HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Långa RCA-kablar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2012/06/18 :  14:24:33  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Hur långa RCA-kablar kan man ha som max? Vad väljer jag för kabeltyp om jag vill tillverka en egen 60-meters-kabel (om detta är möjligt)?

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp

softishman
Member

602 Posts

Posted - 2012/06/18 :  17:22:35  Show Profile Send softishman a Private Message
Ska man ha så långa kablar är balanserade att föredra!!! (XLR)
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2012/06/18 :  18:50:39  Show Profile Send Zombie a Private Message
Snarare en transformator i båda ändarna...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2012/06/18 :  19:51:54  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Kabeln ska vara kopplad till ett talat utrymningslarm... finns inga balanserade ingångar på centralapparaten tyvärr!

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2012/06/18 :  21:13:03  Show Profile Send lars a Private Message
För HiFi har jag tumregeln max 6 m RCA. Längre bör vara XLR pga högre tålighet mot strålad (radiosignaler från mobiler, wifi etc) störning. Vet tyvärr inte var jag fått tumregeln ifrån.

För utrymningslarm är väl hifi-kvalitet inte lika viktigt utan där är tillförlitligheten viktigare. Jag föreslår att du provar med 60m RCA där kabeln kan lödas om till XLR (två signalledare och skärm). Blir det för mycket störning så sätt varsin trafo från Lundahl i ändarna som konverterar RCA till XLR och vice versa.
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2012/06/18 :  22:29:27  Show Profile Send Lovan a Private Message
Borde vi inte prata någon form av aktiv lösning annars?
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2012/06/19 :  08:27:41  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
Om det måste vara lågnivå, så hade jag testat med så tjock coax du får plats med!
Är det ont om plats så varför inte sätta dit ett drivsteg som klarar att leverera ~1-2V efter 60m - eller du kanske måste köra på befintlig utrustning?

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000