HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 hjälp vass diskant!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

emil
Member

586 Posts

Posted - 2003/02/06 :  12:28:09  Show Profile  Visit emil's Homepage Send emil a Private Message
hej!
jag har följande utrustning: Cambridge Audio Trac 1 cd spelare, Orelle DA-188 DA omvandlare, Försteg RC980BX, Slusteg NAD2100, signalkabel mellan DA och CD monster 550 kabel, signalkabel mellan för och slutsteg är en Tara Labs prism 11, Högtalarkabel Supra Ply 3,4
och högtalarna ett par Audio Pro black diamond.
mitt problem är att när jag spelar diskantrik musik känns det precis som att det slår över och blir för mycket av det goda annars är jag helnöjd men det är ändå irriterande när man inte kan spela all sorts musik. Själv har jag hört att tara labs kablar är väldigt ljusa i ljudet kan det vara den som spökar?! Tacksam för hjälp!

mvh Emil

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/02/06 :  12:39:16  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by emil

hej!
jag har följande utrustning: Cambridge Audio Trac 1 cd spelare, Orelle DA-188 DA omvandlare, Försteg RC980BX, Slusteg NAD2100, signalkabel mellan DA och CD monster 550 kabel, signalkabel mellan för och slutsteg är en Tara Labs prism 11, Högtalarkabel Supra Ply 3,4
och högtalarna ett par Audio Pro black diamond.
mitt problem är att när jag spelar diskantrik musik känns det precis som att det slår över och blir för mycket av det goda annars är jag helnöjd men det är ändå irriterande när man inte kan spela all sorts musik. Själv har jag hört att tara labs kablar är väldigt ljusa i ljudet kan det vara den som spökar?! Tacksam för hjälp!

mvh Emil



Det kan vara allt som spökar. Sådana delar som oftast åstadkommer de största ljudförändringarna är valet av högtalare och hur ditt lyssningsrums akustiska egenskaper är beskaffade. Kablage tenderar till att vara de som påverkar ljudet i minst grad av de komponenter du beskriver. Men även CD-spelare och förstärkare kan ge sådana ljud som du beskriver som störande, det är inte ovanligt. Eftersom troligen ingen har just din exakta apparatkombination är det svårt att uttala sig om det är just det eller det som orsakar dina problem. Själv skulle jag fokusera på rummet. Jag gissar på att du har ett sparsamt möblerat lyssningsrumoch högtalarna står ganska nära väggarna bredvid, stämmer det?

Kolla också om du tycker att det alltid är så, eller om det varierar mycket beroende på vilken skiva du spelar.

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

emil
Member

586 Posts

Posted - 2003/02/06 :  12:48:45  Show Profile  Visit emil's Homepage Send emil a Private Message
det varierar helt och hållet på vilken typ av musik jag spelar, lägger jag tex på dire straits låter det jätte bra men om jag skulle lägga på Metallica låter diskanten helt överbetonad och även mellanregistret känns väldigt framskjutet jämfört med övriga registret. slutsteget tror jag inte att det är för jag har även ett Linn steg som jag har provat och där blir det samma sak.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/02/06 :  12:52:27  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Den Taralab-kabeln jag har är ljus och lite tunn i klangen och jag har inte kunnat använda den då min anläggning dragit åt det ljusa hållet till.
Du kan ju börja med att låna hem några andra kablar och testa.
Råa oinspelade kablar låter dock ljust och vasst så det finns en risk att man kan få en felaktig uppfattning om man bara lånar hem för en kväll.
Jag har ägt Rotel RC870BX, generationen innan ditt försteg, och jag upplevde det försteget som ljust och vasst i klangen.
Det kan också hända att du behöver dämpa rummet lite också.
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2003/02/06 :  12:58:33  Show Profile Send Conan a Private Message
Jag skulle heller inte peka ut kablaget som troligaste anledningen till problemet, utan främst högtalarnas placering i ditt lyssningsrum. Ett par frågor bara:

* Har du alltid haft den diskantrika återgivningen eller har den uppkommit i samband med att du flyttat anläggningen?

* Tycker du att den hårda diskanten ligger "överlagrad" hela inspelningen eller framträder den mest på transientrika ljud som t.ex. sibilanter (s-ljud, sj-ljud o.dyl.)?

Lycka till!

