HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Arken & Opalen Intryck,vad lät bäst osv osv.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2012/09/15 :  23:55:52  Show Profile Send FBK a Private Message
Skulle vara kul för oss som inte var med att få läsa alla möjliga intryck ifrån er som besökte mässorna, var det något som lät extra bra,kanske sämre,vad spelades för musik osv osv.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2012/09/16 :  17:47:22  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Jag tyckte det fanns mycket som lät bra i år. Jag fastnade för ljudtemas Meridianrigg. Sedan lät det, som vanligt, bra inne hos respons. O&G högtalarna (minns inte modellnamnet) tyckte jag var dom mest prisvärda. Kostade 59.000:- paret, ialla fall.

Roligaste upplevelse var när XTZ demonsterade sin rumskorrigering. Vi fick höra samma stycke med och utan korrigering. Efter att båda styckena spelats upp tillfrågades vi om vilket som var korrigerat. Ca 50% av åhörarna valde fel! Då var det en korrigering på ca 10 dB som man inte kunde identifiera. Det var nog inte så många guldöron i det gänget.

Men VARFÖR detta evinnerliga pianoklink? Få vågade frångå musikkonceptet gles jazz. Det är väl inget fel på den musiken i sig, men efter samma stuk 7 lyssningsrum i rad vill man nästan kräkas.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098

Edited by - miaber on 2012/09/16 17:50:37
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/09/16 :  17:52:26  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Cavemans lilla coaxiala 8-tummare var en riktig höjdare. Den hade en närvaro och homogenitet som var nått särskilt. Ser man på priset så måste jag anse den som synnerligen prisvärd. Kanske inte det sista när det gäller brutal djupbas, men allt över 200 Hz var mycket mycket bra!
Hatten av för PetterPersson, Bernt och Claes!

Nästa favvo för mig var Magneplanar. Konstigt för att vara mig kanske, men de lät så där ljuvligt fria från dist och den typiska gryniga återgivning som alla konelement lider av i mer eller mindre utsträckning. Som alltid så saknades det attack, slagkraft och förmågan att få hela luftmassan i ett rum att rista till vid kraftiga baspulser, vilket är den huvudsakliga anledningen till att jag aldrig är så intresserad av dem. Jag är en sucker på dynamik och slagkraft. Det Magneplanar gjorde bra gjorde dom helt fruktansvärt bra, och hade jag aldrig lyssnat på Yello eller Infected Svamp så hade Magneplanar varit intressanta.

Engelholm-Audios Solo-vaddomnuhette lät riktigt riktigt bra dom med. Nått annat had jag inte väntat mig, då de kanske inte är dom billigaste högtalarna i världen. Bidde mycket imponerad av friheten från den ovan nämnda gryniga karaktären. Det fanns en antydan - tillräckligt för att man skall höra att det konelement man lysnnar på, men det var ändå bland de bästa konelementen jag hört på den fronten.

Finska Genelec gjorde ett fantastisk jobb med sina mycket väl klangmatchade små monitorer. Ett proffs-företag med proffsiga produkter. De kan man alltid lite på.
Jag bidde mycket sugen på ett par av de minsta till min dator, men lyckades hejda mig i sista sekund.

Nu hette denna tråden nått med "vad lät bäst" så jag får hålla mitt tangentbord stängt när det gäller mycket av resten av utställarna på mässorna. Vill inte bli utslängd från detta forum.

Mvh Johannes.

Edited by - Circlomanen on 2012/09/16 18:03:07
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2012/09/16 :  18:52:46  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Men VARFÖR detta evinnerliga pianoklink?
Jo bara för att piano/flygel är ett levande instrument som alla kan använda som referens. Det blir inte samma sak med diverse blåsinstrument och ännu mindre med elektriskt instrument.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2012/09/16 :  18:56:49  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Härligt att träffa dig igen Circlomanen och det värmer att du gillar våra högtalare efter allt nedlagt slit. Att den lilla inte är något basmonster beror på att den är anpassad till mer normala vardagsrum och inte 75 m2 stora mässrum med 4 meters takhöjd. Har man det kan man lätt komplettera med en Barabbas

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2012/09/16 :  19:19:48  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Genelec

De håller i längden och tilltalar även med visst mått av ekonomisk realism, bortsett från ljudet som imponerande mkt stort, så otroligt rent och med klinisk precision, det är iofs att vänta i detta fall, men att de kunde lira musik så bra och på sådant avstånd tippade vågen, men så är vetskapen om deras mål och historia något som också stärker upplevelsen mkt.

