HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dåligt ljud i hörlurar med Nad c320?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ghostrider
Starting Member

16 Posts

Posted - 2003/01/17 :  17:29:46  Show Profile Send ghostrider a Private Message
Köpte en Nad c320 idag och kopplade in och är helnöjd med ljudet, men när jag kopplade in mina hörlurar Philips HP890 så blev det inget bra ljud i dem. Vad är felet? eller skall det vara så?

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2003/01/17 :  17:35:01  Show Profile Send Anton a Private Message
Det beror väl helt enkelt på att hörlursförstärkaren i NAD:en inte är den bästa!
När jag lyssnade på hörlurar med min gamla C340 så lät det bättre än med min bärbara cd-spelare, men det lät inte vidare bra för det, vasst och hårt.
Vad har du använt till dina lurar förut?

Edited by - Anton on 2003/01/17 17:39:09
Go to Top of Page

ghostrider
Starting Member

16 Posts

Posted - 2003/01/17 :  17:54:26  Show Profile Send ghostrider a Private Message
Jag har både köpt NAD:en och hörlurarna precis så jag har inte använt dem till något annat.
Jag tycker det låter väldigt lågt och dovt i NAD:en.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2003/01/17 :  19:02:49  Show Profile Send n/a a Private Message
Jag hade en C350 förut. Lyssnad med lurar via den ett tag.
Det lät inte vackert!
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2003/01/17 :  19:47:39  Show Profile Send sopwith a Private Message
Hej

Njää, håller inte riktigt med, det är nog en missuppfattning att man har en separat hörlursförstärkare i sin stärkare bara för att den har ett urtag för lurar, "oftast" tappar man signalen direkt från slutsteget via motstånd för att få ner nivån till hörlursuttaget, mao kvalisorten på signalen är likadan som den man matar sina högtalare med och det ljudet tycker man ju är fantastiskt, eller hur....., dock kan det nog spöka med impedansanpassningen och kanske inte så bra lurar (prova att vrida lite på de små rattarna bass o treble),
jag vet, det tar emot...men testa ändå..

mvh
Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2003/01/17 :  19:56:00  Show Profile Send Anton a Private Message
Nja, mina hörlurar var det då inget fel på (sennheiser HD 570) men varför det låter så dåligt kan nog ha att göra med att hörlurar (mina iaf.) är betydligt mer högupplösta än högtalarna och skoningslöst avslöjar förstärkarens brister och tillkortakommanden.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2003/01/17 :  20:52:08  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:
Originally posted by sopwith

Hej

Njää, håller inte riktigt med, det är nog en missuppfattning att man har en separat hörlursförstärkare i sin stärkare bara för att den har ett urtag för lurar, "oftast" tappar man signalen direkt från slutsteget via motstånd för att få ner nivån till hörlursuttaget, mao kvalisorten på signalen är likadan som den man matar sina högtalare med och det ljudet tycker man ju är fantastiskt, eller hur....., dock kan det nog spöka med impedansanpassningen och kanske inte så bra lurar (prova att vrida lite på de små rattarna bass o treble),
jag vet, det tar emot...men testa ändå..

mvh



Ett stort motstånd i signalvägen är inte det optimala precis.
Go to Top of Page

luminous
Member

252 Posts

Posted - 2003/01/17 :  21:01:56  Show Profile Send luminous a Private Message
Jag skulle gissa på att härlurarna inte är ordentligt inspelade än! Gör stor skillnad.

MVH | Life's too short for bad sound
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/01/17 :  22:35:14  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
"Vad är felet? eller skall det vara så?"

Japp, det ska vara så!

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/01/17 :  22:36:41  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
"Jag skulle gissa på att härlurarna inte är ordentligt inspelade än! Gör stor skillnad."

Å andra sidan köptes ju förstärkaren samtidigt, så den är väl inte heller inspelad?!

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

macke
Member

161 Posts

Posted - 2003/01/18 :  10:57:27  Show Profile Send macke a Private Message
Har spelat många hundra timmar med min Nad c350 och Philips hp890 (dock inte alltid tillsammans) och det låter inte särskilt bra.
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2003/01/18 :  11:06:04  Show Profile Send oliver a Private Message
Brukade köra mina lurar direkt på högtalar utgången det funkade bra man fick bara komma i håg volym kontrollen så den inte stod på för högt när man körde igång.Köp en tele hona och lite högtalar kabel och gör en övergång bus enkelt men som sagt glöm aldrig det där med volymen innan lyssningen.

