HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dali Evidence 470 eller B&W 684?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2012/06/05 :  15:54:24  Show Profile Send KennethS a Private Message
Hallå alla!

Efter en sisådär 7års frånvaro från detta eminenta forum och i princip från allt som har med hifi att göra så har jag fått lov av min sambo att skaffa ett par begagnade golvare för en 2-4000kr.

Ja, jag vet, inte sådär JÄTTE mycket pengar är det ju inte, med tanke på vad man la ut förut när man var yngre och lite mera korkad hehe. Men nu när man "vuxit" upp en del och fått småbarn så är ju inte budgeten för dessa utsvävningar inte speciellt stor så jag tar det kan få....

Så nu till min fråga: Jag har på blocket hittat ett par Dali Evidence 470 för 2200kr och ett par B&W 684 för 4000kr. Sitter idag med en H/K AVR 255 som är ganska strömstark och hyfsat okänslig mot lägre impedanser.

Lyssnar på ganska blandat material med för en förkärlek för rock och metall, men annars är det till 85% filmtittande som mest gäller.

Vet att Dali Evidence 470 kom 1999 och på så sätt är rätt gammal idag jämte B&W 684 som fortfarande säljs hos Hifiklubben, men vad tror ni om skillnaderna?

Har inte hört Evidence på säkert 10år så mitt ljudminne är ju rätt kasst när det gäller dom. B&W 684 har ju bla fått full pott hos What hifi? och är allmänt rekommenderade. Tror ni man idag skulle sitta nöjd med ett par Evidence eller har tiden och utvecklingen rullat förbi? Är det B&W 684 som gäller?

Sambon vill ju helst att det ska bli så billigt som möjligt, men man vill ju inte köpa crap heller...

Trött på folk utan vett

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/06/05 :  22:19:17  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Dali eller B&W,
Jag har lyssnat på båda modellerna, men inte samtidigt och jag minns inte riktigt hur de lät.
Men jag minns att jag inte alls gillade B&W, de lät tunnt och hade en lite hissad och jobbig diskant.
Sedan kan det ju bero lite på musiksmak också, gillar du Rock så blir nog Dali bäst, gillar du Jazz eller klassiskt så kanske B&W passar bättre?

Om du bor i trakten kring Örebro/Kumla så kanske dessa kan vara intressanta?
http://hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=50827
Bra högtalare som inte är kräsen med varken kringutrustning eller musiksmak.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Cyberpunkare
Member

218 Posts

Posted - 2012/06/05 :  22:40:02  Show Profile Send Cyberpunkare a Private Message
Har a-b lyssnat på B&W och Dali flera gånger genom åren och måste säga att när det har handlat om samma prisklass så har jag alltid valt B&W före Dali.
Håller delvis med Opethic om att Dali är lite rockigare men har samtidigt personligen tyckt att dom har känts beslöjade i mellanregistret och diskanten mot B&W samt inte samma kropp men det handlar om små skillnader.
Jag lyssnar på det mesta och gärna tung rock men om jag måste välja så tar jag hellre välspelande för akustiskt än tunggung , säger kanske en del om mig
Däremot så kan jag inte säga något om just dessa modeller mer än att jag verkligen gillade ljudet på Evidence när den kom och om jag kommer ihåg rätt så var det nog den ända Dali högtalaren som enligt mig matchade B&W.
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2012/06/06 :  01:03:23  Show Profile Send KennethS a Private Message
Problemet som jag minns det med Dali Evidence 470 var väl att dom krävde en del fritt bakåt? Har det ganska trångt där dom ska stå tyvärr..

Tackar för förslaget Opethic, problemet är att jag inte kan ha stativare då jag har en lite klånfingrig dam som riskerar att välta dom...

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2012/06/06 :  07:23:32  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message
Audiovector k3 är ett bra alternativ om de ska stå nära bakväggen och om inte den djupaste basen behövs.
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2012/06/06 :  07:26:23  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message
Audiovector k3 är ett bra alternativ om de ska stå nära bakväggen och om inte den djupaste basen behövs.
Go to Top of Page

shifts
Member

375 Posts

Posted - 2012/06/06 :  08:39:12  Show Profile Send shifts a Private Message
NHT 2.5i för bövelen, de blir mitt tips. Ett bra alternativ om de ska stå nära bakväggen och om den djupaste basen behövs. :)

Edited by - shifts on 2012/06/06 08:40:23
Go to Top of Page

Levator
Member

295 Posts

Posted - 2012/06/06 :  12:01:53  Show Profile Send Levator a Private Message
Jag skulle inte köpa Dali högtalarna på blocket, det är inte orginalelement som sitter i dom.
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2012/06/06 :  13:55:29  Show Profile Send KennethS a Private Message
Var lite det jag misstänkte. Såg ut mera som dom nyare elementen från Dali, dvs röda?

Ska åka och titta på B&W 684:orna idag! Hoppas dom är "up to scratch".

Tackar förnämligast för alla förslag:D

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

Gabrioth
Starting Member

30 Posts

Posted - 2012/06/06 :  16:25:57  Show Profile Send Gabrioth a Private Message
Om valet står mellan dessa skulle jag völja B&W alla dagar i hela veckan, förutsatt att de kopplas till ett strömstarkt slutsteg, typ Rotel.

Dali i den prisklassen känns mer lättdrivna och ger dig mer "luft" om du har en lite klenare förstärkare.

Det som gör att Dali i mina ögon förlorar är att jag blir lyssningstrött tio ggr fortare med dem än med B&W.

En bra kompromiss mellan de två i ungefär samma prissegment är Kefs iQ-serie. Vilekt är vad jag kör idag.

Dilegua, notte!
Tramontate, stelle!
Tramontate, stelle!
All'alba vincerò!
Vincerò!
Vincerò!
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2012/06/08 :  15:19:11  Show Profile Send KennethS a Private Message
Tackar för inputen! Blev B&W 684.

Dom lät riktigt bra för sina 9000kr måste jag säga. Det har hänt en del i den klassen sen jag sist besökte den måste jag säga. Högtalarna var som säljaren sa i pedantskick. Kul att se att det säljaren säger för en gångsskull stämmer.

Ljudet är riktigt tajt med bra pondus i botten och dom har en spelglädje som jag inte hört från B&W i den här prisklassen förut. Min H/K AVR255 klarar faktiskt av att driva dom bra. Är lite förvånad med tanke på prislappen på receivern är bara i 6000kr klassen. Dock skulle jag vilja uppgradera min Supra PLY 2.0 för 44kr /m, men det är ju en annan historia hehehe......

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000