HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Förslag på rörförstärkare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/02/06 :  22:38:24  Show Profile Send mace a Private Message
quote:
Originally posted by Flint

Jag får privata mail från läsare som inte gillar att jag kritiserar EA. Vad är heligt med hans prylar? Har han lämnat det världsliga och blivit gud på något sätt. Av tio som höjer honom och hans grejor till skyarna kommer jag som en styck med kritik. Det kan väl ändå inte vara så farligt. Att jag har ett eget steg (egentligen flera) som har svårt att hitta jämförelseobjekt innebär inte att jag konkurrerar på något sätt. Jag säljer det inte och räknar heller inte med att göra det. Byggandet och konstruerandet är bara en skitkul hobby.



Hos oss får Du bo gratis en vecka eller två så länge du har med dig en TUNG resväska (akta dig i kontrollen på flygplatsen bara, för vi var tvugna att röntka om väskan och sedan öppna den, meeeen det var ju en Edison one(?) preamp i väskan förstås)

Det är inte lätt att gå mot strömmen Själv har jag det lätt eftersom jag knappt har lyssnat på någon (1) röris ännu

Ha dé GOTT

Magnus

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/02/06 :  23:54:16  Show Profile Send mace a Private Message
Här är en till som inte är blygsam
http://www.affordablevalvecompany.com/

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/02/07 :  00:30:19  Show Profile Send Larsho a Private Message
quote:
Originally posted by mace

Här är en till som inte är blygsam
http://www.affordablevalvecompany.com/



Tycker bara det är tråkigt att en del skall klanka på Erik
Andersson, han förtjänar bättre än så, vet ingen annan som ställer
upp så för sina kunder, det är annat än OnOff och andra sunkaffärer

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/02/07 :  11:13:50  Show Profile Send mace a Private Message
quote:
Originally posted by Larsho

quote:
Originally posted by mace

Här är en till som inte är blygsam
http://www.affordablevalvecompany.com/



Tycker bara det är tråkigt att en del skall klanka på Erik
Andersson, han förtjänar bättre än så, vet ingen annan som ställer
upp så för sina kunder, det är annat än OnOff och andra sunkaffärer



Har aldrig träffat EA personligen. Jag talade i telefon med honom när jag var i Sverige för nåt år sedan, Han var hur trevlig som helst Bjöd in mig på kaffe & musik direkt.

Jag tror säkert att jag skulle vara i sjunde/åttonde himlen om jag fick lyssna på en eller flera av hans kreationer, MEN !!, Jag tycker att det är OK att säga att stärkare x.y eller z är bättre, dvs EA's är sämre.

Man kan även anse att det är lätt att sitta hemma o säga att min är BÄST, medans EA faktiskt lyckats sälja en hel del av sina kreationer och skaffa sig ett, vad jag kan utröna, väldigt gott renomé. Visst, MEEEEN det betyder ändå inte att 'min' är bättre i 'mina' öron, även om EA har lyckats sprida sina kreationer och sitt tänkande mkt mkt mer.

Hos mig spelar det ingen roll om Flint eller EA (eller Larsho, för den delen) kommer på besök, röda mattan rullas ut för båda(tre!?!)

(Hmm, vore kanske roligast om de kom samtidigt)


Vänliga hälsningar, Magnus

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Smulgeten
Member

162 Posts

Posted - 2003/02/07 :  17:58:35  Show Profile Send Smulgeten a Private Message
Man får tacka för alla synpunkter, det var intressant läsning. Jag skall nog ut och lyssna lite till innan jag bestämmer mig för vad jag vill ha. Sen får vi se. Det skulle vara kul att plocka ihop en lite mer antik anläggning med rör och ett par gamla carlssonhögtalare eller motsvarande. Vi får väl se...
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2003/02/07 :  19:10:20  Show Profile Send n/a a Private Message
Jag får ofta intrycket att folk tror att rör ger ett "gammalt" eller "antiktljud"...
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/02/07 :  22:33:22  Show Profile Send Larsho a Private Message
quote:
Originally posted by mace

quote:
Originally posted by Larsho

quote:
Originally posted by mace

Här är en till som inte är blygsam
http://www.affordablevalvecompany.com/



Tycker bara det är tråkigt att en del skall klanka på Erik
Andersson, han förtjänar bättre än så, vet ingen annan som ställer
upp så för sina kunder, det är annat än OnOff och andra sunkaffärer



Har aldrig träffat EA personligen. Jag talade i telefon med honom när jag var i Sverige för nåt år sedan, Han var hur trevlig som helst Bjöd in mig på kaffe & musik direkt.

Jag tror säkert att jag skulle vara i sjunde/åttonde himlen om jag fick lyssna på en eller flera av hans kreationer, MEN !!, Jag tycker att det är OK att säga att stärkare x.y eller z är bättre, dvs EA's är sämre.

Man kan även anse att det är lätt att sitta hemma o säga att min är BÄST, medans EA faktiskt lyckats sälja en hel del av sina kreationer och skaffa sig ett, vad jag kan utröna, väldigt gott renomé. Visst, MEEEEN det betyder ändå inte att 'min' är bättre i 'mina' öron, även om EA har lyckats sprida sina kreationer och sitt tänkande mkt mkt mer.

Hos mig spelar det ingen roll om Flint eller EA (eller Larsho, för den delen) kommer på besök, röda mattan rullas ut för båda(tre!?!)

