HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Frågor om rör och bias till Copland CTA 504
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

silwerfeldt
Member

82 Posts

Posted - 2012/12/14 :  11:12:54  Show Profile Send silwerfeldt a Private Message
Behöver lite hjälp...

Köpte mig ett fint Copland CTA 504 slutsteg här på forumet.
Rören som sitter i är 4 st Svetlana 6550c och 5 st nytillverkade Sovtek 12ax7.

Kommer sätta i nya 12ax7 rör och även försöka få tag i gamla NOS 6550 rör. Det sitter ju 4 st 12ax7 framför 6550:orna och sedan sitter det 1 ensamt 12ax7 som jag antar är ingångsröret.

2 frågor,

Kan jag köpa en quad 12ax7 och 1 löst 12ax7 av ett annat märke eller kanske ett bätre av samma märke... ?

Bias.. Om jag bytar 12ax7 rören så antar jag att jag inte behöver ändra någon Bias själv men jag antar att jag måste ställa in bias om jag bytar 6550. hur gör jag det? Har ingen manuel och hittar ingen info på nätet...

Tackar på förhand

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2012/12/14 :  12:09:39  Show Profile Send pix a Private Message
Jag har servat några Copland rörsteg för några år sedan, men har tyvärr glömt hur kopplingen ser ut i detalj

Men generellt är behovet av matchning störst mellan rörhalvor (fasdelare), och mindre viktig mellan kanaler

Jag tror ifs inte man skall överdriva viketn av matchade rör
Rören förändras, och åldras olika.
Så den matchning man en gång betalade dyrt för, kan senare vara förlorad.
Har man justeringsmöjligheter (som i slutrören) så kan man ju enkelt justera tomgången regelbundet, för att i viss mån kompensera för transkonduktans-drift (det utesluter dock inte helt problemet)

Jag vill minnas att det fanns en bias-pott per 6550-rör, dvs varje rör justeras separat
Vissa steg har annars en gemensam pot per rörpar, och sedan en "ballanseringspott" mellan rörhalvorna

Ett schema skulle säga väldigt mycket
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Balthazar
Member

157 Posts

Posted - 2012/12/14 :  15:59:59  Show Profile Send Balthazar a Private Message
Hej Silwerfeldt!

Det sitter 1 pot per 6550. Men exakt var man sätter instrumentet vet jag inte. Kanske kan du ta en bild och lägga upp här så får dom som vet beskriva var/hur
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2012/12/14 :  16:22:40  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
För mig är det fullständigt absurt att det i dag 2012 tillverkas rörförstärkare med justerbar bias. Är det meningen att användaren som ofta har noll kunskap om rörförstärkare skall skaffa en multimeter, ge sig in i apparaten med fullt exponerade strömmar och spänningar och försöka justera in biasen? När ofta ens inte handlarna av dessa förstärkare klarar av detta! Hur skall man då begära att den stackars kunden skall klara en korrekt inställning? Dessutom bör efterjustering ske med rörens åldrande. En förstärkare med autobias innebär däremot att allt detta strul inte existerar. Dessutom spelar en sån förstärkare bättre, då den ofta bla arbetar mer i Klass-A.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com


Edited by - Erik Andersson on 2012/12/14 16:25:00
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2012/12/14 :  17:53:55  Show Profile Send Bardis a Private Message
Är verkligen Setlana 6550C verkligen slutkörda? Jag tycker de är bra rör.
Har bara erfarenhet av utgångsrör av mätket Sovtec de har ett lite mörkare ljud. Tycke och smak.

I Copland 504 sitter ett ingångsrör som delar halvor mellan kanalerna, sedan två rör till fasdelaren. Ett rör för varje utgångsrör.
Matchat där hjälper till vid biaseringen mellan utgångsrören.

Det sitter två pottar enligt schemat, en för varje utgångsrör. Biasspänningen på katoden är angiven till 0,45V. Vid pottarna står det: "Bias Current op turn clockvise".

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2012/12/14 :  18:00:57  Show Profile Send Bardis a Private Message
Benämningarna på kortet för pottarna är för vänster kanal P1 och P2. Biasspänningen bör kunna mätas vid motstånden R20 och R21. Har du tur är mätpunkterna utsatta på kortet. Benämda G resp H.

För höger kanal: P3, R120, Biasmätpunkt=I och P4, R121, Biasmätpunkt=J.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2012/12/14 :  18:18:19  Show Profile Send pix a Private Message
Erik,
CTA 504 är inte konstruerad 2012...

