HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Invinkling, Linn och de och sånt...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

kurt
Member

219 Posts

Posted - 2003/02/07 :  13:46:26  Show Profile Send kurt a Private Message
Har följt invinklingsdebatten i tidigare tråd och vill ge min syn:

Linn har i de flesta av sina högtalarmodeller från Kan, Kaber och framåt använt förhållandevis små element för basåtergivningen. Detta har gett ett spelglatt, rappt och och trevligt ljud. (Stampataktenkänsla)
Men man ska inte förneka att det också har ett pris. I de flesta rum behöver därför Linnhögtalarna stå mer eller mindre rakt mot och nära bakväggen för att få stöd i basen. På detta sätt får man alltså både rapp och exakt ljudåtergivning och hyfsad bas samtidigt som högtalarna blir lättplacerade. Priset man betalar är att ljudbilden blir plattare. Linn får ofta kritik för platt ljudbild, jag tror inte det i första hand beror på att Linns system är sämre på att återge 3D information utan att Linnsystemen oftast ställs upp på detta sätt.

Man kan uppnå bra 3D känsla med Linnanlägningar också, genom att flytta fram och vinkla in högtalarna. Prova ni som har Kaber, Tukan och liknande. Problemet är då att basstadgan går förlorad och ljudet därmed blir grötigt och därmed totalt sätt sämre.

Det hela är mao en placeringsmässig kompromiss mellan 3D känsla och exakthet i ljudet.

Jag tror inte detta skiljer Linn och andra högtalare baserade på liknande konstruktion. Skillnaden är nog att fler Linnanhängare prioriterar exaktheten före 3D.

mvh

Kurt

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/02/07 :  14:38:32  Show Profile Send dole a Private Message
quote:

Det hela är mao en placeringsmässig kompromiss mellan 3D känsla och exakthet i ljudet.
mvh

Kurt

Och vad är skillnaden, kan man inte ha exakt ljud och 3D.
Det får du ta och utveckla.

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/02/07 :  14:40:41  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Tänkte bara påpeka att Linn själva påpekar vikten av invinkling i sina manualer. Dock med den kanske lite ovanliga motiveringen att det är för att motverka stående vågor.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/02/07 :  14:43:31  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by Magnuz

Tänkte bara påpeka att Linn själva påpekar vikten av invinkling i sina manualer. Dock med den kanske lite ovanliga motiveringen att det är för att motverka stående vågor.


Är det verkligen sant?

Skriv gärna här vad det står ordagrant (på originalsråket)!
Go to Top of Page

kurt
Member

219 Posts

Posted - 2003/02/07 :  14:46:19  Show Profile Send kurt a Private Message
quote:
Originally posted by dole

quote:

Det hela är mao en placeringsmässig kompromiss mellan 3D känsla och exakthet i ljudet.
mvh

Kurt

Och vad är skillnaden, kan man inte ha exakt ljud och 3D.
Det får du ta och utveckla.



Jo, det kan man.
Men det är svårt att uppnå 3D med högtalarplacering enligt nära bakvägg och riktning rakt fram.
För att få upplevelsen av exakt ljud behövs "basstödet" vilket innebär betydligt dyrare konstruktioner på högtalare än t ex Linn Ninka.
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/02/07 :  14:49:41  Show Profile Send dole a Private Message
quote:
Originally posted by kurt

quote:
Originally posted by dole

quote:

Det hela är mao en placeringsmässig kompromiss mellan 3D känsla och exakthet i ljudet.
mvh

Kurt

Och vad är skillnaden, kan man inte ha exakt ljud och 3D.
Det får du ta och utveckla.



Jo, det kan man.
Men det är svårt att uppnå 3D med högtalarplacering enligt nära bakvägg och riktning rakt fram.
För att få upplevelsen av exakt ljud behövs "basstödet" vilket innebär betydligt dyrare konstruktioner på högtalare än t ex Linn Ninka.

Ja men det var inte svaret på min fråga.
Jag har både exakt och 3D.

