HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 kabelblindtest
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/02/03 :  02:29:28  Show Profile Send nin a Private Message
Och detta kommer vi höra om och om igen....Det är jävligt kul med hifi...Det verkar dra till sig personer som måste få sin sak rätt i alla lägen...Detta är kul...Jäkligt kul...

Edited by - nin on 2003/02/03 02:30:19
Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2003/02/03 :  03:13:37  Show Profile Send pesa a Private Message
Thomas A; jag tackar for instruktionen men jag ar tveksam till att det ar helt praktiskt da testet skulle ta allt mellan en manad och oandligheten beroende pa hur manga kablar man vill testa. Jag tvivlar pa att manga blindtest verkligen gar till sa (eller har folk verkligen inget annat for sig...). Dessutom kraver det ju att man har tillgang till all denna kabel under lika lang period, nagot som i alla fall i mitt fall ar omojligt .

Ovriga kabelskeptiker; Jag ar idag agare till en uppsattning relativt billiga Monsterkablar och har sedan en tid testad nya, och vad som sakert anses vara, mer avancerade alternativ (se annan trad om just detta...). Jag ar relativt ny har pa forumet men har redan hunnit se nagra hetsiga kabeldebatter passera och maste saga att jag ar minst sagt forvanad/road over att just detta skapar sadana kanslosvallningar .

Som med allt annat vi diskuterar har pa forumet sa ar det tusen omstandigheter som styr hur musiken later hos var och en av oss och det ar val trots allt vara egna oron som faller avgorandet i respektive fall. Efter att ha testat diverse kablar och fascinerats av skillnaderna dem emellan sa ar det i alla fall min (subjektiva) slutsats att kablarna spelar stor roll for slutresultatet.

Jag tror att jag ar i ganska gott sallskap om denna asikt och darmed har jag svart att acceptera den underton debatten tar dar vissa av er nastintill idiotforklarar oss som vill investera i ngt som vi anser forbattrar vara musikupplevelser . Det som forvirrar mig mest ar att det verkar vara helt OK att investera i hur dyra hogtalare och elektronik-komponenter som helst, men vill man lagga lite pa kablar sa ar men helt plotsligt dum i huvudet. Jag har inga problem med er som vill kora lampsladdar och tycker att det later bast och om ni kan ha den installningen gentemot oss som hor forbattringar med kabeluppgraderingar sa blir det kanon .

Peter


Detroit, Michigan
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/02/03 :  09:44:25  Show Profile Send Flint a Private Message
Avdelning allvar.
Min kritik handlar om att ljudförbättringen inte står i proportion till prisskillnaden. Det ska i ärlighetens namn sägas att jag själv inte har gjort någon A/B-test eller blindtest mellan en 100KKr kabel och en lampsladd men jag skulle gladeligen ställa upp om jag kände någon som hade kabeln. Dvs. den dyra. Lampsladd har jag ganska gott om. Den som vill kan skicka mig lämplig svindyr kabel för test. Att det finns hörbara skillnader mellan kablar är dock helt klart men jag kritiserar prissättningen.

Avdelning skämt.
Min kommande storsäljare FlintFlum 2245/CP börjar ta form. Jag funderar på en ledara av uran med ett ytterlager av Mozzarella. Ledaren placeras i ett rör av amalgam (amalgamallergiker rekommenderas att vid ev. ökad irritation i första hand ta kontakt med sin tandläkare för oral totalsanering) och fixeras med stående trattkantareller för att hållas på plats. Röret fylls sedan med lustgas för ökad spelglädje. Eftersom kabeln kommer att bli lite stel och klumpig så kommer jag att söka ett kollektivt bygglov i förskott för alla kunder. Sen är det bara för den glade att börja spika och flytta väggar och annat tjafs.
Trattkantareller har visat sig i en Polsk test gjord av Dipl.Ing. Stephan Transientski vara ett ypperligt material för att förhindra SPID (sporadisk polyfonisk intravenös deformation). Testet är CE-märkt och gjord på utrustning innehållande elektronik. Testet i sig är också allergitestat och orsakar ingen klåda. Inramad kopia av testet levereras separat. X-krok ingår.
Jag tar gärna upp förhandsbeställningar på denna läckerbit kallad FF2245/CP.

Go to Top of Page

Frux
Member

183 Posts

Posted - 2003/02/03 :  12:06:21  Show Profile Send Frux a Private Message
Tycker bara att såna här blindtester gång på gång visar att det faktiskt inte är så stora skillnader som många försöker få det till. Intressant också att "lakritssnörena" bedöms som antingen ungefär lika bra eller bara aningen sämre än mycket dyra kablar, när de enligt många tydligen bara ska låta skit...