Silwerfeldt,
Tråden handlar om behovet av att matcha rör, och eventuellt ställa in bias.
Jag har inte hittat schema för CTA 504, men hittade ett för CTA 401

Jag har ingen aning om hur lika dessa konstruktioner är men jag kan nedan förklara principen,

Starta förstärkaren och låt den gå varm en halvtimme.
Ha alltid en last (högtalare) ansluten till en påslagen rör-förstärkare. Ingen insignal skall finnas.

P1 ställer ballansen mellan V6 och V7. Detta görs lättas genom att justa till man har samma spänningsfall över R31 som R32

Den totala tomgångsströmmen genom V6 och V7 ställer man med P3.
Denna pot justeras tills man mäter spänningsfallet 0,48V över R31 och R32
Det tar inte längre tid än att skriva dessa rader, så så himla stor grej är det inte..
/Pix

[Edit, sorry Bardis, du han före mig ;o)]

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2012/12/14 18:20:36
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2012/12/14 :  18:38:38  Show Profile Send Bardis a Private Message
Du behöver inte vara sorry PIX. Nu fick vi med 401:an med.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2012/12/14 :  18:46:15  Show Profile Send Bardis a Private Message
Copland tillverkades i Växjö tidigare. Känner en kille som var tekniker där. Kan slå honom en signal o fråga om det finns några speciella fix o trix på 504.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2012/12/14 :  18:46:29  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Reparera inte det som inte är trasigt! <wink>
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2012/12/14 :  18:55:54  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Pix: Jag skrev tillverkas och inte konstrurerad. Men CTA 504 kanske gått ur produktion, vad vet jag. Men strulet finns där oavsett när konstruktionen blev till.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2012/12/14 :  19:13:27  Show Profile Send pix a Private Message
Erik,
Vill man leva enkelt så skaffar man sig en beige transistor förstärkare

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2012/12/14 :  19:28:23  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Varför inte en rörförstärkare med autobias?

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2012/12/14 :  19:36:45  Show Profile Send pix a Private Message
Erik,
Ok jag lägger mig platt

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2012/12/14 :  19:40:20  Show Profile Send Bardis a Private Message
Ska silwerfeldt bygga om sin Copland till autobias?
Då måste han dessutom matcha rören noga.

Modda allt som går att modda!

Edited by - Bardis on 2012/12/14 19:40:52
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2012/12/14 :  20:03:35  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Visst går det att göra, men om det blir optimalt resultat är bla beroende på utgångstransformatorns primärimpedans. Den bör väljas högre för autobiaskoppling.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2012/12/14 :  20:08:08  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Erik: Med autobias avser du alltså katodbias?

Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2012/12/14 :  21:43:34  Show Profile Send pix a Private Message
Personligen tycker jag att en liten check av biasen (arbetspunkten) någon gång om året inte är speciellt betungande, men det skall ju inte jag avgöra i detta fallet. Jag kan hålla med Erik att "alla" skall inte vara inne och pilla i dessa apparater.
Tyvärr har Erik även rätt om många handlare i dag
Appar, WIFI och gigabyte, är inga problem, men att lyfta på locket till en rörförstärkare, njaa...
Men för diskussionens skull så kan det vara av intresse att lista upp några för/nackdelar med respektive typ av bias.
Vad som "låter bäst" är något subjektivt, som var och en själva får tycka till om

Vi kan ju ta schemat jag la upp som exempel:

Fixed bias
Nackdelar: Biasen kräver återkommande justering
Fördelar: Biasen (arbetspunkten) är "stum" och oberoende av signalen.
Biasen (-50V från en separat lindning till gallret) drar myyycket lite ström, biasen blir mao nära nog rippelfri.

Autobias (katodbias)
Fördelar: Justerar automatiskt arbetspunkten, vilket innebär mindre (obefintligt) underhåll. När rören succesivt åldras "gasar" biasen på i motsvarande grad
Nackdelar: AC shuntande elektrolyt-kondensator i signalvägen med en viss time-delay (fasvridande)
De -50V som applicerats på gallret i schemat, måste adderas till anod-katodslingan (drar ca 150mA) för bibehållen arbetspunkt.

