Author |
Topic |
|
Kallelkpg
Member
392 Posts |
Posted - 2013/11/10 : 18:22:49
|
Jag har tänkt skaffa mig lite bioljud även att musiklyssnandet fortfarande är prio. Söker därför tips på reciver med preouts samt HDMI som klarar dessa uppgifter. Då jag är snål av mig så är givetvis beg intresant. Fördel skulle kunna vara om det är en bra dsp i som kan dela subbar frontar mm.
Har idag en thule pr 250 men den saknar hdmi. Jag är helt grön på hemmmabio så jag har ingen aning om vad man bör ha och inte ha för övriga funktioner så förklara gärna:)
Tack på förhand
/Kalle |
en väldans massa grejer... |
Edited by - Kallelkpg on 2013/11/10 18:25:41 |
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2013/11/10 : 22:42:51
|
jag har en Rotel RSP-1068 till salu. Mycket kompetent hemmabioprocessor, dock saknar den hdmi men det är inget jag personligen saknat.. |
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
|
|
räven
Member
3653 Posts |
Posted - 2013/11/10 : 23:02:01
|
Hej Kalle! Ska man köra hd-ljud så är väl hdmi nästan ett måste tror jag men kan ha fel. Däremot att köra en flerkanalsreciever som försteg till musik har jag bara dåliga erfarenheter av tyvärr. Om du kan kör separata försteg. |
ombud för Intelligent Sound |
|
|
softishman
Member
602 Posts |
Posted - 2013/11/11 : 06:09:38
|
Kolla onkyo 808, 809! Undvik dom äldre xxx7 modellerna pga värmeproblem.. |
|
|
emanuelgbg
Member
743 Posts |
|
Kallelkpg
Member
392 Posts |
Posted - 2013/11/11 : 10:38:58
|
Runestone: Jag her en Thule pr250( http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=14804 )idag som jag tror är ganska liknande ditt försteg. Skall jag uppdatera skall det vara hdmi. Eller missar jag något?
Räven: Ok, är lite vad jag hört med tyvärr. Vilka har du testat? Är väl egentligen inget jätteproblem att ha sep försteg mer än att det tar plats o ser lite roligt ut. Tanken va ju att det skulle bli mindre grejer:D
Har kikat på lite Onkyo. har en 5007 som jag kan få men det är nått vajse med hdmidelen då den inte ger nått ljud. Ingen ide att laga kanske? Hittade några intressanta på blocket av modellen du föreslog.
emanuelgbg: Kan säkert fungera bra. Verkar va trevliga modeller du föreslår.
Hur fungerar de till 2-kanalslyssning?
Pris är väl upp till max 5000kr tror jag.
/Kalle |
|
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2013/11/11 : 19:54:32
|
Av vilken anledning ska du byta ? för 5000:- får du nog inte något som är bättre än det du har idag.
Ska man köra flerkanaligt(mer än 2) i dom nya s.k. HD-formaten behöver man HDMI då gränssnittet för S/PDIF inte klarar av datamängden som behövs..
Dock kan man ju fråga sig hur mycket bättre det egentligen är med dom nya formaten..
Jag tror nog jag sitter nöjd några år till utan HD-format. Kostnaden för att byta försteg är så pass stor om jag ska få något med samma utmärkta DAC så det troligtvis inte är värt det.
Att köra hemmabioprocessor som försteg för 2-kanals fungerar alldeles utmärkt. Har 3 st olika Rotel av olika årgång varav den äldsta bara stödjer Dolby Pro Logic(simulerade bakhögtalare) och den låter ypperligt än idag som 2-kanalsförsteg. |
|
|
Kallelkpg
Member
392 Posts |
Posted - 2013/11/11 : 20:57:17
|
Hej!' Anledningen till att jag funderat byta va för att jag trodde det var nödvändigt. Den jag har idag har ingen autokalibrering men det borde ju kunna gå att mäta och justera själv. Men om det är så som du säger så slipper jag gärna kasta ut pengar på något som kanske inte ens låter bättre. Framförallt om det blir sämre i 2-kanals. Är musiken som är viktigast. Tycker mitt bef låter mycket bra i sitt pure audioläge.