Uttjatad debatt javisst, men det kanske finns visst fog för att en del är kritiska?
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2003/02/03 :  12:31:29  Show Profile Send Conan a Private Message
Resultatet av den här testen som hifi-punkten utförde måste betraktas med utgångspunkt av testmetoden som användes. En blindtestning är enda sättet att plocka bort den (kan man förvänta sig) stora inverkan som förväntningarna på olika kablar kan ha -- kalla det "placebo-effekten" om ni vill -- men däremot tror jag att man från början hade tänkt sig att det skulle vara relativt lätt att höra klara och tydliga skillnader mellan olika högtalarkablarkablar. Hade det varit stora skillnader så hade betygsskalan 1-5 fungerat bra och vi hade kunnat förvänta oss en uppdelning med lågprissladden i ena änden med ett betyg på säg 2-2,5 och de dyra high-end-sladdarna i den andra med betyg 4-4,5.

När det sedan visade sig att det var små skillnader kablarna emellan så faller tyvärr även betygssystemet. Med skillnader i den här regionen kan man förvänta sig betyg någonstans 3-3,5 plus/minus några tiondelar och det var precis vad man fick fram! Jag anser att ett test av högtalarkablar (och även signal- dito) bör koncentrera sig främst på frågan om skillnader mellan kablarna överhuvudtaget, och inte så mycket på om den ena är bättre eller sämre.

Jag personligen drar egentligen bara två slutsatser av testen:

1. Det är små skillnader mellan majoriteten av högtalarkablarna! Det går sedan inte att säga huruvida det är några hörbara skillnader mellan de övriga kablarna i testen. Poängskillnaden är för liten och utfallet ligger inom felmarignalen!

2. Flatlinekabeln utmärker sig märkbart negativt i testen och måste betraktas som osedvanligt dålig! Det vore ganska intressant att få veta vad i ljudet som gjorde att deltagarna inte tyckte om den kabeln!

Det är väldigt trevligt och intressant att hifi-punkten gjorde testen och man får hoppas att man även har lärt sig något av utfallet. För även om det är ett lite semi-vetenskapligt sätt att testa på, så tyder det ändå på en sund ambition att försöka ta redan på hur saker och ting verkligen förhåller sig! Vad man baserar sitt uttalande om signalkablar på vore ju intressant att få ta del av. Förväntad försäljning kanske.. he he...

Pssst... En liten djävul bakom örat viskade till mig om kablar som är designade med uppenbart skumma egenskaper -- jag tänker då t.ex. på "flat-kablar" till högtalare (induktansinverkan) samt oskärmade signalsladdar (HF-instrålning); Kan det inte vara så att ett fungerande sätt att få en "egde" i marknadsföringen av kablar är att medvetet designa en kabel som faktiskt har en egen "ljudsignatur" och därmed även skulle gå att urskilja i ett blindtest? Att sedan kabeln egentligen medför en försämring av överföringen kan ju lätt dribblas bort med försäljningssnack.

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/02/03 :  12:35:55  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Pesa,

även om det kan bli bökigt så är det inte svårt att göra testet. Blindtest kan man göra hur som helst bara det är blint. Att ha "tid" att göra blindtest är en annan sak, men om man vill ta reda på hur lätt/svårt det är att höra skillnad så tar man sig den tiden. Tiden vi spenderar här + på utrustning + lyssning + skivköp är lika med vår HiFi hobby . Har man sen gjort ett blindtest några gånger kan man utifrån detta avgöra hur stor del av sin tid och pengar man sen vill ägna åt kabelköp och uppgraderingar etc (vilket sen då tar en viss sammanlagd tid av livet). Eller så gör man det enkelt för sig; man köper en kabel, lyssnar öppet och köper det man tycker låter bäst. Hur man spenderar "tiden" är upp till var och en. Men det är inte svårt att göra ett blindtest. Bara lite tidskrävande.

Du säger att det är omöjligt att få tillgång till en annan kabel? Har du ingen gratiskabel att testa mot? Lyssa en vecka var på varje kabel under 3 månader. Träna själv genom att någon sätter i en slumpmässig kabel. Sen kan någon komma och börja slumpa (= det riktigta försöket) isättning av kabel i minst 10 omgångar.

