HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Byte av högtalare till bas-lättare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2012/11/14 :  15:34:15  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
Jag spelar nu med Klipsch RF82 som jag använt sedan 2008. De har funkat bra tidigare men upplever dom på senare tid som alldeles för bastunga.

Jag letar efter nåt annat... kanske "baslättare" ljud, eller möjligtvis stramare i basen (det är inte alltid lätt hur man ska uttrycka sig om ljud).

Jag har inte mycket erfarenhet av lyssna runt i butiker. Men jag vill minnas Totem var väldigt alerta. Även Quad 12L som jag ägt tidigare skulle kunna vara ett alternativ igen.

Vad rekommenderar ni till mig?

Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2012/11/14 :  16:06:05  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message
Ngn resonansnod(mod?) i rummet? Hur nära står de bakvägg o sidovägg? Mäta upp rummet och ev flytta runt högtalarna?

Leta efter en högtalare som har flackare avrundning i basen och som är designad att stå nära bakvägg för att ge rätt basstöd och inte för mkt?
Allternativt någon högtalare som inte går så djupt i basen och därmed inte får i gång ngn resonans?
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2012/11/14 :  17:16:12  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Jag/vi lyssnade till Totem Mani-2 för ett tag sen och jag upplevde dom som väldigt murriga och basiga.
Men det är jag det.
Hur långt från bakväggen har du högtalarna idag?

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2012/11/14 :  18:40:12  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Sätt en strumpa i basporten. Om det dämpar för mycket, lägg in något i
porten som reducerar dess area tills lagom nivå uppnåtts. Flytta ut
dem från väggen. Flytta lyssningspositionen bort från bakväggen om du
sitter nära den.

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2012/11/14 :  20:50:20  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Klipsch bastunga ?
hmm.. måste vara något med din setup isof..

Följ Petters råd så tror jag det ordnar sig..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2012/11/15 :  10:21:22  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
Jag gjorde två förändringar idag: Dels tog jag bort grillerna på högtalarna, samt satt mig i sweetspot vilket jag inte gjort på ett år. Tycker nog att ljudet är bättre nu!

Kan ändå vara värt att testa din tips Petter!

Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design

Edited by - Silversurfaren on 2012/11/15 10:23:15
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000