Author |
Topic |
räven
Member
3653 Posts |
Posted - 2012/11/03 : 15:49:32
|
Jag blir bara mer och mer nyfiken på Genelec 8260A. |
ombud för Intelligent Sound |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2012/11/03 : 17:33:16
|
Precis så är det som Micke Y säger. Det är så billigt att köpa eller ladda hem ett program, och många är det som drömmer om att bli demonproducenter. Det räcker för många också med en billig kondensatormikrofon från någon liten musikaffär. Sedan var det ett par högtalare för ett par tretusen å så e man hemma. tror man. |
|
|
JMlab
Member
595 Posts |
Posted - 2012/11/03 : 17:59:35
|
Sir George Martin var aktiv hos Abbey Road studios men var inte helt belåten med ljudet så han startade AIR STUDIOS där man använder TAD högtalare . gcs: det finns flera studios inom EU som använder TADs högtalare bla Air Studios Betr Focal skulle jag rekommendera ett besök på deras hemsida så ser du att det finns åtskilliga icke fransmän som använder deras proffshögtalare tom 2 välrenommerade Svenska studios ! |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2012/11/03 : 19:50:16
|
Jag vet att Air studion har TAD. Men det är väl ändå inte så konstigt med det eftersom Air har ett samarbetsavtal med Pioneer som också äger TAD. Air Studion och några till i England och i Tyskland har resurser som nästan inga andra har. Dom kan inte jämföras med de flesta. Det måste vara en studio som är bokad alla dagar på året för att det ska gå runt. Man måste också äga fastigheten om man inte heter Benny Andersson. quote: Betr Focal skulle jag rekommendera ett besök på deras hemsida så ser du att det finns åtskilliga icke fransmän som använder deras proffshögtalare tom 2 välrenommerade Svenska studios !
Det finns också studios som använder högtalare från Klein+Hummel som är ett gammalt tyskt företag som numera ägs av Neumann/sennheiser. Jag har hört flera av K+H högtalarna men tycker ändå att stativhögtalarna med DSP från Genelec låter bäst. Lyssna på dom så får du själv höra! |
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2012/11/03 : 20:21:37
|
Vad ska man ha en DSP till i en studio för sin monitorlyssning?? Man bygger väl förhoppningsvis studion i harmoni med monitorsystemet så man får god återgivning och en så objektiv lyssning som möjligt. Annars rattar man ju bara inspelningen så att den passar lyssningen/monitorerna. Att man kan vilja ha DSP hemma kan jag eventuellt förstå. |
I'm not a complete idiot, some parts are missing
|
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2012/11/03 : 22:33:24
|
Det är svårt att få till det perfekt t.o.m i en studio. I slutet av 60-talet började några att använda grafiska 6-bandsfilter från t.ex Ursa.(Altec hade också ett brusigt 1/3okt filter). Men filtret från Ursa var för grova och det var ju inte heller säkert att insatsen hamnade vid rätt frekvens. Det var dessutom svårt att hantera. Så småningom kom sedan JBL, dBx och BSS med sina lösningar som fungerar bra. Jag använder själv från dBx & BSS. Men det är väl som så att man i första hand ska försöka bygga bort stora fel som finns i rummet innan man slutför med hjälp av DSP:n. |
|
|
JMlab
Member
595 Posts |
Posted - 2012/11/03 : 22:55:49
|
Rydberg:Jag kunde inte sagt det bättre själv! gcs:Hur var det nu det fanns inga som hade råd med TAD,men det stämmer ju inte du har ju räknat upp flera som faktiskt har råd. Förstår att du måste sett avtalet mellan Pioneer&TAD efter som du är så initierad!!?? Det kan ju vara så att de faktiskt är övertygade om att det är värt att satsa på en riktigt bra högtalare!! För din info har jag lyssnat på både Genelec och Klein&Hummel varav den första inte imponerade på mig! Utgår från att du informerat dig lite bättre betr Focal pro då du kan se att de används i många icke franska studios Du har givetvis även lyssnat på den nya SM9 serien från Focal!!??eftersom du har så bestämda uppfattningar |
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2012/11/03 : 22:59:25
|
Sen är ju nästa fråga hur man skulle ratta en DSP om man nu har en i en studio, det finns t.ex. ingen logik i en mätbar snörrät tonkurva i lyssningspostionen. Uppöppningen till ljudbilden ska vara psykoakustisk rak men det är ju som bekant inte synonymt med rak tonkurva i lyssningspostionen. Det finns ju saker i ens omgivning som påverkar tonkurvan högst påtagligt men som hjärna registrerar och "räknar med" som man inte får kompensera bort*. Det är just detta som är så svårt med att få till en korrekt monitorlyssning. Vilka reflexer får inte finnas, vilka måste finnas och när i tid ska de komma.