Varken Auto-bias (Katodbias) eller fixed bias är några nya uppfinningar. Olika tidsepoker har bara förespråkat resp. metod

Jag har försökt att vara saklig och objektiv i dessa rader
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2012/12/14 21:46:53
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2012/12/14 :  21:55:36  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Soundbrigade: Ja. Pix: Jag håller med om att katodavkopplingen medför en inte helt lyckad tidskonstant, men det är bättre än den strömmotkoppling som annars blir följden (tycker jag) Den stora fördelen är att när signalen tenderar att öka utanför gallerområdet ökas även spänningen över katodmoståndet dvs mer negativ gallerförspänning vilket medför att mindre anodströmändringar sker och förstärkaren jobbar mer i Klass-A. Vid fixed bias dvs Klass-AB2-kör inträder gallerström om gallerutrymmet överskides av signalens topp-topp spänning och det brukar inte spela så bra.(Klass-B)

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com


Edited by - Erik Andersson on 2012/12/14 21:59:23
Go to Top of Page

silwerfeldt
Member

82 Posts

Posted - 2012/12/15 :  00:05:24  Show Profile Send silwerfeldt a Private Message
Härligt med så otroligt mycket informativa och raka svar.

Skall öppna den imorgon och ta bra bilder och ladda upp dem.
Har inga problem att försöka själv med lite hjälp av er att ställa in bias. Har försökt att hitta kopplings schema på en cta 504 men har inte hittat någon...

Hittade till CTA 505:

http://www.amplimos.it/images/copland-cta-505-power-amplifier-service-manual.pdf

Vet inte om det är samma konstruktion men som sagt jag öppnar och tar bilder inuti imorgon (hoppas jag!)

De 6550c rören som sitter i håller nog ett tag till men jag vet med mig själv att jag gärna skulle ge denna förstärkare en chans med gamla rör... Hade varit kul med Tung-Sol eller GE 6550 (alltså gamla). Eller gör det störst skillnad att byta ingångsrören/ fasdelare ?

Har gamla Telefunken ecc83 rör på ingång så de små rören kommer bytas. 1 quad är matchade och det 5 röret är det äldsta röret och mäter lite bättre än de andra. Antar att jag inte behöver bias justera om jag endast byter dessa rör.


Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2012/12/15 :  01:40:54  Show Profile Send Bardis a Private Message
Bias på utgångsrören och layout vid utgångsrören ser lika ut. Men ingångsrör och fasdelare ser annorlunda ut.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

silwerfeldt
Member

82 Posts

Posted - 2012/12/15 :  23:47:55  Show Profile Send silwerfeldt a Private Message
Har inte hunnit med att öppna maskinen idag. Sjuka barn och inköp av gran o julklappar...

Här är en bild på en CTA 504 (dock inte min.. )



Antar att bias skruven är på de blå fyrkanterna mellan ecc83 och 6550 rören. Men var skall jag sätta min voltmeter någonstans?

Tack alla som hjälpt / hjälper mig
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2012/12/16 :  08:36:11  Show Profile Send pix a Private Message
Nu har vi ju inte schemat på CTA 504, men om vi utgår från CTA 401
(antagligen står det tryckt en del på kretskortet som kan vara till hjälp)
Det underlättar att ha en isolerad krokodilklämma på multimeterns minus-sladd (svarta)

Ställ in multimetern på DC-spänning
Punkten mellan R31 & R32 går till jord. Där ansluter du svart kabel (krokodilklämma)
Mät med röd kabel över R31 resp R32, och justera med P2 tills samma värde erhålls
Sedan gör du om samma sak men justerar P3 tills du får värdet 0,48V över R31 & R32

Justeringen skall göras när förstärkaren gått varm, en stund, och med en högtalare (eller annan last) på utgången

Eller så tar du med dig förstärkaren och kommer förbi här, så gör vi det tillsammans.
/Pix


"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2012/12/16 :  10:46:58  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Handen på hjärtat, är det verkligen meningen att en stackars i elektronik ej insatt kund skall behöva hålla på med detta.? Jag anser vissa tillverkare av rörförstärkare bör skärpa till sig.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2012/12/16 :  12:20:14  Show Profile Send pix a Private Message
Jag tycker du är off topic Erik
Vi diskuterar inte huruvuda auto-bias eller fixed bias är det bästa
Tråden handlar om att hjälpa Silwerfedt med den förstärkare han faktiskt har!
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2012/12/16 :  13:16:22  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Jo du har nog rätt, kunde bara inte låta bli. Tycker det är galet.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000