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/02/06 :  12:59:10  Show Profile Send Flint a Private Message
Både Rotel och Nad är som jag ser det leksaker.
Prova med att byta förstärkare.
Börja med att kasta ut Naden.
Go to Top of Page

emil
Member

586 Posts

Posted - 2003/02/06 :  13:05:10  Show Profile  Visit emil's Homepage Send emil a Private Message
för hade jag anläggningen placerad längs långsidan på rummet med mina soffor mittemot och en stor matta framför och då hade jag inte alls samma problem, men sedan tantan flyttade tänkte jag att nu är det fritt fram och ha stereon var man vill därför placerade jag dem längs kortsidan på rummet spelandes ut i rummetmen det låter inte som för, basen har blivit bättre eftersom jag kan ha högtalarna placerade längre ut från väggen men övriga register har blivit sämre.
tilläggas ska att jag även har ett Linn LK100 stående och med det steget har jag samma problem.

leksaker för vissa kan vara bra saker för andra.
Go to Top of Page

Frux
Member

183 Posts

Posted - 2003/02/06 :  13:30:26  Show Profile Send Frux a Private Message
Jag hade mina högtalare längs långsidan i mitt (väldigt) avlånga rum innan, och det lät mycket mörkare och rundare än nu när jag har dem på kortsidan. För och nackdelar med båda uppställningarna tycker jag.
Go to Top of Page

must
Member

98 Posts

Posted - 2003/02/06 :  13:45:24  Show Profile Send must a Private Message
quote:
Originally posted by Flint

Både Rotel och Nad är som jag ser det leksaker.
Prova med att byta förstärkare.
Börja med att kasta ut Naden.



Det där var väl ganska onödigt. Kan du backa upp det där också?

Det där med vass diskant tycker jag att man hör på varenda high-end anäggning med rak frekvensgång och låg distortion. Jag tror att man får acceptera att det kommer från källmaterialet, och vill man ha något som låter bra på alla typer av CD skivor så får man nog fundera på att köpa någonting som färgar ljudet en aning. Inget fel i det.
Dire Straits låter avsevärt mycket bättre än Metallica på min anläggning också.

Sen kan jag tillägga att jag tror nog att du kan få större effekt av att flytta runt en kudde i soffan där du sitter och lyssnar än vad du får om du byter kablar.
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2003/02/06 :  13:46:17  Show Profile Send Conan a Private Message
Jamen, där har vi det ju! Dina högtalare har troligen hamnat för nära sidoväggarna i.o.m. den nya placeringen och detta gör att du fått problem med tidiga reflexer. Antingen flyttar du tillbaka grejorna till den gamla positionen vid långsidan och skaffar en parametrisk equalizer mellan för- och slutsteg (sök på "Behringer" här på fourmet) för att kompensera för basresonanserna, eller så behåller du högtalarna där de står idag och dämpar sidoväggarna kraftigt samt lägger på en heltäckningsmatta på golvet!

För övrigt tycker jag din anläggning verkar vara rätt välkomponenrad.

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

emil
Member

586 Posts

Posted - 2003/02/06 :  13:52:31  Show Profile  Visit emil's Homepage Send emil a Private Message
jag tror jag ska labba lite med mattor framför högtalarna och se hur det blir nu är det cirka 2 meter till mattan som ligger framför, kanske till och med ska lägga dem ända framme vid högtalarna.
Go to Top of Page

emil
Member

586 Posts

Posted - 2003/02/06 :  13:54:30  Show Profile  Visit emil's Homepage Send emil a Private Message
kan det hjälpa om man ställer högtalarna längre in mot varandra istället för att ha dem nära sido väggarna.
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/02/06 :  13:55:28  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Pröva att sätta upp någonting mjukt på sidoväggarna i höjd med diskanten. En mindre matta eller ett täcke kan du prova med.
Fungerar det får du jaga efter något snyggare .

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/02/06 :  14:00:07  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
quote:
Originally posted by Flint

Både Rotel och Nad är som jag ser det leksaker.
Prova med att byta förstärkare.
Börja med att kasta ut Naden.



Tagga ner nu Flint!!!!!!!

Jag har uppfattat dig som en kunnig person med en hel del värdefulla åsikter i en rad olika sammanhang/frågor! Men de senaste dagarna tycker jag att du har varit lite väl "syrlig" i flera trådar!
Slappa av lite, så blir stämmningen trevligare!

Inte något illa menat !

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/02/06 :  14:02:07  Show Profile Send brumel a Private Message
Tjenare Emil. Visst var det du som tänkte köpa mitt Linn slutsteg. Har du slutat av det eller?
Hör av dig snarast!

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/02/06 :  14:02:58  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Både Rotel och Nad är som jag ser det leksaker.
------------------------------------------------

yeye och vissa kör skoda som bil och vissa kör ferrari!

yeye och vissa kör krell och vissa kör nad & rotel!

Total IQ befriat sagt!


Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2003/02/06 :  14:04:06  Show Profile Send Conan a Private Message
Det kan fungera att:

1. Dämpa sidoväggen (t.ex. tjocka täcken funkar bra som trial-and error).
2. Flytta in högtalarna från väggen.
3. Vinkla in högtalarna mot lyssningsplatsen. Du bör försöka med en invinkling i alla fall så att dom "skjuter" direkt mot dig, men prova även att ha dem ännu mer invinklade så att "skärningspunkten" hamnar framför din lyssnngsposition.

