HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Asus Essence One
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2012/07/11 :  16:54:21  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Någon mer som har en sådan i sin anläggning? Lust att dela med er lite intryck och erfarenheter?
Jag har köpt mig en på nyfikenhetsbasis, men jag var inte direkt begeistrad av ljudkvaliteten ut ifrån hörlursuttaget...

Skall spela lite mera till kvällen och se om det är annat som spelar in.

MVh /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

tomano58
Member

455 Posts

Posted - 2012/07/11 :  16:56:51  Show Profile Send tomano58 a Private Message
Den kan tydligen vinna en hel del på att skifta lite opampar.
Go to Top of Page

DavidS
Member

390 Posts

Posted - 2012/07/11 :  17:36:19  Show Profile Send DavidS a Private Message
Jag har en sådan. Har dock inget att jämföra med sen förut. :-)
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2012/07/11 :  22:47:07  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Ja, det har du ju David! Såg den ju när jag var förbi med Coral:erna...

Har spelat den lite på kvällen, och matat den med både USB från PC/JRMC/Asio/Flac och även från Mac/Amarra/AIFF. Nuså! Inte illa alls! Som DAC låter den väldigt trevligt, och volymkontrollen verkar inte sabotera speciellt.
Men som hörlursförstärkare, sorry, inte mycket slår den hembyggda Lehmann Black Cube Linear klonen iofs. Det låter ju inte illa direkt, för pengen; najs ändå!

Kul! Verkligen synd att man inte tar fram USB-drivare till MAC...

Någon som testar byta lite OP-ampar på den?


Med vänlig hälsning, Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2012/07/12 :  23:17:23  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Öhhh, man behöver inga drivare till Mac... Världens bästa operativ löser det ju ändå!

Låter faktiskt över förväntan och har en del trevliga finesser. Den symmetriska översamplingen faller inte mig på läppen, men kan säkert vara trevlig att mjuka till material med "grova kanter".
Nyfiken som jag är testade jag också att byta ut ett par av OPAmparna, de som sitter som buffer efter I/V omvandlngen. De NE5532 som satt där byttes till ett par LME49720, och resultatet lät inte vänta på sig. Tyckte en viss essighet minskade och basen fick mera struktur, men uppfattas som snabbare. Uppfattar även helheten som en smula klarare.
Med vänlig hälsning, Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Jojje66
100.000-klubben

381 Posts

Posted - 2012/07/24 :  09:48:38  Show Profile Send Jojje66 a Private Message
Hallå där!

Funkar den nya apparaten bra? Har du jämfört hur den låter med ditt Essence STXkort och har du provat att peta i några andra OPampar? Det tycks ju finnas några fler att byta ut i denna lilla låda. Hos mig blev det ett klart lyft i de lägra frekvenserna när jag böt ut 2 av de som sitter i från start i mitt STkort till LME49720. Dock kvarstår ett vasst mellan som blir jobbigt när man vrider upp volymen.

Mvh Johan
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2012/07/24 :  10:50:39  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Bara herrn får i lite baselement i sina lådor tänkte jag ta med den upp på lite provlyssning! Jag har en bunt OPAmpar på väg till min brevlåda också för ytterligare tester!

För övrigt funderar jag på om det inte är en optimal grunka för dig jojje? USB-dac med volymkontroll och balanserade utgångar???
Skulle not trivas som fisken i vattnet att kopplas till ett par bryggade Inter-M!

Vi höres!
/Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Jojje66
100.000-klubben

381 Posts

Posted - 2012/07/24 :  12:35:56  Show Profile Send Jojje66 a Private Message
Ser ju onekligen duktigt intressant ut. Den är mer än välkommen på ett besök i sällskap med husse!

Mvh Johan
Go to Top of Page

DavidS
Member

390 Posts

Posted - 2012/07/28 :  13:06:32  Show Profile Send DavidS a Private Message
Micke, har du uppdaterat firmwire i den? Läste i ett omdöme på prisjakt att man skulle göra det.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2012/07/28 :  16:32:59  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Den var uppdaterad när jag köpte den redan. Det var tydligen lite strul med USB-koppling i början, speciellt mot vissa USB3.0 host:ar.
Däremot har jag fått OPAmparna jag beställde från USA! Men inget testat ännu, dock.

Med vänlig hälsning, Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.91 sekunder. Snitz Forums 2000