T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

dali
Member

322 Posts

Posted - 2003/02/03 :  12:37:05  Show Profile Send dali a Private Message
Efter att ha följt flera debatter rörande högtalarkablars betydelse så har ja kommit fram till följande slutsatser:

1. Det är skillnad mellan kablar.

2. Skillnaderna som finns är i allmänhet mycket små. I anläggningar under 500.000 är de förmodligen obetydliga (egen tolkning).

3. Det finns ingen direkt korrelation mellan pris och ljudkvalitet. En billig kabel kan vara bra, en dyr dålig. Och vice versa.

4. De som har köpt (eller använder) dyra kablar hör skillnad.

5. De som inte har köpt dyra kablar hör ingen skillnad.

6. Alla former av blindtester förlöjligas, ifrågasätts och motarbetas av personer som inryms under punkt 4. För att uppfylla alla krav måste man hålla på i tre år, sitta helt stilla och helst inte andas. Så då är det ingen idé att ens försöka, det går lika bra att sitta med prislappen i näven, stirrande på den dyra kabeln, iförd de senaste sponsortröjorna från tillverkaren medan man lyssnar, för det påverkar minsann inget.

7. Alla debatter spårar ur förr eller senare. Vilket illustrerades i punkt 6.

Personligen tycker jag att "roten till allt ont" i kabeldebatten är de våldsamma överdrifter som förekommer när ytterst små skillnader skall beskrivas.


--- Den som jämför med något billigare kan ibland känna sig riktigt jävla rålurad ---
--- Har absolut ingen koppling till Dali högtalare ---

Edited by - dali on 2003/02/03 12:43:19
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2003/02/03 :  12:37:13  Show Profile Send Conan a Private Message
Frux, du kan skriva upp mig på tio meter av FF2245/CP! Skulle inte sladden passa till högtalarna så kan man ju alltid fräsa upp kantarellerna för att dryga ut födan när det börjar närma sig löning...

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2003/02/03 :  12:43:54  Show Profile Send ayayay a Private Message
dali:
Håller med dig fullständigt, på alla punkter...
Även om jag har köpt dyra kablar

Conan:
Jag ser att din matlagning är med
Hur mår spisen efter det att du satte gummifötter på den?
Blev pytt i pannan som du väntat dig

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/02/03 :  12:43:56  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
quote:
Originally posted by Conan

Frux, du kan skriva upp mig på tio meter av FF2245/CP! Skulle inte sladden passa till högtalarna så kan man ju alltid fräsa upp kantarellerna för att dryga ut födan när det börjar närma sig löning...



Hej Conan!

Är Frux och Flint samma person?
Fy Fy i såfall.
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2003/02/03 :  13:04:19  Show Profile Send Conan a Private Message
Hmmm... det gäller ju att läsa vad dom skriver innan man börjar skriva. Det VAR ju signalsladdar dom testade på hifi-punkten!! Fy och skäms, Conan!! Men då är ju deras uttalade om att det var stora skillnader ännu mer konstigt...

Jo, matlagningen är med och man börjar ju allt mer se synnergierna mellan mat och hifi! Njaaaa... just nu är stora projektet att tweaka el-grillen... Tack för tipset ayayay!

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2003/02/03 :  13:11:48  Show Profile Send norman a Private Message
quote:
Originally posted by Conan

Hmmm... det gäller ju att läsa vad dom skriver innan man börjar skriva. Det VAR ju signalsladdar dom testade på hifi-punkten!! Fy och skäms, Conan!! Men då är ju deras uttalade om att det var stora skillnader ännu mer konstigt...



Men så är det ju alltid.. "det var så stor skillnad att folk satt som fågelholkar när den gamla kabeln byttes ut till superultran.." men sen går det inte att höra skillnad i blindtest... man måste minst ha kabeln inkopplad i en månad o.s.v. HMM för mig går detta inte att få ihop...
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/02/03 :  13:16:33  Show Profile Send Flint a Private Message
Majjen03
Flint är Flint och ingen annan.
Jag håller mig för god för att uppträda
under flera signaturer och andra artistnamn.
Trots mina ibland galna inlägg finns det ändå
lite moral i botten.