Engelholm Audio

Vilken upplevelse, gåshudsvarning, mäktigt med en fantastisk upplösning och skön värme, ett sound man förmedlade välbehag och omedelbart greppade en, infected, kraftverk live, de glana italienarna (glömde ihåg vad de hette) och kyrkokörer, allt med samma självklarhet, helt enastående på en nivå som gjorde att man nästan ville applådera.

Nofrills

Vilken frisk fläkt, otroligt roliga att lyssna på, kombinationen av viss galenskap, grymma konstruktörer och viljan att skapa riktigt spelglada högtalare (vliket de lyckats med) gör dem till en av de mest imponerande av bidragen på årets mässa i sin helhet, allt detta utan prislappar som får en att baxxna, den lilla 8" skapelsen var den som charmade mig mest, energin och dynamiken samt det friska soundet föll mig väldigt mkt i smaken, miitt intresse av proffsvärlden gör nog sitt till här då jag även tycker om deras val av komponenter (läs element).

Dirac's rumskorrigeringsdemo var intressant, MBL lät toktrevligt, sedan var det roligt att se ett Powersoft /Digam steg och B&C basar ute på arken, likaså oplaum's vägghängade skapelser och de söta minihögtalrna som demades ute i en korridor (även det på arken).


martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2012/09/16 19:22:17
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/09/16 :  19:23:13  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Har man det kan man lätt komplettera med en Barabbas


Vet inte om Barabass klarar av mitt enorma 20 m2 vardagsrum!?

Tack för härlig demo! Jag kollade på databladet, vilket gjorde mig enormt imponerad av hur homogent och tonalt korrekt dom små låter!!
Du är en trollkarl när det gäller delningsfilter!!!

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2012/09/16 :  19:32:19  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2012/09/16 :  20:02:49  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
Skrev detta på annan, kanske felaktig, plats igår så jag upprepar delar av det inlägget här.


Hann med en stund på Opalen idag,igår, innan jag blev tvångsinkallad som flyttkarl, John kom hem med sitt bohag, sina gitarrer och sitt PA, någon idiot har försett honom med högtalare som är så tunga att de knappt går att marklyfta.

Innan detta hann jag dock besöka No frills Audio och lyssna en stund.

Den lilla 8" bestyckade Caveman fick jag bara lyssna en kort stund till så där vågar jag inte uttala mig, men jag fick däremot höra Caveman 15Bauta ordentligt.

Jag har väldigt svårt att uttrycka intryck från lyssning på ett begripligt sätt så jag vill säga så här:

Alla ni som är här för musikens skull, Ni som älskar musik, jag tycker att Ni skall lyssna på de här högtalarna, de presenterar omåttliga mängder musikglädje, otroligt roligt att lyssna på, dynamik och rockn roll men även upplösning och textur i mer lågmäld musik.

Dessutom tycker jag det är trevligt när orädda byggare ger sig på elementen med kniv och andra tillhyggen och modifierar dem och verkligen lyckas med detta.

De flesta av mina försök har endast renderat obrukbara rester kvar, Bernt tipsade mig om att trycka in strumpor i talspolegapet, har demonterat 4st Liberty8 som jag skall testa detta.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Nightx
Member

175 Posts

Posted - 2012/09/16 :  21:54:09  Show Profile Send Nightx a Private Message
själv var jag mäktigt imponerad av O&G Morello-1

även SA hade trevliga högtalare att bjuda på, hittar inte dessa på deras sida dock
är det någon som snappade upp vad dom SA-högtalarna med 6 4" element hette? modell som är på gång möjligtvis?

http://bildarkiv.hififorum.nu/Audionet/Arken-2012/DSC_6187.jpg

var där precis innan stängning och dansken drog dom till bristningsgränsen... häftigt! :)
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2012/09/16 :  22:14:32  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Arken:

Matrix Media hade ett 5.2(7.2 eg. men 2 kanaler var bortkopplade) system uppkopplat med bugethögtalare. kommer ej ihåg märket. Dessa imponerade mycket.. väldigt välljudande till en billig peng.

Focal imponerar alltid på mig. Nya versionen av 800-serien var mycket trevligare.. luftigare mellanregister och tightare bas..
Blev kvar där en timme efter stängning och spelade hårdrock till bristningsgränsen... Hatten av till de två trevliga herrarna som lät oss hållas och som verkade ha minst lika roligt som vi..

Dynaudio var mäktiga i stora salen.. Hade turen att komma dit 1.5 timme efter stängning varvid en av Danskarna spelade Rage Against The Machine så dom stora McIntosh-stegen stod och blinkade rött.. Det var en häftig upplevelse..


Opalen:


Forsman AS var imponerande med ett väldigt lugnt och behagligt ljud som lät väldigt stort.. Måste kollas upp mer..