I princip alla rumskorrigeringssystem som funnits på marknaden ger ingen vidare vikt till detta och det är väl också varför de funkar så illa. På sista tiden verkar man dock ha förstått att om man ska göra vissa korrigeringar så är det långt ner i frekvens.
*Klassiska exemplet är väl en vägg bakom lyssnaren som inte får kompenseras bort. |
|
Edited by - Rydberg on 2012/11/03 23:02:05 |
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2012/11/04 : 01:25:55
|
Ja, enbart genom att höra inspelningen som den är har man chans att på ett vettigt sätt justera den riktigt och få en någorlunda jämn standard på produktionerna ut till konsument. På vilket sätt kan en dsp (som anpassar för studiorummet)ge någonting positivt?
Det skulle innebära att vi som köper musiken får utgåvor som alla är kompenserade för att låta bra i den studio de kommer ifrån.
Våra egna anläggningar skulle därmed behöva justeras om för varje ny artist/platta man spelar.
Det är ju en strävan mot gemensam standard som studiorna skulle behöva, inte tvärtom. |
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2012/11/07 : 11:49:05
|
Visst är det så. Det existerar ju i filmvärden med exempelvis THX som har sina specifika krav.
Det har ju visat sig fungera förr, innan hade ju exemeplvis de olika skivbolagen olika graveringskurvor på sina skivor vilket krävade olika EQ-kurvor vid avspelningen (finns ju gamla apparater där man kan välja detta). Sen fick man RIAA-standarden, praktiskt :)
|
|
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7711 Posts |
Posted - 2012/11/07 : 19:02:59
|
Jag tror inte det tog skruv det jag sa tidigare dvs det där om att den mesta pop/rock spelas in hemma hos ingående musiker som sedan mailar sin del till någon sammanhållande. Kolla varenda band som inte är megastora, de gör så. Att i det sammanhanget tala om standarder är nog att ha kraftig övertro på branchen. Kanske hade det funkat på 80 talet?
Micke |
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2012/11/07 : 21:08:40
|
Som tur väl är så fungerar det i filmvärlden, det ställs väldigt höga krav på hur avspelningsutrustning och inte minst rum ska fungera. Nästan så att om man idag vill höra vad anläggningen verkligen går för sätter man på en rulle. I filmens värld har ju dynamiken fortfarande en avgörande roll som tur är!
Sen att bygga en studio med god återgivning behöver inte vara speciellt dyrt, Ingvar har exempelvis ritat massor med sådan till mer eller mindre hobbyfolk.
Edit: Sen att branschen kanske inte gör vad de borde gör ju inte diskussionen om vad de borde göra irrelevant. |
|
Edited by - Rydberg on 2012/11/07 21:14:43 |
|
|
Passerati
Member
3449 Posts |
Posted - 2012/12/26 : 23:25:00
|
Kan väl nästan skriva här och fråga hur många som efter mitt egna letande (delvis via fora) nu själva köpt ett par Genelec... eller planerar inför det ?
