Mindless
Member
198 Posts |
Posted - 2013/09/09 : 22:27:49
|
Hej gott folk!
Är åter i köpartagen efter några års uppehåll på grund av ojämn ekonomi (studier) och andra intressen (motorcykel) men nu känns det som att det börjar vara dags att köpa en ny anläggning efter att ha sålt den gamla, speciellt då jag har fått mig ett fast jobb med hygglig betalning i slutet av varje månad.
Innan jag lämnade högtalarbranchen för några år sedan så hade jag ett par Focal 836:or som jag var hyggligt nöjd med, men tanken nu var att kliva upp några steg på prisstegen och investera i en rigg jag kommer behålla långt framöver (inte uppgradera var och varannan månad/år).
Förra veckan kikade jag förbi Luleå Hifi & Hembio för första gången sedan förra sommaren nån gång och fick då syn på dessa högtalare (Zingali Zero Otto). Jag fattade genast tycke för dom utseendemässigt och att dom hade horn tyckte jag gjorde dom lite extra intressanta då brorsan äger ett par Klipsch. Jag frågade som hastigast lite om högtalarna och Janne som driver butiken menade på att det var riktigt trevliga högtalare och kunden som var inne samtidigt som mig hade provlyssnat vid tidigare tillfälle och instämde och tyckte att "Dom ingav ett visst vill-ha begär.".
Var inte mer med det. Jag småsurrade lite mer och vände sedan klacken hemåt men satt och småfunderade på högtalarna över helgen.
Idag åkte jag tillbaka till butiken med en näve CD-skivor med favoritmusiken (allt från Boston till Daft Punk) och sa att jag ville provlyssna. Sagt och gjort så ställde Janne in högtalarna i lyssningsrummet och jag började lyssna. Elektronik var Primare CD32, Hegel H200 eller H300 samt lite halvdyra signalkablar.
Jag fattade absolut tycke för högtalarna. Superhärligt med akustisk musik och gammal rock men skämdes inte för sig när det spelades Muse, Daft Punk eller nåt annat modernt heller. Jag vet inte om jag egentligen kan hitta något dåligt med dom när jag spelade musiken jag lyssnar på i normala fall. Om det fanns något att anmärka på var det nog lyssningsrummet som jag vet redan sen tidigare inte är optimalt. Vilket vardagsrum som helst funkar nog bättre. Provade även streama via Spotify genom en Hegel DAC och det lät förvånansvärt bra tyckte jag. Tror dock att annan elektronik (rör) hade varit mysigt med högtalarna.
Men vad är då konsensus gällande dessa högtalare, om det finns någon? Som jag förstår det så finns ingen återförsäljare i Sverige och Janne som driver butiken bekräftade detta och sa att det här är förmodligen det enda paret i en butik i landet. Har försökt bilda mig en uppfattning utifrån information på nätet men det tycks vara svårt att hitta. Lyckades luska fram att Hifi & Musik gjort en recension av högtalarna nån gång under 2011 om jag förstod saken rätt men har inte lyckats hitta numret här hemma i tidningshögarna.
Så måste jag väl förlita mig på folket på nätet för att komma med lite upplysningar.
Är det här bra högtalare? Dom låter bevisligen bra, men hur står dom sig mot annat i samma prisklass typ XTZ Divine 100.49 eller Focal Be-serien eller saker i lite lägre prisklass (30-40k)?
Alla åsikter / förslag uppskattas.
|
Edited by - Mindless on 2013/09/09 22:40:31 |
|