HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Har någon jämfört OFC med TPC eller annan koppar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2013/02/05 :  05:48:11  Show Profile Send Adagio a Private Message
Som topic lyder: har någon jämfört exakt samma dimension, trådantal, isolering mm.
Tittar man på moderna sk TPC ligger dom ibland på 101% av ledarnormen medans OFC brukar ligga på ca 98%-99%. Vanligt är också 100% oavsett verkar skillnaderna små på själva kopparen. Men om någon haft förmånen att prova med samma förutsättningar i övrigt så kan ni väl berätta.
Själv har jag aldrig gjort det men ska genomföra test. Märk att jag förutsätter att det ska vara samma isolering och helst trådantal.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Edited by - Adagio on 2013/02/05 05:50:23

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2013/02/05 :  07:07:15  Show Profile Send pix a Private Message
Vad är "ledarnormen" för något?
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2013/02/05 :  15:22:26  Show Profile Send Zombie a Private Message
Hur testar man detta?

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2013/02/05 :  21:00:54  Show Profile Send Adagio a Private Message
Ledsen, jag var trött i morse på väg till jobbet när jag skrev detta. ETPC ska det stå.
Och det är IACS jag menar.

Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2013/02/05 :  21:24:28  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
quote:
Vad är "ledarnormen" för något?
/Pix

maximal ledningsförmåga i ett material, baserat på Siemens.
Standarden är baserad på att ren koppar har den bästa ledningsförmågan(58MS/M) av alla oädla metaller och mäts i procent. Standarden sattes 1913
Med dagens moderna tekniker har man kommit upp i så bra ledningsförmåga att man överstiger 100%

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2013/02/05 :  21:56:57  Show Profile Send Adagio a Private Message
Hur, tja... man köper typ billig OFC-kabel med pvc-isolering samt lampsladd i samma kvadrat. Kapar samma längd och lyssnar på dom olika paren. Märker upp dom.Hör man skilnad är det intressant. Låna ut till bekanta som får ge utlåtande utan att veta vilken som är vilken. Så tänker jag göra iaf.

Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2013/02/06 :  20:22:05  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
ja fast man måste se till att utformningen är lika i båda kablarna, samt att det måste vara lika isolationstyp i båda..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2013/02/06 :  21:51:19  Show Profile Send Rolf-san a Private Message
Egentligen förstår jag inte syftet om det är de olika ledningsförmågorna som ska jämföras. Det kan ju enkelt göras med olika dimensioner av samma material.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2013/02/06 :  23:12:26  Show Profile Send Adagio a Private Message
Nej jag menar bara att det är väldigt liten skillnad men jag är nyfiken på hela den här "sanningen" att OFC är bättre. Kan någon höra skillnaden? Kan jag höra skillnaden? Nyfiken. Personligen tror jag att isolationsmaterial och geometri påverkar mer än ledarmaterialet så länge det är fråga om en metall som ligger nära (innom några %).
Vad tror ni, vad vet ni?

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2013/02/08 :  19:52:06  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Idag är i princip all koppar OFC - syrefri koppar. Att somlig koppar benämnes OFC är mer ett marknadstrick.
Go to Top of Page

Brandmästaren
Member

203 Posts

Posted - 2013/02/08 :  20:09:58  Show Profile Send Brandmästaren a Private Message
Som soundbrigade skriver - koppar oavsett utformning är idag OFC. Det ställs sådana krav vid tillverkningen att det inte går med något "skräp".
Mao så levererar kopparverken 99,9% OFC, oavsett om det skall bli kabel eller plåt.

Figge.

