HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ljudkvalitet enligt P3
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

shifts
Member

375 Posts

Posted - 2013/04/02 :  20:47:12  Show Profile Send shifts a Private Message
Håller med bebop helt och fullt. Tycker både SR och SVT visar på en fantastisk bredd. Kanske SR i större utsträckning egentligen. Många högkvalitativa produktioner.
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2013/04/02 :  20:57:07  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Nu skapade jag inte tråden för att få någon politisk debatt, utan som ett inlägg om vilket budskap som delges P3's målgrupp. Jag vågar påstå att det är ett felaktigt budskap som sprids, trots att jag inte tillhör nämnda målgrupp (50+).

Trots detta är jag tacksam för att vi har PS, med den bredden det innehåller. Man får nog ta det onda med det goda.
Ja, jag kan också spy över den PK som råder, och HBTQ-tjafset, men ännu sämre mår jag av alla förbannade reklamavbrott i dom andra kanalerna, och det (oftast) totalt sönderkomprimerade ljudet i dessa kanaler.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2013/04/02 :  21:09:12  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag måste här berätta om en rolig sak som hände nyligen inför en lång resa som min fru och jag skulle göra. Vi pratade med sonen om vad som skulle hända ifall vi inte kommer tillbaka från vår resan. Då säger den "slyngeln" att om vi inte kommer hem igen så skulle han sälja mina fina Genelec högtalare till lägst bjudande och sedan skänka pengarna till HBTQ-rörelsen. Då bestämde jag mig snabbt för att jag måste komma hem till varje pris.
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2013/04/02 :  21:43:02  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
quote:
Jag måste här berätta om en rolig sak som hände nyligen inför en lång resa som min fru och jag skulle göra. Vi pratade med sonen om vad som skulle hända ifall vi inte kommer tillbaka från vår resan. Då säger den "slyngeln" att om vi inte kommer hem igen så skulle han sälja mina fina Genelec högtalare till lägst bjudande och sedan skänka pengarna till HBTQ-rörelsen. Då bestämde jag mig snabbt för att jag måste komma hem till varje pris.

Go to Top of Page

shifts
Member

375 Posts

Posted - 2013/04/03 :  18:00:27  Show Profile Send shifts a Private Message
Rätt usel människosyn som frodas här. Många hifimänniskor verkar vara synnerligen osympatiska figurer.
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2013/04/03 :  19:39:55  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
quote:
Rätt usel människosyn som frodas här. Många hifimänniskor verkar vara synnerligen osympatiska figurer.

Av vad har vem blivit kränkt nu? Fattar nada.

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2013/04/03 :  19:59:39  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag undrar också det.
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2013/04/03 :  22:35:28  Show Profile Send ekman a Private Message
Frågan är om man inte har rätt usel människosyn själv om man dömer folk utifrån vad de skriver på ett hififorum.
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2593 Posts

Posted - 2013/04/03 :  23:16:38  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message
quote:
vem blivit kränkt nu

Även om det förmodligen inte var avsiktligt så blev HBTQ-personer omtalade i nedlåtande termer. Vilket jag förstår kan uppfattas kränkande.

Ibland är det svårt med språk. I början av mitt förhållande med min nuvarande fru höll jag på att förlora henne på grund av ett försök till ironi via SMS, som tolkades på blodigt allvar, ett försök till humor som landade helt fel.

Men, nu är jag nog sådär jobbigt PK också. (mitt försök till humor )

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2013/04/04 :  00:05:37  Show Profile Send gcs a Private Message
Det är ju bra att åtminstone du är PK.
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2013/04/04 :  06:03:27  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Ok. Då är jag med. Man är inte PK om man tycker att HBTQ-frågor får opropotionerligt mycket utrymme i etern, eller om man inte vill skänka medel till pride-rörelsen. Det är väl det som är problemet? Det är väl inte samma sak som att man inte respekterar dom som vill göra det?
Herregud! (f'låt gud. Inte meningen att kränka)

Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2013/04/04 :  07:50:51  Show Profile Send Vox a Private Message
Ursäkta en 60-talist, men vad är "PK"?

