HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Biltema högtalarkabel
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2003/01/06 :  20:19:19  Show Profile Send MartinN a Private Message
Jag bara undrar hur dålig tycker ni att Biltemas OFC högtalarkabel är ?

Mvh.
Martin

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2003/01/06 :  21:05:29  Show Profile Send Conan a Private Message
Aldrig provat men den är säkert lika bra som vilken lika grov kabel som helst. Tycker du att kabeln verkar smidig, snygg och prisvärd så gör du säkert inget dåligt köp.

Själv kör jag dock med vanlig installationskabel EKK på 4x2,5m2 och det fungerar bra. Tänk på att löda på lämpliga kontaktdon vilken kabel du än väljer.

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/01/06 :  21:13:54  Show Profile Send B Peter a Private Message
Plus och minusledarna verkar ligga långt isär, enligt bilderna på biltemas hemsida. Tvärtemot supras koncept med Ply, liknar mer Linns kablar. I test hemma hos mig så tyckte jag att Ply fungerade bättre till rörförstärkare än vad Linns gjorde, Linn var faktiskt riktigt tråkig till rörförstärkaren jag har. Det lät som om diskanten rullades av.
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/01/06 :  21:17:15  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Conan:

Om vi kan lämna politiken därhän och ge killen svar på den fråga han har i stället. Frågan handlade om hur bra eller dålig just Biltemas kablar är.

Någon som provat och köpt eller avstått eller är nöjd ägare till ett par?

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/01/06 :  21:44:04  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
quote:
Originally posted by MartinN

Jag bara undrar hur dålig tycker ni att Biltemas OFC högtalarkabel är ?

Mvh.
Martin



Hej Martin!

Jag har testat dem och de är helt okey för pengarna!
Jag avser då de med artikelnummer 31-611 dvs 10m för 449kr.
Mina kamrater som är tveksamma till svindyrs kablar är helt nöjda med Biltemas varianter. En kamrat har dessa i en 300000kr anläggning!
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

MacDaxy
Member

250 Posts

Posted - 2003/01/06 :  21:55:53  Show Profile Send MacDaxy a Private Message
Det är mycket koppar för pengarna, kan med fördel även användas som strömkabel till bilens ljudprylar..

Har även jämfört denna med Audioquest type4 och den senare var lite mindre bumlig i basen och lite mer utsvävande och fin i diskanten.

Allt som skrivs på internet är sant.

Edited by - MacDaxy on 2003/01/06 21:59:28
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2003/01/06 :  22:00:49  Show Profile Send joakim a Private Message
Jag har sån kabel i min hemmabio. Funkar bra där tycker jag. Har dock inte gjort nån seriös test på hifi-liknande elektronik.

Som vanligt med Biltema så är det ju billigt och inte bäst, men för det mesta ganska prisvärt.

För hembyggaren så har Biltema en hel del filterkomponenter som är prisvärda också. Det blir liksom billigare än att testköra med Mundorf ocj X-coil när man bygger filter.

Och sedan så är det ju inte nån större summa pengar som kabeln kostar.
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2003/01/06 :  22:41:41  Show Profile Send Conan a Private Message
sladd:

Nu får du ta och ge dig -- vem är det egentligen som gör politik av det hela!?! Jag skrev väl bara att Biltemakabeln verkar vara ett gott val, och sedan vad jag själv använder?



Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

Davidlyd
Starting Member

28 Posts

Posted - 2003/01/06 :  22:49:50  Show Profile Send Davidlyd a Private Message
Jeg så heller inget galt med inlegget til Conan..

Det er forøvrig flere i norge som bruker disse kablene.

Mvh Davidlyd

Ec aw120dmb, EC-3, Cayin A8, Dynaudio Audience 82, Denon dvd-1000, Denon tu1500rd, Kimber 4TC, Isoda electric og Infinite Resolution.Vibrapod under HT, Tema Isolator under elektronikk. - Lyd er livet!

Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/01/07 :  00:16:13  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Hört på Bilforum.nu

Är det någon som har något att säga om Ford Focus Kombi Kupé?

"Har inte prövat men det är sak samma med alla de där mellanstora bilarna, alla tar dig dit du vill och har 4 hjul, själv kör jag med flakmoped"


Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/01/07 :  00:20:42  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Hört på fågelforum.nu:

"Är det någon som har erfarenhet av kungskolibri i tempererat fågelhus?"

"Äh, näbb och två vingar som flaxar, det är skit samma vilken av de där birdisarna man har, själv har jag gråsparv utanför föntret"

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/01/07 :  00:40:14  Show Profile Send n00b a Private Message
quote:
Originally posted by MartinN

Jag bara undrar hur dålig tycker ni att Biltemas OFC högtalarkabel är ?

