HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Bästa diskanterna ni hört
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Phear
Member

74 Posts

Posted - 2003/02/08 :  13:01:53  Show Profile Send Phear a Private Message
hej. Jag vill gärna ha lite tips på skitbra diskanter med hyffsat hög känslighet (ca 92-95dB), och bra spridning. Just nu använder jag ett par Vifa DX25 som låter klart godkänt för priset, men som inte riktigt är lika bra som mina basar (Vifas "träfiberkoner").

/per

Mein hut der hat drei ecken

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/02/08 :  13:11:13  Show Profile Send celef a Private Message
Vad är det som gör att en diskant låter bra? Har du ett *korrekt* filter? Oftast tycker iaf jag att det är filtret som sätter ljudkvalitén!

sound pollution
Go to Top of Page

Djur
Starting Member

37 Posts

Posted - 2003/02/08 :  16:13:00  Show Profile Send Djur a Private Message
Den bästa jag hört är Peerless 115DT26 (http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=203)

Finns det nån guide på filterbygge? Vad skilljer ett kanonfilter från ett taskigt felmeckat skitfilter?

Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/02/08 :  16:25:50  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Bästa diskanten jag hört är dessa:

Men jag gillar ju ribbons förmåga att ge korrekt ljud utan att bli över analytiska.
Luftigheten i ljudet, att dom aldrig låter elakt eSSSiga men ändå korrekt.

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

Tobias
Member

185 Posts

Posted - 2003/02/08 :  17:41:12  Show Profile Send Tobias a Private Message
Vilken modell av vifas basar använder du?

Jag använder nämligen själv XT18WO09-08 tillsammans med XT25:an i mina nuvarande högtalare.

När det gäller diskanter hade jag rekommenderat Scan-Speak R2904, men den har ju dålig spridning.

Mvh Tobias
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/02/08 :  17:47:59  Show Profile Send matson a Private Message
Phear: Vad menar du med bra spridning?

(Eton ER-4 är ju kanon för övrigt!)

Mvh

Edited by - matson on 2003/02/08 17:48:59
Go to Top of Page

Phear
Member

74 Posts

Posted - 2003/02/10 :  22:35:05  Show Profile Send Phear a Private Message
Celef: Tja jag har varken beräknat eller mätt filtret. (jag använder seriefilter från Acoustic-Reality. Lät riktigt bra direkt med bara ungefärligt rekommenderade komponentvärden... Jag kör helt utan kondingar oxå. Enda nackdelen är att den totala känsligheten blir klart lägre och att diskanten måste ha högre känslighet än basen...

Djur: Ja dom diskanterna låter rätt bra, har bara hört dom bakåtriktat än så länge. ska dock testas så snart jag byggt om mina öppna bafflar lite (har lånat ett par av en kompis).

Alexi: Jag har fundrat lite på ribbons, men det verkar lite svårt att få såna att passa ihop med "vanliga" element ljudmässigt (det är vad mina öron säger iaf). dom tycks ha trevliga impedanskurvor vad jag sett iaf. Visatons är ju rak som ett spett, t.ex.!

Tobias: Jag kör med XT18WH09-08. eftersom dom ser ut att ha lite mindre uppbrytningar än WO-varianten vid högre frekvenser så jag antog att dom skulle passa bättre i en tvåvägare...

Matson:Jo det är att diskanten faller så lite som möjligt i ljudnivå i off-axis. På mätningar brukar man se frekvensgången rakt framifrån, 30grader & 60grader. Diskanter är ju väldigt riktningskänsliga historier, tyvärr...

Go to Top of Page

Phear
Member

74 Posts

Posted - 2003/02/13 :  12:07:15  Show Profile Send Phear a Private Message
!

Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/02/14 :  19:27:42  Show Profile Send matson a Private Message
quote:
Matson:Jo det är att diskanten faller så lite som möjligt i ljudnivå i off-axis. På mätningar brukar man se frekvensgången rakt framifrån, 30grader & 60grader. Diskanter är ju väldigt riktningskänsliga historier, tyvärr...

Jo, det visste jag ju såklart, men jag är inte så övertygad om att mycket spridning verkligen är bra i alla lägen. Det skall vara rätt spridning till rätt applikation(imho).

