HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ööh... Stenar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

poppop
Member

460 Posts

Posted - 2003/01/30 :  20:55:35  Show Profile Send poppop a Private Message
En fundering... Jag har roat mig med att spana in era anläggningar här på forumet och då observerat att vissa har sina slutsteg ställda på betongplattor... Varför då? Spelar ni så starkt att ni är rädda för att dom skall vibrera sönder? XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXSnälla poppop, håll dig saklig i dina frågor, detta är ingen sopstation för avreagerande/ SladdXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX Högtalare kan jag förstå, men slutstegen? Om det ger en negativ inverkan på ljudet med de vibrationer som uppstår så borde det vara katastrof med aktiva högtalare!?

Mono är underskattat!

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/01/30 :  22:53:34  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
Jag tror det kallas mikrofoni då de små komponenterna i förstärkare, CD-spelare etc. fångar upp vibrationer & för vidare det genom musiken. Det är väl så att för att prestera optimalt så ska ingenting vibrera. Enligt vissa kan det leda till slöare återgivning, eftersom skakningarna skapar fördröjningar genom att de små komponenterna inte trivs riktigt och därmed inte kan arbeta så snabbt som de egentligen kan. Så visst, tunga stenar fungerar nog under det mesta. :) Sedan kan du ju testa att balansera förstärkaren på nån form av spike från stenen & mot förstärkarens tyngdpunkt. Det kan bryta upp vibrationer ännu mer om jag förstått rätt... Jag är ingen el-kille eller så egentligen, men detta är vad jag lärt mig... Hoppas att det är till någon form av hjälp!

//Jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/01/31 :  10:31:33  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Det är ingen katastrof, det handlar om små förbättringar.
Fördelarna med aktiv drivning överväger nog med bred marginal nackdelarna med mikrofoni.
Jag vet inte vad det var för galla du spydde ut som Sladd sopade bort, men det är väl aldrig fel att försöka krama ut maximal välljud ur sin anläggning? Även om det handlar om pyttesmå skillnader så är det så att många bäckar små leder till en stor å. I slutändan kan det göra stor skillnad om man bryr sig om alla små detaljer som kan påverka ljudet negativt.

Edited by - Björn-Ola on 2003/01/31 10:35:43
Go to Top of Page

Wintermute
Member

281 Posts

Posted - 2003/01/31 :  10:41:48  Show Profile Send Wintermute a Private Message
Dessutom är det snyggt (om man hittar rätt sorts sten). Om det gör anläggningen snyggare och inte försämrar ljudet är det väl värt pengarna! Vidare är envar sin lyckas smed.

What can be said at all can be said clearly;
and whereof one cannot speak,
thereof one must be silent.
Go to Top of Page

ollilaboratories
Member

466 Posts

Posted - 2003/01/31 :  11:04:38  Show Profile  Visit ollilaboratories's Homepage Send ollilaboratories a Private Message
Helt rätt...

Finfina slipade marmorblock (gärna kanske lite rustika kanter el nåt) gör underverk för både ögonen och öronen... frågan är vad äkta hälften skulle tycka om det.

Undertecknad lyckades iaf med att ha vanliga betingplattor under högtalarna i förra bostaden... men efter inflytt i hus får de numera göra sitt jobb i deras naturliga miljö, nämligen trädgården.

// J

Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/01/31 :  11:05:29  Show Profile Send brumel a Private Message
En liten fundering:
Mikrofoni. Har inte det med intern dämpning att göra. Typ bitumen under trafon eller andra komponenter för att hindra egensresonanser att fortplanta sig i spelaren eller förstärkaren. En betongplatta borde snarast förstärka dessa resonanser (om spelaren saknar bra intern dämpning).

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/01/31 :  11:36:05  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag har också funderat på vad som egentligen händer.
Min erfarenhet är att det är cd-spelaren som påverkas mest av vibrationsdämpning.
Och bäst resultat har jag fått när jag kopplat cd-spelaren till något tungt som sedan är
placerat på sorbothan-kuddar eller cykelringar eller liknande.
Att placera dämpkuddar direkt under cd-spelaren gör liten skillnad.
En kompis gjorde liknande erfarenhet med Solid Tech-bänkarna, dom med cykelslangarna. Det blev en klar förbättring när han placerade stenskivor på dom flytande hyllorna.
Det gjorde också stor skillnad till det bättre hemma hos mig, att placera stenplattan med vibrationskuddar under istället för att ha stenen kopplad med koner direkt mot golvet, som är en platta på mark. Jag tycker inte att det borde transporteras vibrationer genom golvet.

Jag vet inte om det är så att stener bidrar med att ändra egenfrekvenserna på systemet till frekvenser som lättare äts upp av kuddarna eller cykelslangarna.
Go to Top of Page

poppop
Member

460 Posts

Posted - 2003/02/09 :  20:23:27  Show Profile Send poppop a Private Message
Tack för svaren! Ska nog vid närmare eftertanke försöka stabilisera min cd-spelare!
Jag förstår bara inte vad det var för anstötligt som Sladd reagerade emot? Jag måste få föra fram mitt resonemang, annars vet ni ju inte vad det är jag funderar över...

Mono är underskattat!
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/02/09 :  20:25:24  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Jag tycker det är snyggt!
Go to Top of Page

yoko
Member

420 Posts

Posted - 2003/02/09 :  23:15:43  Show Profile Send yoko a Private Message
Jag tycker attt det var en mycket vettig fråga att ställa, jag är inte tillräckligt övertygad än om att det är så vettigt med betong under förstärkaren(även om jag en gång i tiden haft tegelstenar under min stereomodul (värd ca. 500 kr)).
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/02/10 :  08:59:07  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
För de som inte är vana vid röda kryss vill jag påpeka att det under kryssen fanns rader av olämplig eller anstötlig natur. Det har inget med själva frågeställningen att göra och man får alltid "föra fram sitt resonemang" här.

Håll dock koll på nivån....

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.84 sekunder. Snitz Forums 2000