Conan
Man kan se min kabel som ett reservskafferi.
Tippar att uranet har en viss konserverande effekt.
Första tian snöre är noterad. Jag duckar och nickar.
Du får själv välja färg på paketet, dvs. bilen
som utgör embalaget.
Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2003/02/03 :  15:50:08  Show Profile Send pesa a Private Message
quote:
Originally posted by Flint

Avdelning allvar.
Min kritik handlar om att ljudförbättringen inte står i proportion till prisskillnaden. Det ska i ärlighetens namn sägas att jag själv inte har gjort någon A/B-test eller blindtest mellan en 100KKr kabel och en lampsladd men jag skulle gladeligen ställa upp om jag kände någon som hade kabeln. Dvs. den dyra. Lampsladd har jag ganska gott om. Den som vill kan skicka mig lämplig svindyr kabel för test. Att det finns hörbara skillnader mellan kablar är dock helt klart men jag kritiserar prissättningen.



Flint; jag haller med om att forbattringen inte alltid star i relation till prisokningen, men vidhaller att det blir klara forandringar beroende pa kabelval .

Jag kikade igenom Robert Harley's bok angaende kablar och han skriver ett par intressanta saker som stodjer bada dessa synpunkter:

s365 "Loudspeaker cables and line-level interconnects are an important but often overlooked link in the music playback chain. The right choice of loudspeaker cable and interconnects can bring out the best performance from your system. Conversely, poor cables and interconnects - or those not suited to your system - will never let your system achieve it's full musical potential."

s369f "At the top end of the scale, cable and interconnect pricing bears little relationship to the cost of designing and manufacturing the product. Unlike other audio products, whose retail prices are largely determined by the part cost (the retail price is typically four to six times the cost of raw parts), cables and interconnects are sometimes priced according to what the market will bear. This trend began when one company set its prices vastly higher than everyone else's - and saw its sales skyrocket as a result. Other manufacturers then raised their prices so they wouldn't be perceived as being of lower quality. Although some very expensive cables and interconnects are worth the money, many cables are ridiculously overpriced."

Harley ger ocksa en tumregel om att 5-15% av systemets totalvarde bor utgoras av kablar.

Jag tror vi bada kan finna tillrackligt med stod for vara respektive synpunkter .

Oj vad langt detta blev...men sa ar det ganska intressant ocksa...

Peter

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2003/02/03 :  16:18:11  Show Profile Send pesa a Private Message
quote:
Originally posted by Thomas A

Pesa,

även om det kan bli bökigt så är det inte svårt att göra testet. Blindtest kan man göra hur som helst bara det är blint. Att ha "tid" att göra blindtest är en annan sak, men om man vill ta reda på hur lätt/svårt det är att höra skillnad så tar man sig den tiden. Tiden vi spenderar här + på utrustning + lyssning + skivköp är lika med vår HiFi hobby . Har man sen gjort ett blindtest några gånger kan man utifrån detta avgöra hur stor del av sin tid och pengar man sen vill ägna åt kabelköp och uppgraderingar etc (vilket sen då tar en viss sammanlagd tid av livet). Eller så gör man det enkelt för sig; man köper en kabel, lyssnar öppet och köper det man tycker låter bäst. Hur man spenderar "tiden" är upp till var och en. Men det är inte svårt att göra ett blindtest. Bara lite tidskrävande.

Du säger att det är omöjligt att få tillgång till en annan kabel? Har du ingen gratiskabel att testa mot? Lyssa en vecka var på varje kabel under 3 månader. Träna själv genom att någon sätter i en slumpmässig kabel. Sen kan någon komma och börja slumpa (= det riktigta försöket) isättning av kabel i minst 10 omgångar.

T



Thomas A,
Tro mig jag hade tyckt det vara intressant att kunna gora detta du beskriver och jag var uppriktigt intresserad av hur en blindtest gar till da jag inte varit med i hifi-svangen alltfor lange....

Om blindtest gar till som Du beskriver (under tre manader) sa hade det varit mycket spannande att gora. Menar Du att blindtester i allmanhet gar till pa det viset??? Jag hade intrycket att blindtester ofta gick till sa att man samlades en kvall hemma hos ngn kompis och bytte kablar/komponenter.

OBS!Jag ar inte ironisk utan vill garna veta hur det gar till, eller snarare hur det bor ga till for att det skall bli som mest rattvist. Jag har svart att acceptera att de skillnader jag hort under den senaste manadens provlyssning inte ar riktiga utan ren inbillning fran min sida...

Peter

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

Frux
Member

183 Posts

Posted - 2003/02/03 :  16:22:03  Show Profile Send Frux a Private Message
quote:
Originally posted by Conan

Frux, du kan skriva upp mig på tio meter av FF2245/CP! Skulle inte sladden passa till högtalarna så kan man ju alltid fräsa upp kantarellerna för att dryga ut födan när det börjar närma sig löning...