Du skulle inte byta tolkar jag ditt svar som?
MVH Kalle |
|
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2013/11/11 : 21:12:12
|
Du tolkar mig rätt.. Ska du byta för att få en förbättring måste du nog upp i samma kaliber som du redan har eller bättre och du hittar nog inget i den kalibern som är så nytt att det stödjer ljud via hdmi i den budgeten du har..
Min rotel rsp-1068 kostade ny för 5 år sedan ca 18k, idag är det till salu för 4k.. Min nuvarande kostade 35k ny. En motsvarande den med hdmi lär nog gå lös på minst 15k begagnat och då har man ju ändå bara köpt en som är likvärdig på sin höjd. Ska man gå upp ett knäpp för någon större förbättring kostar det nog 20-30k begagnat. Så för mig känns det inaktuellt..
Det bästa är väl om du har möjlighet att låna hem en och testa. Dock vill jag nog hävda att största bristerna i surround ligger i mastringen och inte i formaten i sig..
|
|
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
|
Andrén
Medlem i AÖ
557 Posts |
Posted - 2013/11/15 : 12:57:25
|
Kan rekommendera Yamahas Aventage serie. Jag har storebror i serien och är förträffligt nöjd med den. Du bör kunna hitta rx-a 1010/1020/2010/2020 för 5k. Bra med inställningsmöjligheter och låter mycket trevligt. mvh |
Akustikchef på Sounds of Science
|
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2013/11/15 : 13:43:45
|
Har under ett par år tittat efter flerkanalsstärkare med PRE-out och det har alltid landat på Yamaha. Dock inget köp ännu för min del. Brukar nämligen hitta en bra på blocket. Men så är det inte HDMI version 1.3. Sen tittat man på nästa modell som har 2 HDMI ut. o sen vore det ju nice när man ändå är igång att spela FLAC via nätverket,, o sen o sen o sen.... blev det dyrt. |
Edited by - Stormen on 2013/11/15 13:45:10 |
|
|
Kallelkpg
Member
392 Posts |
Posted - 2013/11/15 : 22:50:08
|
Har en defekt onkyo 5507. Är det något att reparera? Är HDMIväxeln som pajjat och tidigare ägare har fått prisförslag på 5000kr. Vet ni någon rom reparerar elektonik och inte bara byter grejer?
Tackar för input! Skall kika på länken imorgon!
/Kalle |
|
|
R1 T
Member
589 Posts |
|
softishman
Member
602 Posts |
Posted - 2013/11/17 : 01:20:11
|
Säg till om du vill bli av mex din 5007, jag kan vara intresserad av den! |
|
|
Kallelkpg
Member
392 Posts |
Posted - 2013/11/17 : 09:23:14
|
Hej!
Du är den andra som frågar nu. Är en 5507. Skall ha det i åtanke. Funderar dock på att försökaa få den lagad då det verkar va en ganska grym maskin.
/Kalle |
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2013/11/17 : 11:40:11
|
Men så är det inte HDMI version 1.3
Jo men HDMI version 1.3 är inte direkt något jag skulle välja. HDMI version 1.4 är den senaste om jag inte har fått fel information när man läser hemmabiotidningar. Och det skal tydligen vara rätt så stora skillnader mellan 1.3 och 1.4.. mvhKristofer |
|
|
mikaels
Member
160 Posts |
Posted - 2013/11/20 : 22:39:09
|
"Ska man köra flerkanaligt(mer än 2) i dom nya s.k. HD-formaten behöver man HDMI då gränssnittet för S/PDIF inte klarar av datamängden som behövs.." Mnja, det beror ju lite på källan, min Oppo kodar av HD-ljud och skickar det analogt till min Primare, det går alldeles utmärkt, men det går ju åt en del kablar... Det är väl ingen naturlag att att HD-avkodning (och/eller DAC) nödvändigtvis är bättre i en receiver än i t ex en Oppo-spelare..? |
- "Do you indulge in any form of worship?" - "Life. I love life, very much indeed. David Bowie interviewed by Russell Harty, 1973
|
|
|
Mirage
Member
493 Posts |
Posted - 2013/11/21 : 09:59:05
|
Om du skickar ljudet vi sex kablar till förstärkaren så är det analogt, inte S/PDIF. För att skicka avkodat HD-ljud (LPCM 5.1) digitalt krävs som sagt att gränssnittet klarar mer än S/PDIF, vilket HDMI gör.