Mvh.
Martin



Kul att komma ny och ställa en fråga som du nästan inte fick svar på. Sen drar alla igång med sina saker inkl moderatorer ???

seriöst =(((

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/01/07 :  00:42:06  Show Profile Send ekman a Private Message
tur att det beivras då n00b så det inte blir samma sak i alla trådarna det är mer än lite tjatigt
Go to Top of Page

Frux
Member

183 Posts

Posted - 2003/01/07 :  01:45:55  Show Profile Send Frux a Private Message
Två sarkastiska inlägg på rad av en moderator för det där!? Jisses, tagga ner.
Go to Top of Page

Tank
Member

520 Posts

Posted - 2003/01/07 :  01:50:47  Show Profile  Visit Tank's Homepage Send Tank a Private Message
Åter till topic är biltema den billigasta högtalarkabel i kvadrat räknat jag hittat hittills. Har du inga övriga krav, köp
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/01/07 :  10:35:30  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Varför skulle jag tagga ned Frux?
Om jag gör det så befinner vi oss snart i det där träsket av vetenskaplig bevisföring 3 meter ned i leran under KTH som vi pratat om tidigare.

Mina exempel var för de som eventuellt inte förstod vad jag menade. Nu hoppas jag de förstår, det är en annan sak att alla inte håller med. Besvara alltså frågan och använd inte varje tillfälle till att sprida den egna "läran" - eller för den delen - produkten...

nOOb: Du har snart ett PM.


Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2003/01/07 :  11:04:26  Show Profile Send MartinN a Private Message

Tack för svaren.

Jag tror att det räcker för den här gången, jag har just varit på matrasten och inhandlat
Goertz MI1 CenterStage högtalarkablar och det skall bli intressant att lyssna på dem i kväll.
Sedan blir det skrubben för biltema kablarna.

Martin
Go to Top of Page

Frux
Member

183 Posts

Posted - 2003/01/07 :  11:18:59  Show Profile Send Frux a Private Message
Jaha, så det går alltså inte att vara seriös utan att sjunka ner i "träsket av vetenskaplig bevisföring 3 meter ned i leran under KTH"? Nog första gången som jag är med om att en moderator, i mina ögon, aktivt velat sänka nivån på en diskussion.

Annars håller jag med om att det är Biltemas kabel som ska diskuterasi det här fallet. Själv har jag redan tagit för stor plats nu. Åter till topic!
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/01/07 :  11:25:20  Show Profile Send Rebo a Private Message
MartinN: Låter som du redan har bestämt digför att Goertz kabeln är bättre än Biltemas? Du kanske har rätt, men om du går in för det hela med den inställningen blir det inte lätt att göra en objektiv bedömning.
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/01/07 :  11:29:59  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
quote:
Originally posted by Rebo

MartinN: Låter som du redan har bestämt digför att Goertz kabeln är bättre än Biltemas? Du kanske har rätt, men om du går in för det hela med den inställningen blir det inte lätt att göra en objektiv bedömning.



Hej Rebo!

Kloka ord håller helt med dig!
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/01/07 :  12:07:49  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
[quote]Originally posted by Frux

Jaha, så det går alltså inte att vara seriös utan att sjunka ner i "träsket av vetenskaplig bevisföring 3 meter ned i leran under KTH"? Nog första gången som jag är med om att en moderator, i mina ögon, aktivt velat sänka nivån på en diskussion.

Att vilja hålla den obändiga oändliga objektiva vetenskapens åsikter i form av ett ständigt upprepande om att det inte är skillnad på kablar -under förutsättning att TJOCKLEKEN var samma - på en fråga vad man anser om återgivningen av en kabel; är det att sänka nivån? Det är att upprätthålla själva innehållet i frågan och motverka att en ny oändlig fruktlös kabeldiskussion uppstår. Dessa oändliga diskussioner bör bekämpas och bäst bekämpas de genom att jag som moderator går in och påpekar att nu är vi utanför topicen och är på väg in i samma gamla trall igen. En trall som verkar vara önskvärd för den grupp som själva kallar sig "objektivister". Detta vill vi inte ha ständigt på forumet. Därför drar vi dessa gränser. När det inte hjälper ("jag är HEEELT oskyldig") så får man väl ta till lite förtydligande i form av ironi. Jag har fått flera PM under kvällen/natten som ger uttryck för att det är bra att vi håller rent i trådarna från det "politiska". Att det jag gör också är "politik" är inte så mycket att göra åt. Det är nämligen forumets politik.




Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/01/07 :  12:44:00  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
Att vilja hålla den obändiga oändliga objektiva vetenskapens åsikter i form av ett ständigt upprepande om att det inte är skillnad på kablar -under förutsättning att TJOCKLEKEN var samma - på en fråga vad man anser om återgivningen av en kabel; är det att sänka nivån? Det är att upprätthålla själva innehållet i frågan och motverka att en ny oändlig fruktlös kabeldiskussion uppstår. Dessa oändliga diskussioner bör bekämpas och bäst bekämpas de genom att jag som moderator går in och påpekar att nu är vi utanför topicen och är på väg in i samma gamla trall igen. En trall som verkar vara önskvärd för den grupp som själva kallar sig "objektivister". Detta vill vi inte ha ständigt på forumet. Därför drar vi dessa gränser. När det inte hjälper ("jag är HEEELT oskyldig") så får man väl ta till lite förtydligande i form av ironi. Jag har fått flera PM under kvällen/natten som ger uttryck för att det är bra att vi håller rent i trådarna från det "politiska". Att det jag gör också är "politik" är inte så mycket att göra åt. Det är nämligen forumets politik.[/brown]

Tja Sladd!