Du menar Flint. Så var det missförståndet löst.
Go to Top of Page

Frux
Member

183 Posts

Posted - 2003/02/03 :  16:34:07  Show Profile Send Frux a Private Message
quote:
Originally posted by daliPersonligen tycker jag att "roten till allt ont" i kabeldebatten är de våldsamma överdrifter som förekommer när ytterst små skillnader skall beskrivas.
Instämmer helt. Sen följer ju (över)värderingen av kablar med.
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2003/02/03 :  16:45:57  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Är nog mest psykologiskt det här med kablar och andra tweeks som kostar en massa pengar. Har man lagt ner 10 000 på en kabel så vill man ju att den ska vara 1000 ggr bättre än grannens sytråd för 30:-. En som inte trasslat in sig i kabelhärvan. ;-)

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/02/03 :  16:48:07  Show Profile Send Flint a Private Message
pesa
Jag tror dig och hävdar inte att jag har rätt på något sätt. Själv är jag helt lugn i den här debatten eftersom jag har min uppfattning helt klar och den är att jag bara litar på det jag själv hör. Om jag i en blindtest skulle höra stor skillnad till fördel för (som det visade sig) en dyr kabel så skulle jag överväga värdet av att införskaffa densamma. Jag tror att jag slutar tjata om priset på kablar i och med det här inlägget. Min syn på saken har framgått.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/02/03 :  17:29:42  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Och detta kommer vi höra om och om igen....Det är jävligt kul med hifi...Det verkar dra till sig personer som måste få sin sak rätt i alla lägen...Detta är kul...Jäkligt kul...


Nin, man har väl rätt att klaga på saker man är missnöjd med, tex att kablar framställs som prisvärda, utan att folk ska behöva gnälla för att man tror att man har rätt? Det är ju fånigt, givetvis tror man det. Du får säga din mening, om du menar att de flesta kablar är värda sitt pris tex, och jag får säga att jag tycker prissättningen inte har något som helst samband med prestandan. Jag får även säga att jag tycker skillnaderna på kablar överdrivs in i det absurda för att man vill visa på att "det visst är skillnad mellan kablar", till följd att många struntar i att lyssna och går på rekommendationer av typen "dom där kablarna som föjer med är ju bara skit, de låter illa, du måste köpa ett par bättre". Jag är öppen för att det kan finnas enorma skillnader mellan en dyr och en billig kabel tills jag hör det med mina egna öron. Så enkelt är det.
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2003/02/03 :  20:03:59  Show Profile Send mag a Private Message
quote:
Sedan hade jag ett ärende till köket där min fru befann sig, Hon frågade "har du bytt kabel nu? Det låter mycket bättre, "Klarare"!!
Till saken hör att hon är måttligt intresserad av HiFi, och bertaktar mig med stor skepsis, när jag påstår att en kabel kan förbättra ljudet.
Till och med hon hörde skillnaden, (i köket 7-8 meter bort), mot min gamla Audioquest, jag försäkrar hon hade ingen aaaning om att jag bytt kabel. Det kallar jag blidtest.



Jag har råkat ut för en liknande incident. Jag blev tvungen att koppla in en "lakrissnodd" ett tag istället för mina kimber silver streak när jag sen spelade musik nästa gång började katten fräsa och slutade inte förens jag bytt tillbaka (han var dock tyst när musiken var tyst).



//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/02/03 :  20:04:31  Show Profile Send nin a Private Message
dali, Håller inte med det du skriver. För det första, jag VAR väldigt skeptiskt till kablar påverkan. Visst, jag hade väl en ide att ha hyffsade kablar så jag KÄNNER att jag inte glömt bort den biten. Men efter ha lånat hem en ganska dyra högtalarkabel och testa mot mina och skillnaden var ganska stora och klart mycket större än vad jag trodde.
Var det pris värt med 25 000kr för den kabeln? Nej, det var det väl inte, men vad är priset idag? Är det prisvärt med en BMW för 600 000kr? Är det prisvärt att köpa en CD spelare över 2000kr? Så även om det är för dyrt så ger det en förbättring oavsett priset.
Så skulle jag köpa denna? Nej, jag har väl tänkt att hitta en billigare beg för kanske halva priset eller lite mindre som funkar bra.


marens, Tycker inte du ska lägga ord i min mun!!! VART har jag sagt att det är prisvärt?? Håll dig till vad jag skriver. Jag är SÅÅÅÅ j**la trött på dessa debatter. Jag tycker musik och hifi är kanon kul, men jag tycker att det som det drar med sig med dårar som säger att allt annat än klassisk musik är ej musik utan buller, folk som betvivlar andras åsikter mm, stinker faktiskt.
Jag har hört skillnaden mellan högtalarkabel. Var dom stora? Nja, större än vad jag trodde och säkerligen större än mellan många CD spelare. Prisvärt med en kabel för 50 000kr? Nej, jag tycker inte det.