Fick höra ett för mig okänt märke med elektronik som var mycket intressant med ett väldigt transparent ljud. Kommer tyvärr inte ihåg namnet på dessa..

No Frills imponerade också.. Mest vad det den "lilla" 8 tummaren som var mest intressant.. Mycket ljud för ett bra pris.. Lät mycket större än dom ser ut, luftigt och mycket dynamik.... Orgelpipa med 2x21" är också helt klart en upplevelse..
Mycket lyckat..


"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2012/09/16 :  22:17:54  Show Profile Send Sceptic a Private Message
Hur lät Stylus rum den här gången? Om jag förstått rätt så är Ludwig borta från firman, hur klarade man sig i sådana fall utan honom?

Fanns Avalon med på mässan och hur var det med Pass och Bryston? Var det några märken som saknades?

Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2012/09/16 :  22:26:40  Show Profile Send dwain a Private Message
Var bara på opalen i år. Tyckte det räckte :)

Bäst där var utan tvekan forsman. Dessa har jag hört mycket innan och de blir bara ännu bättre i hemmiljö. Roligt att få ha hört de nya burkarna.

Näst bäst av allt ljud på mässan var en skoda som stod utanför. Makalöst bra ljud och en imponerande ljudbild :O

Men bäst och roligast är alltid att komma hem och konstatera att det låter avsevärt mycket bättre här
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2012/09/17 :  00:02:14  Show Profile Send gcs a Private Message
Martinsson; Vilken Genelec modell var det som du gillade så starkt?
Go to Top of Page

EmilH
Member

484 Posts

Posted - 2012/09/17 :  01:11:58  Show Profile Send EmilH a Private Message
O&G Morello-1
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2012/09/17 :  09:00:37  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
gcs : Jag var imponerad av hela deras nya serie (G serien) men främst av de mindre, i synnerhet deras minsting med en ynka 3" som ändå hade ett fylligt och röstmässigt liknande ljud som sin större syskon.

Under demon så bytte de mellan samtliga G modeller först utan sub, sedan med, det som slog mig var hur väl voicade de var, det enda man märkte var klivet mellan G2 och G3 som jag upplevde hade en aningens anorlunda tonal karaktär, samt det sista klivet upp till den största, detta kan dock ha haft med rummet att göra (mest troligt).

Småttingarna (G1) spelade iofs inte någon bas att tala om, men det som fanns där, ner till ca 70Hz, var riktigt riktigt bra, fylligare och större än man tror och med en grym precison vilket de fixar upp till ca 3-4m avstånd vilket var över förväntan, och detta i ett hyffsat stort rum, detta innebär förmodligen att de med lite bottenstöd klarar sig bra i de flesta vardagsrum.

Den andra favoriten i G serien var den med en 6,5" (minns inte modellnummret) där man har rätt många referenser i det vanliga stativarutbudet, jag fick mig en tankeställare då jag lovat mig själv att aldrig mer köpa en färdig högtalare, utan endast bygga själv, i detta fall kanske jag skulle kunna ursäkta ett inköp med att de är mer än så, de är ju även slutsteg (2st/låda) och processor :)

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2012/09/17 :  09:21:13  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message
Ang System Audio så kan det kanske varit Aura 50? De hade någon specialutgåva ute i våras som de demade som hette så iaf.

Edit; Nope, Aura 50 har bara 4*4".

Hann tyvärr inte med Opalen i år. Hade bara ca 2,h tillgodo och valde Arken + 30min i XTZ rum på Park A.

O&G Morello´s 1 var riktigt bra, Focal var bra, Duevels behagliga, Q Acoustic mkt prisvärda och Dirac´s korrigering intressant (Bidde inte så mkt spelandes på XTZ´s nya så dem är svåra att utala sig om).

Edited by - emanuelgbg on 2012/09/17 09:29:40
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2012/09/17 :  11:13:49  Show Profile Send gcs a Private Message
Martinsson; Ställde Genelec bara ut sina högtalare utan DSP. Ni borde ha fått höra de tre modellerna med DSP. Jag har själv ett par 8260 med en coaxialhögtalare (mellan/diskant)och DSP. Jag hörde den för några år sedan när modellen just kommit. Högtalarna lät så jäkla bra, dom bästa stativarna jag någonsin hört. Jag bestämde mig då för att köpa ett par(vita) och har haft dom nu i snart ett år.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/09/17 :  11:48:21  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Högtalarna lät så jäkla bra, dom bästa stativarna jag någonsin hört. Jag bestämde mig då för att köpa ett par(vita) och har haft dom nu i snart ett år.


Kul att du säger det. Jag läste HerrDs tråd om Genelec dagen innan mässan, vilket var den primära orsaken till att jag släpade mig dit.

