HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Begagnat från USA
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/02/07 :  08:51:21  Show Profile Send n00b a Private Message
Någon som har handlat begagnat från USA ???

Hur gör man för att minimera risken att bli blåst ???

Hur går man tillväga osv osv

//jonas

Mer effekt åt folket!!!

Bamsefar
Member

345 Posts

Posted - 2003/02/07 :  08:58:31  Show Profile
Skiljer sig inte nämnvärt, bortsett från då att det är svårt att inspektera.

Låt bli slutsteg, försteg osv. som du inte kan få konverterade till EU-el (230v, 50Hz) med garanti (vilket ytterst få tillverkare tillåter!). I princip alltså: högtalare utan inbyggda slutsteg / externa slutsteg / delningsfilter som kräver nätspänning.

Jag har handlat en hel del av Ambrosia.Com, främst kablar och dyligt som kan anses som neutralt. Det fanns i alla fall en svensk som jobbade på just Ambrosia förut - men det var några år sedan jag var i kontakt med dom senast.
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/02/07 :  09:58:50  Show Profile Send n00b a Private Message
quote:
Originally posted by Bamsefar

Skiljer sig inte nämnvärt, bortsett från då att det är svårt att inspektera.

Låt bli slutsteg, försteg osv. som du inte kan få konverterade till EU-el (230v, 50Hz) med garanti (vilket ytterst få tillverkare tillåter!). I princip alltså: högtalare utan inbyggda slutsteg / externa slutsteg / delningsfilter som kräver nätspänning.

Jag har handlat en hel del av Ambrosia.Com, främst kablar och dyligt som kan anses som neutralt. Det fanns i alla fall en svensk som jobbade på just Ambrosia förut - men det var några år sedan jag var i kontakt med dom senast.

Det handlar om ett par högtalare från en privatperson igenom ebay

och runt 50k i pris, känns lite farilgt =))

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/02/07 :  10:24:39  Show Profile Send n00b a Private Message
Hur är det med frakt/tull när man tjackar begagnat från USA ??

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2003/02/07 :  10:47:55  Show Profile Send weezer a Private Message
Det tillkommer; frågan var aktuell när jag skulle köpa ett par högtalare själv från USA. Ringde tullen och frågade personligen då...
Go to Top of Page

fredde_67
Member

92 Posts

Posted - 2003/02/07 :  10:58:13  Show Profile Send fredde_67 a Private Message
Tullen har ganska bra info på deras hemsida:

http://www.tullverket.se/raw/documents/13082_handla_internet.pdf

Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/02/07 :  11:02:28  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
25% moms tyvärr, även på begagnat.

Har inte eBay en sådan där 'escrow' service, en slags mellanhand? De hade det förut, kanske värt pengarna om man är osäker. För den summan måste ju säljarens feedback vara fläckfri! Telefonkontakt rekommenderas.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/02/07 :  11:05:32  Show Profile Send n00b a Private Message
quote:
Originally posted by fredde_67

Tullen har ganska bra info på deras hemsida:

http://www.tullverket.se/raw/documents/13082_handla_internet.pdf

Man tackar... ringer dom själv sen

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

Bamsefar
Member

345 Posts

Posted - 2003/02/07 :  13:29:40  Show Profile
Om högtalarna kostar 50k, så är det lika bra att du åker över och inspekterar dom PERSONLIGEN.

Vad gäller tull å frakt å moms:

Om en PRIVATPERSON skickar till en PRIVATPERSON, så skall det inte utgå tull å moms. Men om man så mycket som skriver en företagsavsändare / mottagare så är det kört, nästan......... Jag provade iom 11:e September händelsen 2001 - och lyckades trolla igenom det, men det var då...

Go to Top of Page

JaLa
Member

92 Posts

Posted - 2003/02/07 :  14:09:49  Show Profile  Visit JaLa's Homepage Send JaLa a Private Message
Vissa handlare är snälla och inser att dom får sälja mer om dom inte tar upp hela summan på tulldeklarationen och det utan påtryckning från kund. Men vad händer om produkten kommer bort?

