HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 "Behringer" testet!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2012/07/18 :  21:43:11  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Då photobucket krånglar för mig idag så verkar det som bilder får vänta lite.


ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2012/07/18 :  21:49:39  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Eller inte!

Uppslutningen var inte galet stor men några tappra medlemmar dök upp, och först var bearwik.

Sen gick det nån timme och när bearwik och jag fikat och ätit av den goda morotskakan som Rigmor bakat åt oss började vi lyssna på lite musik som bearwik hade med sig.


Bearwik med en liten smakbit.

ombud för Intelligent Sound

Edited by - räven on 2012/07/19 12:07:06
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2012/07/19 :  00:12:38  Show Profile Send bearwik a Private Message
Själva testet var en intressant upplevelse, det enklare systemet var ganska enkelt att urskilja på de flesta sorters musik, det var lite hängmatta eller loudnesseffekt där, det var också lite burkigare än det dyrare systemet som var mer upplöst och homogent. Det blev större skillnad ju bättre inspelningen var. Betydligt svårare var det att skilja på WAV och FLAC-filer, men det gick det också med lite övning och vägledning från Petter från IS-Sound. Dettta var jag tveksam till innan, men jag hade fel. Det är dock inga gigantiska skillnader, den största skillnaden var i mellanregistret som blev lite (aningen) fylligare. Jag tackar för en trevlig eftermiddag hos IS-Sound.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/07/19 :  08:10:04  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
quote:
Betydligt svårare var det att skilja på WAV och FLAC-filer, men det gick det också med lite övning och vägledning från Petter från IS-Sound.

Hmmm, låter ju inte som något blindtest direkt.

Jag misstänker att jag hade blivit lite besviken.
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2012/07/19 :  08:55:58  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Ibland kan det behövas lite övning för att uppnå nya resultat och lite hjälp på vägen är aldrig helt fel.



"fulanläggningen" bestående av Yamaha dvd 2700 och reciever 2700 ihopsnörade med sämsta sortens skitkabel.

Kenwood-förstärkaren testades lite kort också.

ombud för Intelligent Sound

Edited by - räven on 2012/07/19 12:33:53
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2012/07/19 :  11:59:24  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Baksidan


ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2012/07/19 :  12:05:18  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Referensanläggningen:



MYCKET moddad cd-transport från Advance, dac från Svalander Audio, G-dis P400 slutsteg (även det moddat rätt rejält.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2012/07/19 :  12:08:42  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Baksidan av allt


ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2012/07/19 :  12:18:04  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Högtaleriet som användes.



Det är den lite mindre högtalaren som användes.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2012/07/19 :  12:20:40  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Andra som kom och lyssnade var nikwal med kompis och Mey.


ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2012/07/19 :  13:10:33  Show Profile Send bearwik a Private Message
Jodå, blindtest var det, men sklillnaden var så pass stor så det var lätt attt höra vad som var vad. Petter bistod med tips om vad vi borde lyssna efter, inte vad som var vad

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2012/07/19 :  14:37:51  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
En jam-hörna fanns för den som ville ha referens


ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

nikwal
Member

126 Posts

Posted - 2012/07/19 :  14:59:21  Show Profile Send nikwal a Private Message
jag och jocke kom iväg lite sent från vås och så missade jag ju såklart avfarten på motorvägen och tänkte ta vägen via bron tillbaka men neeejdå där var det kö.Vände och kom fram till slut iaf.
Det omedelbara ljudintrycket var nåt i stil med "så här jag inte alls van vid att saker låter" men det gick över rätt fort.
Jag är i grund och botten positivt skeptisk till det mesta och i synnerhet kablar och sånt, men helvete(får man svära)detta var häftigt alltså. Det gick relativt lätt att konstatera att det är skillnad och efter lite överläggande så konstaterade vi väl ungefär vad det bestod i också. Ok flac testet var lite svårt men absolut inte omöjligt.
jag är helt nöjd med utförandet av testet, något ännu blindare test hade inte behövts..
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2012/07/19 :  16:27:28  Show Profile Send bearwik a Private Message
Testet blev ju inte lättare av att Räven var en manuell växel, det tog en liten stund mellan systemen.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2012/07/19 :  17:15:40  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Mey
Member

899 Posts

Posted - 2012/07/21 :  08:34:38  Show Profile Send Mey a Private Message
Vill också tacka för en kul (om än liten..) träff.
Smaskigt fika var det också!

Det var inte så svårt som man skulle kunna tro, att höra skillnad mellan flac och wav. Med tanke på hur billigt lagringsutrymmet är idag finns det för mig ingen anledning att använda något annat än wav.
Men var och en får givetvis avgöra själv.
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2012/07/21 :  08:56:18  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Ja, tyvärr var det inte så många som kunde komma.

Men det kommer ju fler tillfällen.

En liten högtalar-duell kanske?

ombud för Intelligent Sound

Edited by - räven on 2012/07/21 09:05:38
Go to Top of Page

Mey
Member

899 Posts

Posted - 2012/07/21 :  09:08:46  Show Profile Send Mey a Private Message
Det vore skoj!
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000