Author |
Topic |
Passerati
Member
3449 Posts |
Posted - 2012/05/25 : 08:51:31
|
quote: emanuelgbg Lyssnat på ATC eller Dynaudio? JBL har väl också hyfsat billiga aktiva med och utan DSP?
Lyssnat på ATC på t.ex. Sheraton, och fick dunderdemo med ett rejält lyft i ljudnivå till varje ny större modell så det var svårt att avgöra hur musiken lät, mer än att personalen till slut spelade svinhögt!
Så här i början av resan med temat, studiomonitorer, har dock sällan varken ATC, Dynaudio eller JBL nämnts av någon ljudtekniker eller säljare jag mött personligen. Vet du någon specifik modell eller serie får du gärna tipsa om detta, så ska jag försöka bilda mig en egen uppfattning om vad jag tror om den eller dom. Om de slutligen valda dessutom är billiga men ändå håller måttet i längden vore det såklart trevligt. I dagsläget sneglar jag lite på priset medan jag försöker ta ut riktningen mot det lyckade valet i skogen av monitorer.
Edit : Tydligen dags för sidan 3, så jag la in quote för att kunna läsa lite lättare / Edit |
Edited by - Passerati on 2012/05/25 08:54:39 |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
|
Passerati
Member
3449 Posts |
Posted - 2012/05/26 : 10:37:45
|
Det är Adam Audio jag benämnt som bara Adam tidigare i tråden, och då främst AX-serien och modellerna A5X samt A7X. Är det någon speciell modell du tänker på?
Delade Tensor Mk1 lät väldigt spännande när det begav sig, men det stod fel siffror på prislappen så det spåret kallnade betänkligt för några år sedan. |
|
|
Mattias
Member
1671 Posts |
Posted - 2012/06/09 : 21:57:09
|
Psst.... Var på Audio Concept idag och lyssnade till Genelec 8260A. En angenäm upplevelse. 3vligt med fullrange :)
/Mattias |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2012/06/09 : 23:29:07
|
DSP är i alla lägen ett måste. Enligt min "grundlösa" mening är en aktiv delning bra medan en aktiv delning plus DSP är mycket mycket bättre. |
|
|
Mattias
Member
1671 Posts |
Posted - 2012/07/08 : 17:49:24
|
Hittade ett till ställe som har Genelec 8260A hemma för provlyssning. 4 Sounds vid Medborgarplatsen i Stockholm. Blev sittande en timme... Än en gång, en mycket angenäm upplevelse :)
Lånad internetbild ej från butik!
/Mattias |
Edited by - Mattias on 2012/07/08 17:50:30 |
|
|
Passerati
Member
3449 Posts |
Posted - 2012/10/27 : 17:54:01
|
Spenderat många timmar nu. Lyssnat runt mkt, hållit allt provande och lyssnande ganska för mig själv och funderat mycket på modellerna Genelec 8030 och 8040. Lyssnat på 8040 i känd miljö länge, gjorde dock misstaget att koppla in ett par andra högtalare för en liten tid sedan. Planen är nu såklart att låta Bo Hanssons (R.I.P.) monitorer spela minst en månad till, innan jag ev bestämmer mig för att koppla in några Genelec hemma. Nu vet jag inte alls säkert längre, varför jag skulle byta. "varför gå över ån efter vatten" om det upplevs grumligare på andra sidan? |
|
|
Wheels
Semester på egen begäran
821 Posts |
Posted - 2012/10/27 : 23:54:20
|
Glider in lite sent efter att just sett tråden. Har väl egentligen inte mycket att tillägga förrutom att i alla OB-bussar så är det 100% Genelec. Och dom gånger jag haft tid att lyssna så blir jag alltid förvånad över hur förbannat bra dom låter! Dyra, men... :) |
|
|
Audiovector
Member
1991 Posts |
Posted - 2012/10/29 : 10:47:36
|
Galet kilopris på dessa! Hur kan man motivera, förutom ljudkvaliteten, att ta ut 72.000 kr paret för dessa små burkar? Genelecs VD skrattar hela vägen till banken... |
Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.
Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2012/10/29 : 12:15:09
|
quote: Galet kilopris på dessa! Hur kan man motivera, förutom ljudkvaliteten, att ta ut 72.000 kr paret för dessa små burkar?
Ett par Genelec 8260 sopar banan med alla stativhögtalare som jag har hört. Sopar också banan med de flesta golvarna. Du får för 72000:- två lådor i gjuten aluminium med tre inbyggda slutsteg(3x150w) med delningsfilter och DSP. Al-lårorna har ett 10":s element plus ett 5":s koaxialelement tidskompenserat, alltså precis som TAD Ref. Men till ett mycket högre pris och dessutom måste man köpa minst två kraftslutsteg för ett x-antal hundratusen. Personligen så köper jag i alla fall inte stereo per kilo. |
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2012/10/29 : 13:55:31
|
Ino har studiomonitorer, r56 med Z-4 om man vill ha stora grejor, extrem prestanda men kostar ju en slant.
|
I'm not a complete idiot, some parts are missing
|
|
|
Audiovector
Member
1991 Posts |
|
Audiovector
Member
1991 Posts |
Posted - 2012/10/29 : 14:20:09
|
... och då känns det som att man får mer för pengarna men jag kan ha fel. Ibland stämmer "less is more"!
|
Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.
Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2012/10/29 : 15:07:34
|
Jag har tyvärr aldrig hört XTZ 100.49 spela men däremot sett dom vid ett tillfälle. Jag upplevde dom då som klart intressanta. Men om man vill köra med aktivdelning så måste man ändå ha ett filter och helst en rumskorrigering. En annan högtalare som jag hört som lät mycket bra var Marten/Django som även den kostar 70-80.000:- men då utan slutsteg och rumskorrigering. Jag hörde tidigare i år en svensktillverkad högtalare hos AC som jag inte minns namnet på. det var en pelare som rymde flera små högtalare och en banddiskant med integrerat slutsteg. den gillade jag men den var orimligt dyr och svårplacerad. Nej det ska vara lättplacerade och mindre högtalare som låter bra, och som kan senare kompletteras till 5.1 utan att dominera alltför mycket. |
|
|
Audiovector
Member
1991 Posts |
Posted - 2012/10/29 : 15:25:28
|
Där har du en poäng, gcs!
Jag lyssnade på ett par vita Linn stativhögtalare på Opalen-mässan i Gbg förra året. De var tri-ampade med inbyggda steg och aktiv delning. Jösses så bra de lät... Kan dock inte hitta dem på Linns hemsida. Minns dock att de kostade runt 400K så nu känns Genelec ruskigt billiga... |
Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.
Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2012/10/29 : 15:31:02
|
Ja du ser! |
|
|
Audiovector
Member
1991 Posts |
Posted - 2012/10/29 : 15:45:31
|
:D |
Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.
Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp |
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2012/10/29 : 20:58:17
|
Ett snäpp ner på Genelec-stegen finns mina monitorer, 8250a. Kostar ca 15 tusen styck. Ger mycket för pengarna om 8260a känns dyra Dom sopade ut ett par Linkwitz Orion som nog brukar anses tämligen kompetenta... |
The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.
Richard P. Feynman |
|
|
Gemeni
Member
1162 Posts |
Posted - 2012/10/31 : 11:24:50
|
Dynaudio har någraq trevliga Studiomonitorer i olika prisklasser.
http://dynaudioprofessional.com/
|
Musik låter bäst på vinyl och i stereo
|
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2012/10/31 : 13:24:37
|
Dynaudio skulle jag inte köpa om det inte är ut Air serien. Deras subwoofrar går helt bort eftersom dom bottnar ganska lätt. Air 20 eller 25 gillar jag men dom är dyra. |
|
|
Mattias
Member
1671 Posts |
Posted - 2012/10/31 : 21:01:45
|
Genelec-skaran ökar på forumet och än är jag inte där.... håller på att konvertera mig till digital... Det kräver mer tid än att gå från noll till ett! :) Inser att proffsvärlden har godsaker av prylar som knappt finns i hifiväg!!
Mattias |
|
|
JMlab
Member
595 Posts |
Posted - 2012/11/03 : 14:12:37
|
Något som förvånar mig är hur pass "dåliga" högtalare många studior nöjer sig med,men det handlar kanske om ekonomi??!!fast det gäller inte alla . Det finns välrenommerade studios som idag använder de större högtalarna ur Focals pro serie samt om jag är rätt informerad ytterligare någon/några som står i begrepp att hoppa på TAD tåget.
|
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2012/11/03 : 14:51:39
|
JMLab> Historisk sett så har det med stor sannolikhet att göra med att konventionella HIFI-högtalare inte klarar/ade av att lämna de ljudtryck man ville ha när man avlyssnade pop och rockmusik. På erkända Abbey Road Studios har man ju sedan länge använt sig av B&W 801:or men till och med modellen 801 Nautilus kunde man bara använda dem till klassisk musik. Varje gång det var pop/rock som gällde fick man böka om och ersätta 801:orna med högtalare som klarade högre ljudtryck.
Detta var faktiskt en av de stora anledningarna till 801 Nautilus klarar var de klarar. I början hade man dock problem med dem också och hos prototyper som spelade på Abbey Road Studios innan 801N släpptes kommersiellt sköt man diskanter på löpande band. Små modifieringar gjordes, t.ex. blev det metallrör (Nautilusladdningen) som sitter bakom diskanten direkt kopplat till diskanten och gav därigenom bättre kylning, även andra modifieringar genomfördes.
Ovanstående förklarar förvisso inte "missfoster" som Yamaha ns10 vilka ensamma står för en stor dela förstörda inspelningar. |
I'm not a complete idiot, some parts are missing
|
Edited by - Rydberg on 2012/11/03 14:54:24 |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2012/11/03 : 15:08:41
|
Otvivelaktigt så är det nog så att TAD är en bra högtalare men det är nog mycket mycket få som har råd att köpa ett par högtalare för 800K exkl. slutsteg helst från TAD som bara de kostar minst lika mycket. Med den konjuktur som vi har idag tror jag knappast att det finns någon studio inom EU som har råd. Det finns många mixstudios som idag i Sverige som ett resultat av att många drömmer om en karriär som producent och inspelningstekniker. Då satsar man på någon av Genelec#180;s högtalare och kanske i 5.1. Focal skulle jag inte satsa på i studion, det är nog mest fransmän som gillar dom och vanliga konsumenter. Skulle jag bygga en liten studio idag så skulle det bli Genelec och någon subwoofer med DSP. Det som är hemligheten bakom ett bra ljud som jag ser det är ett aktivt filter och en DSP. |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7711 Posts |
Posted - 2012/11/03 : 15:16:45
|
Trenden idag är att nästan alla musiker spelar in hemma hos sig själva eftersom de inte har råd med studios längre med all nerladdning och så. Det är nästan bara klassiskt som spelas in i studio + möjligen de allra största artisterna. Därför gäller mycket små aktiva monitorer, oftast usel akustik och en person som inte kan mer än det mest basala när det gäller teknik.
Det är inte alls konstigt att det låter som det gör.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
Topic |
|