HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ställa in nåltryck etc.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Brosk
Member

426 Posts

Posted - 2003/02/05 :  00:42:10  Show Profile Send Brosk a Private Message
Jag har just skaffat en OM20 till min Systemdek IIX-900 med Rega 250-arm. Nålvåg finns inte att köpa och motvikten är inte graderad. Jag får den i jämvikt men sen då
Ngn som har lite praktiska tips om hur man ställer in en skivspelare någotsånär mellan tummen och pekfingret.

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/02/05 :  01:02:36  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Jag råkar ha en IIXE900 så det lär inte vara någon större skillnad. Om jag minns rätt innebär en vridning av motvikten ett halvt varv ett gram. Det fanns en manual på Regas hemsida där detta står, jag är inte absolut säker.
Jag var i samma position som du från början och ställde in genom hörseln, och kom nära det rekommenderade värdet. Ta en skiva som du inte är rädd om. Börja lågt och öka nåltrycket tills den spårar bra.
Visst finns det nålvågar att köpa. Hade först Ortofons som är litet inexakt vid högre vikter, säg över 1.5 gram. Shures är bättre.
Om man skaffar uppgraderings-motvikt bör man ha en nålväg eftersom gradering då helt saknas.
Hifi News test record är också ett bra hjälpmedel och där finns ett litet häfte som förklarar det mesta om inställningar. Samt en protactor för positionering av pickup.

Go to Top of Page

Pipes
Member

591 Posts

Posted - 2003/02/05 :  03:01:00  Show Profile  Visit Pipes's Homepage Send Pipes a Private Message
Shures nålvåg finns hos vinylbutiken.

Moderator på http://www.vinylengine.com/
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2003/02/05 :  10:39:56  Show Profile Send joakim a Private Message
Hmmm ... jag fick med en nålvåg när jag köpte min Thoréns för 20 år sedan. Denna har jag naturligtvis förskingrat sedan länge.

Tycker att Shures var lite dyr med tanke på den enkla konstruktionen. Finns det verkligen ingen annan?
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2003/02/05 :  11:56:50  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Clearaudio har en men den är sjukligt dyr men säkert väldigt exakt
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/02/05 :  16:34:33  Show Profile Send B Peter a Private Message
Är det inte Shures nålvåg som tyvärr också råkar vara magnetisk? (!!)
Go to Top of Page

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2003/02/05 :  17:02:00  Show Profile Send Jadde a Private Message
Rega RB250: Ett halvt varv på motvikten motsvarar ett grams nåltryck.
Go to Top of Page

Brosk
Member

426 Posts

Posted - 2003/02/05 :  23:59:24  Show Profile Send Brosk a Private Message
Perfekt! Tackar
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000