HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tips sökes!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mace JR
Member

71 Posts

Posted - 2003/02/05 :  01:33:31  Show Profile Send Mace JR a Private Message
Jag köpte på mig en massa banankontakter i god tro att dem gick att använda även in i förstärkaren, men icke! Så min fråga är vad det finns för alternativ för mig. Hålet för att föra in kabeln till skruvterminalen är 5mm brett och skruven 2mm.

Finns det några gafflar man kan få tag på tro som är så små?

Ps. skulle någon sitta på ett gäng kan jag gladeligen byta mina 10 bananer Ds.

Edited by - Mace JR on 2003/02/05 01:35:27

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/02/05 :  11:17:15  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
kör vanlig skalad kabel istället. du har väl ändå inte gått & köpt jättedyra bananer, eller? vad har du för högtalare & förstärkare? bananerna du köpte skulle du ha främst av bekvämlighetsskäl eller?

//Jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

Mace JR
Member

71 Posts

Posted - 2003/02/05 :  12:37:27  Show Profile Send Mace JR a Private Message
Ja, mest av bekvämlighetsskäl, men kontaktytan blir väl också bättre?! Som kablarna sitter fast nu så ser det ut som det är ett gäng som inte har kontakt, men jag har som ni märker ingen kunskap what so ever i detta... Tacka vet jag datorer :D
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/02/05 :  13:37:44  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
om kontaktytan blir bättre eller sämre beror nog mycket på själva kontakterna. kan du inte få in alla trådar/kardeler i förstärkarens kontakter? hur tjock kabel har du egentligen? jag brukar bara snurra runt kardelerna litegrand, så att änden blir mera kilformad... sedan trycker jag in den i kontakten & skruvar åt som fan. kör bananer in i högtalarna bara, så har du dem någonstans... om du nu hemskt gärna vill ha specialkontakter...

jag har "naken" kabel själv, men har en kompis som gjort som du. (han gjorde det framförallt för att det inte funkade så bra med naken kabel till högtalaranslutningarna på hans sugden förstärkare )

det finns SMÅ gafflar, men då är det nog snarare kabelskor än sådana kontakter som man skruvar/löder fast.

//Jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

Mace JR
Member

71 Posts

Posted - 2003/02/05 :  14:38:58  Show Profile Send Mace JR a Private Message
Oki, tack! Jag gör som du...
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/02/05 :  15:38:45  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by Jakob_S

om kontaktytan blir bättre eller sämre beror nog mycket på själva kontakterna. kan du inte få in alla trådar/kardeler i förstärkarens kontakter? hur tjock kabel har du egentligen? jag brukar bara snurra runt kardelerna litegrand, så att änden blir mera kilformad... sedan trycker jag in den i kontakten & skruvar åt som fan. kör bananer in i högtalarna bara, så har du dem någonstans... om du nu hemskt gärna vill ha specialkontakter...

jag har "naken" kabel själv, men har en kompis som gjort som du. (han gjorde det framförallt för att det inte funkade så bra med naken kabel till högtalaranslutningarna på hans sugden förstärkare )

det finns SMÅ gafflar, men då är det nog snarare kabelskor än sådana kontakter som man skruvar/löder fast.

//Jakob



Att terminera kabel som det heter när man sätter på kontakter görs för att minska oxidationen. En kabel som sätts fast utan kontakter emellan kan vid kontakt tillfället, mycket väl vara bättre, men efter en tid så har oxidationen gjort så att den blivit sämre. MvhKristofer
Go to Top of Page

marcus
Ej medlem längre

344 Posts

Posted - 2003/02/05 :  16:50:40  Show Profile Send marcus a Private Message
Förutom koppar-kablar med tenn-plätering som Supra som inte oxiderar.

Edited by - marcus on 2003/02/05 16:52:39
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/02/05 :  17:06:30  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by marcus

Förutom koppar-kablar med tenn-plätering som Supra som inte oxiderar.



Ja visst, jag använder själv också Supra. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2003/02/05 :  17:16:18  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:
Originally posted by Mace JR

Ja, mest av bekvämlighetsskäl, men kontaktytan blir väl också bättre?! Som kablarna sitter fast nu så ser det ut som det är ett gäng som inte har kontakt, men jag har som ni märker ingen kunskap what so ever i detta... Tacka vet jag datorer :D



Kontaktytan borde bli sämre med bananer. Banankontakter blir ju "fjäderbelastade" när man trycker in dem i terminalen.
Det som ligger i kontakt är ju nästan bara dessa små metall "pinnar" som är fjädrande. Då borde gafflar vara ett mkt bättre val om man är ute efter stor kontaktyta...
Go to Top of Page

Jan-Erik
Starting Member

35 Posts

Posted - 2003/02/05 :  17:30:16  Show Profile Send Jan-Erik a Private Message
Det går väll o löda fast kabeln också? Känner en som lött fast de flesta kontakter just för att få bästa kontaktyta
Problemet kommer ju i-och-för-sig bli att varje gång man ska ut med sladden så måste lödkolven fram, men det kvittar väll så länge det blir bästa kontaktyta, eller??
Go to Top of Page

Mace JR
Member

71 Posts

Posted - 2003/02/05 :  17:58:55  Show Profile Send Mace JR a Private Message
Tack, men jag avstår nog från lödning! :D

Får ge bort mina överblivna bananer till nån av mina fattiga kursare

Edited by - Mace JR on 2003/02/05 18:01:02
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/02/05 :  19:02:27  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
quote:
Originally posted by whiskyman

quote:
Originally posted by Jakob_S

om kontaktytan blir bättre eller sämre beror nog mycket på själva kontakterna. kan du inte få in alla trådar/kardeler i förstärkarens kontakter? hur tjock kabel har du egentligen? jag brukar bara snurra runt kardelerna litegrand, så att änden blir mera kilformad... sedan trycker jag in den i kontakten & skruvar åt som fan. kör bananer in i högtalarna bara, så har du dem någonstans... om du nu hemskt gärna vill ha specialkontakter...

jag har "naken" kabel själv, men har en kompis som gjort som du. (han gjorde det framförallt för att det inte funkade så bra med naken kabel till högtalaranslutningarna på hans sugden förstärkare )

det finns SMÅ gafflar, men då är det nog snarare kabelskor än sådana kontakter som man skruvar/löder fast.

//Jakob



Att terminera kabel som det heter när man sätter på kontakter görs för att minska oxidationen. En kabel som sätts fast utan kontakter emellan kan vid kontakt tillfället, mycket väl vara bättre, men efter en tid så har oxidationen gjort så att den blivit sämre. MvhKristofer



Ja, det har du ju såklart rätt i! Alltid glömmer man något...

//Jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000