Author |
Topic |
|
Silversurfaren
fd. headonist
1075 Posts |
Posted - 2012/11/14 : 15:34:15
|
Jag spelar nu med Klipsch RF82 som jag använt sedan 2008. De har funkat bra tidigare men upplever dom på senare tid som alldeles för bastunga.
Jag letar efter nåt annat... kanske "baslättare" ljud, eller möjligtvis stramare i basen (det är inte alltid lätt hur man ska uttrycka sig om ljud).
Jag har inte mycket erfarenhet av lyssna runt i butiker. Men jag vill minnas Totem var väldigt alerta. Även Quad 12L som jag ägt tidigare skulle kunna vara ett alternativ igen.
Vad rekommenderar ni till mig? |
Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design |
|
emanuelgbg
Member
743 Posts |
Posted - 2012/11/14 : 16:06:05
|
Ngn resonansnod(mod?) i rummet? Hur nära står de bakvägg o sidovägg? Mäta upp rummet och ev flytta runt högtalarna?
Leta efter en högtalare som har flackare avrundning i basen och som är designad att stå nära bakvägg för att ge rätt basstöd och inte för mkt? Allternativt någon högtalare som inte går så djupt i basen och därmed inte får i gång ngn resonans? |
|
|
räven
Member
3653 Posts |
Posted - 2012/11/14 : 17:16:12
|
Jag/vi lyssnade till Totem Mani-2 för ett tag sen och jag upplevde dom som väldigt murriga och basiga. Men det är jag det. Hur långt från bakväggen har du högtalarna idag? |
ombud för Intelligent Sound |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2012/11/14 : 18:40:12
|
Sätt en strumpa i basporten. Om det dämpar för mycket, lägg in något i porten som reducerar dess area tills lagom nivå uppnåtts. Flytta ut dem från väggen. Flytta lyssningspositionen bort från bakväggen om du sitter nära den. |
Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten... |
|
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2012/11/14 : 20:50:20
|
Klipsch bastunga ? hmm.. måste vara något med din setup isof..
Följ Petters råd så tror jag det ordnar sig.. |
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
|
|
Silversurfaren
fd. headonist
1075 Posts |
Posted - 2012/11/15 : 10:21:22
|
Jag gjorde två förändringar idag: Dels tog jag bort grillerna på högtalarna, samt satt mig i sweetspot vilket jag inte gjort på ett år. Tycker nog att ljudet är bättre nu!
Kan ändå vara värt att testa din tips Petter! |
Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design |
Edited by - Silversurfaren on 2012/11/15 10:23:15 |
|
|
|
Topic |
|