Och nej, det finns inget som säger att avkodning skulle vara bättre i en förstärkare än en spelare. Det är förstås möjligt, men inte troligt. Vissa tillverkare (t.ex. Meridian) anser att avkodning i källan är att föredra. Jag har även läst att det skulle stå i nån standard för formatet Blu-ray att avkodning ska ske i spelaren, men många tillverkare väljer ändå att göra det i förstärkaren.
Den senaste versionen av HDMI heter 2.0.
Skulle jag vara i TS situation skulle jag se till att ha en källa som kan avkoda HD-ljud och skicka ut som LPCM 5.1 på HDMI. Sedan skulle jag välja en receiver/försteg som kan ta emot detta, vilket inte ställer några krav på intern avkodning eller senaste HDMI-version. Begränsningen man kan få med detta är om man ska använda flera olika källor och alla inte kan avkoda ljudet. En annan begränsning kan vara att HDMI-växeln inte klara 3D-bild, men har man en källa med dubbla HDMI ut kan man dra en kabel direkt till TV/projektor. Använder man inte 3D är det inte ett problem. En annan sak man kan sakna är ljud från TV till förstärkaren (ARC), men har man en separat box för TV och låter den gå via förstärkaren är det inte heller ett problem. |
Erik Nyström Mitt system eller här |
Edited by - Mirage on 2013/11/21 11:38:34 |
|
|
mikaels
Member
160 Posts |
Posted - 2013/11/25 : 18:22:01
|
"Om du skickar ljudet vi sex kablar till förstärkaren så är det analogt, inte S/PDIF." Det vet jag, såklart, men det jag citerade sade ju "Ska man köra flerkanaligt(mer än 2) i dom nya s.k. HD-formaten behöver man HDMI" och det stämmer ju bara om man menar digitalt, jag kör flerkanaligt i de nya HD-formaten utan HDMI, det går utmärkt, det är förvisso analogt, men det blir ju inte mindre HD för det, förr eller senare blir det ju ändå analogt, eller hur? |
- "Do you indulge in any form of worship?" - "Life. I love life, very much indeed. David Bowie interviewed by Russell Harty, 1973
|
|
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2013/11/25 : 20:46:03
|
quote: och det stämmer ju bara om man menar digitalt, jag kör flerkanaligt i de nya HD-formaten utan HDMI, det går utmärkt, det är förvisso analogt, men det blir ju inte mindre HD för det, förr eller senare blir det ju ändå analogt, eller hur?
hmm.. det var väl ganska självklart att det var digital signal det gällde.. Att man kan köra analogt ter sig väl ganska uppenbart.. Men visst, för att förtydliga så stämmer ditt påstående.. Så länge spelaren klarar av att koda av signalen så går det att köra analogt till valfri förstärkare..
Du kan till och med köra signalen(den analoga) via en passiv volymkontroll och rätt i ett 5/7-kanaligt slutsteg för att slippa ett led i signalvägen..
Många spelare kodar av signalen bättre än vissa försteg samt har bättre DAC..
Förtydligande: med kodar av menar jag avkodning samt signalbehandling.. bara själva avkodningen av signalen får man ju anta är likvärdig mellan de flesta apparater så till vida det är inte är något konstruktionsfel. |
|
|
mikaels
Member
160 Posts |
Posted - 2013/11/26 : 15:03:34
|
Tyckte inte det var självklart att det bara var digitalt, ursprungsfrågan var ju att få bioljud, gärna HD, med en gammal receiver, och ett inlägg sade "Ska man köra hd-ljud så är väl hdmi nästan ett måste tror jag men kan ha fel." och sen föreslår du att köra LPCM från spelaren, vilket också kräver HDMI, men man beghöver inte HDMI för att få HD-ljud, utan min poäng är att har man en kompetent receiver med pre-in kan man köra HD helt utan HDMI, det är också ett alternativ för trådskaparen, förmodligen billigare. |
|
|
|
|
Topic |
|