HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Byte av väggkontakt?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2013/01/04 :  20:15:49  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Erik Andersson: Så du menar att det är skillnad på ström och ström, eller bara kontakterna?

ombud för Intelligent Sound

Edited by - räven on 2013/01/04 20:16:39
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2013/01/05 :  09:38:53  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Kontaktfjädrarna är ofta fullständigt ursla, vilket mer än ofta orsakar mindre eldsvådor i vägguttagen. De Engelska SER bra ut men skenet bedrar. De verkar medvetna om detta då de använder säkringar INUTI stickpropparna!!!!!!!!!!!!!

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com


Edited by - Erik Andersson on 2013/01/05 09:41:55
Go to Top of Page

Apexorca
Starting Member

40 Posts

Posted - 2013/01/05 :  10:17:57  Show Profile Send Apexorca a Private Message
Hade man frågat mig för 15 år sedan skulle jag varit tveksam till att väggkontakter och tex strömkablar har betydelse för ljudet. Inte nu längre dock.

Jag tycker det är synd när man inte mer öppet kan begrunda andras erfarenheter. Risken är att man låser in sig och inte kommer framåt och därmed stannar i sin utveckling. Det ökar inte faktisk kunskap eller glädje inom något område. HiFi är inget som grundar sig på tro. De flesta som sysslar med detta på hög nivå är öppna och kritiska och det leder utvecklingen och kunskapsnivån framåt.


Jag har uppgraderat min hifi efter omfattande tester genom åren. Efter att testat och testat fram och tillbaka har jag lärt mig att detektera skillnader i ljudet. Det är en ganska svår konst som också har med fallenhet att göra. Det tar tid och kräver tålamod och kanske ffa intresse.

Ju bättre min anläggning blivit desto lättare hör man skillnad på just sådant som tex kablar i den högre skolan.

En bergsprängare från 80-talet kommer med stor sanolikhet inte att avslöja en förbättrad väggkontakt, men en modern välavvägd, högupplöst hifi anläggning med ok rumsakustik kan mycket väl avslöja skillnader på en väggkontakt.

Jag uppgraderad sökring i proppskåp och väggkontakt nyligen och jag fick ett något lugnare presentation med större svärta. Mer kontroll helt enkelt. Om det är värt investeringen får var och en avgör, men att det gav en högre kvalitet på ljudåtergivningen med större musikalisk upplevelse som följd är tydligt i min värld.

Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2013/01/05 :  11:09:28  Show Profile Send byZan a Private Message
quote:
Hade man frågat mig för 15 år sedan skulle jag varit tveksam till att väggkontakter och tex strömkablar har betydelse för ljudet. Inte nu längre dock.

Jag tycker det är synd när man inte mer öppet kan begrunda andras erfarenheter. Risken är att man låser in sig och inte kommer framåt och därmed stannar i sin utveckling. Det ökar inte faktisk kunskap eller glädje inom något område. HiFi är inget som grundar sig på tro. De flesta som sysslar med detta på hög nivå är öppna och kritiska och det leder utvecklingen och kunskapsnivån framåt.


Jag har uppgraderat min hifi efter omfattande tester genom åren. Efter att testat och testat fram och tillbaka har jag lärt mig att detektera skillnader i ljudet. Det är en ganska svår konst som också har med fallenhet att göra. Det tar tid och kräver tålamod och kanske ffa intresse.

Ju bättre min anläggning blivit desto lättare hör man skillnad på just sådant som tex kablar i den högre skolan.

En bergsprängare från 80-talet kommer med stor sanolikhet inte att avslöja en förbättrad väggkontakt, men en modern välavvägd, högupplöst hifi anläggning med ok rumsakustik kan mycket väl avslöja skillnader på en väggkontakt.

Jag uppgraderad sökring i proppskåp och väggkontakt nyligen och jag fick ett något lugnare presentation med större svärta. Mer kontroll helt enkelt. Om det är värt investeringen får var och en avgör, men att det gav en högre kvalitet på ljudåtergivningen med större musikalisk upplevelse som följd är tydligt i min värld.

