HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Märkliga förändringar i ljudbilden
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

adi6606
Member

550 Posts

Posted - 2013/09/06 :  19:46:15  Show Profile Send adi6606 a Private Message
Har nu alternerat mellan ett par Sentec M-30 och ett par av Bernt J. byggda SE KT88 monoblock i några dagar. Lyssnar mycket på 60-tals Prestige vinylskivor med Coleman Hawkins, Rudy van Gelder förstås -:). En sak har jag märkt: ljudbilden ändrar sig beroende av vilka slutsteg som används. Mest märks det när det spelas Freddy Freeloader och So What med Miles Davis (digitalt från NAS via Squeezbox till DAC och försteg). Av ngn anledning flyttar trumpeten position mot mitten av ljudbilden när jag spelar med SE KT88. När jag spelar samma låt med Sentec flyttas trumpeten till vänster och inåt!? Aldrig tidigare har jag upplevt liknande fenomen. I övrigt låter monoblocken nästan likadant. Möjligtvis har M-30 fastare och snabbare bas. Finns det förklaring för denna fenomen?

Ta dig samman och gör något onyttigt!

Micke Y
100.000-klubben

7711 Posts

Posted - 2013/09/06 :  21:00:36  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Det låter nästan som om fasen är omväxlad mellan de olika slutstegen.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/09/06 :  21:40:44  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
So What på Kind of Blue antar jag avses.
Hos mig är trumpet och bas i mitten, en sax och piano i vänster och en annan sax och trummor i höger.

Kul att de där monoblocken fortfarande spelar! Du kan byta mellan en massa olika slutrör om du vill, jag gjorde dom till 6L6.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

adi6606
Member

550 Posts

Posted - 2013/09/07 :  08:09:04  Show Profile Send adi6606 a Private Message
Hej och tack Bernt.

Monoblocken låter mycket bra. Och är rätt så coola att titta på

Vilket rör sitter i ingången? Vilka utgångsrör går att använda och vad händer när man gör det?

Nu har lättjan tagit över mig igen och dina monoblock står redan snyggt placerade på högtalarna så risken är stor att dem kommer att användas en längre tid framöver.

Trodde att fenomenet med ljudbilden har med olika förstärkare att göra. Ni vet, alla artiklar i Absolut Sound eller Stereophile där man beskriver olika förstärkare och hur djupet eller bredden i ljudperspektivet kan vara olika stor!?

Ta dig samman och gör något onyttigt!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/09/07 :  10:30:48  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ingångsrören är ECC81, utgångsrör kan du använda t.ex 6L6, 6550, KT66, KT88, EL34 med mer eller mindre bra resultat. Jag lyssnade mest med 6550 som funkade bra.

Vad gäller ljudbild osv tror jag andra är bättre på att beskriva sånt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000