Author |
Topic |
|
Wader
Member
460 Posts |
Posted - 2013/10/14 : 07:05:34
|
Jag førstår att att detta kanske inte ær rætt forum att fråga på men kan någon ge en något så nær neutral uppfattning om dessa høgtalare.Ursækta norska tecken men jag ær på jobbet. Hur stort behøver man ha før dom? |
Dancing in the shadows of my memories. |
|
bearwik
200.000-klubben
4289 Posts |
Posted - 2013/10/14 : 11:35:27
|
Du kan ju få delningsfiltret designat efter ditt rum, ingår i servicen så vitt jag har förstått, så storleken är nog inte så viktig, men Petter eller Bernt kan nog svara bättre än mig. Ljudet är mycket bra tycker jag, underbar dynamik och bra tryck, jag gillar dem skarpt, vill gärna ha ett par själv. |
Jävligt nöjd Tannoyägare! Mer membranyta åt folket! Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2013/10/14 : 12:11:17
|
Han vill ju ha en neutral uppfattning... Men okej då.
Själv har jag spelat med den något mindre UrCaveman ett par år i ett rum på ca 20-25 kvadrat. Satt då ca 2,5 meter ifrån och det tyckte jag funkade mycket bra. Bautamodellen har dock basporten bakåt så den behöver ha kanske 20 cm bakom. Det finns några medlemmar här på forumet som har eller har provat Bauta, vi får kanske se vad de säger så småningom. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Wader
Member
460 Posts |
Posted - 2013/10/14 : 15:29:34
|
Jodå jag förstod nog att det var lite som att sätta geten till trädgårdsmästare att fråga på det här forumet. Finns det någon plats att lyssna på dom? Kommer hem om en vecka. Jag ska mäta upp mitt rum så kanske det hjälper. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2013/10/14 : 15:56:37
|
Det beror ju lite på vart i landet du bor. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Wader
Member
460 Posts |
Posted - 2013/10/14 : 16:16:35
|
Bor i dalarna mitt i. Såg att ni ska vara med på sweetspotmässan och för en gångs skull är jag ledig då. Tar mig nog en tur dit och hoppas på att man kan lyssna lite då. Finns massa annat smått och gott på mässan med. |
|
|
ClaesM
Member
164 Posts |
Posted - 2013/10/14 : 16:47:00
|
Wader, just den här gången hade vi inte tänkt ta med Bauta till mässan. Närmast för dig blir nog Linköping i så fall. (om vi nu inte ändrar oss angående mässan vill säga)
|
Edited by - ClaesM on 2013/10/14 16:47:35 |
|
|
Wader
Member
460 Posts |
Posted - 2013/10/14 : 16:56:37
|
Hmm, ok. Får ta mig en funderare på det. Sweetspotmässan kan det ju bli i alla fall. Lindköping är lååååångt borta.Men jag åker ju ibland till göteborg. Nåja vi får se hur det blir. |
|
|
ClaesM
Member
164 Posts |
Posted - 2013/10/14 : 17:59:12
|
Kom på att det finns nåt par i Sthlm, behöver kolla om det är ok att du lyssnar där...... |
|
|
Wader
Member
460 Posts |
Posted - 2013/10/14 : 18:03:27
|
Stockholm är bra, cirka 20 mil och jag/vi har ofta ärenden dit. Vad är det ni ska ha med till sweetspot? Lite nyfiken. |
|
|
ClaesM
Member
164 Posts |
Posted - 2013/10/14 : 19:10:15
|
Ok, jag ska kolla upp om det är möjligt att lyssna "hemma hos".
Vi tänker släpa med oss en ny uppsättning Catacomber i delvis nytt utförande. Vi släpper också en helt ny högtalare som vi kallar "Baloo" och vi visar också "Caveman 8" |
|
|
MatsE
Member
626 Posts |
Posted - 2013/10/14 : 21:22:57
|
De är ju rätt stoora. Inte lätt att göra en Genelec och ta med alla på varje mässa och rada upp dem vid sidan av varandra för att demonstrera vad varje bautakliv i storlek gör. Fast intressant vore det... |
"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman |
|
|
Wader
Member
460 Posts |
Posted - 2013/10/16 : 01:05:51
|
Jodå jag førstår att dom ær stora, roade mig med att gøra en dummie hær på jobbet før att få en uppfattning om hur stora dom ær. Det ær bara att komma sig hem och mæsta lite, kanske måste jag møblera om lite.