Så frågan är VARFÖR är vi här allihopa??
Vi vet ju redan det perfekta systemet:
DENON DN-600F CD-spelare
SENTEC SC9 Försteg
SENTEC PA9 Slutsteg
Carlsson OA50 Högtalare

Detta system är ju enligt LTS hemsida helt utan ljudförvrängning och kostar runt 16000kr, kanske billigare beg. Så då är alltså vi ALLA idioter här som köper något som är dyrare är detta eftersom det är inte BÄTTRE utan bara dyrare.
Go to Top of Page

yoko
Member

420 Posts

Posted - 2003/02/03 :  20:17:17  Show Profile Send yoko a Private Message
ska man tro på dig mag?! Eller busar du nu? Jag e skeptisk till det där..
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/02/03 :  20:25:54  Show Profile Send marens a Private Message
Nin jag tycker bara att din ton jämt är så gnällig när det gäller sånt här, har du inget att tillägga förutom gnäll så är det bättre att låta bli. Jag citerar ditt inlägg igen:

quote:
Och detta kommer vi höra om och om igen....Det är jävligt kul med hifi...Det verkar dra till sig personer som måste få sin sak rätt i alla lägen...Detta är kul...Jäkligt kul...


Säg istället vad du är missnöjd med i stället för att bara gnälla tycker jag. Det låter inget trevligt och tillför inget.

Jag har f.ö. inte lagt några ord i din mun. Jag citerar mig själv så att du ser:
quote:
Du får säga din mening, om du menar att de flesta kablar är värda sitt pris tex

Det var bara ett exempel. Eftersom du inte sa vad du tyckte var "fördjävligt" så tog jag det exemplet som en liten invit till att du skulle säga vad du tycker var "fördjävligt", det var ingen intolkning.

Varför jag är här? För att ge och få lite tips på vad som kan förbättra en anläggning mm. Jag är iaf inte här för att kasta smuts på LTS eller någon annan organisation eller bråka på något sätt. LTS får stå för sina resultat, och jag respekterar dem för vad de gör. Det finns ingen anledning att dra in dem så fort kablar, prisvärdehet och annat kommer på tal.

Edited by - marens on 2003/02/03 20:40:53
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/02/03 :  20:43:35  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Pesa,

det har gjorts långtidstester och snabbväxlingstester inom audioforskningen tidigare. Det har visat sig att snabbväxling ger känsligare utslag för skillnad än långtidstester. Pga av detta har många blindtester gjorts med snabba växlingar. Då hävdas det bland de som inte tror på blinda tester i snabbväxling inte är relevant för det man hör, utan man måste ha långtidstester. Så diskussionerna slutar aldrig eftersom det alltid finns något att anmärka på. Är man sant intresserad av att göra ett långtidstest så kan man göra detta själv blint också, med hjälp av någon kompis. Allt hänger ju på hur ärlig man är mot sig själv när man gör testet. Att göra ett snabbväxlingstest lämpar ju sig bättre under gemensamma förhållanden, pga att att det kan göras under en dag eller kväll.

Men som sagt, inget hindrar att man utför testet under lång tid. Erbjudanden med blindtester finns för dem som vill. Rec.Audio.High-end har en med prissumma för den som klarar det. LTS har ju ett erbjudande kvar vad jag förstår.

http://www.lts.a.se/artiklar/kabelfabel.html


Sen ska en sak tilläggas. Blinda tester görs ofta med en kabel i taget. Om kabelkedjan är någorlunda lång, så borde man egentligen göra ett blindtest med standardkabel + högpresterande kabel och byta allt i en sväng. Detta är något svårt att göra då man måste byta ut allt kablage. En lång kabelkedja totalt sett kan bidra till att dåliga kablar ger ett sämre ljud. Därför kan det vara bra att vara på säkra sidan och ha bra kablage i hela kedjan.

Sist men inte minst, val av programmaterial, vad man ska lyssna efter, och hur bra anläggningen och hur tyst rummet är påverkar också. Ett negativt resultat innebär inte att man inte skulle kunna lyckas vid ett annat tillfälle, med annat programmaterial eller andra personer.

T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000