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2003/02/07 :  14:55:54  Show Profile Send pekka.j a Private Message
Kan man inte tänka sig en kombination av placering nära bakvägg och med invinkling? Då får man ju både basstöd och god stereobild, förutsatt att man dämpar bakväggen.
Med vänlig hälsning

Pekka Johansson
_________________________
Lennon in the living room
Go to Top of Page

kurt
Member

219 Posts

Posted - 2003/02/07 :  15:04:31  Show Profile Send kurt a Private Message
quote:
Originally posted by dole

quote:
Originally posted by kurt

quote:
Originally posted by dole

quote:

Det hela är mao en placeringsmässig kompromiss mellan 3D känsla och exakthet i ljudet.
mvh

Kurt

Och vad är skillnaden, kan man inte ha exakt ljud och 3D.
Det får du ta och utveckla.



Jo, det kan man.
Men det är svårt att uppnå 3D med högtalarplacering enligt nära bakvägg och riktning rakt fram.
För att få upplevelsen av exakt ljud behövs "basstödet" vilket innebär betydligt dyrare konstruktioner på högtalare än t ex Linn Ninka.

Ja men det var inte svaret på min fråga.
Jag har både exakt och 3D.



Då måste jag har missuppfattat frågan.
Jag trodde den var:
Kan man inte både ha exakt ljud och 3D?
Mitt svar var:
Jo, det går.

Det bevisas ju inte minst av att du har det
Go to Top of Page

kurt
Member

219 Posts

Posted - 2003/02/07 :  15:06:36  Show Profile Send kurt a Private Message
quote:
Originally posted by pekka.j

Kan man inte tänka sig en kombination av placering nära bakvägg och med invinkling? Då får man ju både basstöd och god stereobild, förutsatt att man dämpar bakväggen.
Med vänlig hälsning


Det stämmer nog, men det kräver som sagt dämpad bakvägg.
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/02/07 :  16:25:20  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Är det verkligen sant?
Skriv gärna här vad det står ordagrant (på originalsråket)!"

Nu hittar jag det givetvis inte. I bruksanvisningen till Ninka står det bara: "Angle speakers inward by 5o to 10o
for a clearer, more tuneful mid range."

Jag vet dock att jag läst det någonstans, jag letar vidare.
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/02/07 :  16:32:35  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Found it! Så här står det i bruksanvisningen till Keilidh: "They will usually benefit from being angled inwards slightly by between 5 and 10 degrees. This breaks the standing wave between the cabinet and the
wall, and gives a clearer, more tuneful, midrange."

Det är alltså inte stående vågor mellan rummets avgränsningsytor de syftar på.
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2003/02/07 :  16:35:45  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Min (fd) Linnhandlare på Tonläget i Göteborg var med och installerade mitt Linnsystem en gång i tiden. Han vinklade in mina Keilidh en hel del. Dock var ljudet rätt "platt" ändå jämförelsevis men visst var det ett ganska "rappt" ljud. Det där med timing håller jag också med om att en bättre Linnanläggning kan ha.

En riktigt dyr Linnanläggning (CD12, klimax mm) har nog allt som behövs för en riktigt bra musikåtergivning, både 3d, perspektiv och "timing". Det skall och har den prisklassen

Jag är säker på att man med "fel" inställning av högtalare (fel placering) kan döda det mesta av välljud, läs bla om Sladds vedemödor med sina fd högtalare. Här gäller det att vara noggrann för att få ut det optimala oavsett märke på apparaterna.

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

kurt
Member

219 Posts

Posted - 2003/02/07 :  17:29:46  Show Profile Send kurt a Private Message
quote:
Originally posted by Dan Brickman

Min (fd) Linnhandlare på Tonläget i Göteborg var med och installerade mitt Linnsystem en gång i tiden. Han vinklade in mina Keilidh en hel del. Dock var ljudet rätt "platt" ändå jämförelsevis men visst var det ett ganska "rappt" ljud. Det där med timing håller jag också med om att en bättre Linnanläggning kan ha.

