Author |
Topic |
|
Nightx
Member
175 Posts |
Posted - 2013/02/08 : 17:40:47
|
Hej, tänkte höra med er gurus om det blir några problem att köra mitt classé försteg till ett mark levinson slutsteg
kommer jag kunna koppla ihop detta med hyffsat resultat eller kommer någonting gå sönder ?
är tänkt som en temporär lösning
Specifikationer Mark levinson 335
Input impedance 100kOhm (balanced) 50kOhm (single-ended) Voltage gain 26.8 dB Input sensitivity (2.83V output) 130 mV Input sensitivity (full output) 2.044V for Nº335
Specifikationer Classé CP-60
Maximum output 42Volts Sensitivity Line: 120mV Input impedance 25KOhms Output impadance 50 Ohms Gain Line: 18db/12db selectable |
|
Ekan
Member
139 Posts |
Posted - 2013/02/08 : 22:05:14
|
Det är en tryggt hög ingångsimpedans på din 335:a - så det ska väl gå bra.
Själv kör jag (ibland) med CP-50 (som har samma specifikationer och snarlik uppbyggnad som CP-60) till ett Accuphase P-800 med följande data: Input impedance 40kOhm (balanced) 20kOhm (single-ended) Voltage gain 28dB Input sensitivity 0.12V for 1W into 8ohm Input sensitivity 2.25V for rated output into 8ohm
Det fungerar alldeles utmärkt så det borde inte vara några problem mot en ML.
Ett tips är att köra CP-60 med "Gain" aktiverat då det lustigt nog sänker förstärkningen i försteget (från 18 till 12dB).
|
Musiksystem som slimmats ner och nu växer... |
|
|
Nightx
Member
175 Posts |
Posted - 2013/02/08 : 22:15:17
|
Okay, låter bra.. fick ett genidrag o var inne och kollade utgångsimpedansen på ett ML-försteg och det var specat som <50ohm
det är ju samma siffra som på classén
det är den enda siffran jag egentligen behöver bry mig om eller ?
kan du förklara lite närmare varför det skulle vara bättre att sänka förstärkningen i försteget, finns det något att tjäna här ? |
Edited by - Nightx on 2013/02/08 22:15:53 |
|
|
Ekan
Member
139 Posts |
Posted - 2013/02/08 : 22:28:28
|
Problem uppstår exempelvis när ingångsimpedansen är för låg (exempelvis Holfis gamla slutsteg med 800ohm på ingången som skapar problem för signalkällan) eller när det sitter en för liten kondensator på utgången från en signalkälla (skapar ett högpassfilter), men det är inga sådana konstigheter med dina prylar.
Jo, med 18dB spänningsförstärkning så blir volymkontrollen väldigt känslig mot ditt slutsteg. Jag upplever även att försteget låter bättre i 12dB-läget, kanske för att volympotentiometern jobbar mer gynnsamt en bit upp på skalan. |
|
|
Nightx
Member
175 Posts |
Posted - 2013/02/08 : 22:50:35
|
Okay då vet jag
jag har hört att vissa rörförsteg ska ha problem med vissa transistorslutsteg, har det också med impedansen att göra? är möjligtvis intresserad av att gå den vägen med rör i försteg senare, vad ska man tänka på ?
ska helt klart testa att minska gainen i försteget, tack för tipset |
|
|
Ekan
Member
139 Posts |
Posted - 2013/02/08 : 23:07:59
|
Jag kör med rörsteg själv och upplever vissa bekymmer med brus (tube rush eller hiss i engelska forum) eftersom min systemkänslighet är för hög. Sen kan vissa rörförsteg brumma också, och rören i sig är känsligare för mikrofoni och olika elektriska störningar.
Det är nog klurigt att på förhand säga om ett rörförsteg funkar bra eller inte i en viss miljö. Då talar jag inte bara om kopplingen försteg-slutsteg utan allt runtomkring också. Men rör i kedjan är trevligt för övrigt, men det kan var svårt att få till som sagt. |
Edited by - Ekan on 2013/02/08 23:51:50 |
|
|
Nightx
Member
175 Posts |
Posted - 2013/02/08 : 23:12:37
|
Ok tack för hjälpen |
|
|
Ekan
Member
139 Posts |
Posted - 2013/02/08 : 23:22:03
|
Kollade i manualen för mitt Sonic Frontiers Line 1 och där uppges 300ohm utgångsimpedans i balanserad koppling - det funkar fint även det. Zut<<Zin (utgångsimpedansen är mycket lägre än ingångsimpedansen) även i detta fall. Exakt vilka problem som skulle kunna uppstå med en för hög utgångsimpedans (och varför) vet jag faktiskt inte... |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2013/02/09 : 09:06:37
|
Kan ge ett par exempel här. Mitt slutsteg, Pass Son of Zen version 7T, har en ingångsimpedans på ca 3 kohm balanserat och 1,5 kohm obalanserat. Om jag försöker driva det via mitt Music First Classic Pre (Passivt transformatorförsteg) så funkar det ganska bra på låg volym men faller helt på högre volymer. Det komprimerar dynamiken så man tappar livet i musiken. Det försteget får olika utgångsimpedans på olika volyminställningar eftersom det är en transformator med olika uttag för olika volym. Låg utgångsmpedans på låg voym och vice versa. Kopplar jag däremot direkt från Lynx Two till Son of Zen försvinner problemet helt. Lynxkortet har 100 ohm utgångsimpedans balanserat.
