Author |
Topic |
|
Dr.Nope
Member
631 Posts |
Posted - 2013/03/13 : 11:28:52
|
Har kopplat om lite i hörlursanläggningen och hör ett klart brummande i mina hörlurar. Det fösvinner när jag drar ur USB-kabeln kopplad till datorn så det verkar som om det skitar ner jorden (samma brumm i båda kanalerna så länge en av kanalerna är kopplade mellan DAC och förstärkare). Jag har dessustom ett irriterande nätverksljud/HD-ljud via USBn som låter som en mus som knaprar/springer i en vägg vid aktivitet på datorns hårddisk tror jag det är. Men det knaprandet tror jag inte kommer på samma avis eftersom det bara låter när jag valt USB-ingången. Brummet låter oavsett ljudvolym eller vilken ingång på DACen som är vald.
Kan en annan USB-kabel hjälpa? Finns det de som har bra filter mot dessa problem inbyggda i kabeln och inte kostar massor av pengar? |
Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!
You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska |
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2013/03/13 : 12:39:29
|
Galvanisk åtskiljning av anslutningen till lort-källan (PC) Finns lite varianter, tor dock ej att det finns i ngn kabel. Brukar för de flesta dessutom resultera i ett betydligt trevligare ljud (via USB) Med vänlig hälsning, Micke |
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
|
|
Dr.Nope
Member
631 Posts |
Posted - 2013/03/14 : 09:47:14
|
Tackar Micke. Jäkligt jobbigt när man lyft över en hel del av Cd till datorn och sedan inte kan lyssna på USB.... *suck* |
Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!
|
|
filikoster
Member
692 Posts |
|
Dr.Nope
Member
631 Posts |
Posted - 2013/03/14 : 15:50:51
|
dyr! behöver dessutom USB-ingång eftersom jag har 2 sådana kvar på DACen. Optisk och RCAingångarna är redan upptagna. |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8666 Posts |
Posted - 2013/03/14 : 16:53:23
|
quote: Finns lite varianter
Har du några förslag?Har googlat men inte hittat nåt. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
|
Wilderwein
Member
534 Posts |
Posted - 2013/03/15 : 22:26:16
|
Den verkar ju lite intressant. Kan den förbättra ljudet även om man inte har några direkta störningar? Eller tar den bara bort eventuellt brum? |
|
|
Örjan
Member
98 Posts |
Posted - 2013/03/16 : 02:57:05
|
Den här kretsen köpte jag: http://www.ab-system.hk/image/cache/data/TX_ADuM4160/Tx2_ADuM4160_01-500x500.jpg Med den kan man koppla in en ytrre spänningskälla till sin dac och samtidigt få galvanisk avskiljning. Fungerade till min Hifimediy Sabre Dac med ett 12v borrmaskinsbatteri och gav en klar ljudförbättring. Varken min nya Meridian Explorer eller Creative 0204 ville fungera med kortet.
Örjan |
Mac Mini,Chord Mojo, Edison Triod, Transcriptor Saturn (vinyl) Snell EIII och EIV |
|
|
Wilderwein
Member
534 Posts |
Posted - 2013/03/16 : 16:22:07
|
Tack för svar, det verkar som att man kan ha tur/otur med dessa apparater |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8666 Posts |
|
Wilderwein
Member
534 Posts |
Posted - 2013/03/18 : 11:01:28
|
Efter ganska mycket undersökning av dessa isolatorer verkar de faktiskt bara sänka ev. brus/brum. Har man inget av dessa problem så verkar det vara bortkastade pengar.
Det är vad jag kommit fram till, men jag kan ha fel. (Det har faktiskt hänt förut ;-) )
/K |
|
|
Dr.Nope
Member
631 Posts |
Posted - 2013/03/18 : 12:35:47
|
*suck*
Så har man funderat i ett par dagar på hur och var och om man skall köpa en sådan där.... men så slog det mig att det var problem när jag skickad över datorn på ett annat uttag, så flyttade skärm, dator och grenuttag till förstärkare på samma uttagsgrupp. Problem löst. Knäpptyst. |
|
|
|
Topic |
|