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2013/04/04 :  08:51:25  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
PK - "Politiskt Korrekt"
Personer som använder ickeordet "hen" och som ser rasism och kvinnohat i allt som sägs... gäller stora delar av Svensk media och de flesta politiker, ovanligare bland "vanligt folk" dock...

Ang HBTQ, jag har absolut inte sett något här som en normalt funtad människa kan uppfatta som kränkande el. stötande.
Att vi är några som inte stöder deras rörelse och kanske tycker att de får oproportionerligt stort utrymme i media betyder väl inte att man därmed tycker illa om dem eller kränker dem?

Det har blivit galet populärt bland minoriteter att "känna sig kränkta", tänk efter - Blir inte du som hifi-entusiast lite kränkt av BOSE-reklamen?
Jag som gillar riktig musik känner mig kränkt av trams som Melodifestivalen

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2013/04/04 :  09:20:15  Show Profile Send sopwith a Private Message
Kränkt är ett starkt ord som har flera mindre slagkraftiga synonymer som passar bättre, ordet kränkt används flitigt idag, förr blev man förolämpad nu blir man kränkt så ribban har flyttat på sig.
Jag tycker tonen på detta forumet är befriande ren från "skit" och det är oftast ett andningshål av frid att läsa trådarna, även denna
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2013/04/04 :  10:21:37  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Jag som gillar riktig musik känner mig kränkt av trams som Melodifestivalen
Bli inte kränkt för det är det som är Public Service när alla får lite av sitt. Jag tycker själv att det är också för mycket sport på TV. Då kan man göra något annat. Alla program på TV eller radio passar inte alla. Jag kan också hålla med om att vissa grupper i samhället kan tyckas få lite för mycket plats i media.
Go to Top of Page

jonny99
Member

433 Posts

Posted - 2013/04/04 :  10:30:58  Show Profile Send jonny99 a Private Message
Vi som är medlemmar på det här forumet delar ju två stora intressen, teknik och musik. När man sitter bakom sitt tangentbord är det då lätt att tro att de andra medlemmarna är ganska lika en själv , det är då ganska obehagligt att upptäcka att några av ens hifibröder har konstiga åsikter om t.ex hbt personer eller medias vänstervridning.

Om vi vill uppnå harmoni på forumet är det kanske bäst att vi håller alla OT diskussioner i det fria formet.
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2013/04/04 :  10:48:08  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
quote:
Bli inte kränkt för det är det som är Public Service när alla får lite av sitt.
Det var bara ett försök till lite ironi för att påvisa hur lättkränkta folk är nuförtiden

Ang. Public Service - SVT håller någorlunda standard när det gäller att "alla ska hitta något intressant" men inte SR och absolut inte P3...
quote:
det är då ganska obehagligt att upptäcka att några av ens hifibröder har konstiga åsikter om t.ex hbt personer eller medias vänstervridning.
Antar att du bla. syftar på mig
Tycker du att det är okej att Public Service har en politisk färg och agenda?
Ingen har uttryckt några åsikter om "hbt personer", däremot så uppskattas inte HBTQ-rörelsen av alla - två mycket olika saker anser jag.

Det här är också ganska PK - att inte förmå att se nyanser utan att överreagera på allt och "måla fan på väggen" för minsta lilla.
Ett blondinskämt och du är "kvinnohatare"
Är man kritisk mot den förda immigrationspolitiken så är man "rasist"
Tycker man att Pridefestivalen är ett fånigt jippo så är man "homofob"
osv...

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec

Edited by - opethic on 2013/04/04 10:49:03
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2849 Posts

Posted - 2013/04/04 :  12:10:33  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
Jag blir kränkt av dålig ljudkvalite, måste få tala ut på aftonbladet

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

rovis
Member

274 Posts

Posted - 2013/04/06 :  11:22:18  Show Profile Send rovis a Private Message
quote:
Experten var dessutom tjej! Hade hon kunnat sin sak så hade det varit lite coolt. Nu blev det bara pinsamt uppenbart att hon inte hade en susning om något.

