HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Resonansdämpning
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mostlydiy
Member

344 Posts

Posted - 2012/05/03 :  20:47:58  Show Profile Send mostlydiy a Private Message
Jag behöver tips...

Jag har problem med resonanser i mina midbashorn. Det sjunger ordentligt och det sabbar hela ljudbilden när man drar på lite. Har ingen lust att göra några större ingrepp egentligen men jag är rädd att jag måste göra det för att få bort problemen. Cirklomanen har tipsat om glasfiber/epoxi längst ut på hornen. Är det någon som har några andra tips? Sånna där typ självhäftande asfaltsmattor är det någon idé alls månne?

/Marcus

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/05/03 :  20:55:40  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Plastilina kanske?
Går nog åt ett par kilo till de där hornen.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

mostlydiy
Member

344 Posts

Posted - 2012/05/03 :  21:12:07  Show Profile Send mostlydiy a Private Message
Ja, det skulle nog vara något att laborera med. Måste testas...
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7925 Posts

Posted - 2012/05/03 :  21:15:42  Show Profile Send Fuling a Private Message
Trevlig anläggning!

Sitter i en liknande sits själv, ett par midbashorn (ungefär samma storlek men kvadratiska) vilka är långt ifrån så stumma och "döda" som de skulle behöva vara. Min tanke är att göra i ordning ett antal säckar fyllda med blästersand som ska ligga ovanpå hornen och mot sidorna.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

mostlydiy
Member

344 Posts

Posted - 2012/05/03 :  21:30:25  Show Profile Send mostlydiy a Private Message
Skulle också kunna vara något att test med förstås. Svårt att få dom att ligga kvar kanske. Får nog göra någon form av kappa och hänga över med sand i eller något annat tungt.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2012/05/03 :  21:33:23  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Mina midbashorn var liknande dina i utförandet och jag misstänker att
du behöver göra ingrepp i delningsfiltret. Själv hade jag 5 cm tjocka
spånskiveväggar och de vibrerade de med, men inget som hördes. Det är
aldrig fel att ta bort resonanser, men man ska veta var de kommer från
först. Epoxy och glasfiber längst ut kommer bara att flytta eventuella
resonanser i frekvens. Sand är bäst. Börja dock med att mäta upp
hornets tonkurva med och utan filter. Det kan vara så enkelt som att
du behöver ändra lite i filtret bara.

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

mostlydiy
Member

344 Posts

Posted - 2012/05/03 :  21:46:21  Show Profile Send mostlydiy a Private Message
Jag har inte mätt tonkurvan men provat att ändra delningsfrekvens till alla möjliga olika frekvenser och problemet kvarstår. Det minskar iof ju lägre jag delar. Förstärkte locket till bakre kammarenoch det gjorde saken lite bättre. Vad delar du dina midbashorn och vad har du för filter?
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2012/05/03 :  21:56:25  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Jag delade vid 550 Hz 12 dB/oktav men på grund av hornens direktivitet
så måste man börja skära dem rätt lågt i frekvens. Anars "Hoar" de och
det låter hårt och tratt. Har för mig att jag hade 4 mH i serie och 47
µF parallellt.

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7925 Posts

Posted - 2012/05/04 :  04:55:45  Show Profile Send Fuling a Private Message
Måste erkänna att jag försummade arbetet en stund då jag hittade det här systemets byggtråd: http://www.minhembio.com/mostlydiy/317875/

Banne mig inte illa, vid första anblicken trodde jag att det var kommersiella plasthorn från en tysk firma vars namn jag inte kommer ihåg.

Gällande resonanserna så diskuterades precis samma problem hos ett par ganska identiska horn i Petters gamla byggtråd, minns inte om det kom fram några konkreta lösningar där men det dryftades i alla fall en del tänkvärt.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2012/05/04 :  08:00:43  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
Väldigt häftig anläggning, jag är mycket imponerad av ditt bygge!!

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

mostlydiy
Member

344 Posts

Posted - 2012/05/04 :  08:10:10  Show Profile Send mostlydiy a Private Message
Får kolla upp den tråden, du har ingen länk till den?

Midbashornen har tagit låååång tid att göra. Limma, svarva, limma, svarva... Hur som helst, nu är de klara och av någon anledning tror man att systemet ska vara hyffsat färdigt när man väl är klar med byggandet, men det tar säkert lika mkt tid att få det att låta som man vill. Den altecbasen jag trodde jag skulle använda lät inge bra i de hornen, så jag har försökt hitta en bas som passar istället för att bygga hornen efter basen. Ska prova med E130 också men tror det blir de 2220a som jag har nu. Har meckat en del med bakre kammaren men ska nog lägga ner lite mer tid på det. Hittar man rätt volym kan det kanske också påverka resonanserna kan jag tänka.
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2012/05/04 :  08:14:39  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message
Fantasktikt projekt! Jag tror det skulle vara uppskattat av flera om du hade lust att lägga upp lite byggbilder och berätta mera om dina resonemang och äventyr i verkstaden.

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

mostlydiy
Member

344 Posts

Posted - 2012/05/08 :  18:54:10  Show Profile Send mostlydiy a Private Message
Tänkte följa ditt förslag Petter och jag har simmat lite med högre Le i hornresp. Det blir bra mkt mer guppig frekvenskurva men den där toppen mot 500 hz går iof ner en hel del. Finns det någon möjlighet att simma ett andra ordningens filter i hornresp också?

/Marcus
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2012/05/09 :  09:23:47  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Du har inte testat att mäta upp dom utomhus så du slipper rumsbidraget? Och helst golvreflexen också, så om du kan ställa dom på högtalaren och mäta ovanför så vet du mera vad du har att tampas med.

mvh/Harryup

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

mostlydiy
Member

344 Posts

Posted - 2012/05/09 :  09:32:34  Show Profile Send mostlydiy a Private Message
Har inte mätt upp dom alls faktiskt. Jag har införskaffat mic, rta och lite grejer så det är på gång. Midbashornen väger bly så är inte så lätt att baxa ut dom direkt. Problemet är att de är inte är på en plats där de kommer att stanna särskilt länge. Det vore förstås önskvärt att bygga filtren i det rum där de är tänkta att spela. Det går iof att justera filtret senare.
Go to Top of Page

adhoc
Member

362 Posts

Posted - 2012/05/10 :  14:04:39  Show Profile Send adhoc a Private Message
Jag lade på självhäftande bitumenplattor från Mekonomen på mina Altec-horn (i aluminium). Tidigare sjöng metallen med, därefter bara ett doft "doff-ljud" när man knäpper till på dom.
Go to Top of Page

mostlydiy
Member

344 Posts

Posted - 2012/05/10 :  15:07:22  Show Profile Send mostlydiy a Private Message
Var lite inne på självhäftande sånna plattor också till en början men det är inget man vill testa först då det blir svårt att få bort om det inte gör någon nytta. Ska se om inte filtret kan göra susten som Petter förslår.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000