rörförstärkare t.ex...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2013/11/22 :  13:11:01  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Det oxå, vissa låter hyfsat en del mindre bra, men det är nog roligt

erikasson@telia.com

Go to Top of Page

RobertH
Member

400 Posts

Posted - 2013/11/22 :  13:12:16  Show Profile Send RobertH a Private Message
Fast jag vill ju hålla med honom i det mesta - det finns fruktansvärt mycket ormoljor i branchen, och jag kan själv rätt ofta bli faschinerad över vad folk lägger pengar på för "tweaks".
Sen att man väljer att lägga mycket pengar på högtalare/förstärkare tycker jag inte är konstigt, då det är en hobby - precis som att någon lägger mycket pengar på en bil. En billig musikförmedlare fungerar "lika bra" och en billigare bil tar dig fram från plats a till plats b lika bra också - skillnanden är vad man tycker är viktigt.

Wilson Benesch ACT Two | Pass B1-Buffer | Pass Labs X250 | Opera Reference 2.2 MkIII CD | Clearaudio Evolution Magnum | Lyra Kleos/Sumiko Palo Santos Presentation | Tom Evans Microgroove Plus X RIAA
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2013/11/22 :  13:22:07  Show Profile Send Snutten a Private Message
Klart det finns skräp, men det står inte ett ord om att det också finns bra produkter som fungerar.
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2013/11/22 :  13:29:30  Show Profile Send Joda a Private Message
Är det bra ska det se bra ut också, annars är det dåligt.

Läste om en designer inom RF tror det var en radiolänk som gjort en produkt, tror det var en radiolänk eller liknande, som hade en bättre plettering än guld, och mätte betydligt bättre i överföringsförmåga/brus mm. Var bara att den såg matt och lite missfärgad/fläckig ut.
I en review fick den mediokra betyg över sin prestanda.
Han gjorde då en plettering med guld så att det såg bättre ut (men blev sämre).
Nu fick den full pott.

Var intressant läsning vill jag minnas men google tillåter inte att jag hittar den igen.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2013/11/22 :  14:08:05  Show Profile Send Stormen a Private Message
quote:
Gamla rörförstärkare t.ex...

Ha ha, just precis. Jag kunde ju suttit lugnt i soffan o bara njutit o låtet det vara. Märkligt att jag inte kan hålla fingrarna borta

Det här fenomenet poppar ju upp lite överallt. Den perfekta brylépuddingsbrännaren eller på vilket sätt man maler kaffebönor.
Såg förresten ett klipp på youtube där en väldigt duktig person på slipning använde sig av ett lekablock, en säkring och avslutade med tidningspapper. sen rakade han sig.
Nääääh,, så kan vi ju inte ha det. Måste ju vara speciellt getskinn på striveln, oljor från något högt belägen utby och speciellt tempererat stål som vilat under natten. (för man har ju en rakkniv för varje dag)
Påminner mig om ett slutsteg som var tvungen att stå på i minst ett par dygn innan dom ville spela på det på arkenmässan.

hmm undrar hur mycket man kan gå in för att få rätt "ljusbelysning" på tavlorna hemma. Det måste ju vara samma som i den attelje som den skapades :-) Nu fick jag lite o jobba på

Edited by - Stormen on 2013/11/22 14:10:44
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/11/22 :  14:19:26  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Inom området båtar finns det mycket nörderi också har jag förstått.

Jag känner folk som samlar på spritsorter - helt otroligt.

Plind, är inte sportfiske ett område med massor av prylbögeri och skrock också?

Sen kan man diskutera hur olika kopplingar låter osv. Listan kan bli lång inom vilket område som helst.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2013/11/22 :  14:30:36  Show Profile Send CC a Private Message
Fullständigt vriden "krönika". Mannen har ingen aning om vad han pratar om. Hans okunnighet lyser genom så tydligt att han lika gärna kunde dillat om att jorden är platt och att vi endast blivit inbillade att man inte skulle ramla över kanten om gick för nära...

Synd att hans innehåll inte innehöll lite mer humor så man kunde skratta åt den. Nu blev den mest plågsamt korkad.

