HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Naim Nait 5 vs Primare 30.1
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

marcus
Ej medlem längre

344 Posts

Posted - 2003/02/01 :  23:40:06  Show Profile Send marcus a Private Message
Vad tycker ni?

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2003/02/01 :  23:48:43  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
har 30.1, och är mycket nöjd, har lyssnat lite på naim så svårt att avgjöra, primaren är nog mer att åka med om du har kinkiga högtalare

h
micke
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/02/01 :  23:51:30  Show Profile Send Snutten a Private Message
Har lyssnat på Nait 5, den ska helst ha effektiva högtalare (>90dB/1W). Har du det så är den mycket trevlig!
Go to Top of Page

marcus
Ej medlem längre

344 Posts

Posted - 2003/02/01 :  23:56:13  Show Profile Send marcus a Private Message
Anledningen att jag undrar är att jag har beställt en Primare men samtidigt är jag ganska intreseerad av Naim då den är "musikalisk" vilket är viktigare för mig än detaljer osv. Musiken ska vara en helhet men samtidigt inte grötigt.

Det kan vara trevligt med bra separation på instrument osv men det kan leda till att det inte blir medryckande.
Vad har du för högtalare? Berätta gärna lite mer om 30.1.
Go to Top of Page

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2003/02/01 :  23:59:30  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
precis, primaren är nog mer allround, dessutom tycker jag den är bland de snyggare förstärkaren på marknaden. De verkar ju ösa beröm över primare i Hifi och musik, de har ju vunnit alla tester de varit med i, om man nu ska gå efter det.

en liten nackdel tycker jag är att de bara har singelutgångar, dvs det blir lite bökigare att biwira. Ett plus är ju att de har balanserade ingångar, vet inte om naim har det, de kör väl med sina dinkontakter.

h
micke
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/02/02 :  00:03:40  Show Profile Send Snutten a Private Message
quote:
Originally posted by micke76

precis, primaren är nog mer allround, dessutom tycker jag den är bland de snyggare förstärkaren på marknaden. De verkar ju ösa beröm över primare i Hifi och musik, de har ju vunnit alla tester de varit med i, om man nu ska gå efter det.

en liten nackdel tycker jag är att de bara har singelutgångar, dvs det blir lite bökigare att biwira. Ett plus är ju att de har balanserade ingångar, vet inte om naim har det, de kör väl med sina dinkontakter.

h
micke



Japp de har bara DIN, men jag har läst att det är mycket dyrt att göra äkta balanserade förstärkare så jag skulle absolut lyssna först för att kolla om de ger ett lyft eller mest är ett säljargument(!).
Låna hem och testa om du kan! Dvs kör helt balanserat från CD osv vilket ju också kräver balanserad CD.
Go to Top of Page

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2003/02/02 :  00:06:26  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
visst är helheten det viktigaste och det var just den skillnaden jag upplevde (jmf med min denonreceiver, alltså inte att jmföra med naim)men som linnfolket brukar prata om att stampa takten faktorn skall vara hög, jag upplever att jag har betydligt mer av den varan än jag upplevt i något linnsystem.

De högtalare jag har är hemmabyggen med dynaudioelement 21w54, basen som sitter i wilsons watt puppy, och sen en dynaudiodiskant, i delninsfiltret sitter foliespole och MIT kondning, lådvolym ca 32 liter vikt 54 kilo, ganska död låda med andra ord, vet inte riktigt känsligheten, men primare har då inga som helst problem att driva, är som sagt mycket nöjd, hög luftgitarrfaktor på det hela.

hade med mig min primare till bossanova affären där vi testade den med totmes små burkar som är väldigt kinkiga på förstärkeriet och primaren klarade det galant. så du kommer nog att bli nöjd med ditt köp.

h
micke
Go to Top of Page

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2003/02/02 :  00:09:17  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
quote:
Originally posted by Snutten

quote:
Originally posted by micke76

precis, primaren är nog mer allround, dessutom tycker jag den är bland de snyggare förstärkaren på marknaden. De verkar ju ösa beröm över primare i Hifi och musik, de har ju vunnit alla tester de varit med i, om man nu ska gå efter det.

en liten nackdel tycker jag är att de bara har singelutgångar, dvs det blir lite bökigare att biwira. Ett plus är ju att de har balanserade ingångar, vet inte om naim har det, de kör väl med sina dinkontakter.

h
micke



Japp de har bara DIN, men jag har läst att det är mycket dyrt att göra äkta balanserade förstärkare så jag skulle absolut lyssna först för att kolla om de ger ett lyft eller mest är ett säljargument(!).
Låna hem och testa om du kan! Dvs kör helt balanserat från CD osv vilket ju också kräver balanserad CD.