Jag håller med dig och har en liknande resa att referera till

/byZan
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2013/01/05 :  12:31:55  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag håller med och har väldigt svårt att förstå de som köper dyra apparater och sedan säger att allt utanför apparatlådan saknar betydelse för ljudkvaliten.
Det ska alltså finnas en magisk gräns i appararhöljet.
Eller så saknar även valet av komponentkvalitet inne i apparaten betydelse. Men varför då kägga så mycket pengar på en dyr apparat?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Jojje66
100.000-klubben

381 Posts

Posted - 2013/01/05 :  13:12:44  Show Profile Send Jojje66 a Private Message
Min inställning var tidigare att efter många mil av elektonvandring från något avlägset vattenkraftverk, kärnkraftverk eller dyligt kan inte de sista decimetrerna från vägg till apparar göra någon skillnad. När vi lyssnade på olika nätkablar en kväll kändes det plötsligt som all dynamik dog när ett visst märka kopplades in. Detta test fick mig att bli betydligt mer öppen för olika uppslag. Något som allt oftare fört mig i rätt riktning. Utan många av dessa expriment skulleutväcklingen stanna.

Vänliga hälsningar Johan
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2013/01/05 :  16:46:53  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Ju bättre min anläggning blivit desto lättare hör man skillnad på just sådant som tex kablar i den högre skolan.


Kablar i den högre skolan, menar du då kablar med de dyraste materialen eller menar du de som ger den minst distorsionsfria överföringen?

Det är vanskligt att tro att ju dyrare desto mindre påverkan.

jag tror inte ens detta är målet hos alla tillverkare.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..

Edited by - Goldfinger on 2013/01/05 16:54:32
Go to Top of Page

Apexorca
Starting Member

40 Posts

Posted - 2013/01/05 :  20:35:07  Show Profile Send Apexorca a Private Message
Av dina 2 alternativ blir det distorsionsfritt. Kablar är en typ av filter. Jag vet inte om man kan kalla det distorsion i det som händer i kablar?
Jag menar prestanda och bryr mig inte om varken teknik eller kostnad i detta perspektiv.
För att detektera skillnader krävs erfarenhet, intresse och kringutrustning som kan kan förmedla denna typ av upplösning.
Enligt min mening är det ingen mening att köra Nordost Odin högtalarkabeli en bergsprängare från 80-talet. Det lär knappast ge bra ljud. Möjligen ej heller hörbar förbättring.

Edited by - Apexorca on 2013/01/05 21:07:38
Go to Top of Page

bebop
Member

226 Posts

Posted - 2013/01/05 :  21:48:44  Show Profile Send bebop a Private Message
Jag hävdar med en dåres envishet och inte utan erfarenhet att en hel del av hifins upplevda skillnader inte alltid är verklihs utan endast upplevda. Vi människor är lättledda och vi har lätt att ta till oss inlindande budskap som vi upplever som sanna just då men som med tidens tand ingen förstod hur vi kunde luras så grundligt. Det finns mängder av exempel på detta, även utanför hifins värld. Jag har själv trillat dit flera gånger.

Problemet är att veta när man är fånge eller inte. Ett sätt är trots allt att be tillverkaren redogöra för tankarna bakom.

Hurvida väggkontaker hör hit eller inte vet jag inte. Men en viss försiktighet till diverse dunderkurer kan vara sunt.

För dem eventuell undrar kan jag berätta att jag sysslat med marknadsstories i nästan 30 år och det är förbluffande hur man kan leda människor i olika riktningar med en bra story och ännu lättare är det om man kan ge ett ansikte till storyn med en person som man gärna vill associeras till.

Prova gärna men gör det kritiskt utan för mycket hänsyn till stories och förföriska förpackningar.

"Fantasi är viktigare än kunskap" - A. Einstein
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2013/01/05 :  23:33:51  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Mitt favvis-uttryck av Art Dudley är "Reassuringly expensive", som han säkert fått härifrån http://en.wikipedia.org/wiki/Reassuringly_Expensive , och det beskriver min inställning till hifi rätt bra. Den är säkert så dyr för att någon lagt en massa tid på att designa och tillverka den, och då förtjänar de att få mina pengar. Hur bra den sen är är väl minst lika subjektivt som vilken del av musikåtergivningen som helst.