Skeptiker
Go to Top of Page

Tank
Member

520 Posts

Posted - 2003/01/18 :  11:30:36  Show Profile  Visit Tank's Homepage Send Tank a Private Message
Va? Nu hänger jag inte med riktigt... så det skulle låta dåligt med NAD:en? Då måste mina lurar (Sony MDR-605) vara gudomligt bra om de kan låta mycket bättre med dedikerad hörlursförstärkare.

Jag känner inte alls igen det där om att det skulle låta vasst, hårt, dovt eller lågt. Jag tycker det låter bra! Fast jag har inte provat med annat än till datorn och den bärbara cd-spelaren iofs. Men ändå?
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/01/18 :  15:55:09  Show Profile Send celef a Private Message
"Brukade köra mina lurar direkt på högtalar utgången det funkade bra man fick bara komma i håg volym kontrollen så den inte stod på för högt när man körde igång.Köp en tele hona och lite högtalar kabel och gör en övergång bus enkelt men som sagt glöm aldrig det där med volymen innan lyssningen."

Intressant, men man borde ju kunna sätta ihop en dämpsats (utav state-of-the-art motstånd såklart!) för att förhindra öronskador, eller...??

sound pollution
Go to Top of Page

widen76
Member

221 Posts

Posted - 2003/01/19 :  19:09:31  Show Profile Send widen76 a Private Message
Ghostrider, jag känner igen det. Har en välinspelad NAD C350 tillsammans med en NAD C521i CD-spelare. Hörlurar är 10-år gamla Sony CD550. Tillsammans med min gamla Sony TA-F420 förstärkare lät hörlurarna mycket bra, mjukt kraftfullt ljud med djup bas och luftig diskant. Väldigt behagligt ljud och hörlurarna kunde spela riktigt högt utan att låta illa. Kunde lyssna i timmar.

Med Nad-kombinationen är saken inte densamma. Hörlurarna låter ganska hårda, med ett mellanregister som låter vasst och påträngande. Att vrida ner diskanten hjälper, men då försvinner de få detaljer som ändå finns i det registret. Basen är inte lika djup och inte alls lika mjuk och gosig. Jag föredrar att dra ner volymen, vilket är synd. Ljudet är ganska platt och torrt och en separat EQ skulle behövas, därför låter hörlurarna bäst genom datorn med ett gäng MP3:or och EQ:n igång.

Kanske en separat hörlursförstärkare kan hjälpa?

/Marcus

Min utrustning: CD-spelare: NAD C521, Förstärkare: Hegel H100 SE, DAC:Hegel HD11, Högtalare: B&W 603 S3, Sub: B&W ASW610. Högtalarkablar: Supra Ply 3.5, Signalkablar: Harmonic Tech Truth-Link, Harmonic Tech Harmony-Link
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/01/19 :  19:22:04  Show Profile Send Anders47 a Private Message
quote:
Originally posted by widen76
Kanske en separat hörlursförstärkare kan hjälpa?



Det gör den säkert. Inläggen tyder rätt klart på att NADs hörlursuttag har dålig ljudkvalitet, vilket i och för sig inte är något ovanligt. Sådana är ofta uppbyggda med komponenter som kostar en tia eller två tillsammans.
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/02/03 :  20:03:07  Show Profile Send KennethS a Private Message
Tycker väl personligen att ingen vanlig förstäkare har nåt vettigt hölursljud. Skaffa en separat försträkare en MF X-CAN V2 tex. ligger runt 3.000:-.Den gamla modellen kan du få tag i för 1.300:-. Ruggigt bra den med.

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

Obizzz
Member

76 Posts

Posted - 2003/02/04 :  19:20:42  Show Profile Send Obizzz a Private Message
dåligt och dåligt min Nad C350 låter betydligt bättre än t ex datorn eller bärbar cd tycker inte alls att ljudet känns hårt eller ansträngt snarare ganska luftigt och skönt fast det är klart bättre kan det ju säkert låta men det låter definitivt inte dåligt...

Brukar sitta med dem i timmar och blir inte det minsta lyssningstrött...
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/02/05 :  16:39:34  Show Profile Send KennethS a Private Message
Skaffa ett par Sennheiser HD600 eller ett par Sony MDR-F1 samt en X-CAN V2 så ska du höra på grejer Obizz...

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

Obizzz
Member

76 Posts

Posted - 2003/02/05 :  19:08:34  Show Profile Send Obizzz a Private Message
ska göra det faktiskt men inte på ett bra tag har inte bara ett intresse :)
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/02/05 :  19:11:18  Show Profile Send KennethS a Private Message
klart, det kan jag hålla med dej om...Men när man väl äger detta så vill man inte köra genom den vanliga integrerade igen....

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.84 sekunder. Snitz Forums 2000