/Janne
Go to Top of Page

vaggeryd1955
Starting Member

1 Posts

Posted - 2003/02/07 :  18:37:12  Show Profile Send vaggeryd1955 a Private Message
Köpa begagnade högtalare från USA är kanske lite hazardartat... En bekant till mig blev blåst på ett par högtalare direkt från tillverkaren för några år sedan. Han har aldrig sett röken av vare sig högtalarna eller pengarna till dags dato. En stor stöttesten är förstås fraktkostnaden, det är ruskigt dyrt! Sen lär du knappast komma ifrån tull och moms som Bamsefar skriver, det är ju inte inom EU. Tullsatserna hittar du på Tullens hemsida. Fraktkostnaden brukar gå att få via hemsidorna för UPS, FEDEX och liknande. Är det några stora monster till högtalare kan det finnas speciella taxor eller att de överhuvudtaget inte fraktar dem. Personligen skulle jag åka över och inspektera objekten när det gäller den här prisnivån.... Rimligen bör de kosta närmare 100000 kr här hemma för att det ska vara en lönsam affär. Är du säker på att det är ett bra köp överhuvudtaget? Har själv haft funderingar på köp liknande ditt men har hitills avstått.

Roger Gustavsson
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/02/07 :  19:05:52  Show Profile Send n00b a Private Message
quote:
Originally posted by vaggeryd1955

Köpa begagnade högtalare från USA är kanske lite hazardartat... En bekant till mig blev blåst på ett par högtalare direkt från tillverkaren för några år sedan. Han har aldrig sett röken av vare sig högtalarna eller pengarna till dags dato. En stor stöttesten är förstås fraktkostnaden, det är ruskigt dyrt! Sen lär du knappast komma ifrån tull och moms som Bamsefar skriver, det är ju inte inom EU. Tullsatserna hittar du på Tullens hemsida. Fraktkostnaden brukar gå att få via hemsidorna för UPS, FEDEX och liknande. Är det några stora monster till högtalare kan det finnas speciella taxor eller att de överhuvudtaget inte fraktar dem. Personligen skulle jag åka över och inspektera objekten när det gäller den här prisnivån.... Rimligen bör de kosta närmare 100000 kr här hemma för att det ska vara en lönsam affär. Är du säker på att det är ett bra köp överhuvudtaget? Har själv haft funderingar på köp liknande ditt men har hitills avstått.

Roger Gustavsson

Vet inte om det är ett bra köp faktiskt....

Men dom går på 170k nya i sverige men jag har inte hört dom själv faktiskt. det är revels näst fetaste högtalre.

Självklart så lyssnar jag först, men fy /&¤(%#%(# vad jag är sugen =))

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/02/07 :  19:30:30  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Bamsefar har fel, det blir moms lik förbannat.

Go to Top of Page

Bamsefar
Member

345 Posts

Posted - 2003/02/16 :  19:54:16  Show Profile
quote:
Originally posted by Hatoil

Bamsefar har fel, det blir moms lik förbannat.

Hur förklarar du då att jag fått rätt mot tullverket i just ett sådant här ärende Mr Know It All ???
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/02/16 :  21:21:20  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Då tycker jag att du skall berätta hur du gjorde, så att vi andra också kan få glädje av den erfarenheten. Själv har jag inte fått den informationen när jag talat med tullen i liknande ärende. De sade till mig att det inte spelade någon roll om det var begagnat eller från privatperson, det lades moms på allt. Om man sedan kringgår lagen genom att deklarera försändelsen som gåva är ju en helt annan sak. Berätta hur du gör för att slippa lagligt!

Och var säger jag att jag vet allt?

Edited by - Hatoil on 2003/02/16 21:22:10
Go to Top of Page

Bamsefar
Member

345 Posts

Posted - 2003/02/16 :  21:29:31  Show Profile
quote:
Originally posted by Bamsefar

Om en PRIVATPERSON skickar till en PRIVATPERSON, så skall det inte utgå tull å moms.

Skälet till detta är klockrent: Om jag sänder saker till mig själv från USA så finns det givetvis ett värde på varan. Men mellan PRIVATPERSONER (som är nyckelordet) så är detta INGET problem. Jag vet som sagt efter det att jag sände extra saker i samband med att jag fastnade i USA den 11:e September 2001. Då råkade jag göra TVÅ misstag:
1) Jag sände det från Marriott Down Town, i SFO, från mig till mig. Eftersom det var företag som avsändare, trots privat namn och jag märkt det med privat så skulle jag betala.
2) Jag sände det till på köpet till min flickväns arbetsplats och hennes ena medarbetare - vi visste ju inte om och när vi skulle komma hem just då, utan var tvungen att helt enkelt ta "höjd" för evnt försening. Ursprungligen så var planen att sända det till mig själv - men som sagt, just då och där var allt mycket osäkert och jag vågade inte ta risken att det skulle sändas tillbaka eller något bara för att jag inte var hemma...