En liten "hemma hos" lyssning vore trevligt. |
|
|
emanuelgbg
Member
743 Posts |
|
ClaesM
Member
164 Posts |
Posted - 2013/10/16 : 07:15:12
|
|
|
|
ulfn
Member
210 Posts |
Posted - 2013/10/19 : 19:23:12
|
Jag har Bauta sedan i våras. Storleken kommer man ju inte ifrån så jag tänkte så här: De går inte att dölja, då kan de lika gärna vara snygga och synas. Fick dem lackerade av en billackerare, i ferrarirött.
...och vad beträffar ljudet kan jag bara säga så här: När jag och en kompis hade hört dem första gången i Linköping, december 2012, började jag köpa mer musik än jag hade gjort de senaste åren dessförinnan. Innan jag ens hade fått hem dem - eftersom jag visste vad som väntade... Det har fortsatt även nu när jag spelar så mycket jag kan.
Jag upplever en lika stor skillnad, jämfört med mina tidigare högtalare, som den som Bernt har beskrivit när han bytt från Ur-Caveman till Catacomber. ...och jag har lyssnat på Catacomberna, på Sweetspot-mässan i Jönköping. Ljud-Nirvana är inget absolut mål som går att definiera, jag tycker Nirvana skapas av upplevda skillnader - till det bättre
Liksom Bernt har jag börjat lyssna mer på klassisk musik, både nyköpt och gammalt, eftersom jag får ut mer av musiken.
Det skadar ju inte heller att Bautorna spelar utmärkt ihop med min rörförstärkare på 2x8W.
Ulf
|
Edited by - ulfn on 2013/10/19 20:32:55 |
|
|
Wader
Member
460 Posts |
Posted - 2013/10/19 : 20:32:20
|
Jag har väl i princip samma tanke om storleken, ingen idé att försöka gömma undan eller nått inredningsdesigntrick. Trevligt att du har lackat dom ferrariröda för samma tanke har slagit mig också men det är ju ett trevligt problem man får ta tag i den dagen det kommer.
2x8 watt!!! Lite overkill med mitt aw-250 alltså. Då finns det utrymme för någon riktig godsak som slutsteg senare i tiden. Ljudnirvana för mig stavas dynamik i första hand. När jag kan sitta mitt i musiken och vara en del av den.
Den tid jag har över till musik (det blir väl svårt att kalla mitt nuvarnade system för hifi) går oavkortat till musiklyssning. Jag har ju två sorters musiklyssning, det ena är slölyssning någon spellista via spotify medans jag fixar med annat. Den andra är ensam med ett glas whiskey, gärna Lagavulin, lite mörk choklad och en skiva från flac biblioteket. På jobbet blir det hörlurar i datorn. |
Edited by - Wader on 2013/10/19 20:38:42 |
|
|
ulfn
Member
210 Posts |
Posted - 2013/10/19 : 21:09:15
|
Angående mina 2x8W (Trafomatic Experience Two med 1x300B per kanal f.ö.): Jag tror inte jag kan spela så högt att jag når gränsen för vad kombinationen förstärkare/högtalare mäktar med. Innan jag når den gränsen har hyreshuset jag bor i rasat av självsvängning
Ulf
|
|
|
Wader
Member
460 Posts |
Posted - 2013/10/19 : 21:17:15
|
Haha vilken grej att läsa om i aftonbladet, hus rasade p.g.a Caveman Bauta. Nåja tur man bor i hus. JAg har inte mätt upp mit vardagrum tillika lyssningsrum men tippar att det är i krokarna 5x8 meter med normal takhöjd. Vackra flickvännen är ju fritidsmusiker (fiol), klassisk musik så hon har inga som helst synpunkter på vad jag släpar hem i ljudväg bara det inte blir rörigt. |
|
|
ulfn
Member
210 Posts |
Posted - 2013/10/19 : 21:37:28
|
Wader, du har i alla fall inte för litet lyssningsrum, mitt vardagsrum är ungefär som Bernts, 25 kvadratmeter +/- och med en bred öppning/dubbeldörr mot stort kök/matplats.