En riktigt dyr Linnanläggning (CD12, klimax mm) har nog allt som behövs för en riktigt bra musikåtergivning, både 3d, perspektiv och "timing". Det skall och har den prisklassen

Jag är säker på att man med "fel" inställning av högtalare (fel placering) kan döda det mesta av välljud, läs bla om Sladds vedemödor med sina fd högtalare. Här gäller det att vara noggrann för att få ut det optimala oavsett märke på apparaterna.



Hur nära bakvägg stod dom?
Provade du med samma invinkling men med högtalarna 50cm längre fram?
Go to Top of Page

LCohen
Ej medlem längre

304 Posts

Posted - 2003/02/07 :  17:40:36  Show Profile Send LCohen a Private Message
quote:
Originally posted by dole

quote:
Originally posted by kurt

quote:
Originally posted by dole

quote:

Det hela är mao en placeringsmässig kompromiss mellan 3D känsla och exakthet i ljudet.
mvh

Kurt

Och vad är skillnaden, kan man inte ha exakt ljud och 3D.
Det får du ta och utveckla.



Jo, det kan man.
Men det är svårt att uppnå 3D med högtalarplacering enligt nära bakvägg och riktning rakt fram.
För att få upplevelsen av exakt ljud behövs "basstödet" vilket innebär betydligt dyrare konstruktioner på högtalare än t ex Linn Ninka.

Ja men det var inte svaret på min fråga.
Jag har både exakt och 3D.



jag har också det. Men både exaktheten och 3dn kan ju bli bättre. Jag offrar hellre 3d för att få bättre exakthet....

"Everybody knows that the naked man and woman, are just a shining artifact of the past
Go to Top of Page

LCohen
Ej medlem längre

304 Posts

Posted - 2003/02/07 :  17:43:02  Show Profile Send LCohen a Private Message
quote:
Originally posted by pekka.j

Kan man inte tänka sig en kombination av placering nära bakvägg och med invinkling? Då får man ju både basstöd och god stereobild, förutsatt att man dämpar bakväggen.
Med vänlig hälsning



jo det kan man.. men ibland blir det bättre med att rikta rakt fram. Ibland med lite vinkling. Det är olika från gång till gång. Såklart.

"Everybody knows that the naked man and woman, are just a shining artifact of the past
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/02/07 :  18:11:41  Show Profile Send Timbre a Private Message

Här har vi en lyssnare som alltid kör med kraftig invinkling:
Franco Serblin, Sonus faber.

Go to Top of Page

jajon
Ej medlem längre

415 Posts

Posted - 2003/02/07 :  18:40:05  Show Profile Send jajon a Private Message
Ordagrannt citerat från bruksanvisningen till mina Linn Ninka:

"Positioning the speakers

Place the speakers so that you are the same distance from each. The distance between the
speakers should be the same as between you and the speakers.

For best results the speakers should be 4 - 10 inches (10-30cm) in front of a wall or at
least 18 inches (45 cm) from any corner.

Angle the speakers inward by 5 - 10 degrees for a clearer, more tuneful mid range.

Adjust the floor spikes, so the speakers sits level on the floor. Lock the spike in
position with the lock nuts."


Edited by - jajon on 2003/02/07 18:41:01
Go to Top of Page

daggen
Member

70 Posts

Posted - 2003/02/07 :  18:49:53  Show Profile Send daggen a Private Message
stereobilden borde ju bli åt h-vete av en sådan kraftig invinkling.

edit: syftar på sonusfaber bilden alltså

Edited by - daggen on 2003/02/07 18:53:46
Go to Top of Page

jajon
Ej medlem längre

415 Posts

Posted - 2003/02/07 :  18:54:14  Show Profile Send jajon a Private Message
quote:
Originally posted by daggen

stereobilden borde ju bli åt h-vete av en sådan kraftig invinkling.



Fem grader är inte så mycket... Jag har vinklat in mina ungefär 6
grader, och då får jag en mycket fin klang och en bra stereobild.

Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2003/02/07 :  18:57:35  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Mina Keilidh lät bäst 20cm ut från bakvägg och lätt invinklade. För övrigt precis som mina Rega och mina senaste Swan M1. Det var också så som Anders på Tonläget placerade dom.

Jag är inte säker på att det bara är högtalarna som är boven. Min dåvarande cdspelare Linn Karik fick ofta "stryk" av andra cdspelare vid jämförelser hemma hos mig (Cyrus, MF, Arcam, Naim, Copland, mm) när det gäller 3d men jag kände då att jag borde prioritera så som LC och många andra gör nämligen timing mm.

Dock insåg jag senare att Linnkonceptet om än helt ok enligt mig inte var tillräckligt. Jag är mer perspektivfreak än jag ville erkänna

Fast jag erkänner gärna att om jag hade pengarna skulle jag gärna jämföra det bästa Linn har mot värsting Naim, Trivista, Advantage, Krell eller vad du vill för godis. Ett par veckor inlåst hemmavid med det bästa hifivärlden har att erbjuda...samt en skvätt Bowmore då och då

Vem skall jag nu spika tills imorgon på hästsystemet....

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

daggen
Member

70 Posts

Posted - 2003/02/07 :  18:57:40  Show Profile Send daggen a Private Message
jajon, javet...har själv mina ninkor invinklade, blir stor skillnad, helheten blir mycket tightare och även lite mjukare vad jag har upplevt.
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/02/07 :  19:08:16  Show Profile Send Timbre a Private Message


Jaha..jasså..hmm..vad man först märker är att diskanten rullar av en smula, men stereobilden...nää.
Bredden och djupet och punktformigheten blev då inte lidande. Tvärtom snarare, men möjligen förlorade ljudbilden höjd.
Sen ger det ett "fel" visuellt intryck när man sitter och lyssnar.
Lagom är bäst.
Go to Top of Page

Brosk
Member

426 Posts

Posted - 2003/02/07 :  21:06:16  Show Profile Send Brosk a Private Message
quote:
Originally posted by Timbre


Här har vi en lyssnare som alltid kör med kraftig invinkling:
Franco Serblin, Sonus faber.



Carlsson har kommit på samma sak (och mycket annat). Om man flyttar sig åt vänster tex blir nivån från den högtalare man närmar sig lägre för att man kommer off-axis, samtidigt som den högtalare man avlägsnar sig från faller on-axis och upplevs högre i motsvarande grad. Dvs sweetspoten blir teoretiskt bred som fa..attan.
I mitten borde ljudbilden bli liten som mono och det blir den nog för en del högtalare men inte för alla. Och röster i mitten blir väldigt "fysiska". Dessa erfarenheter från SF Minima Amator på Copland 301II+505.

Edited by - Brosk on 2003/02/07 21:07:48
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2003/02/07 :  21:46:34  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Timdre. Serblins invinkling ser ut ungefär så som jag vill ha det. Korseld framför nästippen ungefär. Du sätter fingret på något mycket viktigt och det är att det visuellt kan se "fel" ut. Jag tror att många drar sig för detta just för att det kan se lite skumt ut. Det är en vanesak. Med mer invinkling ökar sweet-spoten och lämpar sig därmed för fler lyssnare på bredd.

Klok man den där Serblin!

John

Is there anybody out there?
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2003/02/08 :  01:14:48  Show Profile Send lennartj a Private Message
Instämmer med Brosk.
Många "vanliga" högtalare ger bästa perspektiv när axlarna skär varann en bit framför lyssningplatsen. Alltför många Hi-Fi entusiaster har sådana fördomar att de inte ens vågat prova och alltså inte upptäckt detta.
Följde detta råd redan i början på 80-talet med konventionella högtalare och har sedermera (med mina Carlsson OA52) invinklingen "inbyggd".

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/02/08 :  02:00:00  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Det har vi ju alltid gjort!!!


(vinklat in högtalarna alltså, sedan 70-talet!)

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"

Edited by - SZR on 2003/02/08 02:01:38
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000