HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Sat ihop med Contour 1.3 Se
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/02/06 :  16:55:05  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by n00b

Jag rekomenderar inte monk ....

Enligt mig så har den inte en chans mot 1.3se på någonting faktiskt. Jag tycker inte att dom ger tillräckligt med bas och inte i närheten av upplösning och röståtergivning.

men men ... allt är ju tycke och smak

//jonas


Hej Jonas!
Hm, Dynaudio 1.3SE ger inte heller speciellt lågfrekvent och baskapabel basåtergivning... Till det har de för liten luftmängdsförflyttningskapacitet.
Go to Top of Page

gurin
Member

196 Posts

Posted - 2003/02/06 :  16:55:48  Show Profile Send gurin a Private Message
Tack för svaret Knoppen.

Jo det känns inte så kul att koppla in fler ”prylar” i signalvägen. Det kostar ju en del också att köpa ett tillräckligt bra filter plus en signalkabel till. Blir det för dyrt sparar jag hellre pengarna och köper ett par fullregisterhögtalare.

Mvh/Gurin

Mina öron är mina mätinstrument.
Go to Top of Page

MaS
Member

423 Posts

Posted - 2003/02/06 :  19:19:05  Show Profile Send MaS a Private Message
Tack för alla förslag, men är lite förvånad över att det inte haglar in mer förslag på andra högtalare, det måste ju finnas mängder av stativare för 15-30 000 som låter ruggigt bra, hur är tex Sonus Faber.

Är den någon som hört Cadence?

MaS

I ain´t no nice guy after all.
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/02/06 :  19:20:30  Show Profile Send Larsho a Private Message
quote:
Originally posted by MaS

Tack för alla förslag, men är lite förvånad över att det inte haglar in mer förslag på andra högtalare, det måste ju finnas mängder av stativare för 15-30 000 som låter ruggigt bra, hur är tex Sonus Faber.

Är den någon som hört Cadence?

MaS



Fick höra av en dansk kille att SF/amplifix är jäkligt
bra ihop

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

MaS
Member

423 Posts

Posted - 2003/02/06 :  19:35:59  Show Profile Send MaS a Private Message
Och Med Sf menar du Larsho, Sonus Faber eller.

Danskar kan man lita på Tuborg å Gammeldanen har aldrig ljugit.

Plattan The Wall är inte så jävla tråkig den heller.

MaS


I ain´t no nice guy after all.
Go to Top of Page

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2003/02/06 :  19:52:56  Show Profile Send HPW a Private Message
Jag kan bara hålla med om strömmen av positiva kommentarer runt 1.3 se. Jag ca 20 kvadrat lyssningsrum och riktiga djupbasen klarar den inte av till grannarnas stora glädje. Men annars så tycker jag att den har bra perspektiv ljudet släpper från högtalarna och framförallt så låter den väldigt rent ex vis så märker man inte hur högt man spelar förren man försöker prata med kompisen, man måste skrika. Dom är effekthungriga och ska man ha ut det mesta av den så bör den paras med rätt omgivning. Dom ska ut minst 1 meter från bakre vägg annars blir det fetbas. Röster låter fantastiskt men dom klarar den mesta musiken tycker jag. Jag har lyssnat på Mårten Design deras lite större golvmodell kanske inte i senaste utförande dom är snabba men vid den demon lyssnade man mer på detaljer än på helhet.

Rundgång & Omgång
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2003/02/06 :  20:11:30  Show Profile Send Conan a Private Message
gurin,

Jag har inte delat aktivt utan nöjde mig med att stoppa in den medföljande skumgummipluggen i basreflexporten samt att omplacera 1.3:orna längre ut i rummet. Utan portens bidra faller frekvensresponsen ganska snabbt under 100Hz och det är även där Infinity Subben tar vid. I mitt tycker har det fungerat fint och basen är väldigt väl integrerad i ljudet från sidohögtalarna. Håller av flera anledningar (lägre dist, mer kontrollerad basrespons) med Knoppen att det bästa faktiskt vore att dela aktivt mellan för och slutsteg, men eftersom jag använder en integrerad stärkare så är det inte möjligt för min del.