DSP kan vara grejen, men kräver ett något längre kvitto. |
|
|
PsYcHoGUN
Member
124 Posts |
Posted - 2012/12/30 : 01:20:29
|
Jag köpte ett par Genelec 8260A 4mån gamla för 36.000kr så jag är nöjd. |
S. |
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2012/12/30 : 13:01:58
|
PsYcHoGUN: Det var inget dåligt kap, grattis. Faktiskt under nypriset för mina 8250a + GLM. Nog svårt att få bättre pris/prestanda. Hur får dom signal, analogt eller digitalt?
Passerati: Har kört med Genelec sedan mitten av 2011. Då puttade dom ut mina gamla Linkwitz Orion. För övrigt så är DSP definitivt grejen! |
The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.
Richard P. Feynman |
|
|
PsYcHoGUN
Member
124 Posts |
Posted - 2012/12/30 : 18:01:55
|
HerrD: Jag har faktiskt inte kopplat in dem ännu ;) men tänkte nog köra dem digitalt. |
S. |
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2012/12/30 : 19:17:02
|
PsYcHoGUN: Låter bra, man slipper en slöja och ljudbilden blir mera exakt. Inget flyter runt. GLM lyfter sen det hela till helt andra nivåer, tycker jag. Det bekanta rumsbidraget försvinner och man hör mera av inspelningen. Du lär bli nöjd när du kopplar in dom!
Ps. Jag har sänkt min diskant med 2dB med global tilt i GLM. Det gör att det blir lite vänligare när man kör Led Zeppelin mm på "rätt" volym. |
The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.
Richard P. Feynman |
|
|
PsYcHoGUN
Member
124 Posts |
Posted - 2012/12/30 : 19:38:06
|
Tack för tipset HerrD, skall tänka på det ;) Vilka Genelec kör du med? |
S. |
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2012/12/30 : 19:52:09
|
PsYcHoGUN: 2st 8250a monitorer, 1st 7270a sub, GLM. Matas med HTPC och M2Tech Hiface Evo. |
Richard P. Feynman |
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2012/12/30 : 20:16:27
|
HerrD, har du provat M2Tech HiFace och jämfört med Evo'n? I så fall vore det trevligt med en liten beskrivning om skillnader?
Vh Micke |
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2012/12/30 : 21:28:35
|
Jag tycker inte att diskanten blir speciellt påträngande med 8260. |
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2012/12/30 : 21:56:34
|
AlfaGTV: Jag har testat/ägt båda. Dock inte i samma konfiguration. Först vanlig Hiface med HTPC till ett Proceed AVP försteg med dac under tiden jag spelade med Linkwitz Orion. Där blev rumsligheten och klangen nedåt i frekvens klart bättre jämfört med moderkortets egen digitalutgång (elektrisk och optisk). Hiface evo införskaffades för att kunna köra spdif över AES/EBU till Genelec-monitorerna. Då jämförde jag bara analog och digital överföring till monitorerna.
M2Tech verkar göra bra prylar. Om man vill ha en enkel USB->spdif kan man välja den "lilla". Vill man ha mera kopplingsmöjligheter och även kunna bygga på med nätdel och extern klocka kan man kika på evo'n. Det finns numera även en dac så man kan bygga en fyrdelad dac som nog är ganska bra. |
Richard P. Feynman |
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2012/12/30 : 22:01:27
|
gcs: det är nog även beroende på hur mycket diskantätande möbler och annat man har i rummet. Hos mig är det inte så mycket dämpning där stereon står. Dessutom är det bara för de tillfällen som fru och barn inte är hemma och hornen växer ut. Då blir det rock så det känns i kroppen! Sånt behöver man ibland |
Richard P. Feynman |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2012/12/30 : 23:22:20
|
quote: Dessutom är det bara för de tillfällen som fru och barn inte är hemma och hornen växer ut.
Va har du horn! Det har jag med. |
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2013/01/01 : 11:34:02
|
Det är en tämligen vanlig åkomma här tror jag! |
Richard P. Feynman |
|
|
Topic |
|