HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Subwooferförstärkare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MagArne
Member

84 Posts

Posted - 2012/08/05 :  21:33:31  Show Profile Send MagArne a Private Message
Funderar på att byta mitt stora fula PA-slutsteg mot en subwooferförstärkare som är lättare att gömma undan. PA-steget med tillhörande delningsfilter gör sig inget vidare visuellt i stereobänken men låter helt OK. Men behöver lite tips och synpunkter så jag köper rätt.

Dessa två funderar jag på. Vilken är bäst tror ni?
http://www.hifikit.se/index.php?id=3587
http://www.hifikit.se/index.php?id=2393

Eller finns det andra bättre lämpade?

Basen är en Cerwin Vega 10" 10.4 med dubbla 4ohms talspolar seriekopplade till 8 ohm. 400w RMS står det i specarna.

Eller så monterar jag ljudanläggningen snyggt i ett studiorack?
http://www.thomann.de/se/thon_studio_unterbau_rack_12_he_rsg.htm

...eller så köper jag en helt ny subwoofer med inbyggd förstärkare.... eller två subbar?

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/08/05 :  21:52:21  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Stora fula proffsteg brukar kunna hantera bas avsevärt mycket bättre än billiga inbyggnads-steg. Den där Zachary är totalt värdelös enligt min erfarenhet. För basåtergivning handlar det mycket om att ha en stabil nätdel (= enorm trafo) och en krets som inte låter stora strömmar och back-emf från talspolen "fukka upp" jordplanet.

Satsa på racket..

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2012/08/06 :  06:18:15  Show Profile Send lennartj a Private Message
Jag skulle inte döma ut Hypex-steget på förhand.
Välkonstruerade klass-D slutsteg ställer gamla förutfattade meningar om "måsten" för att slutsteg ska vara kapabla på huvudet, i synnerhet i basområdet.
Jag använder själv ett som är baserat på ICEPower1000 ASP som inte lämnar något övrigt att önska förutom att eventuell transformator på ingången (för mer "analogt" ljud - enligt vissa som "förpackar" ICEPowermoduler till konsumentprodukter) måste bort eller kopplas förbi.
LFE-signaler kan mätta ingånstransformatorer redan vid nivåer under 200 mV in. Jag har lyssnat, mätt och skrivit en hel del om saken på ett annat forum.

Effektförbrukning i tomgång endast 40W.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"

Edited by - lennartj on 2012/08/06 06:22:08
Go to Top of Page

MagArne
Member

84 Posts

Posted - 2012/08/06 :  06:38:38  Show Profile Send MagArne a Private Message
Mitt PA-slutsteg är ett billigt Phonic Max 1500. Står i manualen att det ger 900W RMS i bryggat läge 8ohm. Jag tror det är lite glädjesiffror men säkert kralligare än Zachry. PA-steget väger 15.5kg mot Zachrys 8.9kg. Kanske dumt att byta ifrån något som fungerar? Skulle väl vara Hypex DS 8.0 då men det kostar ju 5800kr

Så ja, ett rack med några hyllor i för övriga enheter och så vägghänger jag TV:n bredvid så blir det säkert alla tiders.
i-lands problem, jag vet ;-)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000