30.1 är helt dual monouppbyggd, väldigt snygg och prydlig innanmäte, precis som det yttre, sen har ju primare 30.2 cd som är balanserad om man strängt skall följa ett märke.

h
micke
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/02/02 :  00:12:15  Show Profile Send Snutten a Private Message
quote:
Originally posted by micke76

quote:
Originally posted by Snutten

quote:
Originally posted by micke76

precis, primaren är nog mer allround, dessutom tycker jag den är bland de snyggare förstärkaren på marknaden. De verkar ju ösa beröm över primare i Hifi och musik, de har ju vunnit alla tester de varit med i, om man nu ska gå efter det.

en liten nackdel tycker jag är att de bara har singelutgångar, dvs det blir lite bökigare att biwira. Ett plus är ju att de har balanserade ingångar, vet inte om naim har det, de kör väl med sina dinkontakter.

h
micke



Japp de har bara DIN, men jag har läst att det är mycket dyrt att göra äkta balanserade förstärkare så jag skulle absolut lyssna först för att kolla om de ger ett lyft eller mest är ett säljargument(!).
Låna hem och testa om du kan! Dvs kör helt balanserat från CD osv vilket ju också kräver balanserad CD.



30.1 är helt dual monouppbyggd, väldigt snygg och prydlig innanmäte, precis som det yttre, sen har ju primare 30.2 cd som är balanserad om man strängt skall följa ett märke.

h
micke



Det låter ju bra, har du testat balanserat och jämfört?
Go to Top of Page

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2003/02/02 :  00:14:11  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
aldrig haft förmånen att prova, man har bara hört alla som säger att ballat är så mycket bättre,

/micke
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/02/02 :  04:46:55  Show Profile Send Snutten a Private Message
quote:
Originally posted by micke76

aldrig haft förmånen att prova, man har bara hört alla som säger att ballat är så mycket bättre,

/micke



Har lyssnat lite på Primare men de var ej optimalt uppkopplade så att säga. Bra tryck i ljudet och lät homogent om än lite beslöjat, säkert mycket bättre om man kör "på riktigt". Är dock inte så förtjust i designen men ser kvalitativ ut utan tvekan.
Go to Top of Page

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2003/02/02 :  11:55:59  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
finns det någon anna primare eller naimägare som har gjort några direkt jämförelse?

/micke
Go to Top of Page

marcus
Ej medlem längre

344 Posts

Posted - 2003/02/02 :  17:15:02  Show Profile Send marcus a Private Message
Känns som man ska köra bara Naim-prylar om man vill ha det märket. Lite synd.
Hade inte varit några problem om man har det i åtanke innan, men jag är inte så
sugen på att byta ut högtalare, CD och kablar.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/02/02 :  18:07:28  Show Profile Send brumel a Private Message
Att döma av testen som gjordes i snaste H&M är kanske inte Primare någon lämplig förstärkare att ansluta till kinkiga högtalarlaster då den tappar rejält under 4ohm särskilt vid kapacitiva och induktiva laster. Primaren presterar 67 A vilket dock är mycket bra. Men huvudsaken är ju hur det låter. Och förstärkaren i testen i 20 är billigare än 30.1. Och kanske rent av bättre.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/02/02 :  19:39:17  Show Profile Send Snutten a Private Message
[quote]Originally posted by marcus

Känns som man ska köra bara Naim-prylar om man vill ha det märket. Lite synd.
Hade inte varit några problem om man har det i åtanke innan, men jag är inte så
sugen på att byta ut högtalare, CD och kablar.
[/quot]

Du behöver inte alls köra bara Naim för att det ska gå bra. Dock ett tips, lyssna också på Roskan Caspian som ligger lite billigare än Primare, den kostar 12500 och ger mycket för de pengarna, kanske räcker?
Go to Top of Page

marcus
Ej medlem längre

344 Posts

Posted - 2003/02/02 :  20:20:28  Show Profile Send marcus a Private Message
Man måste inte men jag tror det blir bättre.
Tycker även det ser bättre ut med bara Naim.

Jag hade en Audio Analogue Puccini innan så Caspian känns inte som
ett tillräckligt stort lyft för att uppgradera. Jag vill ha Primare men som sagt
Naim är också intressant.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/02/02 :  20:53:19  Show Profile Send Snutten a Private Message
quote:
Originally posted by marcus

Man måste inte men jag tror det blir bättre.
Tycker även det ser bättre ut med bara Naim.

Jag hade en Audio Analogue Puccini innan så Caspian känns inte som
ett tillräckligt stort lyft för att uppgradera. Jag vill ha Primare men som sagt
Naim är också intressant.