Ulf |
|
|
Wader
Member
460 Posts |
Posted - 2013/10/20 : 00:27:58
|
Ok det ær bra. Nu gæller det bara att få møjlighet att lyssna lite, men jag måste komma mig av riggen først och det blir på torsdag næsta vecka. På lørdag åker vi ner till stockholm på mæssan. |
|
|
Wader
Member
460 Posts |
Posted - 2013/10/30 : 02:10:59
|
Jaha nu har jag mätt lite. Om högtalarna ska stå 20 cm ut från bakväggen är det 3.3 meter till mitt huvud i sweetspot mätt från fronten på högtalaren, högtalarna kommer då stå 2,5 meter ifrån varandra och minst 2 meter från någon sidovägg. Skulle det kunna funka tro? Det är normal takhöjd. |
|
|
ulfn
Member
210 Posts |
Posted - 2013/10/30 : 04:49:24
|
Det räcker utmärkt, jag har nog litet större avstånd mellan högtalarna och inte riktigt så långt till lyssningspositionen. Håller fortf. på att finjustera placeringen, så får se hur det blir till slut.
Har lagt en liten matta under varje högtalare, så det blir lättare att flytta på den. De väger ca 65 kg/st... Dessutom har jag 4 "fötter" under högtalaren men ovanpå mattan. Köpt på Clas Ohlson, tänkt för att ställa under t ex tvättmaskiner, som vibrationsdämpare. Det får duga så länge. Tänker skaffa små runda mattor, som täcker in högtalarens fotavtryck med litet marginal runt om, så det går att dra mattan, i stället för högtalaren. Rund matta gör sig bättre i rummet, i o m att högtalarna kan må bra av viss toe-in.
Du har ju tidigare önskat litet neutral information ang. Bauta. Mina kommentarer har ju inte precis varit neutrala, men du får nog ändå ett intryck av nöjet det innebär att lyssna på musik med Bauta i huset. De går ju åtminstone ner till 25 Hz, så jag hör mer basinformation(även ev. rumsinformation från inspelningen?) än jag någonsin gjort tidigare.
Jag och en kompis som köpte Bauta samtidigt, valde samma upplägg som Bernt och Claes har haft på sina Caveman, dvs med delningsfiltret i egen liten låda utanför högtalaren och med bästa komponenter i delningsfiltret.
Ulf
Edit. Korrigerat stavfel p g a tidiga morgonen... |
Edited by - ulfn on 2013/10/30 08:17:03 |
|
|
ClaesM
Member
164 Posts |
Posted - 2013/11/13 : 07:23:41
|
Om ni vill lyssna på Bauta i Stockholm går det bra. Vi behöver ha någon dags framförhållning, därför är det bra om ni slår en signal eller skickar Pm i god tid så ordnar vi det.
|
|
|
tian
200.000-klubben
1550 Posts |
Posted - 2013/11/26 : 20:35:46
|
Jag har själv lyssnat på Caveman 15!
En riktigt spelglad och dynamisk högtalare som gör musiken rättvisa, tycker att det spelar ingen roll vad man spelar så är det roligt att spisa musik, det om nått borde vara ett fullgott betyg
Sen att dom spelar riktigt bra (och helt olika) om man matar dom med 5w rör stärkare eller 500w Mark Levinson så är valet helt ens eget |
|
|
Wader
Member
460 Posts |
Posted - 2013/11/27 : 11:15:49
|
Låter intressant. Ser verkligen fram emot att få lyssna på dom vid tillfälle. |
|
|
|