HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 EQ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2003/02/09 :  01:47:30  Show Profile Send pesa a Private Message
Ar det nagon som har erfarenhet av att anvanda en Equalizer eller nagon gorm av rumskorrigeringssystem i sin tvakanalsanlaggning?

Fordelar/Nackdelar?

Peter

Detroit, Michigan

poppop
Member

460 Posts

Posted - 2003/02/09 :  07:38:41  Show Profile Send poppop a Private Message
fasförskjutnigar, längre signalvägar... Nej tack... Har du problem med ljudet ska du försöka lösa det på andra vägar. Dämpning i rummet, högtalarplacering etc.

Mono är underskattat!
Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2003/02/09 :  14:09:39  Show Profile Send pesa a Private Message
Jag kan forsta att det fran ett purist-perspektiv inte ar ngn hojdare...

Jag blev dock nyfiken da senaste "the Absolute Sound" hade en artikel om en "Behringer Ultra-Curve Pro DSP8024 Equalization Device" (sid 55). Den rekommenderades mer ur ett utbildningsperspektiv i syfte att lara sig mer om sin anlaggning och dess forutsattningar i rummet m.m.

Peter

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

luminous
Member

252 Posts

Posted - 2003/02/09 :  16:06:31  Show Profile Send luminous a Private Message
Har du läst tråden om ultracurven under Nyheter? Lååång tråd om detta ämnet!

MVH | Life's too short for bad sound
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2003/02/09 :  18:09:40  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Jag har änvänt EQ för länge, länge sedan.
Mitt råd är: låt bli!
Lägg inte pengar på denna produkt, åtminstone inte i hemmamiljö, utan spendera dessa pengar på vettigare saker.
Om inte för att förbättra musiken genom mer kvalitativa stärkare, CD, vinyl etc. etc så köp presenter till flickvän eller fru.
Garanterat en sundare investering.

quote:
Originally posted by pesa

Ar det nagon som har erfarenhet av att anvanda en Equalizer eller nagon gorm av rumskorrigeringssystem i sin tvakanalsanlaggning?

Fordelar/Nackdelar?

Peter


www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor

Edited by - akktustakki on 2003/02/09 18:11:04
Go to Top of Page

yoko
Member

420 Posts

Posted - 2003/02/09 :  18:48:09  Show Profile Send yoko a Private Message
Efter mycket erfarenhet inom musikbranchen är även mitt råd: undervik EQ om du kan....Efter ringa erfarenhet inom hifi världen är rådet detsamma, det är sällan resultatet blir bra, bruset ökar och det blir fasförskutningar... När du EQ´ar går du ju in och ändrar på tonkurvor, det blir då fasförskutningar..om man inte justerar detta digitalt ger detta klangproblem i olika grad beroende på inställningar.

Annars har du ju DSP 1124p som korrigerar bas i delade system rätt OK. Den kan man ställa in Q-värdet mer exakt som man vill ha det.

http://www.behringer.com/02_products/prodindex.cfm?id=DSP1124P&lang=eng
Go to Top of Page

ollilaboratories
Member

466 Posts

Posted - 2003/02/09 :  18:53:58  Show Profile  Visit ollilaboratories's Homepage Send ollilaboratories a Private Message
Kan inte säga annat än att det enda EQ duger bra till är att förvränga information tonalt (som ett instrument), det är nämligen precis det jag använder EQ'n till i studion när jag gör musik, funkar jättebra. Har man däremot en bra grundkälla så behöver man sällan skruva till ljudet för att det ska låta bra...

Men EQ i hifianläggningen, njaa jag är mer än skeptisk... om man har ett riktigt sunkigt ljud så kanske man kan förbättra detta med en EQ, men i anläggningar över 695:- så blir det nog bara värre.

// J
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2003/02/09 :  19:02:07  Show Profile Send mag a Private Message
Sök på Eq så kommer det upp en del lyckade kombinationer, jag fundear på att skaffa mig en Bheringer DSP 1124P att använda till mina basmoduler för att motverka stående vågor.

