HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Digitala längder
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Io
Member

473 Posts

Posted - 2012/09/26 :  21:25:00  Show Profile Send Io a Private Message
Jag har precis beställt en Stello U3 - en DDC som omvandlar en USB-signal till S/PDIF eller AES/EBU.

Nåväl - hur långa kablar kan man använda mellan datamaskinen och DCC:n och stereon? Är USB-kabeln mindre känslig med avseende på längden än en balanserad digitalkabel? Eller ska jag minimera USB-sladden?

Erfarenheter och spekulationer är lika välkomna.

/Olle


  • Simply Black Magic & Cantus, Miyajima Shilabe, Stevens & Billington TX103, Audion Premiere 2

  • Pioneer 668, PC, Chord Qutest

  • Bladelius Saga MkII

  • Audion Silvernight MkII alt. Bladelius Mode

  • Tannoy Arden

  • Supra Sword & LoRad

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2012/09/26 :  23:00:30  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Min egen erfarenhet;
Ha så kort USB-kabel som det bara går, om möjligt ingen alls
Provade själv att ansluta DAC'en i racket med en 5meters USB och visst, det fungerade men lät bedrövligt! Ljudbilden tappade all skärpa, ljudet blev essigt och matt på samma gång. Flyttade sedan dacen närmare och använde en femmeters interconnect (RCA) istället med avsevärt förbättrat resultat.
Jag har med framgång använt femmeters optisk kabel och även samma elektriska RCA som eg är en analog för att överföra digital signal och där har jag inte upplevt ens i närheten av samma försämring som med lång USB.

Naturligtvis kan detta i mitt fall bero på medioker USB ingång på DACen (Zero DAC 09) eller usel USB kabel (Std "skrivarkabel")

Skulle tro att det opimala är en AES/EBU överföring av digital elektrisk signal, men den optionen har jag inte testat.
Mvh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Stefaeri2001
Member

563 Posts

Posted - 2012/09/28 :  14:40:01  Show Profile Send Stefaeri2001 a Private Message
Hej!

Mickes erfarenheter stämmer med teorin. USB-kablar har enligt standarden bara en garanterad funktion upp till fem meter. Så att ha så kort som möjligt är en bra utgångspunkt. Vad gäller om du ska köra S/PDIF eller AES/EBU så finns det nog inget att göra än att prova! Det beror på hur bra utgångar/ingångar just dina grejjor har. Men ska du köra långa kablar så är det ju en teoretisk fördel i att just balanserat tar bort en del möjliga störningar, så grundtipset blir AES/EBU.

Vänliga hälsningar

Stefan
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2012/10/02 :  17:08:03  Show Profile Send HerrD a Private Message
AES/EBU är trevligt. Jag har det till mina monitorer och min sub. Diverse längder, en 10m och två på 5m för att snöra ihop allt. En liten lampa på framsidan av monitorerna blinkar om det blir bitfel. Jag har aldrig sett den blinka! Tror man kan köra ruskigt långa AES/EBU utan bitfel så jag fyller på med min röst i den kören.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2012/10/02 :  18:37:38  Show Profile Send Joda a Private Message
Är utrustningen av någon sånär ok kvalité så ska 100m AES/EBU inte vara något problem.
300m tror jag är rekommenderat maximum men beror självklart på bandbredd som krävs.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000