Jag vet vad du är ute efter då jag har varit med här ett tag, påhopp etc skall beivras om det behövs.
Jag undrar dock vad alla dessa new members på denna länk vet om tidigare debatter? Varken Martin N, MacDaxy, David lyd eller Fruxo har så många inlägg här än, så varför skrämma bort dessa "figurer"?
Tycker att man som moderator etc bör vara lite snällare i tonen när det finns nykomlingar i bilden!
Mvh
Kenth




Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/01/07 :  13:48:55  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Snäll, jag?

Hur f-n skulle det se ut?

Allvarligt talat, jag förstår hur du menar. Egentligen skulle man klona sig och sitta vid datorn hela dygnet så att genomtänkta fullt förståeliga och diplomatiska PM kunde gå ut till var och en man behövde ta ett snack med.

Alternativet kunde ju vara att ha en "policy" tjock/lång som gamla testamentet och reglera allt i detalj. Forumet är ju en plats att simma ganska fritt omkring i så länge man håller sig till några ganska elementära regler.

För nykomlingar har jag den allra största förståelse för att de kan bli förvirrade av alla gamla skyttegravar som finns och att agerande från både mig och andra moderatorer (eller forummedlemmar) kan se ut som om vi har en permanent skruv lös. Till Er vill jag säga: håll ut, ni kommer att se hur det fungerar och varför det ibland är lite kiv om till synes oförklarliga saker.

Vi moderatorer jobbar enbart för att få till en plats där så många som möjligt trivs. Ibland går det ut över en grupp men det är inte så mycket att göra åt. Inte alltid är den som blir föremål för åtgärden heller överens med oss om att tillhöra någon viss grupp vilket inte underlättar, puh...... Detta spörsmål börjar med den äldsta (förutom Linndebatter då kanske) konflikten på forumen. Blindtest/akademiska kunskaper/hifi som teoretiskt kunnande inom elektronik och matematik/fysik etc - kontra: - "lyssnarna", konsumenterna, de som mer litar på sina egna öron och handlar därefter. Inget forum slipper denna konflikt och om man inte reglerar ganska hårt så tar den över varje tråd. Vi som driver detta forum ser fysikboksvännerna som ständiga gäster i trådar där frågeställningen ofta ändras från att ha handlat om "hur en produkt låter" till ett teoretiskt resonemang om varför det inte är sannolikt att det är någon skillnad och ifall det är någon skillnad så är vi innte på nästa område som heter psykoakustik, placebo.....

Vi ser också fysikbokvännerna som klart drivande i denna fråga. Som en slags outtröttlig mission. Vi vill inte ha denna mission på vår sida. Det är skillnad om någon startar en teoretisk tråd i ämnet. Då följer man topicen och så länge innehållet kan läsas och någorlunda förstås av oss moderatorer (!) så lämnar vi den som regel orörd. På DIY-sidan kommer ju dessutom all teoretisk kunskap väl till pass och världen skulle se bra konstig ut om inte dessa kunniga fanns. Men mission? Nej.

Tack Majjen 03 för det allmänna stödet, det värmer!

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/01/07 :  14:12:55  Show Profile Send peder47 a Private Message
Hej Sladd

Du skrev:

*Vi som driver detta forum ser fysikboksvännerna som ständiga gäster i trådar där frågeställningen ofta ändras från att ha handlat om "hur en produkt låter" till ett teoretiskt resonemang om varför det inte är sannolikt att det är någon skillnad och ifall det är någon skillnad så är vi innte på nästa område som heter psykoakustik, placebo.....

Vi ser också fysikbokvännerna som klart drivande i denna fråga. Som en slags outtröttlig mission.*

Där håller jag MED DIG....

Min tidigare tråd * NU bränner vi....skillnader...!! * var i mitt tycke intressant...bla Jormas inlägg innan ovan nämnda inträffade så att *hänglåset* kom fram.

Den gången var det *Scroppo* som stod för det vetenskapliga

Kändes TRIST

Peder


Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/02/05 :  19:07:12  Show Profile Send KennethS a Private Message
Håller med, jag som musik och anläggnings fantast förstår knappt ibland vad de menar och jag har ändå varit säljare inom detta område....

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

Pipes
Member

591 Posts

Posted - 2003/02/05 :  19:37:11  Show Profile  Visit Pipes's Homepage Send Pipes a Private Message
Jag kan inte säga att jag förstår sladds påhopp på Conan i denna tråd. Om detta har hänt tidigare så har jag ingen kunskap om det.

Är det inte ibland bra att presentera vilken utrustning man själv använder för att på så sätt visa utifrån vilka premisser man baserar ett argument eller en åsikt? Ska man svara på ett specifikt sätt beroende på fråga? Om Conan anser att ovan nämnda kabel är "lika bra som vilken lika grov kabel som helst" så bör han vara tillåten att presentera denna åsikt.

Moderator på http://www.vinylengine.com/
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000