Author |
Topic |
|
Jerry_E
Member
334 Posts |
Posted - 2013/02/07 : 21:50:45
|
Hört talas om dessa fötter och undrar om de har någon påvisbar ljudförbättring. Hade tänkt använda dem under min CD Roksan Caspian. Denna är dock väldigt snedbelastad, men antar man kan lösa det med två fötter under den sida som är tyngst. Någon som har erfarenhet av dessa? |
|
räven
Member
3653 Posts |
Posted - 2013/02/07 : 22:00:48
|
Jag har provat dom.
Är den snedbelastad så får du nog svårt med nivån.
Använd Novibra istället, billigare och bättre! |
ombud för Intelligent Sound |
Edited by - räven on 2013/02/07 22:06:34 |
|
|
Jorma
Member
3316 Posts |
Posted - 2013/02/10 : 14:04:01
|
Det är bara att sätta i fler fjädrar på den tyngre sidan. |
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2013/02/10 : 14:15:36
|
Jag har erfarenheter av de fjäderbelastade fötterna i skivspelarsammanhang, det gick åt skogen. Kan dock vara bra i rätt sammanhang och man kan nog inte räkna med att sätta en fot i varje hörn, snyggt o symmetriskt. Nej det gäller att hitta jämnviltsläget. Jag har dock bara gott att säga om rack of silence, jag blev förvånad över hur bra det var och hur mycket positiv inverkan det hade på ljudet i min rigg. |
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
|
|
Jerry_E
Member
334 Posts |
Posted - 2013/02/10 : 23:24:17
|
Tja det är ju inte så mycket till tyngd att prata om Jorma. Skapelsen väger 10 kilo och båda transfrmatorerna ligger på vänster sida fram ifrån sett. Men gör de här fötterna någon reell nytta. Hör man skillnaden och i så fall hur upplever Du det själv? |
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2013/02/11 : 05:38:30
|
Vibrationer är aldrig bra. Om man kan eliminera dom blir återgivningen mindre nervös, ökar den verkliga dynamiken och sänker grundbruset. Sen är frågan varifrån kommer vibrationerna? Frrån golv/underlag? Ja, då kan dessa fötter göra bra ifrån sig. Du säger att cd-spelaren väger 10kg då utgår jag ifrån att den är rätt så rejält byggd, en förutsättning för att vibrationer inte ska uppstå i själva spelaren och dess chassi. Det finns många vägar att gå. Ett billigt sätt är bitumen från mekonomen, kan jag iaf rekomendera, klipp lagom stora bitar och sätt på tomma platser på kretskorten. Knacka på korten före och efter får du se, stor skilnad. Lyssna! Nästa steg är driven, lagom mycket, överstämpla inte. Lyssna igen. Behövs det så dämpa en bit av chassiet på insidan, aldrig hela ytan. Då sänker man bara resonansen. När det gäller större ytor använd asssymetriska spetsiga former på dämp-plattorna, sätt inte mitt på. Man kan även sätta en liten fyrkant på större kondensatorer, har även hört folk som använder blue tack till detta. Då rullar man en lite "korv" och sätter runt midjan på kondensatorn. Sen på utsidan skulle jag rekomendera en tung platta, förslagsvis sandvich MDF och akryl eller något annat material som du kopplar hårt till, iaf på en punkt, under denna kan du ha fjäder-fötter av valfri konstruktion. Se dock till att du kan väga av så allt hamnar i våg.. Tja detta var i stort sätt mina samlade erfarenheter ang dämpning av CD-spelare. Lycka till! |
|
|
Jerry_E
Member
334 Posts |
Posted - 2013/02/11 : 17:38:44
|
Kan bara tacka för råden. Nu vet jag lite mer hur det fungerar. Har några kolfiberkoner med plattor hemma och kan börja testa med dem. |
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2013/02/11 : 21:12:17
|
Är det BDR? Dom gillar jag. Har haft nordost pulsar points, BDR ,AQ big feet. SD-fötter mm. Vart dom tagit vägen minns jag inte. Har lånat ut och sålt. BDR har lagom mycket av allt, tycker jag. Man kan skilja i huvudsak på klangpåverkande och renande tweaks. Dom klangpåverkande är ofta dubbeleggade svärd, dvs dom både ger och tar av kvaliteten, upplevs ofta som dynamik och detaljfrämjande. De renande tweaksen är bättre på så sätt att dom faktiskt färgar mindre. Upplevs som lugnande men inte på bekostnad av den faktiska dynamiken. Men smaken är som baken. |
|
|
Jerry_E
Member
334 Posts |
Posted - 2013/02/12 : 17:06:18
|
Intresserad av att köpa? Säljer dessa koner med platta för bra pris. |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2013/02/12 : 19:32:19
|
Jag andvänder Isotec under skivspelaren, fjäder avlastade, det funkar alldeles utmärkt...
Tror att de heter Isotec, från Svalander de är i varjefall ..... Som Yoda hade sagt..... |
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
|
|
Topic |
|