HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Stativare för ~10000-15000
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

emp
Member

127 Posts

Posted - 2003/01/18 :  22:17:22  Show Profile Send emp a Private Message
Hej!

nån som har tips på några bra stativare som skulle passa min elektronik? Arcam CD72T och Arcam A65+

har 10000-15000 att avvara. lyssnar på det mesta.

hali
Member

374 Posts

Posted - 2003/01/18 :  23:16:21  Show Profile  Visit hali's Homepage Send hali a Private Message
Audiovector M1 kanske vore något att kika på. Arcam och Audiovector har ett samarbete så klangmatchningen borde bli kanon.

Say's who!?
Go to Top of Page

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2003/01/18 :  23:24:23  Show Profile Send Wilderwein a Private Message
konstig kombo tycker jag!!
när jag lyssnade på audiovector tycker jag de låter lite för ljust. köpte istället chario, då dessa var mörka i karaktären köpte jag mitt arcam steg för att få en fin balans i ljudet. alltså arcam är rätt ljusa. så tillsammans med audiovector borde det bli väldigt ljust??? men man tycker ju att det borde vara bra med tanke på det hali skriver?? jag vet inte,
Go to Top of Page

n/a
deleted

776 Posts

Posted - 2003/01/18 :  23:24:31  Show Profile Send n/a a Private Message
Amphion Argon II bör provlyssnas.

För övrigt så utvecklas Audiovector med Arcam.... Men såklart finns det andra kombinationer som är ännu bättre...

//Jonas

Insyltad i branschen via Ljudmakarn

Edited by - n/a on 2003/01/18 23:25:24
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/01/19 :  00:16:19  Show Profile Send brumel a Private Message
Linn borde också funka bra tycker jag.
För dom pengarna får man en begad Kaber eller ny Katan. Ja nästan alla Linns högtalare har samma klangbalans åt det snärtiga hållet. Lite som förlängda stativare.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2003/01/19 :  00:42:55  Show Profile Send pesa a Private Message
Kanner inte till Din elektronik sa valdigt val. En handlare har i narheten brukar dock kora Arcam med saval Sonus Faber som Vienna Acoustics och bada brukar lata bra. Sonus har tva stativare kring Ditt prisspann, Concertino och Concerto (den sistnamnda ar ngt dyrare an 15000 har i USA, men i alla fall...). Vienna har sin lilla Haydn i samma prisgrupp.

Peter

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

emp
Member

127 Posts

Posted - 2003/01/19 :  00:53:17  Show Profile Send emp a Private Message
oj.. massor av alternativ.. har kollat in dynaudios 1.1 och 1.3mkii lite grann.. nån som har några erfarenheter av dessa?
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/01/19 :  04:12:33  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Jag gillar verkligen audiovector m1 signature, men jag tycker också dom blir för ljusa med Arcam elektronik. Monitor Audio Gold 10 låter skitbra också men dom behöver bättre drivverk än A75 och cd 72an för att låta riktigt riktigt bra.

Så jag hade nog precis som folk ovan rekommenderat Amphion Argon II och Sonus Faber.

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

Babuska
Starting Member

12 Posts

Posted - 2003/01/19 :  14:00:01  Show Profile Send Babuska a Private Message
Provlyssna gärna Avance Signature 3 mk II. Låter riktigt bra.

Mera kosken i magen...
Go to Top of Page

Freahl
Member

80 Posts

Posted - 2003/01/19 :  14:15:22  Show Profile Send Freahl a Private Message
Kolla gärna efter Monitor Audio 10, mkt högtalare för pengarna.

Håller fullständigt med Akhenaton: "Monitor Audio Gold 10 låter skitbra också men dom behöver bättre drivverk än A75 och cd 72an för att låta riktigt riktigt bra"


"Mindre är mer"
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/01/19 :  15:01:52  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
quote:
Originally posted by Freahl

Kolla gärna efter Monitor Audio 10, mkt högtalare för pengarna.