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2013/01/06 :  11:51:15  Show Profile Send Sceptic a Private Message
quote:
För att detektera skillnader krävs erfarenhet, intresse och kringutrustning som kan kan förmedla denna typ av upplösning.
Enligt min mening är det ingen mening att köra Nordost Odin högtalarkabeli en bergsprängare från 80-talet. Det lär knappast ge bra ljud. Möjligen ej heller hörbar förbättring.

Erfarenhet och intresse tror jag saknas hos väldigt få av de aktiva på ett forum som detta. Jag tror som Bebop att vissa skillnader man tror sig höra kanske inte existerar och att testa fram och tillbaka mellan olika väggkontakter eller med och utan en "egen" kabel från proppskåpet tror jag inte många gör. Därmed inte sagt att det inte skulle kunna bli några skillnader med detta (har själv upplevt positiva effekter med SR´s nätkablar).
Självklart är det ingen mening att använda sig av en bättre högtalarkabel till en dålig anläggning då det troligtvis inte går att höra någon skillnad men det är ju långt ifrån säkert att det är den absolut dyraste kabeln som är den bästa i en avslöjande rigg.
Det skulle vara intressant att veta hur mycket av en kabels pris som går till kostnader för marknadsföring, dyra förpackningar och gratiskablar till recensenter
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2013/01/06 :  12:18:49  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message
Själv har jag transformatorstationen direkt utanför tomten och jag fick hjälp av min gode granne att dra en dedikerad kabel från elskåpet vid tomtgränsen, har inte i huvvet vad det är för kvadrat men "hyggligt" grov var den. Sedan är det en blyskärmad (för att undvika de farliga vibrationerna )5x6 mm2 från centralen i källaren upp till mitt dedikerade elskåp i hörnet bakom stereon på övervåningen. Därifrån är det sex st skärmade 3x2,5 mm2 ut till förbrukarna. Fram är det separata uttag för bas, mellan och diskantsteg. Center har uttag för mellan och diskant och eventuell filmrulle. Bak, uttag för bas och mellan-diskant på var sida och emellan ett uttag för eventuell projektor. Mitt dilemma är om ifall jag skall ha Neutrikuttagen infrästa i järn eller aluminiumplåtar. Doserna sitter i alla fall bakom 25 mm mdf så plåtarna lär inte lossa där de skruvas fast i slagmuttrar som dessutom är fastlimmade med Araldit.

Men, Furutechs el-uttag skulle jag aldrig köpa.

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2013/01/06 :  13:59:35  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Enligt min mening är det ingen mening att köra Nordost Odin högtalarkabeli en bergsprängare från 80-talet. Det lär knappast ge bra ljud. Möjligen ej heller hörbar förbättring.


Det där är typiskt något som kommer från branschen, att kablar skall kosta en viss procentsats av övriga komponenter, det är ren och skär försäljningstaktik tyvärr.
Alla system förtjänar en bra överföring, men kvalitet följer inte alltid med pris, dessutom kan system vara känsliga på olika sätt, vissa kan vara beroende av en bra skärm medan andra kan var impedanskänsliga etc.

Det går inte att tro att en dyr kabel alltid är en bra lösning bara för att den är dyr.
Det är anpassningen som är det viktiga.

Trots detta sker ju för det mesta urvalen på subjektiva grunder och det är inget fel med det, men det är ju dumt att lägga mer än man behöver.


Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Apexorca
Starting Member

40 Posts

Posted - 2013/01/06 :  14:19:39  Show Profile Send Apexorca a Private Message
Precis! Håller med dig Goldfinger.

Det som funkar bäst är att testa sjäv i sitt eget lyssningrum med prylar man är förtrogen med.

Dock är det nog svårt att testa fram och tillbaka på ny elkabel från proppskåpet och med olika väggkontakter. Där handlar det nog mest om att löpa linan ut.