Mitt system:
Yamaha RX-A3010 förstärkare 5.2 (11.2), Alto Macro 3.4PC filter och 2st Macro 2400 till subbarna.
DIY högtalare, 5st MTM med 8G40 och CP21 samt 4st subbar med SM115K.
HPD-dator, Technics CD och SL1200 med Ortofon MC-pickup.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2013/02/10 :  07:03:51  Show Profile Send Adagio a Private Message
Det är vad jag tror också. Jag har i ett års tid pillat ganska intensivt med signalkablar, högtalarkablar och strömkablar. Har då använt både fina märkeskabla,r mest som referens men några har slaktats : ( i jakten på det perfekta ljudet ; )
Men när jag utprovat prototyper (symmetrier och isoleringmaterial mm) har jag använt en hel del olika standardkablar från Nexans och draka mf. Främst pga att så många olika dimensioner, isoleringmaterial och trådantal finns representerade.
Det som slog mig var bl.a. Hur olika ledare oxiderade i olika hög grad och takt.
Billiga noname EKK oxiderade snabbt medans kablar från Nexans oxiderade jättelångsamt, precis som en del finkablar. Påstådd POCCC oxiderade väldigt snabbt. Jag ska testa med certifierad Furokawa POCCC och se om det råder någon skillnad.
Jag tror det fuskas rätt mycket med renhet och material i kinatilverkat no name material, kanske även i välrenommerade firmors produkter som tillverkas där.

Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2013/02/10 :  07:26:41  Show Profile Send Adagio a Private Message
Kan nämna att jag varit i kontakt med bla Nexans ang OEM och dom drar all koppar själva från en moder som det kallas, dvs ett stycke certifierad koppar med hög renhet.
Jenving drar inte själva men har bra koll på sina underleverantörer och kan själva göra rätt unika isoleringar.
Har även haft en del kontakt med franska Axon teflonkabelspecoalister, dom gör i princip allt efter kundens önskan och har ingen standardkabel över huvud taget.
Vad allt detta utmynnar i hoppas jag snart kunna presentera. Ett år av ständiga försök mm.

Ett litet smakprov på en prototyp. Denna geometri är min helt egna, och liknar inte alls någon annan på marknaden, möjligtvis shunyata. Detta är dock som sagt en prototyp.

Edited by - Adagio on 2013/02/10 07:36:48
Go to Top of Page

Brandmästaren
Member

203 Posts

Posted - 2013/02/10 :  10:00:21  Show Profile Send Brandmästaren a Private Message
Som kuriosa kan jag nämna att jag då jag jobbade på en mekanisk verkstad för en massa år sedan, var hos Jenving och justerade deras kabel"plastare".
Som vanligt var det lite problem med maskinbearbetningen på en fast monterad apparat, så skärbrännaren fick hoppa in i fräsens ställe :)

Det var även kul att se maskinerna som flätade skärm. Så gamla och så mycket prylar som snurrade - helt fantastiskt. Det är kvalité !!!

Figge.

Mitt system:
Yamaha RX-A3010 förstärkare 5.2 (11.2), Alto Macro 3.4PC filter och 2st Macro 2400 till subbarna.
DIY högtalare, 5st MTM med 8G40 och CP21 samt 4st subbar med SM115K.
HPD-dator, Technics CD och SL1200 med Ortofon MC-pickup.
Go to Top of Page

tomano58
Member

455 Posts

Posted - 2013/02/10 :  12:23:37  Show Profile Send tomano58 a Private Message
Lite OT kanske men sommaren -76(?) jobbade jag som maskinskötare på Liljeholmens kabel och det var just flätningsmaskiner jag skötte. Ett helt koppel av maskiner som flätade strykjärnssladdar bla. Man fick hålla koll på rullarna och byta vid behov. Skittråkigt men riktigt bra betalt. Läste massvis av pocketdeckare den sommaren (på arbetstid).
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2013/02/10 :  14:57:02  Show Profile Send Adagio a Private Message
På stadsmuseet i norrköping finns en hel våning med maskiner från textilindustrins höglansdagar, ibland före isar dom funktionen, extremt fascinerande. Lite OT men det skadar sällan.

Det är hursomhelst intressant att kopparkvaliteten påverkar priset så mycket.
Den vanliga kopparen är (från rätt tillverkare ) riktigt bra och jag är tveksam till om den ev Skilnaden motiverar priset. Men som vanligt det är dumt att chansa kanske.
En ev produkt kan vara hur bra som helst men vi ( de flesta audiofiler ) vill ha det bästa bara för att vara säkra på att inget lämnas åt slumpen.

Ok Generelt då! Har någon erfarenheter i lyssning på olika ledarmaterial när det gäller kablar så delge gärna dom.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000