ThomasA här på forumet har en sån och det funkar kanon (har själ varit där och lyssnat)

mer info finns på www.bheringer.com

Kolla också tråden om billig rumskorigering under nheter eller hårdvara.

//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

yoko
Member

420 Posts

Posted - 2003/02/09 :  19:06:54  Show Profile Send yoko a Private Message
tjaa Mag, har man jätte problem med stående vågor i basen så är det ju riktigt vettigt! Nackdelarna utan EQ måste ju överskuggas av fördelarna med EQ....
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2003/02/09 :  19:25:09  Show Profile Send mag a Private Message
såg nu att du redan nämt den produkten men men

Morello var tidigare sugen på att kostruera en analog parametisk eq
, hoppas att han gör det :)


//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

yoko
Member

420 Posts

Posted - 2003/02/09 :  19:31:33  Show Profile Send yoko a Private Message
det blir väl projektet efter försteget!
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2003/02/09 :  19:36:11  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Har iofs inte hört jättemycket, varken inom musikindustrin eller inom hifidito, men det jag har lyssnat på med och utan EQ får mig att fundera på varför?
Självklart finns det ett viktigt användningområde inom musikproduktionsindustrin men i hemmamiljö ser jag inte det musikaliska värdet.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

yoko
Member

420 Posts

Posted - 2003/02/09 :  19:47:14  Show Profile Send yoko a Private Message
akkustacki: själv kan jag inte se ngt. vettigt anv. omr. inom musikindustrin förutom när man spelar på scen....det är enda gången man verkligen kan behöva en EQ, PA´t låter ju oftast illa ändå och eftersom det ofta föreligger en stor risk för rundgång kan man ju förhindra detta med en EQ. Tyvär använder många studior sig av EQ i alltför stor utsträcking, det verkar ju finnas en uppfattning om att det är ett måste att EQa musik (=förstöra ljudkvalitén) vi har aldeles för många exempel på detta!
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2003/02/09 :  20:09:40  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Japp, du har själv sagt det lika bra som jag skulle.
EQ är ngt man använder för att förändra ursprunglig ljudbild.
Till det bättre eller sämre.
Jag menade att det inom PA kan finnas ett vettigt användningsområde och det är som du själv säger.
Hemma nej.

quote:
Originally posted by yoko

akkustacki: själv kan jag inte se ngt. vettigt anv. omr. inom musikindustrin förutom när man spelar på scen....det är enda gången man verkligen kan behöva en EQ, PA´t låter ju oftast illa ändå och eftersom det ofta föreligger en stor risk för rundgång kan man ju förhindra detta med en EQ. Tyvär använder många studior sig av EQ i alltför stor utsträcking, det verkar ju finnas en uppfattning om att det är ett måste att EQa musik (=förstöra ljudkvalitén) vi har aldeles för många exempel på detta!


www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2003/02/09 :  20:14:40  Show Profile Send mag a Private Message
quote:
det blir väl projektet efter försteget!


Nja han har ju stora slutseget att bygga också jag vill eventuellt ha det i höst/jul i mina kommande högtalare.


Hemma hos ThomasA kan man mycket tydligt höra nyttan av ett parametiskt EQ, det finns förövrigt mätningar på nyttan i senaste MoLt i samma rum.

tex ett spår en Eryka Badhu skiva gick inte att lyssna på utan EQn inkopplad Yello blev också betydligt trevligare med än utan.
Man kanske skall tillägga att EQn endast verkade på basen under 80Hz (elektroniskt delning).

En vanlig 5-bands EQ är nog dock en katastrof i 99 fall av 100.


//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

yoko
Member

420 Posts

Posted - 2003/02/09 :  20:17:19  Show Profile Send yoko a Private Message
jepp!
Förresten; stora slutsteget?!!!!
Go to Top of Page

zvenzzon
Member

386 Posts

Posted - 2003/02/09 :  20:19:52  Show Profile  Visit zvenzzon's Homepage Send zvenzzon a Private Message
http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=7251

En liten annan vinkling...
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2003/02/09 :  21:46:16  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Vi ligger på Morello så att han gör ett jättesteg som är grymt bra.