Lycka till!


Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/02/06 :  14:50:51  Show Profile Send Flint a Private Message
SZR
Du har rätt att jag har varit lite grinig.
Likväl står jag för det jag tycker.
Det kanske är just för att man inte är
nybörjare i ämnet som gör att man är lite
spydig ibland.

Must
Om varenda highendanläggning låter vasst så anser jag
att den/dom inte är highend. Förmodar att du menar
highend transistor. Rörprylar även i lowend låter
sällan vasst. Även EA-grejor klarar det med råge.
Go to Top of Page

emil
Member

586 Posts

Posted - 2003/02/06 :  15:19:52  Show Profile  Visit emil's Homepage Send emil a Private Message
För mig handlar det om pengar, hade jag tjänat mer pengar så hade jag säkerligen haft en grymmare anläggning men för pengarna som jag har lagt ut måste jag säga att den spelar mycket bra, förutom min vassa diskant men jag ska trixa lite mer med placeringen och byta ut signalkabeln mot en van den hul kolfiberkabel har nämligen hört att de ska vara lite återhållna i diskanten.
Att säga åt någon att det är leksaker tycker jag är väldigt taskigt sagt, du vet inte om den personen som du säger det till har slavat i två månader för att få pengar över till att köpa just det här slutsteget eller någon annan pryl, och är stolt när han kopplar in det till sin anläggning.

mvh Emil
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/02/06 :  16:16:35  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message

Du har ingen anledning att förklara dig Emil.
Det är som sagts tidigare en bra anläggning du har.
Sådana påhopp som Flint kommer med är onödiga och bara ämnade
för att såra folk, och det säger mer om Flints personlighet än din anläggning.
Alla anläggningar kan dock behövas justeras till ljudmässigt, och dom problem du beskriver
kan uppkomma i alla anläggningar i vilka prisklasser som helst.
Det kan bero på många orsaker. Elektroniken kan vara ljus och om flera apparater samt kablar drar åt samma håll så kan det slå över och bli för mycket. Reflexer från väggar orsakar också ett aggressivt ljud.
Kolla trådarna om rumsdämpning. Det kan vara en väg och kostar inte mycket.
På bilden ser du en dämpbaffel med glasull som jag tillverkade när jag hade Snell E3-högtalare ihop med Rotel-elektronik. Allt drog åt det ljusa hållet till och det blev outhärdligt att lyssna på. Dock inte fel på grejorna i sig, dom fick många utmärkelser.
Men egenskaperna adderades och slutresultatet blev inte bra.
Dämpbafflarna tog bort reflexerna från väggarna samtidigt som diskanten dämpas mer än resten, vilket leder till ett mörkare och behagligare ljud.


"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

must
Member

98 Posts

Posted - 2003/02/06 :  16:53:06  Show Profile Send must a Private Message
Flint,

rörprylar färgar ljudet. Därför låter det lite mer förlåtande.

Vad jag var ute efter var att high-end ljud är väldigt transparent och avslöjande. Detta är inte bra på ett vis eftersom majoriteten av alla pop/rock CD tenderar att ligga åt det ljusa hållet.

Men jag tror att rumsakustiken är svaret på såna här problem.
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/02/06 :  17:44:36  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Skulle själv kolla placeringen först, prova annat kablage därefter och sist men inte minst, prova ett annat försteg. Roteln är en känd skrikare.

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/02/06 :  18:33:06  Show Profile Send ekman a Private Message
must

och transistorprylar färgar inte?
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/02/06 :  18:49:02  Show Profile Send brumel a Private Message
Taran är inte det minsta vass. Snarare rund och varm i klangen. Inte heller Supran. Orelle dacen däremot har visst ryckte om sig att vara lite vass. Men återigen vissa inspelningar är vassa och essiga i diskanten. det får man leva med.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Niklas L
Starting Member

3 Posts

Posted - 2003/02/06 :  18:50:18  Show Profile Send Niklas L a Private Message
Även jag har problem med en "vass" diskant. Jag är ingen expert utan köpte nyligen lite på måfå.

CD: Paganini
Förstärkare: Musical Fidelity A 3
Högtalare: Infinity Kappa 600
Kabel: Audioquest Diamond (tror jag)
Högtalarkabel: Supra Ply 3.4 S

Rummet är ganska stort (40 kvm; 3,3 m till taket) och inte särskilt möblerat.

Det låter som sagt vasst, hårt eller kantigt i diskanten. Det gäller inte alla skivor, utan endast vissa.

Tips, råd och förslag mottages tacksamt.

/Niklas
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/02/06 :  18:55:58  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Rummet... rummet!! Går att få till många olika sorts ljud genom att fixa till ditt rum. Testa lite och se vad som händer!!

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.86 sekunder. Snitz Forums 2000