HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Batteridrift diy/färdiga
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2003/02/07 :  11:31:05  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Frågan har måhända varit uppe, men jag hittade inget som liknade min frågeställning.

Frågan om strömmen, power plants osv florerar ganska kraftigt av och till på diverse forum. Ofta får man höra att batteridrift skall vara "det bästa"

Stora slutsteg kan ju vara problematiskt(?) att driva med batteridrift, men signalkällan då?

En cd/dvd spelare samt försteg som inte förbrukar så stora mängder ström, borde inte dessa kunna må bra och prestera bättre med batteridrift?

Finns det färdiga "batteridrifts paket" man kan använa?
Finns det några bra ritningar på hur man kan bygga en?

Vad är nackdelarna med batteridrift bortsett från det praktiska?

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/02/07 :  11:49:31  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Det finns färdiga online UPS:er, som fungerar till detta. Observera att offline ups:er inte funkar då baterierna bara kopplas in vid strömbortfall. Men skyddar mot strömvariationer.
Kort förkalaring, det finns mycket att diskutera i detta ämne. Har inte tid att skriva mer nu.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo


Edited by - Gemeni on 2003/02/07 11:49:55
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2003/02/07 :  12:02:07  Show Profile Send s.m.f a Private Message
ok, men skriv mer när du hinner

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/02/07 :  13:19:35  Show Profile Send B Peter a Private Message
Jag hade funderingar om att få mitt Musical Fidelity grammofonsteg batteridrivet. När jag frågade om det på DYI-forum här så fick jag veta att även själva steget måste byggas om. Synd.
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2003/02/07 :  13:51:20  Show Profile Send DHT a Private Message
De stora fördelarna med batteridrift är att dels eliminera störningar (både inkommande från nätet men kanske framförallt sådana som genereras i apparatens egen nätdel), dels att få bort vibrationerna som transformatorn genererar. Alltså måste man plocka bort den gamla nätdelen och ersätta den om det skall vara någon vits som jag ser det. Jag gissar att man kan vinna en hel del på batteridrift (har inte provat själv) men som B Peter säger finns det ingen enkel lösning, det kräver en hel del ingrepp i apparaterna.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/02/07 :  14:11:04  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Jag gjorde en lösning som gick åt andra hållet istället. Försteget jag då använde var batteridrivet och drog mycket lite ström. Men jag tyckte ändå att det var jobbigt att köpa nya batterier då och då. Så jag byggde en ny nätdel med ölburksstora kondingar. Om man drog ut kontakten så gick ljudet i tre(!!) minuter efteråt!

Ljudmässigt blev det ingen uppenbar skillnad efter bytet. Försteget var ändå inte speciellt bra heller.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000