Försteget fixar han nog enklare och är det något som saknas så är det stora men prisvettiga steg. Om Morello läser detta ber jag dig att gå och konstruera lite effektsteg nu!

Att justera saker genom eq i basområdet för att motverka stående vågor skiljer sig en del från att skruva i övre registren då våglängderna i basen är förhållandevis långa. En eq fungerar ju genom resonans och det medför att det blir en ringning efter att tonen egentligen borde sluta. Om man mot-eq:ar en stående våg i basen försvagas den frekvensen men det fina i kråksången är att den kvardröjning i tiden en stående våg medför får sällskap av en kvardröjning i tiden från eq:ningen men i motfas. Man undertrycker alltså inte endast energin vid den frekvensen utan gör det på ett snyggt sätt över tidsdomänen också. Basen blir inte bara jämnare utan även vad man brukar kalla torrare. Det vill säga att tonerna får mindre kvardröjningar i lyssningsrummet. Detta är inte möjligt med högre frekvenser så rumkorrigeringar går inte att åstadkomma på samma sätt.

John

Is there anybody out there?
Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2003/02/09 :  21:50:50  Show Profile Send pesa a Private Message
Det kan tillaggas att merparten av artikeln om Behringer-produkten i The Absolute Sound agnas at just kontroll av basen i subwoofers...

Peter

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2003/02/09 :  21:52:15  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Vilka frekvenser är det som är aktuella?
Måste vara rejält ner i registret, eller?

quote:
Originally posted by John Stalberg

Vi ligger på Morello så att han gör ett jättesteg som är grymt bra.

Försteget fixar han nog enklare och är det något som saknas så är det stora men prisvettiga steg. Om Morello läser detta ber jag dig att gå och konstruera lite effektsteg nu!

Att justera saker genom eq i basområdet för att motverka stående vågor skiljer sig en del från att skruva i övre registren då våglängderna i basen är förhållandevis långa. En eq fungerar ju genom resonans och det medför att det blir en ringning efter att tonen egentligen borde sluta. Om man mot-eq:ar en stående våg i basen försvagas den frekvensen men det fina i kråksången är att den kvardröjning i tiden en stående våg medför får sällskap av en kvardröjning i tiden från eq:ningen men i motfas. Man undertrycker alltså inte endast energin vid den frekvensen utan gör det på ett snyggt sätt över tidsdomänen också. Basen blir inte bara jämnare utan även vad man brukar kalla torrare. Det vill säga att tonerna får mindre kvardröjningar i lyssningsrummet. Detta är inte möjligt med högre frekvenser så rumkorrigeringar går inte att åstadkomma på samma sätt.

John


www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2003/02/09 :  21:57:21  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
quote:
Vilka frekvenser är det som är aktuella?
Måste vara rejält ner i registret, eller?


Ja där dom fundamentala stående vågorna hamnar. Du måste först mäta upp dom och då får du givet var du kan eq:a.

John

Is there anybody out there?
Go to Top of Page

yoko
Member

420 Posts

Posted - 2003/02/09 :  22:43:20  Show Profile Send yoko a Private Message
Tackar herr ståhlberg, för förklaringen, man tackar o bockar
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/02/10 :  00:32:20  Show Profile Send David A a Private Message
Måste säga att jag även använder den parametriska EQ i min Tact litegrann. Eftersom denna kan användas helt fritt vid valfri frekvens även under lyssning så är den ett bra komplement för att hitta delar som ska justeras i targetkurvan. Men vanliga analoga EQs har jag inte mycket för.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/02/10 :  08:29:47  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Analoga EQ:s: nonono.
Digitala EQ:s: Yes!
Den analoga signalkedjan bör man nog hålla så ren som möjligt och analoga EQ:s är ju inget annat än elektriska filter, och det säger sig självt att det är något man ska undvika.
Vet man bara vad man gör så är digitala EQ:s placerade innan signalen omvandlas till analog ett hjälpmedel som åtminstånde jag länge saknat.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000