HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Aurum Cantus?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2012/06/17 :  13:03:03  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Har blivit intresserad av V8F som finns till bra pris just nu. Är det någon här som lyssnat på dessa eller andra Aurum Cantus golvare?

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2012/06/17 :  13:45:34  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
http://www.hififorum.nu/artiklar/country_rhyme/1.htm


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2012/06/17 :  15:05:42  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Jag har ett par Melody M-103, som är en enklare modell än V8F. Jag köpte dem begagnade av Esoterisk HiFi för några år sedan.
För närvarande inte framme, men det har ingenting med själva högtalarna att göra. Det jag tycker att man bör vara medveten om är hur banddiskanten beter sig. Ljudspridningen är inte direkt av ortoakustisk modell. I mitt fall har det snarast varit en fördel med tanke på rummets beskaffenhet, men det gör också att det blir väldigt tydligt diskantfall en bit utanför centrum av spridningen.

Åtminstone mina har rätt bra fjutt i basen för att bara ha en 7":s bas (om jag minns rätt) och ljudkaraktären är definitivt inte åt det tunna och skrikiga hållet. Lite går det förstås att modulera genom hur man vinklar högtalarna också.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2012/06/18 :  14:25:37  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Tack för feedbacken! Hur skiljer sig Aurums diskant gentemot Elacs och Audiovectors diskant?

Ingen som lyssnat på V8F förresten?

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

RobertH
Member

400 Posts

Posted - 2012/06/19 :  22:19:48  Show Profile Send RobertH a Private Message
Nu har jag inte hört V8F, men jag har hört Volla. G1-diskanten, som jag tror även sitter i V8F är ju prisbelönt typ, den ska ju vara riktigt kanon - men sedan är det som ztenlund säger, det negativa med banddiskant är att du får en väldigt mycket sämmre spridning av diskantljudet, och således låter det ofta sämre om du inte sitter framför stereon.
Personligen gillar jag skarpt det klara ljudet banddiskanten brukar ha, men har lite halvsvårt att leva med spridningen, då jag ofta är placerad lite varstans i rummet :-)

Wilson Benesch ACT Two | Pass B1-Buffer | Pass Labs X250 | Opera Reference 2.2 MkIII CD | Clearaudio Evolution Magnum | Lyra Kleos/Sumiko Palo Santos Presentation | Tom Evans Microgroove Plus X RIAA
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2012/06/20 :  11:24:16  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Tack för info! Ser ut som att jag avstår köp med tanke på diskanten.

Är Audiovector Avantgarde lika dålig ur spridningssynpunkt?

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp

Edited by - Audiovector on 2012/06/20 11:24:35
Go to Top of Page

Staffan
Member

714 Posts

Posted - 2012/06/20 :  11:43:08  Show Profile Send Staffan a Private Message
Detta är ingen kritik,bara en fråga.
Hur lyssnar ni på era anläggningar?
Ska man njuta av stereo så sitter man
väl korrekt placerad annars faller ju
hela konceptet.

Mvh
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2012/06/20 :  12:22:47  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
jag lyssnar på min anläggning utan att många gånger sitta exakt i "sweetspot" låter utmärkt ändå med mycket bra och välbehållen ljudbild.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2012/06/21 :  07:07:37  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Samma här! Och det är kul att även gästerna kan få rätt ljud.

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp

Edited by - Audiovector on 2012/06/21 07:07:55
Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2012/06/24 :  18:02:04  Show Profile Send Leif B a Private Message
System Audio har en nice diskant och bra spridning.
Go to Top of Page

Double A
Member

2095 Posts

Posted - 2012/06/25 :  20:29:36  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message
Då jag har jobbat med och lyssnat på Arum Cantus G1 diskant ett antal år nu så vill även ja lämna min åsikt

Precis som det har skrivits tidigare så har G1:an ett annat spridningsmönster än en "vanlig" dom diskant, G1:an sprider mycket bra i horisontalplan, men, vertikalt begränsar den spridningen pga linje-källe principen.
Du behöver alltså befinna dig på samma höjd som som diskanten (med huvudet) men ja garanterar att du inte vill springa runt när du väl har upplevt ljudet av den

Har du vägarna förbi Karlskrona är du välkommen att lyssna på hur G1an kan låta.

Mvh Anders

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2012/06/25 :  21:32:59  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Verkligen superintressant, tack!

Hur står sig V8F mot exempelvis Elac FS 249? Båda är lyxiga värsting-golvare med banddiskant men Elac:en kostar bra mkt mer (just nu)...

http://www.referenceaudio.se/hogtalare/golv/elac-fs-249/

http://www.hifiborsen.se/produkter/v8f.asp

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp

Edited by - Audiovector on 2012/06/25 21:34:38
Go to Top of Page

Double A
Member

2095 Posts

Posted - 2012/06/26 :  20:00:23  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message
Jag har tyvärr inte hört någon av högtalarna du har tittat på, men Elac använder väll inte ett band-element till diskanten?
Dom kör väll med sitt JET element som är en version av Eton Air motion vilken jag lyssnat på, och den imponerade inte på mig

mvh Anders

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2012/06/27 :  08:52:43  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Trodde det var hög ljudkvalitet på Elacs JET-diskant, Audiovector använder ju den i sina Avantgarde-modeller (dock i modifierad form).

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Double A
Member

2095 Posts

Posted - 2012/06/27 :  22:52:15  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message
Som sakt, ja har inte lyssnat på Elacs Jet diskant men Eton Air motion imponerade inte på mig när jag är van att lyssna på G1an!

Du måste lyssna på båda för att bilda dig din egen uppfattning om vad du gillar för typ av diskant

Anders

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2012/07/02 :  11:23:03  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Ska bli! Har för övrigt ägt ELAC 310 JET och trivdes extremt bra med dem. Sålde dem enbart för att testa golvare (Audiovector Mi3 Signature SE). Idag är jag tillbaks på stativare...

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000