Jag har mailat med Nelson Pass om problemet. Jag ville bygga en buffert men Pass tyckte att om man på nåt vis kan klara sig utan buffert vore det bäst så jag har nu byggt om slutsteget lite för att få upp ingångsimpedansen till närmare 10k. Det gjorde jag igår men har inte provat skillnaden ännu.
Rörförsteg kan vara mycket bra men håll reda på vad utgångsimpedansen är med tanke på vad som ska drivas. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Nightx
Member
175 Posts |
Posted - 2013/02/09 : 16:40:12
|
om jag har förstått det hela rätt nu så ska man försöka ha 10ggr så hög ingångsimpedans på slutsteget som man har utgångsimpedans på försteget? jag har kollat på lite olika tillverkare och jag tycker det brukar förhålla sig på det sättet. |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2013/02/09 : 16:55:56
|
Det är riktigt att man ska ha 10x högre ingångsimpedans på slutsteget. En sak som är svårt att förstå, vad som är bra med en max utnivå på 40 volt som t.ex Classé påstår. Skulle man skicka in så mycket som det kan jag garantera att alla slutsteg och högtalare som finns idag gått upp i rök. Ett slutsteg behöver bara 0,775-1,5 volt för att kunna leverera full effekt. |
|
|
Nightx
Member
175 Posts |
Posted - 2013/02/09 : 18:06:15
|
Mark levinson 335 behöver 2.044 ser det ut som men inte 42volt, fiifan kan inte vara många slutsteg som vill ta emot det :) |
|
|
RobertH
Member
400 Posts |
Posted - 2013/02/10 : 15:18:39
|
Ang. Impedans så kan man enkelt säga att det ska vara MINST 10x högre ingångsimpedans på slutsteget än utgångsimpedansen på försteget, MEN det är BRA om det är ännu större skillnad.
Varför det är bättre med lägre gain beror mycket på att en traditionell volymkontroller (spänningsdelare) låter absolut bäst när du har maxvolym - dvs du dämpar inte signalen alls. Det en vanlig volymkontroller (ej trafo volym som bernt kör) gör är att den eldar upp signalen delvis, och således är det till viss del en "signalförstörare". Moderna CD-spelare har ofta runt 2.0 - 2.5vRMS utsignal, vilket är nog för att bottna ditt slutsteg direkt (vilket du aldrig kommer göra om du är rädd om högtalarna). Så genom ett försteg med 12dB gain blir en 2.0v signal 8.0v, och med 18dB gain blir den 16.0v. Så du förstår säkert hur "onödigt" all extra gain är i ditt fall.
Många kommersiella produkter har åt h*vete för hög gain, vilket är lite konstigt i mitt tycke - för många personer hade igentligen det optimala varit att ha en ingångsväljare/volymkontroller följt av ett Buffersteg med 0dB gain idag, då vi har så pass hög utsignal på källorna. Tidigare när CD-spelare hade som standard utsignal på 0.875Vrms, eller om man har en vinylrigg/riaa med utsignal på ~500mV, då kan det vara bra med kanske 10-12dB gain. |
Wilson Benesch ACT Two | Pass B1-Buffer | Pass Labs X250 | Opera Reference 2.2 MkIII CD | Clearaudio Evolution Magnum | Lyra Kleos/Sumiko Palo Santos Presentation | Tom Evans Microgroove Plus X RIAA |
|
|
Sceptic
Member
746 Posts |
Posted - 2013/02/10 : 15:56:04
|
quote: jag har hört att vissa rörförsteg ska ha problem med vissa transistorslutsteg, har det också med impedansen att göra? är möjligtvis intresserad av att gå den vägen med rör i försteg senare, vad ska man tänka på ?
När jag för några år sedan testade ett ARC LS16 till den McCormack DNA-1 dlx jag hade då fick jag problem med brus och knäppar. Berodde troligtvis på 6 meter långa obalanserade kablar vilket kan vara svårt för en del försteg och värt att tänka på. |
|
|
Nightx
Member
175 Posts |
Posted - 2013/02/11 : 15:44:50
|
ligger helt klart något i det ni säger, volymkontrollen är graderad från 1 - ~65, med en hög cd-utsignal + 91db känslighet på högtalarna + 18 i gain så blire rejält högt redan vid 10 på försteget.
har man då en brickwallad cd också så jösses kan bli öronbedövande högt redan vid 6 :) |
|
|
|
Topic |
|