Ok jag förstår. Låna hem och lyssan så kommer du bli klokare.
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/02/03 :  00:48:31  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
quote:
Originally posted by marcus

Man måste inte men jag tror det blir bättre.
Tycker även det ser bättre ut med bara Naim.

Jag hade en Audio Analogue Puccini innan så Caspian känns inte som
ett tillräckligt stort lyft för att uppgradera. Jag vill ha Primare men som sagt
Naim är också intressant.



Hurdana högtalare har du? Testa Cyrus 8 också, kanske... Den är kvick & melodisk tror jag. Har inte hört den själv ännu, men min egen Cyrus 5 är jag väldigt nöjd med... Om den är för "billig" kan du ju testa den inklusive den separata nätdelen...

//Jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2003/02/03 :  16:58:04  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
hej marcus, vore intressant att höra lite vad du tycker om förstärkaren när du fått den, lycka till

h
micke
Go to Top of Page

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2003/02/03 :  18:46:51  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
quote:
Originally posted by brumel

Att döma av testen som gjordes i snaste H&M är kanske inte Primare någon lämplig förstärkare att ansluta till kinkiga högtalarlaster då den tappar rejält under 4ohm särskilt vid kapacitiva och induktiva laster. Primaren presterar 67 A vilket dock är mycket bra. Men huvudsaken är ju hur det låter. Och förstärkaren i testen i 20 är billigare än 30.1. Och kanske rent av bättre.



hej brumel, har jämfört 30.1 och i20, i20 är inte i närheten av 30.1ans ljud, ordentlig skillnad faktiskt

h
micke
Go to Top of Page

marcus
Ej medlem längre

344 Posts

Posted - 2003/02/05 :  19:31:46  Show Profile Send marcus a Private Message
quote:
hej marcus, vore intressant att höra lite vad du tycker om förstärkaren när du fått den, lycka till


Har nu lyssnat ett par dagar och jag är mycket nöjd. Det som imponerar mest är nog bakgrundstystnaden.
Nu lyssnar jag mer på musiken än sitter och irriterar mig på saker hos stereon vilket var det viktigaste.
Jämfört med Puccinin och Canton så får det mig att vilja lyssna på musik mer. Sen är ju inte varken högtalarna eller förstärkaren inspelade så det kan bara bli bättre!
Go to Top of Page

marcus
Ej medlem längre

344 Posts

Posted - 2003/02/06 :  19:59:42  Show Profile Send marcus a Private Message
Lyssnade på Pet Shop Boys innan. Låter fantastiskt.
Mycket bättre än med Puccini + Canton som jag hade innan.
Behöver knappt mer bas Dynaudio 52 ger heller.
Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2003/02/06 :  21:23:42  Show Profile Send Anton a Private Message
marcus: Jag måste hålla med dig, just tystnaden är det som utmärker ljudet hos Primaren.
Låter lite konstigt att säga att en förstärkare är tyst, men så är det faktiskt!

Dessutom han man spela oroväckande högt innan det börjar låta illa, faktum är att mina öron/högtalare sätter stopp före förstärkaren.
Go to Top of Page

erixon
Member

375 Posts

Posted - 2003/02/06 :  22:01:28  Show Profile Send erixon a Private Message
Jag har använt Primares 30.1 tillsammans med CDn 30.2 ett par månader och är mycket nöjd. Visst, det finns de som är bättre men jag har gämfört med en hel del och kombon klarar sig bra tycker jag. En sak som jag särskilt har märkt är sättet som den återger instrumentklanger på. Alla små nyanser finns med, kanske är det just det som är ett resultat av "tystnaden", det känns som om allt återges mot en svart bagrund.

Vad använder ni för CD spelare? Ljudet lyfter en hel del i balanserat utförande. Förstärkaren är ju helbalanserad från in- till utgång.

/erixon

"life is to short for boring hifi"

Edited by - erixon on 2003/02/06 22:12:11
Go to Top of Page

marcus
Ej medlem längre

344 Posts

Posted - 2003/02/06 :  22:07:22  Show Profile Send marcus a Private Message
Anton: Jag har bara spelat till 60 på förstärkarens volym vilket är ganska högt med Dynaudio 52.

erixon: Jag kör med CD-S3 från Vincent som också har balanserade utgångar men jag kör obalanserat.
Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2003/02/06 :  23:07:55  Show Profile Send Anton a Private Message
Har också bara kommit upp till 60, då är det HÖGT, tror inte mina högtalare klarar så mycket mer. Det blir sådana extrema konutslag annars!
Kör obalanserat då min CD endast har sådana utgångar.

poman: Menar du alltså att A20mkIII är bättre än A30.1?
-På den punkten kan jag inte hålla med dig, det är stor skillnad till A30.1:ans fördel.

Edited by - Anton on 2003/02/06 23:08:45
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.91 sekunder. Snitz Forums 2000