Menar du att mediokra män gärna får ta plats som experter i radion, men att du har en annan kravspec för kvinnor som ska göra det samma?
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2013/04/11 :  14:04:35  Show Profile Send whiskyman a Private Message
kan uppfattas kränkande

Ja det där med att bli kränkt har tydligen rätt så gamla anor. Tänker på "Fritjof Nilsson Piraten" eller vad han hette, som uttryckte det som att även om man skriver om knappnålar så kommer det finnas någon enögd jävel som tar åt sig och blir förbannad.Men angående topic så jo det är med största sannolikhet ett aprilskämt. Inte minst om man läser datumet när topic skrevs. mvhKristofer

Edited by - whiskyman on 2013/04/11 14:05:20
Go to Top of Page

Anjin
Member

158 Posts

Posted - 2013/04/11 :  17:36:17  Show Profile Send Anjin a Private Message
Jag blev faktiskt såpass irriterad på tråden att jag var tvungen att logga in för att skriva.

Angående musiken på P3:
De är de enda som spelar populärmusik som inte är betald av skivbolagen.
Ta en titt här ( http://sverigesradio.se/sida/latlista.aspx?programid=164 ) på vad som spelas och jämför men valfri kommersiell radiostation.
Om det inte är det du lyssnar på - vem är du att kritisera det som dåligt?

Angående tonen/jargongen i tråden:
Att använda sig av retoriken "allt ska ju vara så PK" samt "det är kommunistpropaganda" är ju nuförtiden ett ganska säkert tecken på att man tycker om Jimmie Åkesson och dess partis tveksamma åsikter.
Är det verkligen så många vita kränkta män här?

"Experten var dessutom tjej!" Verkligen nödvändig kommentar?

gcs: skulle du reagerat på samma sätt om din son skulle vilja ge bort pengarna till något mycket "manligare"?

Edited by - Anjin on 2013/04/11 17:41:02
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2013/04/11 :  18:57:11  Show Profile Send Rolf-san a Private Message
quote:
Är det verkligen så många vita kränkta män här?

Nej!!!
Men fåtalet vill göra sig hörda/sedda överallt.

quote:
Jag säger bara: The big Bang Theory, det bästa som visats på TV - någonsin!

Brukar väl kallas för attitydinkontinens.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

JonFo
Member

218 Posts

Posted - 2013/04/11 :  19:01:06  Show Profile Send JonFo a Private Message
Jag sällar mig till kritikerna av den ukna lukten i den här tråden, det känns som den nu är bra nära sannolikheten 1 enligt Goodwin's law. https://en.wikipedia.org/wiki/Godwin%27s_law

P3 är förresten den enda svenska radiostation som jag kan komma på som har seriösa musikprogram, tex musikguiden och P3 rock. Trots att jag inte längre tillhör målgruppen för P3 kan jag hitta guldkorn i public service utbudet, inklusive P3, men knappast i det kommersiella utbudet.

# Jon
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2013/04/11 :  19:03:31  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
gcs: skulle du reagerat på samma sätt om din son skulle vilja ge bort pengarna till något mycket "manligare"?
Jag skulle reagera likadant eftersom jag tycker att det inte råder någon större nöd hos dem. Så vit jag förstått är HBTQ personer ganska penningstarka jämfört med många andra i samhället. Centrala Stockholm är nedlusad av dessa medborgare.
Go to Top of Page

Anjin
Member

158 Posts

Posted - 2013/04/11 :  19:16:41  Show Profile Send Anjin a Private Message
Rolf-san: Skönt att höra!

gcs: Du har en riktigt oskön stil. Tror att många tar sig till Stockholm där de inte ses som personer som "lusar ner" ett samhälle.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000