Edited by - Apexorca on 2013/01/06 14:20:17
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2013/01/06 :  15:02:03  Show Profile Send Snutten a Private Message
Tror på det sunda i att fixa det grundläggande först: bra förstärkare, högtalare och signalkälla samt ett väl fungerande lyssningsrum. Därefter kan man testa olika kablar osv. Behöver inte vara svårare än så, ska man peta ytterligare kan man hålla på en livstid och det finns viktigare saker att ägna tiden åt.
Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2013/01/06 :  17:28:14  Show Profile Send markusA a Private Message
Först mina $0.02...
Köp gärna vägguttagen men gör det för att du gillar designen, för att du tycker att de känns gedigna eller någon annan kvalitet som tillför dig ett mervärde.
Att tro att ljudet skulle påverkas i en hörbar utsträckning känns för mig orealistiskt men jag skulle aldrig påstå att jag är någon form av auktoritet inom området. *s*

Imho så finns det väldigt mycket inom hifi som härrör från inbillning.
Egentligen är det ju skit samma så länge man själv upplever att det låter bättre men jag har svårt att svälja många resonemang och åsikter.
Med tanke på kabelkriget, hur ståndaktiga båda sidor är samt hur länge det pågått och hur svårt det verkar vara att komma fram till om man hör skillnad på signalkablar resp. högtalarkablar så skulle jag gissa att det är ganska små skillnader om några öht när det kommer till elkabel och väggkontakter.
All form av strömförsörjningsprodukter som på något sätt sägs påverka ljudet är ju i bästa fall ett plåster då apparaterna inte gör sitt jobb ordentligt. En bra nätdel ska kunna ta hand om elen i väggutaget även på en dålig dag. Ok, en del apparater har inte tillräckligt bra nätdelar men då är det en brist i apparaten som är grunden till det onda.

Personligen gillar jag kablar men jag ser dem som kuriosa. Det kan var kul att leka med och det är lite som ett smycke för anläggningen. Jag bygger mina egna när lusten faller på...
Jag kan göra massor med förbättringar av min anläggning och mitt rum innan jag ens skulle överväga att kritiskt och seriöst försöka optimera kablarna.
I slutändan är hifi en hobby och det är kul att pilla.
Ljudet är en viktig del av hobbyn men inte allt. Det är väl inget negativt om man uppskattar en trevlig heminredning?
Lite tända ljus, ett glas rödvin, lite trevlig konst... Allt påverkar lyssningsupplevelsen och hur vi kan uppskatta musiken. :)

Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2013/01/06 :  20:58:50  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
kablar upp till 5,5 mm² i en vu dosa. urk låter ju inte kul
2,5 funkar men 4 .....

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2013/01/07 :  09:41:26  Show Profile Send CC a Private Message
Min köksradio (en Denver tror jag?) är helt obekymrad utav elförsörjningen så länge den håller sig runt 230V.
Mitt norska slutsteg från Dynamic Precision gör skillnad på proppar, nätkablar och dess kontakter.

Slutsats: Köksradion har en bättre nätdel..

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2013/01/11 :  19:08:44  Show Profile Send Adagio a Private Message
Hej, har du provat att byta shuko/apparat-kontakter på sladden?
I så fall börja där. Hör du ingen skilnad så är det ingen katastrof, det går att sälja.

Ur egna erfarenheter vill jag dock säga att jag grundligt provat oyaides olika sladd-kontakter och skillnaderna är påtagliga! Så jag ska i framtiden även byta uttagen och så småningom även bygga en ersättningslist till min moddade supralist.

Jag tycker att det finns mycket att vinna på framför allt bra kontakter. Vilka man väljer beror på plånboken och subjektiva preferenser.

Skilnaden mellan oyaide och furutech är väl även den en smaksak, jag föredrar oiayde.
Jag är inget fan av Rohdiumkontakter, tycker att dom imponerar mer än håller i längden.
Har som sagt provat alla Oyaide utom värstingarna F-1 och M-1.
Jag tycker 004 dominerar men även 046 är mycket bra 079 är förförisk och riktigt fin om man vill ha extra värmetillskott.
Rohdium är som silverplätterad koppar i dess klangegenskaper. Dvs fantastisk i början men tröttande efter ett tag.

Ja och märker du någon skillnad är det bara att gå vidare!

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2013/01/11 :  19:58:35  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Rohdium är som silverplätterad koppar i dess klangegenskaper. Dvs fantastisk i början men tröttande efter ett tag.


Min upplevelse är den rakt motsatta, iaf med Fututech, att de ger en fin distorsionsfri överföring med väldigt litet bidrag av övertoner.

Men det blir ju mest spekulationer, om du tex ökar transparensen på en transmissionslänk så ökar du också inblicken i vad resterande länkar gör, så frågan är vad man egentligen hör när man gör tester på sådant sätt, dvs att man inte testar objektet isolerat.


Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2013/01/12 :  01:18:39  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Sen ser jag de sjuttioelva kontaktövergångarna inne i apparaten och undrar lite skeptiskt hur det kan vara så att den övergång man ser externt verkar göra så stor skillnad. Tror man ska vara lite ödmjuk inför vad man "hör" i detta fall.

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2013/01/12 01:20:17
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2013/01/12 :  06:14:58  Show Profile Send Adagio a Private Message
Ja, jag är också medveten om detta och det är lite frustrerande att inte logiskt förstå.
Likaså att tex att olika ytskikt kan ge karaktär åt ljudet, konstigt.
Jag upplevde dock dessa skillnader, men som jag sa. Man kan prova, hör man ingen skilnad är det ju lugnt.

Ang mina förutfattade meningar ang rohdium så har jag i ärlighetens namn bara provat olika kontakter på nordosts strömkablar. Kan ju vara så att deras karaktär kommer fram tydligare med rohdium.

Med signalkablar tycker jag att rohdium är bra i vissa kombinationer och guld att föredra i andra. Klyschor guld ger en romantisk klang med rika över och framför allt undertoner.
Rohdium ger ett klarare ljud med tydligare attacker och detaljer, kan i jämförelse med guld verka en smula analytisk.

Intressant dock att de ädla metaller som används har sämre ledar egenskaper än koppar och framför allt silver. Jag tror, TROR, att resonansfenomen kan ha något med saken att göra. Kanske mer eller i kombination med ledaregenskaper.
Ytskikten har betydelse för att överföringen är alltid i form av små urladdningar eller blixtar, ju tätare ytorna ligger desto mindre "blixtar" blixtarna påverkar godset och statiska resonanser uppstår. Olika material i godset samt pläteringen påverkar.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2013/01/12 :  07:12:08  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message
Vaddå urladdningar å blixtar? Vad menar du? Sitter det inte åt ordentligt?
Enligt min erfarenhet i jobbet, blir det bara urladdningar å blixtar om det är dålig kontakt. Och skillnaden är jättestor... Neutrik har en bra lösning på det eventuella problemet med sina PowCon kontakter. Upp till 32 A utan blixtar...
Annars sitter det opläterad mässing i kontakterna på mina svetsar. Upp till 730 A och jag lovar er, sitter det inte fast då, så märker man det...

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2013/01/12 :  07:19:54  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message
Just i svets-sammanhang med stora strömmar märks elektriska fenomen tydligt, utan placeboeffekter Skall dra nån historia vid nästa hifi-fika...

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2013/01/12 :  08:08:04  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
vid strömöverföring måste elektronerna färdas i luft en liten bit mellan kontaktytor, detta gäller för de flesta kontakter men är inget man ser då det handlar och väldigt små avstånd.

Denna elektronöverföring i samarbete med syre skapar korrosion. Materialet reagerar med syre. Detta medför en yta på kontakter som har högre resistans än grundmaterialet.

vid låga spänningar/strömmar kan detta bli ett problem och det är vanligt att korrosionen/resistansen blir så hög att att förbindelsen bryts.

Detta är ett problem som är ganska vanligt, kanske inte inom audio med inom industrin.

Liknande fenomen uppstår t.ex. inuti relän, där kontaktytorna försämras så pass mycket att kontakten tappas..

Eller t.ex. en gammal fjärrkontroll, hur många har inte upplevt att knapparna inte reagerar som dom ska och man får trycka avsevärt mycket hårdare på knapparna för att något skall hända.. Då räcker det oftast att skruva isär dom och göra rent kontaktytorna.

Detta är inget hokus-pokus utan ett vanligt och tämligen välkänt problem och anledningen till att tillverkare använder sig av andra material än ren koppar till kontaktytor..

Guld är då väldigt bra, dock har det sämre resistans än ren koppar men guld är en ädelmetall och reagerar inte med syre så rent guld har lägre resistans är kopparoxid.

Silver oxiderar däremot men inte i samma utsträckning som koppar varför det är lämpligt att ha som kontaktmaterial

Rohdium har jag ingen erfarenhet av och har inte läst något om materialets egenskaper..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.46 sekunder. Snitz Forums 2000