HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Några goda råd i förstärkardjungeln
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

åvillan
Starting Member

6 Posts

Posted - 2012/06/16 :  22:54:21  Show Profile Send åvillan a Private Message
Hej,

Står inför det angenäma problemet att hitta en integrerad rörförstärkare och har lite svårt att bestämma mig.

Jag har ett par PMC OB1 (87dB och ca. 10 Ohm) och är osäker om de kan drivas av enklare SET då vissa går ner till 7W.

Har tittat runt lite och ska nu på måndag lyssna på några alternativ, ASL Leyla 845, Manley Stingray samt Leben 300 CS. Har även möjlighet att provlysna på Audion Silver Night 300B. Har även fått tips på Audio Space Galaxy 88 samt JJ-electronics 323.

Vad säger ni, är det någon som har erfarenhet av någon av dessa?

Tacksam för alla råd och hjälp.

Mvh
Richard

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2012/06/16 :  23:03:36  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Det beror på hur högt du vill spela och vilken musik du gillar. Tyst kammarmusik kan det funka bra med 300B men annars kommer det dista ganska mycket med så låg effekt. 845 + 6C33 skulle kunna funka om du inte headbangar för då gäller sandprylar.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2012/06/17 :  08:39:31  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
JJ:s 323 har jag ägt men spelade förvisso via aktivt filter (se artikell registret) Men jag har varit med o lyssnat på den i lite andra konstellationer och det är en kraftkarl!

Deras 239 känns däremot som lite klen, men testa allt vad du kommer över :)

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2012/06/17 :  12:52:58  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message
The Dream?
http://www.hesselvallaudio.se/dream.htm
Go to Top of Page

åvillan
Starting Member

6 Posts

Posted - 2012/06/17 :  18:00:18  Show Profile Send åvillan a Private Message
The Dream ligger tyvärr en bra bit utanför min budget men det vore kul att lyssna på.

Jag tänkte att en 300B SET skulle bli lite i klenaste laget.. Inte för jag ska bedriva disco men lite tyngre metal gör sig ju bäst med lite volym.

JJ 323 fortsätter att locka. Verkar ha vunnit en del priser och får idel lovord i recensioner. Säljs den nånstans i Sthlm måntro eller finns dom bara i Göteborg?

Tycker själv att ASL Leyla 845 verkar intressant. Väldigt fulsnygg eller bara ful? Har tyvärr inte lyckats hitta en enda recension av den.. Ser att den nämns en hel del i trådar och även här på forumet men ingen riktig genomgång.

Det blir åtminstone en sittning eller två i morgon med den och några av de andra så hoppas jag på ett wow-upplevelse.
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2012/06/17 :  20:25:55  Show Profile Send lennartj a Private Message
PrimaLuna ProLogue Premium testas i Stereophiles Juninummer
http://www.stereophile.com/content/primaluna-prologue-premium-integrated-amplifier
och får gott betyg.
Priser i USA angs ju alltid utan skatter, eftersom de varierar mellan delstaterna, så 2299 USD = 16.111 SEK x 1,25 = 20.138 SEK med moms,
så Ljudupplevelsers svenska pris 20.990 kr tycker jag är rimligt.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

åvillan
Starting Member

6 Posts

Posted - 2012/06/18 :  22:55:23  Show Profile Send åvillan a Private Message
Snabba ryck, eller egentligen inte. Har letat ganska länge och gick med här först på slutklämmen. Det blev en ASL Leyla 845. Jag blev grymt imponerad och tyckte verkligen att den lyfte ljudet rejält.

Nu väntar jag ivrigt på morgondagen när lillan är vaken så jag kan spela på lite högre här hemma och se hur det låter med mina grejor.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000