Om du nu är ute efter mycket spridnig så hade jag kollat in lite 3/4" domar. Själv använder jag en Eton 19-SD 1 som jag gillar, medan diskanten som används i ProAc-klonen verkar omtyckt. Orkar du med kostnaden så kanske även Hiquophon kan vara ett alternativ. Kondiskanter är väl egentligen ännu bättre, men har ju ett...hmm...annorlunda utseende. Men kolla in Peerless 62an, som dessutom som extra grädde på moset inte ens kostar 200 spänn styck!

Fast jag förstår nog ändå inte hur du tänkt här för om du vill ha jämn spridning över så stort frekvensband som möjligt så får du dela dina basar vid max 1500 Hz.....annars får du en dip offaxis kring delningsfrekvensen...

Eller?

Mvh
Go to Top of Page

Phear
Member

74 Posts

Posted - 2003/02/14 :  20:24:53  Show Profile Send Phear a Private Message
har presic testat Peerless 115DT26 diskanterna. Med mina filter blev dom att låta lite ljust och tunt. Vet inte riktigt hur jag ska komma runt det när jag inte har en aning om hur man beräknar det snabla seriefiltret... Jag får väl åka iväg till någon som kan mäta upp det hela. Diskanterna har rätt bra transientkontroll iaf... får jag bara ordning på filtret kan det nog bli bra...

Matson: Det jag är ute efter egentligen är att slippa sweetspoten som många högtalare har. Om jag kan sitta varsomhelst i min 2-sitssoffa och det låter likadant så är jag nöjd. . så om diskanterna har samma ljudnivå vid 60grader som vid 0 grader spelar ju egentligen ingen roll..

"Fast jag förstår nog ändå inte hur du tänkt här för om du vill ha jämn spridning över så stort frekvensband som möjligt så får du dela dina basar vid max 1500 Hz.....annars får du en dip offaxis kring delningsfrekvensen..."
Gäller det oavsett vad man använder för filter eller? (tänkte bara på att strålningsmönstret med det här seriefiltret tydligen inte beter sig lika som för ett paralellfilter...)

Go to Top of Page

gustav
Member

204 Posts

Posted - 2003/02/14 :  20:43:10  Show Profile Send gustav a Private Message
Hög känslighet och mycket bra spridning har Focals diskanter
(120Tdx m fl).
Kanske tveksamt om de är det mest prisvärda just nu men det är ju en smaksak.
Varför behöver du hög känslighet (nyfiken)?
Brukar själv alltid få dämpa diskanten en hel del
Go to Top of Page

Phear
Member

74 Posts

Posted - 2003/02/15 :  10:52:27  Show Profile Send Phear a Private Message
quote:
[i]
Varför behöver du hög känslighet (nyfiken)?
Brukar själv alltid få dämpa diskanten en hel del

Det beror på seriefiltret jag använder. Den totala känsligheten blir klart lägre med det filtret oxå...
http://www.acoustic-reality.com/ar-sxo.htm

Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/02/15 :  11:14:08  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
quote:
Originally posted by Phear

Jag kör helt utan kondingar oxå.

Varför inga kondingar
Vad ger det för fördel

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/02/15 :  11:39:08  Show Profile Send matson a Private Message
Phear: Jag kollade lite snabbt på kurvan för dina basar som finns på DST och där ser det ut som den tappar offaxis över 1500Hz. Filtret du kör med har jag aldrig provat.

Men.

Om man tänker sig att du vinklar in dina högtalare mot armstöden på soffan så kanske det kan räcka med jämn spridning 15-20 grader offaxis och då finns det väl många kandidater.....

Mvh
Go to Top of Page

Phear
Member

74 Posts

Posted - 2003/02/15 :  12:54:56  Show Profile Send Phear a Private Message
quote:
Originally posted by skrutten

quote:
Originally posted by Phear

Jag kör helt utan kondingar oxå.

Varför inga kondingar
Vad ger det för fördel

Enligt Acuostic-Reality så skapar kondingar distorsion, men inte spolar. Jag vet flera som säger ungefär samma sak (=det låter oftast bättre utan kondingar i signalvägen).Jag vet inte hur sant det är men det är alltid kul att prova nåt annorlunda. Allrahelst när det står på hemsidan att filtren är ganska lätta att justera in, man kan justera baffelstödkompensation utan fler komponenter & det är tydligen lätt att få filtret impedanslinjärt vid delningsfrekvensen...

direkt när jag koppade in filtret till mina elemnt så lät det förvånansvärt bra... Känns som det är värt att bygga vidare på det filtret då juh...

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000