Håller fullständigt med Akhenaton: "Monitor Audio Gold 10 låter skitbra också men dom behöver bättre drivverk än A75 och cd 72an för att låta riktigt riktigt bra"





Jag valde själv mellan audiovector m1 signature och monitor audio gold 10 och valet föll till sist på m1 signature därför att dom lät bra med det mesta, och det gjorde verkligen inte gold 10. Det var en ENORM skillnad att gå från A75 till arcam fmj stärkaren. Ma gold 10 lät grötigt och med en blöt otight bas med a75:an, och med fmjn föll allt på plats.

M1 signature lät jättebra med A75 och ännu bättre med fmj:n. Mycket mindre skillnad.

Så om man funderar på gold 10, som är en riktigt bra högtalare, så ska man ha i åtanke att man får lägga en hel del på elektroniken om man vill att gold 10 ska visa sin bästa sida.

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2003/01/20 :  12:00:40  Show Profile Send drkim a Private Message
Du skall givetvis köpa ett par begagnade Dynaudio Contour 1.3 SE - finns väl ingen konkurrent till denna

MVH
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/02/03 :  19:55:24  Show Profile Send KennethS a Private Message
Titta även in Dali Grand Coupé. tyvärr ganska trögdrivna. men jag kan gå i god för dom. Varma och ljuvlig klang och med en härlig botten. Borde ge dej en bra och neutral ljudbild med en dos värme med tanke på klangen i Arcams grejor. Låter sen dessutom ännu bättre vid uppgradering! Provlyssna!

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/02/03 :  21:37:11  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
Amphion Argon2 eller ett Qln Signature från radiolagret i Gbg(Gammal version, men nya högtalare. Låter underbart, de nya Signature-modellerna är sämre). Om de kan stå en bit från bakvägg, Cyrus CLS70 eller Linn Katan om de måste stå nära bakvägg.

Mårten Design Monk för 16 000kr tilltalar en del personer(kanske dig?), dock inte mig.

Någon av dem skulle jag satsat på.

//Jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/02/03 :  21:45:36  Show Profile Send Nagref a Private Message
pr18...

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

andar
Member

303 Posts

Posted - 2003/02/03 :  22:45:29  Show Profile Send andar a Private Message
quote:
Originally posted by emp

oj.. massor av alternativ.. har kollat in dynaudios 1.1 och 1.3mkii lite grann.. nån som har några erfarenheter av dessa?



Jag spelar på ett par 1.3 MKII och skulle nog föredra den framför 1.1, MKII går lite djupare och spelar srörre. Det skall även medges att 1.3 SE beg vore ett alternativ. Kolla läget hos din butik vilken du gillar bäst (Det är alltid kul att köpa nytt......)

GAIS är tillbaka!!!
Go to Top of Page

tompa
Member

328 Posts

Posted - 2003/02/03 :  22:46:19  Show Profile Send tompa a Private Message
Köp Audiovector M1 Signatur och du bli inte besviken! Jag har haft mina i två år, och dom passar mig perfekt. Jag blir fortfarande lika lycklig, när jag kommer hem efter jobbet och får koppla av till Miles, Coltrane, Dolphy, Blakey m fl och de låter närapå live. Basen är bra hos M1, men jag tror som några andra, att de kan bli väl ljusa med fel förstärkeri. Det där att Arcam och Audiovector skulle vara utvecklade med tanke på att funka ihop må vara sant, men jag tvivlar på resultatet. Tänker själv skaffa en kraftfull förstärkare som samtidigt inte är alltför ljus. Har inte hört norska Electrokompaniets båda integrerade, men skulle inte bli förvånad om dessa är exakt vad jag söker: kraft och värme.
Go to Top of Page

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2003/02/03 :  22:48:11  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
varför inte bygga ett par stativare, för 1500 får du ju verkligen top of the line komponenter, dynaudio, scanspeak, eton eller theil o partner kan ju vara nått att kika på i elementväg

h
micke
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/02/04 :  09:08:13  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
quote:
Originally posted by micke76

varför inte bygga ett par stativare, för 1500 får du ju verkligen top of the line komponenter, dynaudio, scanspeak, eton eller theil o partner kan ju vara nått att kika på i elementväg

h
micke



varför bygga när man bara kan gå ut och köpa ett par Amphion Argon II, som torde vara det mest prisvärda man kan hitta i klassen

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000