HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Om episodisk lyssning
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2012/12/25 :  22:08:55  Show Profile Send to_apeiron a Private Message
Någon annan som funderat över bruket att i tester av apparater berätta om VAD man lyssnat till? Numera är detta gängse inte bara i engelsk-språkiga tidskrifter utan har spritt sig och brett ut sig på både tyska och svenska. Även på nät-forum av olika slag har det blivit vanligt.

Men är det förtroende-ingivande? Inte sällan blir jag förvånad över hur likgiltig repertoar som förekommar i sammanhanget. Var det inte på detta forum som någon proklamerat en Norah Jones-fri zon? Jag vill inte utesluta, att någon av hennes bästsäljare kan räcka som underlag för att skilja en bra Cd-spelare från en mycket bra. Men två ström-snokar? För att inte tala om hur svårt det måste vara att höra skillnader då SACD-mixen återges!

För en stund sedan hörde jag ett av mina favorit-radioprogram på Dwoika, Tribunalen på polska P2. Några inbjudna musikvetare får lyssna blint till så mycket som sex olika inspelningar av samma parti ur ett visst verk, för att sedan rangordna dessa med motiveringar ur rent musikalisk synpunkt. Idag lyssnade jag via en bärbar gammal Sony-limpa, kassett-radio. Programmet sänds från studio inför publik. Jag skulle tro att vi kan tänka oss, att inspelningskvaliteten hos de sex versionerna är nivellerad av skickliga radiotekniker. En Magnum Dynalab skulle eventuellt, men inte säkert, ändra det intrycket.

I vart fall lät inspelningen av ett Allegretto ur en av Correllis Concerti Grossi inte ett dugg annorlunda för att den härrörde från Linn Records, med mina förutsättningar. Inspelningarna hade ibland gjorts med flera decenniers mellanrum, uppförda av kända ensembler under namnkunniga dirigenter. Jag är inte säker på, om jag hört just detta stycke tidigare, men genren är mig ganska välkänd, om man säger så.

Det jag nu vill komma till är ALLA lyssnares förmåga att över huvud taget höra skillnader. Observera, här gäller det uteslutande estetiska/musikaliska skillnader. Lyssnarna i radiostudion för så klart anteckningar medan de lyssnar, och precis som förväntat har de massor att säga om sina preferenser inför olika tolkningar. För mig som saknar relevant musik-teoretisk bakgrund, är det imponerande hur mycket skillnader de hör. Påfallande ofta har de synpunkter på tolkningens avvikelser från partiturets tempoangivelser. Eller en viss tolkning avfärdas som otidsenlig, framförd enligt stereotypa romantiska traditioner, till exempel.

Det slår mig hur jag själv inte längre har några synpunkter alls, efter de tre första inspelningarna. Jag kan inte heller längre hålla isär mina lyssningsintryck då stycket spelas för fjärde gången, så att jag då börjar ifrågasätta vag jag först tyckte om trean. (Fram till fyran skulle jag nog kunna säga något, om vad jag tyckt om de första tre, men nu börjar osäkerheten sudda ut detta. Jag minns helt enkelt inte.)

Det är anslående hur exklusivt det första framförandet är. Det blir bestämmande för, och präglar alla de följande. Har det kanske att göra med vad man inom hermeneutiken kallar "förförståelse"? Mina reaktioner är hursomhelst helt annorlunda, än när jag en annan dag lägger märke till, hur oerhört rik på övertoner en väl mikad mandolin egentligen är, eller hur glad jag blir när jag för första gången lyssnar till riktigt bra världsmusik från Senegal och tycker att det är väldigt bra.

Zory
Polen

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2012/12/25 :  22:23:29  Show Profile Send to_apeiron a Private Message
Om vi nu minns hur duktiga testare i t ex Stereophile skriver, så är det helt oproblematiskt för mig att en kille en dag hör en ny produkt och har välgrundade saker att säga om dess kvalitet jämfört med andra produkter han hört. Ofta godtar jag utan vidare vad han har att säga om han karaktäriserar en kabel som ljus, eller om han blir lyrisk inför utrymmet kring varje instrument då något symfoniskt spelas genom (vanligen) mycket dyra högtalare.

Men om han nu kopplar in ett försteg på olika sätt i sin referens-anläggning för att göra jämförelser A/B? Är han då mirakulöst befriad från de mönster som verkar föreligga vid all sekventiell lyssning?

Zory
Polen
Go to Top of Page

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2012/12/25 :  22:37:16  Show Profile Send to_apeiron a Private Message
Om vi nu tänker oss ett gäng guld-öron som kommit samman för att höra ett halv-dussin varianter av en och samma länk i kedjan, och hysa uppfattningar om dess relativa kvalitet jämfört med var och en av de andra, vad finns det då för anledning att tro, att det de kommer att kommentera verkligen rör objektiva egenskaper hos prylen?

Låt oss tänka oss, att de är mycket seriösa och oberoende av varandra för anteckningar om var och en av sex, utan att jämföra innan de hört alla sex?

Zory
Polen
Go to Top of Page

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2012/12/25 :  22:44:00  Show Profile Send to_apeiron a Private Message
Om jag nu utför denna procedur alldeles ensam? Låt oss säga tisdag i vecka fyra. Om det sedan alls är möjligt, upprepar jag just samma procedur, sedan tillräckligt många veckor förflutit så att jag helt glömt vad jag själv skrev första gången. Hur många veckor tar det? Men låt oss anta, att det går. Kommer det då att finnas en betydande överensstämmelse mellan mina iakttagelser vid de två skiljda tillfällena?

Zory
Polen
Go to Top of Page

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2012/12/25 :  22:53:25  Show Profile Send to_apeiron a Private Message
Alldeles särskilt förödande svårt borde det bli, om någon skulle tvinga mig att tycka till vid en blind lyssning till blott två varianter av denna länk, om man hör låt oss säga några olika musiksnuttar med dels 1 och dels 2, utan att jag vet om det, vilken av varianterna som är inkopplad eller i vilken ordning.

Och i detta tänkta fall, varieras ju inte inspelngen. Bara låt oss säga kabeln. Några avvikelser i tempi eller estetiska preferenser finns inte.

Zory
Polen
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2012/12/28 :  16:09:55  Show Profile Send Zombie a Private Message
Lyssna på CD-revyn. Där talar människor som kan musik...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2012/12/28 :  23:21:30  Show Profile Send to_apeiron a Private Message
Jfr.

"The Blind Leading the Deaf" av j. Gordon Holt i Stereophile, urspr. 1 April, 1987, nu tillgänglig on-line under rubr. 'Historical', Stereophile.com

Zory
Polen
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2012/12/29 :  00:17:34  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message
Intressant hur du broderar ut ditt resonemang. Jag läser och funderar.

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000