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/02/06 :  20:18:42  Show Profile Send David A a Private Message
Liksom många andra här är jag oxå ägare till 1.3se, har absolut inget att klaga på till det priset. Har använt dom i olika rum från 20kvm upp till mitt nuvarande på 48kvm. Nu kör jag dom visserligen med delning och sub, men även utan är man förvånad hur pass bra dom fyller upp lyssningsrummet. Tycker att man kan spela precis allt på dom utan problem. Det var mycket därför jag föll för dom. Trots hög upplösning så besitter dom en rent honugslen klang som får just röstregistret att låta magiskt. Som tidigare nämt kräver dom dock mycket effekt. Med delning kan dom spela helt ofattbart högt. Enda begräsningarna verkar ligga i konutslag, men även utan delning spelar dom högre än någon annan högtalare jag hört i den storleksklassen.
Finns ju även en uppsjö av dom begagnad, och vill du ha ett par i rosewood kan du höra av dig till mig då jag är i uppgraderingstankar.
Go to Top of Page

MaS
Member

423 Posts

Posted - 2003/02/06 :  20:41:32  Show Profile Send MaS a Private Message
Tja David A


Var bor en Herre som du, kanske kunde få en provlyssning.

MaS

I ain´t no nice guy after all.
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/02/06 :  21:01:31  Show Profile Send Larsho a Private Message
quote:
Originally posted by MaS

Och Med Sf menar du Larsho, Sonus Faber eller.

Danskar kan man lita på Tuborg å Gammeldanen har aldrig ljugit.

Plattan The Wall är inte så jävla tråkig den heller.

MaS





Japp Sonus Faber Concerto

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

MaS
Member

423 Posts

Posted - 2003/02/06 :  21:03:53  Show Profile Send MaS a Private Message
Jag är nog helt urblåst, hittat Sonus hemsida men jag får ingen koll på den,, satan man börjar bli gammal å tröög.

Mas

I ain´t no nice guy after all.
Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2003/02/06 :  21:11:28  Show Profile Send Anton a Private Message
Ingen fara MaS, Sonus Fabers hemsida är bland de sämsta som jag har stött på!
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/02/06 :  21:29:25  Show Profile Send Larsho a Private Message
quote:
Originally posted by Anton

Ingen fara MaS, Sonus Fabers hemsida är bland de sämsta som jag har stött på!



Nej då, det är den sämsta !!!!!

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/02/06 :  21:31:23  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
På detta svarar Jag IKKKKKKKEEEEEEEEE

Man måste ju kunna lyssna på all sorts musik och trivas med detta, skall man bara lyssna på bra inspelningar, då blir det ju gärna så att man gillar bra ljud ej bra musik.



Njaa...då snackar vi ju inte HIFI längre, för där skall allt återges som det är inspelat. Men jag kan nog ge lite tips på högtalare som är lite lagom rosa och trevligt avrullade i diskanten om du vill

Monk är definitivt inte bassvaga och har en otroligt "ärlig" ljudkaraktär...passar inte alla dock.
MONK + SAT är en killerkombination som fler bör utforska.

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/02/06 :  22:48:57  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
Hallå, tänkte bara säga att jag håller med Björn-Ola om att Qln Signature är en väldigt bra högtalare! Åtminstone den de har på radiolagret, den senaste Signature 2, är tyvärr inte lika bra.

Håller även med Knoppen, testa Amphion Argon2, en väldigt fin högtalare enligt de jag vet har lyssnat på den! Själv har jag bara hört deras två större golvstående modeller: Creon & Xenon. Xenon är min favorit av dem och i den sitter samma diskant och mellanregister som i Argon2.

Lycka till!

//Jakob


Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/02/06 :  22:50:53  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
Mårten Design Monk gillar däremot inte vidare mycket. Då jag jämförde dem med mina egna AE109 var de verkligen INTE värda de 11000kronorna mer. De lät iofs inte direkt dåligt, men mina AE109 för 5000kr lät lika bra.

//Jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/02/06 :  23:09:25  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Monkarna gjorde såpass bra ifrån sig på CESmässan att dom trots ett
USApris på 3000 dollar ansågs vara prisvärda av en del hifijournalister. Positive Feedback ville ha med dom direkt för ett test. Med bra elektronik så gör dom bra ifrån sig.
Men om elektroniken inte gör bra ifrån sig så avslöjar Monkarna detta omedelbart. Och detta gäller även inspelningarna.
Med Monkarna snackar vi Hifi som inte alla tydligen gillar.
Och med tillräckligt bra kringutrustning, så går det att spela all slgs musik. Men om inspelningarna håller för dålig kvalitet så avslöjas detta av Monkarna också.
Varför acceptera taskiga inspelningar. Det finns massor av bra musik som är välinspelad. Inom alla musikstilar.

http://www.positive-feedback.com/previews.htm

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/02/06 :  23:16:36  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
quote:
Originally posted by Jorma

Monkarna gjorde såpass bra ifrån sig på CESmässan att dom trots ett
USApris på 3000 dollar ansågs vara prisvärda av en del hifijournalister. Positive Feedback ville ha med dom direkt för ett test. Med bra elektronik så gör dom bra ifrån sig.
Men om elektroniken inte gör bra ifrån sig så avslöjar Monkarna detta omedelbart. Och detta gäller även inspelningarna.
Med Monkarna snackar vi Hifi som inte alla tydligen gillar.
Och med tillräckligt bra kringutrustning, så går det att spela all slgs musik. Men om inspelningarna håller för dålig kvalitet så avslöjas detta av Monkarna också.

Varför acceptera taskiga inspelningar. Det finns massor av bra musik som är välinspelad. Inom alla musikstilar.

http://www.positive-feedback.com/previews.htm



Ahh, jo, jag gillade Monkarna jag med... Funderade på att köpa dem ändå tills jag jämförde dem med mina egna. Då tappade jag lusten helt.

//Jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/02/07 :  00:23:47  Show Profile Send Larsho a Private Message
quote:
Originally posted by Jorma

Monkarna gjorde såpass bra ifrån sig på CESmässan att dom trots ett
USApris på 3000 dollar ansågs vara prisvärda av en del hifijournalister. Positive Feedback ville ha med dom direkt för ett test. Med bra elektronik så gör dom bra ifrån sig.
Men om elektroniken inte gör bra ifrån sig så avslöjar Monkarna detta omedelbart. Och detta gäller även inspelningarna.
Med Monkarna snackar vi Hifi som inte alla tydligen gillar.
Och med tillräckligt bra kringutrustning, så går det att spela all slgs musik. Men om inspelningarna håller för dålig kvalitet så avslöjas detta av Monkarna också.
Varför acceptera taskiga inspelningar. Det finns massor av bra musik som är välinspelad. Inom alla musikstilar.

http://www.positive-feedback.com/previews.htm



Jorma !! vad anser du vara lämplig kringutrustning till Monkarna

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/02/07 :  00:29:30  Show Profile Send n00b a Private Message
quote:
Originally posted by Knoppen

quote:
Originally posted by n00b

Jag rekomenderar inte monk ....

Enligt mig så har den inte en chans mot 1.3se på någonting faktiskt. Jag tycker inte att dom ger tillräckligt med bas och inte i närheten av upplösning och röståtergivning.

men men ... allt är ju tycke och smak

//jonas


Hej Jonas!
Hm, Dynaudio 1.3SE ger inte heller speciellt lågfrekvent och baskapabel basåtergivning... Till det har de för liten luftmängdsförflyttningskapacitet.



Neeee såklart.....

Jämför man med ditt system så är jag ju tokkörd =))

Men mot monk så är det inte ens lite tvivel, iaf inte för mig =)))

Men helt klart 1.3se är inte baskapabel ens lite om man jämför med "riktiga" (eller med basmoduler) golvare....

