HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vikten av en bra högtalarlåda.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2012/07/30 :  16:07:00  Show Profile Send Snutten a Private Message
Hej, efter att ha byggt egna högtalare var det speciellt en sak som jag lärde mig: hur viktigt en bra och resonansdöd låda är. Vid högtalarköp, ta med cd-skivor med jazz där pianot mfl spelar med kraftigt anslag och sångare som tar i lite extra då och då. Lyssna med örat mot lådan här och där (ok det ser nog rätt knasigt ut i butiken men värt det) och lyssna efter egenljud från lådan. Bra skivor: Diana Krall: Live in Paris, Nora Jones: feels like home.
Efter mycket arbete lyckades jag rätt bra med att få bort diverse oljud, men helt borta är de inte. Läste nyligen att alla lådor oavsett har lite egenljud, så jag ska inte vara ledsen för det. Det som är problemet med dessa lådljud är att det ger distorsion och grumlar ljudet, och vissa toner sticker ut och ger ojämn frekvensgång. Det kan vara lite svårt att höra på en gång, men när du väl lyckats ringa in problemet och sedan sätter dig i stolen och lyssnar är det lättare att höra, det låter inte rent och lite onaturligt betonat. Knepet är att få ned alla oljud så pass i nivå i hela hörbara området så de inte märks, för att bli av med dessa helt är omöjligt.

MagArne
Member

84 Posts

Posted - 2012/07/30 :  22:14:52  Show Profile Send MagArne a Private Message

Betong är ju ganska dött annars :-P
Bilden är från ett gammalt projekt jag gjorde med ett betongrör med en 10" bas i vardera ände.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2012/07/31 :  09:49:49  Show Profile Send Snutten a Private Message
Spricker inte betongen såsmåningom?
Go to Top of Page

MagArne
Member

84 Posts

Posted - 2012/07/31 :  11:14:02  Show Profile Send MagArne a Private Message
Jag såg inga sprickor efter 4års användning när jag tog bort basarna och slängde röret.
Hur många år det legat i jorden innan jag byggde subwoofer vet jag inte.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2012/07/31 :  12:50:58  Show Profile Send Snutten a Private Message
Ok, intressant med betong om än lite bökigt att bygga med.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000