Ingen DSP i de som Genelec demade på mässan. De verkar vara lite mer konsument-inriktade, men lät riktigt bra ändå. Genelec verkar kunna sina saker.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2012/09/17 :  12:20:24  Show Profile Send Kilgore a Private Message
Visst spelade Genelec med DSP, de största 8260A var intweakade mha DSP och gav en rak frekvenskurva mellan ca 20-18000Hz i lyssningspositionens mitt enligt de som demade. De mindre G1-G4 var utan DSP

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

Björne
Member

107 Posts

Posted - 2012/09/17 :  15:52:19  Show Profile Send Björne a Private Message
Jag frågade också om DSP och fick svaret ja, fast han kunde / ville inte dema utan också.

Gillade förövrigt också Genelec, hela skaran lät mycket bra. Tämligen överlägset system i ljudkvalité per krona. Ska jag överhuvudtaget uppgradera min ljudanläggning så ligger 8260a högst på listan.

Ute på Arken började vi med Jbl / Revel rummet och allt annat lät rätt trist efter JBL.

Sony 4k proj imponerade också, hade svårt att slita mig från The Avengers.

På Opalen så fanns förstås en utmanare till Genelec i väljud per krona och det var Caveman bauta, kanonljud! men lite för stora för mig i dagsläget.

Mest misslyckat var xtz, de flesta hörde ingen skillnad (jag tyckte dock att ena lät lite, lite fylligare och bättre än den andra, och det var den okorrigerade) Till deras försvar så var det ju inte direkt tyst i rummet, det var butal biobas i rummet bredvid som läckte över rätt rejält.

Med reservation för att jag inte var inne i alla rum så är det mina toppar o dalar under mässan.
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2012/09/17 :  18:08:50  Show Profile Send HerrD a Private Message
quote:
Kul att du säger det. Jag läste HerrDs tråd om Genelec dagen innan mässan, vilket var den primära orsaken till att jag släpade mig dit.


Vad roligt att man kan inspirera lite! Genelec har verkligen skakat om min bild av hifi. HTPC och digitalt kopplat med GLM blir det larvigt bra pris/prestanda.
Hos mig funkar en nedåt tilt på 2dB i diskanten från 8kHz bra. Det blir lite mera allround och inte lika monitoraktigt, man kan spela rock lite (mycket!) högre innan det blir påträngande.

Kul att läsa intryck när man själv inte kunde vara på plats!

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2012/09/17 :  23:17:36  Show Profile Send govinda a Private Message
Mitt största intryck från helgen var inne på DYNAUDIOS Demo.

Ett par bänkrader framför mig sitter två män med hörapparater och pratar teckenspråk

Några guld-öron syntes dock inte till.

Mvh Anders.S
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2012/09/18 :  07:54:49  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message
Ang XTZ och Dirac så var det många som ej hade guldöron. Nu har jag inte det heller men jag tyckte det var hyfsat lätt i den blinda lyssningen, vi hade ju ändå fått titta på de uppmätta kurvorna innan och visste var det skulle vara peak och dipp i frekvensgången. Det som var lustigt var att den korrigerade kurvan var ordentligt förhöjd i lågbasen och detkanske lurade en hel del.

Vid den öppna lyssningen hörde jag i princip nästan ingen skillnad men det beror nog på låtvalet. "Det hörs lättare på energirik och basrik musik" sa killen från Dirac, "hmm vi har inte så mkt sådan musik" sa XTZ...
Go to Top of Page

Nightx
Member

175 Posts

Posted - 2012/09/18 :  12:54:21  Show Profile Send Nightx a Private Message
YES! nu vet jag vilka högtalare SA spelade på

skickade ett mail och detta blev svaret

Tak for din mail og interesse for vore produkter.

Du har på Arken messen hørt den helt nye SA mantra 70. Højttalerne var endnu en prototype, men vi forventer at kunne have de første eksemplarer ude hos forhandlerne i december måned. Prisen bliver ca. 30.000,- pr. Par.
Hold øje med hjemmesiden og Face book.

Frits Dalmose
System Audio A/S
Sendt fra min iPad

någon annan än jag som lyssnade och bildade sig en uppfattning om dessa?
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2012/09/18 :  18:58:56  Show Profile Send Micke Y a Private Message
quote:
Hur lät Stylus rum den här gången? Om jag förstått rätt så är Ludwig borta från firman, hur klarade man sig i sådana fall utan honom?


Ganska långt under vad grejjorna kan prestera i alla fall. Det var ju inte första gången de använde samma rum så jag tycker inte de har några ursäkter de kan komma med. Jag tror att de behöver ett helt annat upplägg i rummet nästa gång om de vill sälja något.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000