Hade jag haft lite mera stålar så hade det helt klart blivit samma högtalare som du har fast med andra basmoduler typ y-2

//jonas

Mer effekt åt folket!!!

Edited by - n00b on 2003/02/07 00:34:24
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/02/07 :  01:06:29  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Originally posted by Larsho

quote:
Originally posted by Jorma

Monkarna gjorde såpass bra ifrån sig på CESmässan att dom trots ett
USApris på 3000 dollar ansågs vara prisvärda av en del hifijournalister. Positive Feedback ville ha med dom direkt för ett test. Med bra elektronik så gör dom bra ifrån sig.
Men om elektroniken inte gör bra ifrån sig så avslöjar Monkarna detta omedelbart. Och detta gäller även inspelningarna.
Med Monkarna snackar vi Hifi som inte alla tydligen gillar.
Och med tillräckligt bra kringutrustning, så går det att spela all slgs musik. Men om inspelningarna håller för dålig kvalitet så avslöjas detta av Monkarna också.
Varför acceptera taskiga inspelningar. Det finns massor av bra musik som är välinspelad. Inom alla musikstilar.

http://www.positive-feedback.com/previews.htm



Jorma !! vad anser du vara lämplig kringutrustning till Monkarna



I USA spelades dom med E.A.R. 899. En integrerad rörförstärkare som gick mycket fint ihop med monkarna. Cdspelare var en modifierad Sony.
Och jag har hört dom spela snyggt med Amplifix, CDfix.
Kabelvalet är också viktigt.
Ear 899 var den som jag föredrog, men den är lite dyrare än en Amplifix. Ju bättre grejer desto bättre gör dom ifrån sig.
Detta gäller förstås dom flesta högtalare, men Monkarna kan vara mycket kräsna om man kopplar ihop dom med alltför dåliga grejer.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

x2000
Member

411 Posts

Posted - 2003/02/07 :  07:29:10  Show Profile Send x2000 a Private Message
hi

varför har ingen nämnt revel m20
som lär vara en väldigt kompetent högtalare
speciellt nu när Bestsound/sthlm säljer dem för 20k
har inte markku sat/revel-combo?

mvh
thomas
Go to Top of Page

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2003/02/07 :  15:26:28  Show Profile Send Jerry_E a Private Message
En del intressanta inlägg vad gäller högtalare. Efter som jag i en framtid tänker byta ut mina egna (Heybrook Sextett), passar jag på att läsa så mycket jag kan om dylika. Låna gärna ett öra åt Kremona, stativare, priset är visserligen skamligt dyrt: 30 000 plus stativ för ytterligare fem. Men de låter onekligen bra, även om det fanns någonting som jag inte riktigt gillade, kommer bara inte underfund med vad. Kanske någon annan på forumet har lyssnat till dessa högtalare och kan säga vad det är. Kanske är det bara så att de behöver spelas in. Kan man tänka sig en större högtalare kanske Sonus Grand Piano kan vara någonting. Lyssnade på denna uppställning hos Anders på Hi-Stället Göteborg. Förstärkaren var vid detta tillfälle Roksan Kaspian. Ingen tvekan om att det lät otroligt bra, men det var ju just det, de är golvare, och i mitt tycke inte helt snygga. Sedan finns ju Dynavector, smala men stiliga golvare mellan 7- 36000.
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2003/02/07 :  15:37:52  Show Profile Send markku a Private Message
quote:
Originally posted by x2000


har inte markku sat/revel-combo?

mvh
thomas



Joda, Thomas, dom har jag fortfarande och har inte bråttom att byta dom ut heller (snacka om tid för lyssning/pengar)

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/02/07 :  21:04:48  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
Enligt mig så har den inte en chans mot 1.3se på någonting faktiskt. Jag tycker inte att dom ger tillräckligt med bas och inte i närheten av upplösning och röståtergivning

Nej T&P elementen är ju kända för att vara ganska dåliga på att hantera röster..

Det var inte den Taiwanesiska kopian MANK du lyssnade på

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000