(Det hade vart mycket mer intressant att läsa en artikel/krönika från en insatt person gällande alla dessa "ormoljor" som finns på marknaden! För det är självklart att det finns människor som nyttjar sig utav entusiasters strävan efter "det perfekta ljudet"... Dock så har herr Stage inte ett uns koll på läget. Därav klarar han inte heller av att balansera sitt ordsvall)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2013/11/22 :  14:45:10  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Att jämföra kablar är ee ganska tidsödande syssla. Man måste hela tiden bryta systemet och ljudminnet kan vara mycket kort. I början på nittiotalet hade vi kontakt med en kollega som gav sig fan på att testa samtliga signalkablar. För det ändamålet använde han ett försteg av bra kvalitet. Han kopplade sedan kablarna mellan tape out och tape in, och lyssnade om han kunde höra någon skillnad med kabeln i signalvägen. Det var en diger rapport som jag också fick ta del av. Det visade sig att det var mycket svårt att detektera någon som helst skillnad mellan kablarna, bortsett från ett fåtal,med uselt ljud, vilka dessutom var mycket dyra. Varför de var sämre blev aldrig utrett.

erikasson@telia.com

Edited by - Erik Andersson on 2013/11/22 14:46:59
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2013/11/22 :  15:06:30  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Dylika krönikor kan alltid dela upp människor, antingen de som nickar igenkännande "Ja, så där är det!" eller gänget som "Han vet inte vad han pratar om". Egentligen är det ointressant tycker jag om han har rätt eller fel, eller om han kan nåt om Hifi i detta fallet. Det intressanta är egentligen hur den så kallade omvärlden ser på "oss" audiofiler vilket kommer till uttryck lite då och då - oftast som nidbilder. Dessa nidbilder och stereotyper finns i alla sammanhang, precis som det finns en bild av "den fånige golfaren", "den fåniga sportnörden", "den fåniga datornörden" osv osv. Ibland träffar dessa nidbilder träffsäkert i sina kåserier och satir... men ofta känner sig utpekad grupp mindre igen sig än omvärlden - för det är omvärldens nidbild som fångas, inte den "nördiga gruppen med specialintressens" bild av sig själva.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2013/11/22 :  15:15:05  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Bernt: På tal om samlare, min fru samlar på glasfigurer och jag på äldre radioapparater, men vi är nog lite tokiga oxå.

erikasson@telia.com

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2013/11/22 :  16:12:28  Show Profile Send gcs a Private Message
Får man ta med sig sina gamla radioapparater i himlen?
quote:
Mannen har ingen aning om vad han pratar om. Hans okunnighet lyser genom så tydligt att han lika gärna kunde dillat om att jorden är platt och att vi endast blivit inbillade att man inte skulle ramla över kanten om gick för nära...
Bränn honom på bål.
quote:
Gikt är en välfärdsåkomma som förr kallades Brännvinstå/rödvinstå.
Det ansågs fint en gång tiden men det gör djävligt ont.
Var det därför som du gick över till tung dyr HiFI? Vad man kan säga om det är att det möjligen kan göra ont i plånboken. Jag är själv inte längre med på det. Jag har tidigare köpt mycket skivor men försöker nu att sluta med det. Vårt hem är sedan länge översvämmat av skivor och allt.
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2013/11/22 :  16:17:02  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Jag får nog gå en trappa ner

erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2013/11/22 :  16:49:42  Show Profile Send Lech a Private Message
Trappa inte ner Erik, Bränn ljusen i båda ändar

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6799 Posts

Posted - 2013/11/22 :  16:51:47  Show Profile Send Bubbel a Private Message
quote:

Inom området båtar finns det mycket nörderi också har jag förstått.

Jag känner folk som samlar på spritsorter - helt otroligt.

Plind, är inte sportfiske ett område med massor av prylbögeri och skrock också?

Bernt, jag trodde att du hade kommit på att all hobbyverksamhet är enbart materialsport, varför skulle man annars hålla på .

Jag svarar för Plind visst är det så att sportfiske är materialberoende varför ha ett spö när man kan ha flera och dyra eller vad man nu behöver.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2013/11/22 :  16:53:22  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Lech:Nä med min bakgrund fåe jag väl hjälpa Svavelpelle att hålla fyr i pannan där nere

erikasson@telia.com

Edited by - Erik Andersson on 2013/11/22 16:54:00
Go to Top of Page

e-robban
Member

331 Posts

Posted - 2013/11/22 :  20:08:09  Show Profile Send e-robban a Private Message
Argon och Monster, ska det vara audiofilt? ;)
Nä, jag brukar gilla Strage men i det här fallet snodde han åsikten från Wired o slarvade ihop några fördomsfulla rader 5 min innan deadline. Ingen vidare kulturjournalistik. Vad tror ni förresten han själv lägger på superlimiterade vinylsinglar med Human League?

"Just sit back and enjoy the magic of rock!"
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2013/11/22 :  21:41:48  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Detta var den mest underbara jag nånsin läst. Känns det inte lite som kejsarens nya kläder. Någon utifrån måste berätta hur landet ligger.
Jag skulle kunna ge honom ett par av mina lakritskablar (med 99,999999999% koppar) som tack för en djävligt bra och träffande krönika.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000