HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Röriga funderingar igen
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2003/02/03 :  14:27:44  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Jag har köpt ett nytt försteg. Ett likadant som mitt gamla, fast nyare och med fjärr. Innan jag kopplade in det och provspelade öppnade jag locket. (givetvis )Där upptäckte jag en del skillnader som förvånade. Mest förvånad blev jag över att Copland CSA 303 MkII har 4 st rör i linjesteget medans originalet bara har 2 rör i linjesteget. I mitt "nya" försteg sitter det Edicron rör och i det gamla satt det Sovtec. Nu till mina funderingsr.

Edicron, vad är det för rör? Anses de vara bra? Ljudmässigt tycker jag att det nya försteget har tightare bas och bättre "punch" i anslagen. Det gamla spelade dock med mera "rymd" och luftigare ljud. Jag går nu i funderingar kring ett rörbyte, eventuellt till sovtecrör, eller kanske något annat. Kan man karaktärisera olika rörmärken och välja nya rör utifrån den klang man söker eller hur skall man hitta rätt? Att köpa rör av 4 olika fabrikat och testa blir rätt dyrt, och så får man en massa rör över som man sedan inte gör mycket med.

läs mer på: http://hello.to/hifi

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2003/02/03 :  16:34:01  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Tja, är nog tillverkarn precis som Sovtek, kolla in http://www.lh-musik.se/fab.htm så kanske du hittar svar.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2003/02/03 :  17:54:52  Show Profile Send EAR a Private Message
Hej
Har du Riaa del i ditt försteg?Och vad är modellbeteckningen på rören?
Mats

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Revisorn
Member

380 Posts

Posted - 2003/02/03 :  18:33:00  Show Profile Send Revisorn a Private Message
Hej Stefan

Följer denna tråd med stort intresse. I min CSA14 sitter två Edicron (el84)i försteget, medan slutsteget är transistor baserat. En snabb sökning på nätet visade att Edicron skall bygga upp en hemsida, men just nu under construction..

Kan även tänka mig att vara med på ett ev inköp och testning av olika sorter.

mvh Björn
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2003/02/03 :  21:10:04  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Det skall sitta 6992 rör i den enligt manualen, men då jag öppnade locket tror jag de hette 6922. Det kanske är samma, vad vet jag? Det finns även en riiadel i försteget och i den sitter två till likadana rör.


läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

Robis
Member

552 Posts

Posted - 2003/02/03 :  21:30:51  Show Profile Send Robis a Private Message
Revisorn :

Det var väl 6922:or som satt i din Copland?

Bra lät dom fördé, Copländarna!

/Råbis
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2003/02/04 :  05:55:06  Show Profile Send EAR a Private Message
Tja
Edicron har jag inte hört om men sovtec är kända.
Jag hade inte köpt sovtec heller det hade jag som ingångsrör i mina slutsteg ett tag.I dag använder jag Ruby Tubes beställda från LH-Audio
Men nästa gång jag bytar skall jag med stor säkerhet köpa NOS rör
Alltså rör som inte tillverkas längre av de gamla fina företagen.
Typ Tungsram Mullard Telefunken Siemens Phillips och en del andra.
Du skall inte blanda rörfabrikaten då det kan skilja mycket.
Rek även att du till Riaa delen är noga med att köpa matchat par.
Mats

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000