(Hmm, vore kanske roligast om de kom samtidigt)


Vänliga hälsningar, Magnus



Det anser jag också, givetvis får man ha olika åsikter om EA:s produkter, alla kan inte gilla dem, men att göra personliga angrepp
på honom gillar jag inte, det är för låg nivå

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2003/02/07 :  23:46:28  Show Profile Send lennartj a Private Message
Ingen har nämnt Dynaco Mark III hittills.
De har utomordentliga transformatorer!
1987 övertalade jag Erik Andersson att bygga bästa möjliga förstärkare med dessa som grund åt mig. Allt som återanvändes var chassie, transformatorer, drossel och oktalsocklar. Resultatet blev mycket lyckat, och Erik publicerade en artikel om projektet i Musik och Ljudteknik nr. 4 1987 med mina förstärkare avbildade (fast med konstiga rör). Jag njuter av dem ännu, har bytt rör några gånger under årens lopp, bytt till RIFA multielektrolyt som Svalander tog fram, byggt in nätfilter mm. En kubmätning jag har låtit göra visar ett jämnt lutande plan, vilket är så bra man kan begära med transformatorkoppling, och bättre än många Edison-steg där "kuben" mer liknar en misshandlad bulle.
Uteffekt enligt denna mätning 23W (ren klass A) men de låter kraftfullare och betydligt bättre kontrollerade i basen än originalen, som enligt spec. skulle leverera 60 W i klass AB. Mellanregister och framför allt diskant har en helt annan klarhet än tidigare.
De spelar fullständigt skjortan av alla gamla Leak, Quad och annat som nämnts tidigare och även nyare doningar som Conrad Johnson MV55 är klart underlägsen i basen och i bästa fall likvärdig i högre register enligt mina öron.
Det finns en del hembyggda exemplar ute som kan vara värda att kolla, men det är svårt att veta om de är likvärdiga med mina originalbyggen.
Jag har hittills inte hittat något nytt för under 30.000 kr som är bättre ihop med mina Carlsson OA52-II.
Försteg utan tonkontroller har jag svårt att leva med (Carlsson har ingen falsk inbyggd "loudness") så mitt trogna Tandberg 3002 är svårt att överträffa när det gäller timing, mikrodynamik, musikaliskt driv mm. Audio Reserach SP9 och Conrad-Johnson MV10A är lite bättre men saknar ju tonkotroller, annars matchar de bra. Med enklare prylar försvinner för mycket musik på vägen. Mitt gamla Dynaco PAS-2 försteg (nästan omoddat) låter visserligen "mysigt" men har man bättre att jämföra med blir man förfärad över hur mycket man förlorar.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/02/08 :  00:41:43  Show Profile Send Larsho a Private Message
quote:
Originally posted by lennartj

Ingen har nämnt Dynaco Mark III hittills.
De har utomordentliga transformatorer!
1987 övertalade jag Erik Andersson att bygga bästa möjliga förstärkare med dessa som grund åt mig. Allt som återanvändes var chassie, transformatorer, drossel och oktalsocklar. Resultatet blev mycket lyckat, och Erik publicerade en artikel om projektet i Musik och Ljudteknik nr. 4 1987 med mina förstärkare avbildade (fast med konstiga rör). Jag njuter av dem ännu, har bytt rör några gånger under årens lopp, bytt till RIFA multielektrolyt som Svalander tog fram, byggt in nätfilter mm. En kubmätning jag har låtit göra visar ett jämnt lutande plan, vilket är så bra man kan begära med transformatorkoppling, och bättre än många Edison-steg där "kuben" mer liknar en misshandlad bulle.
Uteffekt enligt denna mätning 23W (ren klass A) men de låter kraftfullare och betydligt bättre kontrollerade i basen än originalen, som enligt spec. skulle leverera 60 W i klass AB. Mellanregister och framför allt diskant har en helt annan klarhet än tidigare.
De spelar fullständigt skjortan av alla gamla Leak, Quad och annat som nämnts tidigare och även nyare doningar som Conrad Johnson MV55 är klart underlägsen i basen och i bästa fall likvärdig i högre register enligt mina öron.
Det finns en del hembyggda exemplar ute som kan vara värda att kolla, men det är svårt att veta om de är likvärdiga med mina originalbyggen.
Jag har hittills inte hittat något nytt för under 30.000 kr som är bättre ihop med mina Carlsson OA52-II.
Försteg utan tonkontroller har jag svårt att leva med (Carlsson har ingen falsk inbyggd "loudness") så mitt trogna Tandberg 3002 är svårt att överträffa när det gäller timing, mikrodynamik, musikaliskt driv mm. Audio Reserach SP9 och Conrad-Johnson MV10A är lite bättre men saknar ju tonkotroller, annars matchar de bra. Med enklare prylar försvinner för mycket musik på vägen. Mitt gamla Dynaco PAS-2 försteg (nästan omoddat) låter visserligen "mysigt" men har man bättre att jämföra med blir man förfärad över hur mycket man förlorar.





Skulle vara trevligt att få lyssna på din Dynaco !!!

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/02/08 :  12:19:52  Show Profile Send mace a Private Message
quote:
Originally posted by chrille

Jag får ofta intrycket att folk tror att rör ger ett "gammalt" eller "antiktljud"...



Japp, man får skilja på person & maskin

Ha det BÄST.

Magnus

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000