Efter en brevkonversation med tullmyndigheten så fick jag tillbaka det jag lagt ut i moms/tull. Detta eftersom jag kunde BEVISA att jag som privatperson sänt det från USA och fick ett intyg av företaget som råkade (nåja) bli mottagare. Med detta som stöd fick jag tillbaka pengarna. Som bakgrund kan jag meddela att tullverket meddelade att det var just detta som behövdes, eftersom privatperson till privatperson inte faller under import...

Jag antar dock att det finns undantag. Tar man in mycket (fler av samma vara) eller ofta, så lär det nog vara svårt att få igenom...

Om du vet allt eller inte, vet jag inte. Men du indikerade att jag hade fel, trots att jag vet att jag har rätt. Men det är precis som att lyssna på musik via en stereo - alla har rätt till sin egna uppfattning... rätt eller fel...
Go to Top of Page

Bamsefar
Member

345 Posts

Posted - 2003/02/16 :  21:32:16  Show Profile
Btw. jag har också tagit hem andra delar, främst till min bil. Och dessa klassas tydligen som reservdelar, eftersom paketen varit öppnade och inspekterade av tullen. Men moms+tull har ej utgått, och då har det varit paket från firmor i USA till mig som privatperson. Så det är antingen en massa tur med dessa saker, eller så finns det möjlighet om det klassas som reservdelar / reparationsdelar plus möjligen om det är varuprover - men det sista skall jag inte svära på då det är något jag inte provat men hört talas om...
Go to Top of Page

GSTSpyder
Starting Member

1 Posts

Posted - 2003/02/16 :  22:03:11  Show Profile  Visit GSTSpyder's Homepage Send GSTSpyder a Private Message
Som skrivits i ett tidigare inlägg så är en Escrow service det allra bästa mot att bli blåst i internet afärerer med privat personer.
Det funkar så att ni kommer överens om summan...Båda reggar sin gemnsamma åsikt hos en Escrow service tex Escrow.com. Sedan skickar du in dina pengar till dem...han som har paketet får veta att pengarna finns där, han skickar paketet till dig.Om du är nöjd meddelar du Escrow som släpper pengarna till säljaren.Om du INTE är nöjd meddelar du det till Escrow som håller pengarna tills säljaren fått tillbaka sitt paket(du måste skicka tillbaka det) och säljaren meddelat Escrow om detta och du får tillbaka dina pengar.Ingen får alltså paket eller pengar förän båda är nöjda.Detta brukar avskräcka de flesta skojare då de inte vill gå igenom en masas trubbel bara för att inse att de aldrig får några pengar.
Har själv använt detta och det har fungerat perfekt för min del!

Lycka till!

http://come.to/gstspyder
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/02/16 :  22:54:04  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Jag tror inte att privatperson är nyckelordet, nyckelordet är om du KÖPER något eller inte. Privatpersoner får såklart skicka saker mellan varandra i olika länder utan att det skall tullas eller momsas in. Men de får inte sälja saker till varandra över ett visst värde, då blir det import. Jag har själv varit tvungen att fylla i exporthandlingar för att få tillbaka moms för en vara som jag köpt från en privatperson i utlandet, när jag skulle returnera den på grund av fel. Och när jag ringde och talade med dem i somras, var de tydliga med att handel mellan privatpersoner beläggs med moms precis som om du handlar från ett företag.

Enda gångerna jag klarat mig från moms när jag har handlat från privatpersoner utanför EU är när de har uppgivit ett lågt värde på försändelsen eller märkt den som gåva och inte handelsvara (merchandise).

Så ja, i det frågan från början gällde, tror jag fortfarande att du har fel. Viktigast av allt är väl att den som funderar på att köpa någonting dyrt från en person i utlandet (utom EU) själv ringer tullen och kollar vad som gäller, innan han gör affären, för att vara på den säkra sidan.

Edited by - Hatoil on 2003/02/16 22:54:57
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000