HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Chord dac 64?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

kimson
Member

50 Posts

Posted - 2012/08/01 :  12:31:29  Show Profile Send kimson a Private Message
Hej alla!

Har annonserat efter begagnad dac och föreslagit Hegel HD11, H20, Heed Audio Obelisk eller
Moon 300 D.

(Maxbudget 7000 kronor)

Har blivit kontaktad och erbjuden denna Chord dac 64 i stället.

Den verkar ha lanserats för ca tio år sedan, kan den jämföras med de betydligt yngre dacarna?

Någon som har erfarenhet av Chorden?

Jag tänker köra från iMac, airport xpress till MF trivista m300 ut till Dali Euphonia ms4

Stort tack!

Hälsningar
Kim

Min anläggning:
Dali Epicon 6 - MBL C51 - Chord 2qute - Bluesound node 2i - div kablar

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2012/08/01 :  13:12:44  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
I min högst personliga mening går det troll i att lansera nya DAC:ar 3 ggr per år, men de låter inte bättre per definition, kanske annorlunda. För mig är det så mycket annat som avgör om en DAC spelar övertygande, t.ex. om den har en väl anpassad nätdel, om denna är filtrerad och stabiliserad om chassiet minskar vibrationer som kan orsaka mikrofoni etc etc.
De välbyggda DAC:arna spelar oftast bättre än sina yngre syskon, trots flera års utveckling.

Jag har lyssnat till Chord DAC64 vid ett flertal tillfällen och den spelar mycket övertygande. Mycket mera så än vad du kan få ut ur en AirPort express, men du har möjligheten att uppgradera källan kan man ju säga!

MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

kimson
Member

50 Posts

Posted - 2012/08/01 :  14:51:48  Show Profile Send kimson a Private Message
Hej, och tack Micke!

Jo, att den är bättre än AirPorten misstänkte jag ju : )
Men de andra jag listat är ju ganska potenta dacar också (Allt är ju relativt förstås).

Fungerar det att ha dacen mellan AirPorten och försärkaren? Vill gärna fortsätta köra trådlöst, eller blir det påtaglig försämring med wifi?

Är inte så teknisk som du märker ; )

Hälsningar
Kim

Min anläggning:
Dali Epicon 6 - MBL C51 - Chord 2qute - Bluesound node 2i - div kablar
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2012/08/01 :  15:27:45  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Hej Kim

Jag har inte lyssnat till de du nämner men de är säkert välljudande DAC:ar allihopa. (Jo, okej då, Hegel DAC:arna har jag hört på några mässor och de låter ganska trevligt)
Men visst, du kan koppla på en DAC på AirPort Expressen och få ut oförskämt bra ljud med tanke på dess kostnad.
Oavsett vilken av dessa du väljer så lär du uppleva en ganska avsevärd förbättring.

Jag spelar själv mot en AirPort Express så gott som varje kväll och den skickar den optiska utsignalen till en Asus Essence One eller en Micromega T-DAC (gammal, men mycket välljudande). Till detta har jag en hörlurförstärkare kopplad och lyssnar sedan i ett par slutna Denon AH-Dx000 lurar.

Jag har själv valt att ansluta AirPort:en med ethernet-kabel och stänga av WiFi i den då det i mina öron låter bättre och funkar utan störningar.
Men "by all means", funkar det för dig att skicka signalen trådlöst till AirPorten:en så fortsätt vetja! Det låter bra, det också.

MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2012/08/01 :  16:22:49  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Oj, fanns det DAC:ar 2002? Trodde att de kom runt 2007, med DAC Magic...

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

kimson
Member

50 Posts

Posted - 2012/08/02 :  10:11:03  Show Profile Send kimson a Private Message
Musical Fidelitys Digilog kom redan 1989

Min anläggning:
Dali Epicon 6 - MBL C51 - Chord 2qute - Bluesound node 2i - div kablar
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2012/08/02 :  10:51:35  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Coolt! På den tiden satt man ju fortfarande med kassettdäcket och gjorde blandband!!!

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

kimson
Member

50 Posts

Posted - 2012/08/02 :  12:08:49  Show Profile Send kimson a Private Message
Eller hur! : )

Det var mycket enklar då, men ljudkvalitén var ingen höjdare.

Min anläggning:
Dali Epicon 6 - MBL C51 - Chord 2qute - Bluesound node 2i - div kablar
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000